Uite-l, fata, pe ala care plateste cu maruntei!

de DP     HotNews.ro
Luni, 2 noiembrie 2015, 13:24 Economie | Finanţe & Bănci

George Butunoiu
Foto: Arhiva personala
Cand am scris, acum cateva zile, articolul acela care m-a facut faimos in cartier (si nu numai acolo), “Uite-l, fata, pe ala care cere restul!“, eram convins ca toti cei cu care ma lupt ca sa-mi iau cei cativa banuti inapoi, vor sa mi-i fure, de fapt. Ieri, insa, am trait o experienta aproape initiatica, intamplare ce m-a obligat sa pun la indoiala toate rationamentele mele de pana atunci, si logica aferenta pe care le-am construit, scrie George Butunoiu pe blogul sau.

Pun eu masina in parcarea de la Atheneu, vine doamna cu vesta reflectorizanta si cu chitantier, cea din poze, cat stati, juma de ceas, un leu cincizeci ora, deci un leu cincizeci, dialogul obisnuit in contextul dat… Bag mana in buzunar, si o scot impreuna cu o hartie de un leu, un banut de 20, doi de 10, unul de 5 si cinci de cate un ban, si intind mana pentru a efectua transferul de proprietate. De partea cealalta, spre surprinderea mea, nicio mana intinsa, asa cum intuitia si experienta imi spuneau ca ar trebui sa fie. Doar niste ochi scaparatori, care incercau sa-mi citeasca direct din creier. Ce-i asta? Banii pentru parcare, ce sa fie? Va bateti joc de mine? Cum asa? Nu ati spus ca e un leu cincizeci? Si imi dati mie asa ceva? Sunteti om batran… Si imi ia leul din mana, dupa care imi intoarce spatele. Insa dupa un pas se opreste, se intoarce, si imi arunca hartia de un leu inapoi. Dar nu mi-o da in mana, sau sa o arunce spre mine, ci mi-o arunca pe jos, la picioare. Si ia-ti si leul inapoi, poate ai nevoie de el… Demonstartiv, teatral, declamatoriu, seniorial, ca in marile productii teatrale si cinematografice. M-am aplecat si l-am luat, sub privirile ei jubiland de satisfactia decisivei confirmari. Am stat o clipa cu el in mana, nestiind cum ar fi cel mai bine sa fac, dupa care l-am bagat in buzunar. Si, nevenindu-mi o alta idee, mai buna, m-am suit in masina si am plecat.

Deci toti cei care nu mi-au dat restul de cativa banuti pana acum o faceau cu sinceritate? Ca nu as avea ce sa fac cu ei, pentru ca, iata, nici nu poti sa-i dai altcuiva, mai departe, ca ti-i arunca in cap? Si ca mai mult m-ar incurca prin buzunar? Sau ca, Doamna fereste, si mai rau, m-ar jigni daca mi-ar da doi bani la rest? Sa stiti ca da, iar eu, meschinul, am persistat 50 de ani in eroare. Si ca nu am stiut sa fiu parte la mandria de a fi roman…

Si da, cand ma uit la sutele de comentarii de la articolul care m-a facut faimos, imi dau seama ca am gresit. Altele sunt lucrurile importante in viata din aceste locuri, nu cativa banuti, sau chiar cativa lei. Multi m-au indemnat sa platesc cu cardul, ca sa nu-mi mai fac inima rea, mai ales acum, la batranete.

Azi, pe la pranz, ma duc la Mega Image; tot in Piata Floreasca, e aproape de mine. Platesc, primesc restul fara 6 bani, il cer, care rest, ca vi l-am dat, da, dar eu vreau restul intreg, care, uite, opzecisipatru, deci v-am dat zece bani inapoi, abia dupa multa vreme s-a prins ca despre cei sase banuti vorbeam, stupefactie etc. etc., scenariul obisnuit. Atunci scoate casierul de prin fundul sertarului o punga de plastic plina cu monede de un ban, maricica punga, erau sute de banuti de arama acolo, ii taie capatul cu un foarfece si imi da sase dintre ei. Cum nu mai era nimeni la coada, in spatele meu, ca sa imi spuna ca ia domle un leu de la mine si lasa-ne, ca ne pierzi vremea cu prostiile tale, il intreb pe casier ce e cu punga aceea. Aaaa, e aici dintotdeauna, de cand sunt eu aicea, dar nu a desfacut-o nimenea pana acuma…

Comenteaza pe blogul lui George Butunoiu



Citeste mai multe despre   











Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

21680 vizualizari

  • +5 (7 voturi)    
    Felicitari (Luni, 2 noiembrie 2015, 13:41)

    aniod [utilizator]

    Banul, "banutul" este valoros. Banul trebuie respectat.
  • +9 (9 voturi)    
    De ce te miri ? (Luni, 2 noiembrie 2015, 13:43)

    ana-pat [utilizator]

    Mie mi-au aruncat monedele oferite niste cersetori de la Unirii, de la fintini.....
    • +1 (3 voturi)    
      Ce monede?! (Luni, 2 noiembrie 2015, 14:38)

      Cristioan [utilizator] i-a raspuns lui ana-pat

      CUm sa le dai monede?
      La mine la biserica, cersetorii vor cate 5 lei, daca le dau de 1 leu, ca sa imi ajunga pentru mai multi, stramba din ans, trebuie sa le dau 2-3.
      Daca le-as da monede de 50 bani, cred ca m-ar lua la bataie!!!
      • +3 (5 voturi)    
        pai de ce le dai? (Luni, 2 noiembrie 2015, 19:09)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Cristioan

        ?
        • 0 (2 voturi)    
          nu-mi vine sa cred (Luni, 2 noiembrie 2015, 21:05)

          stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

          ca ti-am dat un + avand in vedere profilul tau comunist, dar nu doar ca sunt de acord cu intrebarea, dar as mai pune una:
          "Pai de ce mergi la biserica?"
          • 0 (0 voturi)    
            pentru ca nu putem fi toti fani ilici! (Miercuri, 4 noiembrie 2015, 8:35)

            Cristioan [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

            Oamenii sunt diferiti, nu pute sa fim toti adepti Ilici, precum Codrutza!
            Majoritatea suntem dreptcredinciosi, deci este firesc sa mergem la Biserica ...
  • +7 (11 voturi)    
    ? (Luni, 2 noiembrie 2015, 13:51)

    TopCat [utilizator]

    "Bag mana in buzunar, si o scot impreuna cu o hartie de un leu, un banut de 20..."
    adica cum... banut de 20???
    • +6 (6 voturi)    
      hei (Luni, 2 noiembrie 2015, 14:27)

      TopCat [utilizator] i-a raspuns lui TopCat

      vad ca se voteaza cu minus si nu inteleg de ce!
      e doar o intrebare pertinenta. exista banuti de 20 si nu stiu eu de ei??? sau e doar o greseala?
    • +3 (3 voturi)    
      Exact (Luni, 2 noiembrie 2015, 15:11)

      Anjo [utilizator] i-a raspuns lui TopCat

      Monede de 20 de bani? Cred ca ultima moneda de 20 de bani emisa de Romania a fost pe undeva prin 1905. Am acasa una. Are si o gaura in ea. Intrebarea este cum a achitat autorul cu o asemenea moneda. Cred ca este pasibil de inchisoare...
    • +2 (2 voturi)    
      ai dreptate (Luni, 2 noiembrie 2015, 15:13)

      otto [anonim] i-a raspuns lui TopCat

      este evident dar remarca foarte putini. Nu exista moneda de 20 de bani. Ceea ce ma face sa cred ca domnu' Butunoiu a incercat sa mai dea o lovitura de imagine. Pe de alta parte, treaba cu maruntisul este arhicunoscuta de ani de zile. Marea majoritate a magazinelor, inclusiv supermarketurile, nu dau rest. Multi nici nu au asemenea monede de 5 si un ban. Kaufland dadea intr-un timp restul la ban dar s-au lecuit si ei. Dar problema nu e a lor ci a clientilor. Care se simt jigniti daca restul e la banuti. Adica ce ba' el e ultimul sarac sa primeasca restul la ban. Noi suntem domni, nu ne uitam la maruntis. Surprinzator insa este strategia celor de la departamentele de marketing care insista pe preturi gen 4.99 sau 4.90. Parca sunt anacronici. Ei nu vad realitatea? Ba da. Dar aici trebuie sa se conformeze cutumelor internationale si n-au curaj sa le spuna strainilor: ba tampitilor in Ro daca scrii 4.85 omul rotunjeste la 5 si se simte jignit daca ii dai restul. Pe de alta parte mai este un calcul meschin. Pai daca faci socoteala 5 sau 10 bani la fiecare client care trece pe la casa inseamna niste bani in plus la sf de luna la supermarket. Sa va fac si un calcul. 10 bani ori o suta de clienti inseamna 10 lei pe zi ori 20 zile inseamna 200 lei pe luna. La un salariu de 1000 lei inseamana 20% in plus. Cel putin. Eu zic ca si sefii se bazeaza pe acest aspect cand fac salariile. Nu-i asa domnu' Butunoiu?
      • 0 (6 voturi)    
        Am verificat cum e cu moneda de 20! (Luni, 2 noiembrie 2015, 15:56)

        George Butunoiu [anonim] i-a raspuns lui otto

        Acum am inteles remarca doamnei cu vesta reflectorizanta, careia nu i-am dat mare importanta atunci... E drept, mi-a spus atunci, "Si vezi ca asta nici nu-i bun!" – aratand cu degetul catre moneda de 20, dar nu stiam la ce se referea, si nici nu mi-am batut capul prea mult, nu am dat mare importanta. Avand inca banutii in buzunar, i-am scos acum ca sa ma uit la ei, pentru ca eu stiam sigur ca era si o moneda de 20. Ei bine, era (e) de 20, numai ca e de 20 de eurocenti! E cam cat una de 50 de bani, insa ceva mai groasa. Primita tot rest de pe undeva, pentru ca in strainatate nu am mai fost de ceva vreme. GB
        • 0 (2 voturi)    
          ... (Luni, 2 noiembrie 2015, 16:17)

          TopCat [utilizator] i-a raspuns lui George Butunoiu

          in cazul asta, remarca "Ce-i asta? Banii pentru parcare, ce sa fie? Va bateti joc de mine? Cum asa? Nu ati spus ca e un leu cincizeci? Si imi dati mie asa ceva? Sunteti om batran… " e justificata. Nu contest ideea principala ridicata in articol dar reactia incasatoarei e perfect normala.
          • 0 (0 voturi)    
            va contrazic (Marţi, 3 noiembrie 2015, 12:51)

            nahir [utilizator] i-a raspuns lui TopCat

            nu la cei 20 eurocenti se referea incasatoarea.
            fumeia era ofuscata ca nu-i raman ei cei 25 de bani, restul de la un leu :

            "cum ba tarane? ai masina, parchezi in centru, deci ai bani. scartarule. chitrosule. na, ia-ti leul inapoi, zgarcitule."
  • +5 (7 voturi)    
    ar trebui sa incerci data viitoare (Luni, 2 noiembrie 2015, 13:56)

    the.biggest.reckless [anonim]

    sa mergi la capra aia de la casa, si sa-i dai cu 4 bani mai putin decat scrie pe bon. Sa vezi ce moaca va face :-))
  • +6 (6 voturi)    
    vsf (Luni, 2 noiembrie 2015, 14:20)

    vsf [anonim]

    am patit-o si eu....la dristor, un butic in scara blocului. vroiam sa-mi iau o apa si aveam doar fise...din alea micute cam am prostul obicei sa-mi iau restul. doamna nu i-a primit, motivand ca n-are ce face cu ei. am ramas tampita gandinu-ma ca in america nu mi-a refuzat nimeni centii intr-un magazin. si da...vanzatorii se uita ciudat la tine cand iti ridici fisele alea micute, te fac sa te simti ultimul sarac.
    eu voi le voi ridica pentru ca acei bani i-am muncit si sunt ai mei.
  • +3 (3 voturi)    
    si (Luni, 2 noiembrie 2015, 14:28)

    ehe [anonim]

    ce va mirati si va mai ofuscati asa?
    nu avem cultura banului, nu respectam banii si nu am fost educati in sensul asta.

    transformarile astea nu se petrec peste noapte si nici cum a zis brucan.

    mai trebuie sa treaca inca 100 de ani.
    • +1 (1 vot)    
      cultura banului (Marţi, 3 noiembrie 2015, 12:53)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui ehe

      exista.
      sub forma ciubucului.
      orice rest neincasat de client, e un + in buzunarul cuiva.
  • +4 (4 voturi)    
    mda... (Luni, 2 noiembrie 2015, 14:37)

    ..13 [utilizator]

    Am invatat sa respect banii in UK. Vanzatoarea de la un spuer-market a strigat dupa mine si mi-a dat un pumn de maruntis...

    Am socotit in gand cati lei insemnau si am inteles ca dna respectiva avea dreptate.

    Inapoi acasa mereu imi verificam restul si aveam grija sa potrivesc banii ca sa fie - ziceam eu - mai usor si pentru altii cand primesc restul...

    Apreciez munca si banutii!
  • 0 (0 voturi)    
    parere (Luni, 2 noiembrie 2015, 14:48)

    zanfir aleodor [anonim]

    aceasta conduita am invatat-o de la un cunoscut, atunci cand a cerut chitanta si restul, de la xeroxul ce functiona la instanta din orasul in care domiciliez. Nici un xerox de la nici o instanta (din Buc, CAp, Craiova, Slatina, Bv, ...) nu elibereaza bon fiscal . Iar despre repre rest... .

    Revenind la subiectul discutiei, ati fost satisfacut! Exista aparte de taxat automate, dar care nu funcioneaza decat cu fise, sau cu bacnote de 1 si 5, fara sa vi se dea restul - indiferent daca stai 1/2 ora, 1 ora, ... sau toata ziua. Efectul de imbogatire este acelasi, fie ca era cucoana, fie ca este automatul .
  • +4 (4 voturi)    
    10 bani? (Luni, 2 noiembrie 2015, 16:31)

    Europiu [utilizator]

    Sa va povestec si eu una draguta, in Cluj, acum vreo 10 ani. Nu ma intrebati, nu mai stiu valoarea nominala a monezii respective, sa fi fost 10 bani.

    Cert este ca i-am cerut vanzatoarei de la chiosc restul "exact". Mi-a spus ca nu are monezi dar, daca doresc, imi da o bomboana (avea un castron plin). Am zis, OK, de acord.

    Treizeci de metri mai incolo, intru la paine. Cand sa platesc, vanzatoarea ma intreaba daca nu am 10 bani marunti. Ii spun "Doamna, nu, dar, uitati, am primit de la vecinii dvs. o bomboana pe post de 10 bani. O primiti in schimb?" "Da, cum sa nu?" zice ea, si o pune intr-un castron aflat langa casa de marcat.

    Ma gandesc si azi, oare cate maini o fi vazut bombonica aia intr-o singura zi...
  • +2 (4 voturi)    
    se intampla si la case mai mari (Luni, 2 noiembrie 2015, 16:55)

    mircea [anonim]

    eram in Olanda la Amsterdam si am intrat la un McDonald's sa-mi iau un hamburger. Cand am scos monede de 1 eurocent, casiera mi i-a refuzat, cu o explicatie gen "nu primim monede asa mici". Deci sa nu ne culpabilizam mai mult decat e cazul. Idioti sunt peste tot
  • +2 (4 voturi)    
    mda (Luni, 2 noiembrie 2015, 18:40)

    eu [anonim]

    Batranem cred ca exagerezi
    Singura justificare pe care o vad eu atunci cand cer 4 bani rest, pentru ca o mai fac din cand in cand este ca daca nu asa avea cei 4 bani vanzatoarea nu mi-ar vind eprodusul respectiv.
    De fapt eu cred ca cei 4 bani se aduna si in 12 ore vanzatoarea pleaca acasa cu 4-5 lei ciubuc
    ceea ce pentru unii inseamna ceva .
  • 0 (0 voturi)    
    rest (Marţi, 3 noiembrie 2015, 1:08)

    Leo [anonim]

    In Italia ti se da rest si un euro cent si nu am vazut pe nimeni sa refuze. Si daca doua produse costa 1,99 suma este 3,98 si ti se dau 2 centi rest.
  • -1 (1 vot)    
    ni la el:)) (Marţi, 3 noiembrie 2015, 7:39)

    ember [utilizator]

    oare nu exagerezi un pic?! i-ai dat o moneda de 20 de bani care nici nu exista, probabil mai erau si ceva saibe prin buzunarul ala. si apoi te miri de ce credea duduia ca iti bati joc de ea?! am citit si articolul cu restul si mi se pare o exagerare la fel de bare, sa ceri 2 bani rest si sa mai faci o scena pe tema asta mi se pare de neam prost, nu e nici o virtute civica sau economica.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă