In cadrul programului de verificare a persoanelor fizice cu averi mari (peste 25 milioane de euro), cei inclusi in esantion trebuie sa vina la ANAF si sa lamureasca in prima faza neconcordantele dintre cheltuielile si veniturile din anul 2011, rezultate in urma analizei de risc. De multe ori, se intampla ca inspectorii din Directia de Verificari Fiscale sa fie pusi in fata unor explicatii neasteptate, scriu pe pagina de Facebook reprezentantii Serviciului de Comunicare din cadrul ANAF. De exemplu, una dintre persoane, intrebata fiind cum poate justifica o cheltuiala de cca 350.000 de euro din anul 2011, a raspuns ca a fost efectuata din banii primiti la botezul copilului. Motivul pentru care inspectorii ANAF nu au luat in seama aceasta explicatie este simplu: fericitul eveniment a avut loc in 1991, arata oficialii ANAF.

Un alt om de afaceri, cu o avere de multe milioane de euro, a fost intrebat de ce utilizeaza atat de mult numerar, stiindu-se faptul ca e neeconomic sa utilizezi numerar si ca, in general, numerarul abundent inseamna surse ilegale de bani. Raspunsul a fost unul surprinzator pentru cineva care detine firme mari, cu conturi bancare si care are inclusiv el conturi si depozite pe persoana fizica (adica in realitate economiseste folosind sistemul bancar): "Pentru ca nu am cultura economisirii prin banca si nu am incredere in sistemul bancar". Bineinteles ca nici aceasta explicatie nu poate fi luata in serios, scriu reprezentantii ANAF pe Facebook.

Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a inceput verificarea persoanelor cu venituri mari care prezinta risc fiscal ridicat, cum ar fi asociati sau actionari care au imprumutat firma cu peste 200.000 de lei, persoane care au cumparat bunuri sau case de peste 70.000 de euro sau au achizitionat masini mai scumpe de 25.000 de euro, metodologia presupunand mai multe etape, care vor dura cel mult sase luni sau, daca sunt necesare informatii din strainatate, 12 luni.

"De la preluarea mandatului (aprilie 2013), am restructurat mecanismele de combatere a evaziunii fiscale, iar astazi, Antifrauda si Inspectia Fiscala scot din piata firmele fantoma si destructureaza lanturi de firme evazioniste zi de zi. Mentalitatea privind obligativitatea emiterii bonului fiscal s-a schimbat radical. Acum a venit momentul, dupa doi ani de pregatiri laborioase, sa apasam si mai tare pedala luptei impotriva evaziunii, inclusiv pe segmentul persoanelor fizice. Fie ele personalitati ale vietii publice, manelisti, camatari etc, cu totii fiind pentru noi doar contribuabili cu obligatii declarative. Cu totii vor trebui, mai devreme sau mai tarziu, sa faca dovada fiscalizarii veniturilor cu care si-au construit averile", a declarat intr-un comunicat presedintele ANAF, Gelu Stefan Diaconu.

ANAF a lansat "Programul de asigurare a conformarii fiscale a persoanelor fizice cu risc fiscal" ca urmare a analizelor de risc fiscal efectuate de Directia Verificari Fiscale asupra persoanelor fizice, in cadrul programului de asigurare a conformarii fiscale a persoanelor fizice cu averi mari, pe baza datelor disponibile privind veniturile declarate si alocarile de fonduri (cresteri patrimoniale, achizitii, creante, cheltuieli etc.), in urma carora au fost identificate si alte persoane fizice decat cele din acest grup care prezinta risc fiscal ridicat - risc de nedeclarare a unor venituri semnificative si sustragere de la plata impozitelor aferente

ANAF informeaza ca a inceput deja programul de verificare a persoanelor cu venituri mari care prezinta risc fiscal ridicat cu 313 dosare, de care se ocupa 60 de inspectori.

Din totalul de 14,3 milioane de persoane care obtin venituri impozabile, ANAF a selectat aproape 300.000 pentru esantionul semnificativ supus analizei de risc. Printre acestia se numara asociati sau actionari care au imprumutat firma cu peste 200.000 de lei, persoane care au cumparat bunuri sau case de peste 70.000 de euro, au depozite anuale de peste 150.000 de lei sau au achizitionat masini mai scumpe de 25.000 de euro.

ANAF a identificat peste 130.000 de cazuri in care diferenta intre veniturile estimate si cele declarate este mai mare de 10%, dar nu mai putin de 50.000 de lei.

Mai departe, agentia a stabilit ca aproape 5.900 de persoane prezinta un grad ridicat de risc fiscal, respectiv au un risc anual de nedeclarare mai mare de un milion de lei anual, au facut achizitii de proprietati imobiliare in intervalul 2011 - 2013 mai mare de 150.000 de euro sau au cumparat in acelasi interval masini de peste 75.000 de euro.

Dintre cei 5.900 de contribuabili, 1.160 au fost eliminati intrucat riscul de nedeclarare de peste un milion de lei este acoperit de veniturile sotilor, dar s-au adaugat 3.150 de cetateni, rude sau afini pana la gradul II, identificati cu risc fiscal in esantionul de 132.000 de persoane.

Au rezultat astfel 7.880 de cazuri propuse pentru verificarea amanuntita, in patru grupe de risc - patron bogat de firma saraca, persoane cu patromoniu semnificativ, dar fara activitati economice cunoscute, persoane cu venituri volatile, respectiv alte persoane, care nu intra in primele trei categorii dar prezinta risc semnificativ, arata ANAF.

In total sunt 5.400 de persoane vizate pentru prima serie de verificari.

ANAF a infiintat opt servicii distincte de verificari fiscale dedicate programului, in structura directiei de verificari fiscale de la nivel central - Bucuresti, Ploiesti, Craiova, Galati, Brasov, Iasi, Cluj-Napoca si Timisoara, carora le-a alocat 100 de posturi, si a selectat primii 60 de inspectori care se ocupa exclusiv de acest program.

Acestora le-au fost alocate 313 cazuri pentru prima etapa - verificarea fiscala prealabila documentara.

ANAF urmareste o medie de cinci cazuri / inspector, pentru operativitate si eficienta.

In esantionul de risc al persoanelor fizice cu risc fiscal intra proprietarii unor averi afisate semnificative (imobile, autoturisme de lux, alte bunuri de mare valoare, creante din creditari acordate companiilor si/sau persoanelor fizice, depuneri semnificative in conturi bancare din Romania sau din strainatate, cheltuieli personale ridicate), nejustificate de veniturile declarate.

"Programul PFRF (privind persoanele fizice cu risc fiscal, n.r.) vizeaza verificarea veniturilor si a declararii acestora incepand cu anul 2011, intrucat doar pentru acestea se poate aplica atat regula de impozitare a veniturilor a caror sursa nu a fost identificata, cat si procedura de verificare, conform normelor stabilite de legiuitor. ANAF este o agentie de aplicare a legii, fara atributii in initierea si aprobarea actelor legislative", arata ANAF.

Metodologia de verificare a situatiei fiscale personale include mai multe etape - analiza de risc fiscal, selectarea persoanelor care vor fi supuse verificarilor fiscale prealabile documentare, verificarea prealabila documentara efectuata asupra persoanelor selectate (se desfasoara la sediul organului fiscal, fara notificarea contribuabilului, pe baza informatiilor si documentelor detinute sau obtinute de administratia fiscala), respectiv verificarea fiscala a persoanelor pentru care verificarea fiscala prealabila documentara a constatat existenta diferentei semnificative, in sensul legii, intre veniturile estimate pe baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate administratiei fiscale (se desfasoara impreuna cu contribuabilului si cu colaborarea acestuia).

ANAF realizeaza cele mai multe verificari ale averilor detinute de persoanele fizice identificate cu risc fiscal in Ilfov (34), Bucuresti (31), urmate de judetele Suceava (14), Buzau (10) si Tulcea (10), din cele 313 persoane stabilite pentru prima faza a programului derulat.