Persoanele fizice care inregistreaza la 30 septembrie datorii la bugetul de stat ar putea fi scutite de penalitatile de intarziere aferente daca achita pana la 31 martie 2016 obligatiile principale de plata, potrivit unui proiect de lege care s-a discutat miercuri intr-o prima lectura in Guvern, urmand ca proiectul sa fie aprobat in sedinta urmatoare. Potrivit actualei forme a proiectului, masura se va aplica si PFA-urilor, ONG-urilor si, foarte probabil, si companiilor aflate in insolventa, desi acestia se afla sub un regim special in ceea ce priveste modul de indeplinire a obligatiilor de plata. Initial, Finantele au publicat un proiect care se referea doar la persoanele juridice, insa decizia politica a fost ca masura sa se aplice tuturor, fara discriminare.

HotNews.roFoto: Hotnews

In prezent, contribuabilii datoreaza pentru plata cu intarziere a obligatiilor fiscale dobanzi si/sau penalitati sau majorari de intarziere. Noua lege va anula practic penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor de plata principale catre bugetul general consolidat, restante la 30 septembrie 2015. Potrivit unor surse apropiate celor care au redactat proiectul, in cazul persoanelor juridice, suma "iertata" se ridica la cateva sute de milioane de lei. E drept, intervine si o problema de hazard moral: multi care platesc acum de frica ANAF vor "impinge" plata principalului cat mai inspre 31 martie, pentru ca oricum li se vor anula penalitatile.

Pentru impactul aplicarii legii pentru persoane fizice deocamdata nu exista cifre care sa "masoare" acest efort bugetar. Oficiali din Finante spun ca e foarte greu de calculat cati contribuabili persoane fizice cu datorii vor aplica pentru a fi temporar iertati de datorii, cati se vor califica si care ar fi cuantumul total al banilor la care se renunta temporar.

Ce prevede proiectul:

  • stingerea, pana la 31 martie 2016, a obligatiilor de plata principale, restante la 30 septembrie 2015;
  •  stingerea, pana la 30 iunie 2016, a dobanzilor aferente obligatiilor principale restante, stabilite prin decizii comunicate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale;
  • stingerea, pana la termenul de plata prevazut de Codul de procedura fiscala, a eventualelor dobanzi calculate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale,
  •  stingerea, pana la data depunerii cererii de anulare a penalitatilor de intarziere, a obligatiilor de plata principale curente, cu termene de plata cuprinse intre data de 1 octombrie 2015 si 31 martie 2016;
  • depunerea, pana la data inregistrarii cererii de anulare a penalitatilor de intarziere, a tuturor declaratiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal;
  • depunerea, pana la data de 30 iunie 2016, acererii de anulare a penalitatilor de intarziere.

Anularea penalitatilor de intarziere datorate si neachitate la 30 septembrie 2015, aferente obligatiilor de plata principale cu termene de plata anterioare datei de 30 septembrie 2015 si stinse pana la aceasta data, cu urmatoarele conditii:

  • stingerea, pana la data de 31 martie 2016, a dobanzilor aferente respectivelor obligatii de plata principale;
  •  depunerea, pana la data de 30 iunie 2016, a cererii de anulare a penalitatilor de intarziere.

De subliniat ca in sintagma "datorate si nestinse" se includ si penalitatile de intarziere ce nu sunt stabilite la 30 septembrie 2015 dar se vor stabili ulterior acestei date, prin decizie emisa de organul fiscal.

Anularea penalitatilor de intarziere datorate pentru diferentele suplimentare de plata declarate de contribuabili prin declaratie rectificativa cu scadenta anterioara datei de 30 septembrie 2015, cu urmatoarele conditii:

  • declaratia rectificativa sa fie depusa pana la data de 31 martie 2016;
  • - obligatia individualizata in declaratia rectificativa sa fie stinsa pana la aceeasi data de 31 martie 2016;
  • stingerea, pana la 30 iunie 2016, a dobanzilor aferente obligatiilor principale declarate suplimentar, stabilite prin decizii comunicate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale;
  • stingerea, pana la termenul de plata prevazut de Codul de procedura fiscala, aeventualelor dobanzi calculate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale,
  •  depunerea tuturor declaratiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, pana la data inregistrarii cererii de anulare a penalitatilor de intarziere;
  • depunerea cererii de anulare a penalitatilor de intarziere pana la data de 30iunie 2016.

Anularea penalitatilor de intarziere aferente diferentelor suplimentare stabilite prin decizie de impunere emisa de inspectia fiscala care este in curs de derulare la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta, cu conditia platii obligatiilor principale individualizate in decizia de impunere si a dobanzilor aferente acestora pana la termenul de plata prevazut in decizie.

De subliniat: pentru contribuabilii la care urmeaza a incepe inspectia fiscala in primele 10 zile de la intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta pot depune declaratii rectificative iar, prin derogare de la prevederile Codului de proceduira fiscala, acestea vor fi luate in considerare de organul fiscal. Aceasta masura are ca scop

acordarea posibilitatii contribuabililor de a beneficia de facilitatea fiscala prevazuta la pct. 2, avand in vedere ca potrivit Codului de procedura fiscala eventuale declaratii rectificative depuse de contribuabili pe perioada inspectiei fiscale nu se iau in considerare de organul fiscal.

Alte masuri prevazute in proiectul de OUG:

  •  in cazul contribuabililor pentru care au fost instituite popriri asiguratorii sau executorii, la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta,  se reglementeaza posibilitatea contribuabilului de a efectua plati din sumele indisponibilizate ca efect al popririi. Ca urmare, masura se va aplica temporar, pentru perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta - 30 iunie 2016. Totodata, masura se va aplica si pentru popririle infiintate intre data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta si 30 iunie 2016.
  • facilitatea fiscala nu se aplica pentru obligatiile de plata rezultate din raporturile juridice contractuale (redevente, chirii, dividende), cu exceptia redeventelor miniere, a redeventelor petroliere si a redeventelor rezultate din contracte  de concesiune, arenda si alte contracte de exploatare eficienta a terenurilor cu destinatie agricola, incheiate de Agentia Domeniilor Statului.
  • de asemenea, facilitatea fiscala nu se aplica nici contribuabililor aflati in procedura insolventei potrivit Legii nr. 85/2014 intrucat acesti contribuabili se afla sub un regim special in ceea ce priveste modul de indeplinire aobligatiilor de plata.
  • daca indeplineste conditiile, un contribuabil poate beneficia de anularea penalitatilor de intarziere in oricare dintre situatiile prevazute de ordonanta de urgenta.
  • posibilitatea contribuabililor de a notifica organului fiscal intentia de a beneficia de oricare din facilitatile prevazute. In acest caz, pentru penalitatile de intarziere ce pot formna obiectul anularii se instituie un regim special de administrare.
  • in cazul unitatilor administrativ-teritoriale, facilitatea prevazuta de ordonanta de urgenta se acorda daca organul deliberativ local, respectiv consiliul local, emite o hotarare in acest scop. In acest caz, facilitatea vizeaza anularea a 50% din majorarile de intarziere ce reprezinta componenta de penalitate de intarziere.