"Nicio hotarare a instantei nu poate lasa un contract de credit fara dobanda, ca atare ne asteptam ca detalierea hotararii sa consfinteasca decizia bancii din 2010 privind eliminarea modificarilor unilaterale ale nivelului dobanzii si modul de calcul al acesteia, ancorat in indicele Euribor sau Robor si respectand costurile de finantare ale bancii. Asteptam redactarea hotararii instantei, in aceasta situatie fiind incerta interpretarea sintagmelor (citate de mass-media): "nulitatea absoluta partiala a clauzei privind dobanda, in partea privind dobanda de referinta variabila, precum si orice alta clauza care permite modificarea unilaterala a cuantumului dobanzii", au transmis oficialii BCR la cateva ore dupa ce institutia de credit a pierdut primul proces colectiv prin decizie definitiva a Inaltei Curti de Casatie de Justitie in fata avocatului Gheorghe Piperea. Procesul pierdut de BCR a durat 5 ani, iar in urma sentintei, 207 de romani au obtinut eliminarea din contract a mai multor comisioane considerate abuzive.

Gheorghe PipereaFoto: TNB

"Am infrint BCR in primul dosar colectiv privitor la clauzele abuzive. Irevocabil. Azi se fac fix 5 ani fara 5 zile de la demararea acestui dosar. Toata apa din Amazon nu va fi suficienta pentru a stinge vapaia care urmeaza. Multumesc celor din aceasta prima alianta procesuala care au ramas alaturi de mine pina la capat. Si care au avut incredere in mine si in echipa mea. Si care acum isi vor primi rasplata atit de mult asteptata", a scris pe Facebook avocatul Gheorghe Piperea.

Oficialilor BCR le-a ramas speranta unei comunicari cat mai eficiente cu clientii si incercarea de a stinge pe cale amiabila litigiile cu debitorii nemultumiti. "BCR are o strategie clara de inchidere amiabila a tuturor litigiilor. Inclusiv clientii aflati in proces cu banca la instantele superioare au putut inchide litigiile pentru a beneficia de una dintre cele mai bune dobanzi de pe piata. Ramanem fermi in aceasta strategie indiferent de atmosfera creata de avocatii care promoveaza discordia in dauna parteneriatelor si a increderii", mai spun comunicatorii BCR.

Pana acum, circa 10.000 de clienti au semnat deja oferta Bancii Comerciale Romane (BCR) de reducere a ratelor lunare, in medie cu 20%, in cadrul campaniei Scade Rata, au transmis reprezentantii BCR.

In mod discret, BNR admite ca bancile au folosit clauze dificil de inteles de catre clienti: "Evolutiile pronuntat adverse ale cadrului macroeconomic au contribuit la relevarea unor aspecte mascate in perioada anterioara crizei financiare globale:practicarea unor rate ale dobanzii a caror stabilire nu putea fi inteleasa de client, acordarea de credite pentru care capacitatea de rambursare era de importanta secundara (pornind de la considerentul ca fenomenul de neplata nu este de natura sa genereze pierderi ), practicarea de comisioane excesive, expunerea unor categorii vulnerabile la produse avand o volatilitate ridicata a factorilor de risc", se arata in Raportul privind stabilitatea, publicat in urma cu doua saptamani de BNR.

Public insa, Guvernatorul a exprimat o opinie favorabila mai degraba bancilor:

Clauzele abuzive sunt parte a unor contracte pe care oamenii le-au semnat. Intr-un stat de drept, daca semnezi ceva, iti asumi. Sunt persoane care spun vezi doamne ca n-au stiut ce semneaza", declara in 2013 Israescu.

Conducerea Bancii Nationale a Romaniei si functionari ai institutiei instruiesc potrivit Profit.ro, judecatorii pe teme bancare intr-un seminar organizat impreuna cu Institutul National al Magistraturii. Judecatorii vor invata de la expertii BNR despre teme precum impactul interpretarii extinse a notiunii de "clauze abuzive" in sistemul financiar-bancar sau despre rolul rezolutiei bancare in asigurarea stabilitatii financiare.

Banca Nationala a aratat in ultima perioada un interes pentru ca judecatorii de drept comercial sa inteleaga cum functioneaza sistemul bancar, din perspectiva BNR, dupa ce bancile s-au confruntat cu mii de litigii cu clientii pe clauze abuzive.

BNR a realizat un studiu, in 2013, despre posibilul impact al eliminarii unor clauze posibil abuzive din contractele de credit de retail incheiate de banci si a ajuns la concluzia ca institutiile de credit ar putea suferi pierderi de pana la 1,1 miliarde de euro.

Citeste aici si interviul acordat HotNews.ro de Ana Diculescu-Sova, reprezentanta bancilor in procesele cu clientii.