Care e mai bun: noul sau vechiul Cod de Procedura Fiscala? Vezi in text cele 4 avantaje pentru cetatean si cele 3 pentru Fisc, dar si nemultumirile consultantilor fata de ANAF

de Dan Popa     HotNews.ro
Joi, 22 octombrie 2015, 7:05 Economie | Finanţe & Bănci

Vlad Boeriu si Andreea Artenie
Foto: Hotnews
"Nu stiu sa spun daca noul Cod de Procedura Fiscala este mai bun decat cel vechi sau e mai prost. Sincer, nu stiu. Dar va pot spune ca in noul Cod, contribuabilul are parte de patru beneficii: scaderea dobanzilor, a penalitatilor si majorarilor de intarziere, posibilitatea sustinerii orale a contestatiei, extinderea unor termene in favoarea contribuabilului (concomitent cu scurtarea unor termene in favoarea organelor fiscale), iar cel de-al patrulea beneficiu vine din clarificarile din sfera raspunderii solidare. Pe de alta parte, asistam si la o intarire a pozitiei Fiscului. Apare penalitatea de nedeclarare sau declarare incorecta, apar noi creterii privind declararea inactivitatii si faptul ca perioadele de suspendare in solutionarea cererilor contribuabilului nu intra in calculul termenului- cu impact asupra dobanzilor datorate contribuabilului", crede Alexandru Reff, Alexandru Reff, partener al casei de avocatura Reff & Asociatii, afiliata companiei de audit si consultanta Deloitte

Inasprirea climatului fiscal e o tendinta globala, nu e prezenta doar in Romania. In mod evident, noul Cod de Procedura Fiscala (CPF) nu este un instrument de relaxare fiscala."Cand vine vorba de colectarea veniturilor bugetare vorbim de un regim mai sever, mai strict", mai spune Alexandru Reff. In opinia avocatului, CPF are doua obiectice principale: echilibrarea raportului intre fisc si contribuabil si cresterea gradului de conformare voluntara..
In privinta echilibrarii, crede avocatul, exista zone in care pozitia contribuabilului s-a ameliorat - scade dobanzile si penalitatilor de intarziere, apar apoi unele termene in favoarea contribuabilului care au fost prelungite (vezi depunerea contestatiei la decizia de impunere)
Se scurteaza anumite termen care erau nepermis de lungi, cum ar fi durata inspectiei fiscale si apar clarificari in privinta sferei raspunderii solidare si posibilitatea sustinerii orale a contestatiei.
Intarirea pozitiei fiscului.
  • Ce-i nemultumeste pe consultanti la Fisc?
Exista insa si nemultumiri pe care consultantii fiscali le au fata de comportamentul unor angajati ai Fiscului. Una ar fi refuzul de a solicita clarificari in interpetarea legala in timpul inspectiei. Motivele lor sunt de doua categorii. Prima, ca nu se poate astepta raspunsul pentru ca dureaza prea mult, iar a doua ca oricare ar fi raspunsul, el nu ne va ajuta, spune Vlad Boeriu, partener Deloitte. Mai avem de-a face apoi si cu refuzul de a aplica interpretarile emise in spete similare, dar si cu apetitul scazut al celor de la "Asistenta contribuabili" de a raspunde solicitarilor. Solicitarile noastre de a clarifica anumite aspecte sunt directionate mai intai catre Directia Generala, apoi catre directiile de legislatie, iar raspunsul urmeaza cercul invers. "Nu mai zic de faptul ca pe tot acest lant unele spete se pierd intre departamente iar altele vin cu intarzieri de pana la un an", spune Boeriu.

Exista insa si vesti bune, aminteste consultantul fiscal. "Se observa o deblocare a solutiilor fiscale anticipate", arata Boeriu. Ca tendinta, Boeriu crede ca asistam la doua evolutii contradictorii. "Pe de-o parte in cadrul inspectiilor am observat o crestere a solicitarilor de tip birocratic si de o tendinta de incadrare a tranzactiilor ca fiind artificiale- art 11 din CF", spune acesta.

Atasat, puteti descarca prezentarea facuta miercuri  de Vlad Boeriu si Andreea Artenie

Tot despre nemultumirile la adresa Fiscului a vorbit si Andreea Artenie, partener asociat al Reff si Asociatii, care a amintit ca exemplu incalcarea frecventa a dreptului la aparare. "E drept, nu in toate cazurile comportamentul Fiscului este neadecvat, dar cazurile sunt frecvente", spune ea. "In cele mai multe cazuri, cand fiscul e solicitat sa ezolve o cerere, nu considera ca legea ii impune un interval imperativ si prin urmare  se intarzie nepermis cu raspunsurile", mai arata Artenie. De asemenea, mai spune partenerul Reff, sunt situatii in care la aceeasi companie se suprapun simultan 3 controale. Vine controlul inopinat, apoi altul pentru verificari partiale si -in acelasi timp- vine si Antifrauda. "Suprapunerea nu e generala, dar e frecventa. Toate aceste controale vizeaza de fapt aceeasi perioada. Iar La finalizarea inspectiei, ni se invoca faptul ca nu se elibereaza rezultatul constatarilor ci ca acesta ni se va prezenta in cadrul discutiei finale, care devine un monolog.Ne luptam cu aceasta abordare in prezent", mai spune Artenie.

Citeste si "Trei tendinte in fiscalitatea romaneasca"


Citeste mai multe despre   











[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
3661 vizualizari

Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version