O institutie de reformat din radacini: Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca. De la spagi, la plati ilegale pentru contracte umflate si muncitori mutati de pe o firma pe alta pentru a incasa subventiile (raport)

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 17 noiembrie 2015, 14:08 Economie | Finanţe & Bănci

 documente
(17 Nov 2015) PDF, 1MB
Controlul Curtii de Conturi la Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM) nu a produs mari surprize. Prejudicii de pste 2,2 milioane de euro si abateri contabile de peste 50 de milioane de euro la o institutie de unde periodic sunt retinuti sefi care iau spaga. Exemplul lui Silviu Bian este cel mai notoriu, iar cel mai recent este al sefului de la Cluj, Daniel Don, care ar fi luat mita de aproape un milion de lei. Ce au gasit inspectorii trimisi de Vacaroiu in control la ANOFM? Doua milioane de lei platiti ilegal unor someri care aveau salarii sau se inscrisesera la facultate, lucrari supraevaluate si nici acelea terminate si multe altele. Intrebarea este: ACESTOR bugetari vrem sa le platim 10% in plus la salarii si mai ales, fara sa le pune conditii in schimb? Vezi in atasament Raportul integral al Curtii de Conturi.

Citam din Raportul Curtii de Conturi (fragmente):
  • Plati nelegale in suma totala de 2.139.000 lei, reprezentand indemnizatii de somaj (acordate persoanelor ca urmare a pierderii locului de munca si absolventilor din invatamant care nu s-au putut angaja) si venituri de completare (acordate persoanelor disponibilizate prin concedieri colective) efectuate/acordate catre beneficiari cu incalcarea cadrului legal in vigoare. Sumele au fost incasate necuvenit de catre beneficiarii de drepturi din bugetul asigurarilor pentru somaj, deoarece au realizat concomitent si venituri (salarii, activitati independente, pensii, indemnizatii pentru cresterea copilului), contrar cadrului legal, sau au fost admise intr-o forma de invatamant, situatii in care drepturile de somaj trebuiau suspendate/incetate. Abaterea a fost identificata de catre echipa de audit de la nivel central, urmare verificarilor efectuate la 23 agentii teritoriale. Abateri similare in suma de 4.122.000 lei s-au identificat si de catre camerele de conturi teritoriale la nivelul unor agentii judetene pentru ocuparea fortei de munca.
  •  Deficiente in monitorizarea, de catre directiile de specialitate din cadrul ANOFM, a activitatii de informare si consiliere profesionala, activitate care este destinata persoanelor in cautarea unui loc de munca, fapt ce a condus la efectuarea de plati nejustificate in suma de 795.000 lei catre furnizorul serviciilor de informare si consiliere profesionale. Pentru prestarea acestor servicii, agentia teritoriala incheie cu furnizorul un contract, prin care, acesta este obligat ca la finalizarea activitatii de informare si consiliere sa redacteze o recomandare, dar acest fapt nu a rezultat din documentele justificative emise de furnizor. In aceste conditii, furnizorul a incasat suma de 795.000 lei fara sa-si indeplineasca obligatiile contractuale. Totodata, s-a mai retinut ca, pentru aceeasi categorie de Servicii de orientare si de consultanta profesionala, utilizand informatiile de pe portalul SEAP (Sistemul Electronic de Achizitii Publice), s-a constatat ca pretul de catalog utilizat de alti ofertanti este mai mic decat cel utilizat de catre furnizor cu 58% din tariful/persoana (tariful utilizat in anul 2014 a fost de 250 lei, in timp ce un alt furnizor a prestat aceleasi servicii la tariful de 145 lei).
  • Plati nelegale in suma de 153.000 lei efectuate din bugetul asigurarilor pentru somaj pentru stimularea angajatorilor care au incadrat someri si au incetat raporturile de munca ale acestora, inainte de termenul legal, precum si pentru persoane incadrate in munca din randul somerilor in conditiile in care acestea beneficiau in acelasi timp de drepturi de pensii. Detaliat, situatia se prezinta dupa cum urmeaza:a) au fost acordate necuvenit unor angajatori subventii de la bugetul asigurarilor pentru somaj in suma de 55.000 lei pentru persoanele incadrate din randul somerilor de catre acestia intrucat  aceste persoane beneficiau in acelasi timp de diverse categorii de pensii (anticipate, anticipate partiale sau limita de varsta); b) efectuarea de plati nelegale in suma de 98.000 lei catre angajatorii care au  incasat subventii din bugetul asigurarilor pentru somaj si nu au respectat obligativitatea de a mentine, in termenul legal, raporturile de munca ale somerilor pentru care, lunar, au beneficiat de subventii. Potrivit cadrului legal, agentiile teritoriale pentru ocuparea fortei de munca incheie conventii cu diversi angajatori, care incadreaza someri si, in baza acestora, angajatorii incaseaza lunar, pentru fiecare somer in parte, o suma fixa din bugetul asigurarilor pentru somaj. In situatia in care angajatorii care au incasat subventii de la bugetul asigurarilor pentru somaj inceteaza raporturile de munca ale somerilor din motive imputabile angajatorului, acestia sunt obligati sa restituie sumele incasate cu titlu de subventii. Pentru a nu restitui aceste sume cu titlu de subventii, angajatorii mentin relatiile de munca cu somerii doar pe o perioada de 12 luni, perioada in care incaseaza subventia, desi cadrul legal prevede mentinerea somerilor in activitate la acesti angajatori inca 6 luni dupa data incetarii conventiei. Ulterior termenului de 12 luni, somerii au incetat relatiile de munca, prin demisie, din motive neimputabile angajatorului, dar au continuat activitatea la numai cateva zile la un alt angajator care, de asemenea, a incasat subventii de la bugetul asigurarilor pentru somaj pentru incadrarea in munca a unor persoane din randul somerilor. Abaterea a fost identificata de catre echipa de audit de la nivel central, urmare verificarilor efectuate la 22 agentii teritoriale. Abateri similare s-au identificat de catre camerele de conturi teritoriale la nivelul unor agentii judetene pentru ocuparea fortei de munca.
  • Plati nelegale in suma de 93.000 lei efectuate de la bugetul asigurarilor pentru somaj cu titlu de subventie acordate unor angajatori care au incadrat tineri cu risc de marginalizare sociala, dar, angajatorii au incetat raporturile de munca cu acestia, inainte de termenul legal.
  • Plati nelegale in suma de 55.000 lei, reprezentand cheltuieli cu telefonia mobila peste  limita stabilita prin ordinele emise de catre ordonatorul principal de credite, respectiv presedintele ANOFM.
  • Plati nelegale in valoare de 48.000 lei, reprezentand servicii de paza si protectie pentru sediul central al ANOFM, fara ca furnizorul acestor servicii sa detina licenta de functionare emisa de organele in drept.
  • Plati nelegale in suma estimata de 43.000 lei, catre furnizorul de lucrari la obiectivul de investitii "Amenajare curte interioara sediu:, urmare neexecutarii de catre furnizor a tuturor lucrarilor prevazute in contract, cat si supraestimarii valorii contractului. O agentie teritoriala a contractat efectuarea unor lucrari de amenajare a sediului dar, din verificarea pe teren a realitatii lucrarilor, s-a constatat ca, in fapt, nu s-au executat toate lucrarile de catre furnizor. De asemenea, s-a mai retinut ca unele dintre lucrarile efectuate au fost supraevaluate in conditiile in care pretul de achizitie al unor lucrari similare utilizat de alti ofertanti era mai mic, majorand in acest fel cheltuielile suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj.
  • Nerespectarea prevederilor legale privind urmarirea incasarii veniturilor bugetului asigurarilor pentru somaj in anul 2014, provenind din contributii ale angajatorilor si angajatilor in suma totala de 2.049.468.000 lei.
  • ANOFM a raportat drepturi constatate de incasat in suma de 2.099.217 mii lei, din care cea mai mare parte o reprezinta contributiile care au fost in suma de 2.049.468 mii lei. Aceste drepturi au fost inregistrate de catre agentiile teritoriale in baza datelor transmise lunar de catre ANAF. Din raportarile efectuate de catre agentiile teritoriale, la data de 31.12.2014, intre drepturile  constatate de incasat raportate de ANOFM prin contul de executie si sumele confirmate de unitatile teritoriale ale ANAF (la solicitarea agentiilor teritoriale), se mentine o diferenta intre cele doua evidente, in suma de 1.011.702.000 lei, care provine in cea mai mare parte de la un numar de 8 agentii teritoriale.

La celelalte 34 agentii teritoriale, la care s-au efectuat punctaje la finele anului 2014, nu s-au inregistrat diferente, insa numai pentru 30 agentii teritoriale datele au fost confirmate in scris. In plus, din punctajele efectuate intre unitatile teritoriale ale ANOFM si cele ale ANAF, la finele anului 2014, la un numar de 2 judete, a rezultat ca acestea au in evidenta creante cu vechimi de circa 10 ani, din care sume importante au vechime de peste 5 ani, depasind termenul legal de prescriptie.

Practic, ANOFM raporteaza, prin contul de executie centralizat, contributii duble fata de datele aflate in evidenta autoritatilor fiscale.

De mentionat ca ANOFM, nu a exprimat puncte de vedere divergente fata de abaterile identificate de catre echipa de audit a Curtii de Conturi.

Asa ca, atunci cand vine vorba de cresteri salariale ale bugetarilor, e bine sa le discutam punctual. Chiar individual, bazate pe  criterii de performanta.


Citeste mai multe despre   











[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
6440 vizualizari
  • +2 (2 voturi)    
    o tara de reformat din radacini ! (Marţi, 17 noiembrie 2015, 14:49)

    frausomniacorrupt [anonim]

    Cate recursuri, privind fonduri europene a a vrut sa depuna TARDIV, Agentia ..?Cine plateste fondurile europene? Cati bani a pierdut?Cate procese a lasat Agentia sa se piarda?Cati bani a vrut sa piarda astfel?Cate onorarii de avocat si cate onorarii de experti a platit ? Cati faliti au inghiti banii europeni?
    - d.civ. 1948/54/2014 Admite acţiunea. Dispune anularea deciziei emise de M.Agric şi Dezv Rur-AFIR şi a proc verb de const a nereg şi de stab a creanţelor bugetare
    - d,civ. 807/54/2014 tr.17.11.2014 Admite cererea. Dispune restituirea cauţiunii în valoare de 43.873 lei
    -d.civ 678/54/2014 tr.17.10.2014 Admite contestaţia. Dispune anularea Deciziei emisă de APDRP-AFIR şi a proc verb de const nereg şi de stab creanţe bugetare
    - 642/54/2014Admite acţiunea.Anulează deciz APDRP
    - 638/54/2014Admite acţiunea.Dispune anularea deciziei
    -608/54/2014Admite contest.Dispune anul deciz si pv
    - 604/54/2014Admite acţiunea.Anulează decizia si p.v.
    -348/54/2014Admite acţiunea. Anulează decizia si p.v.
    - 314/54/2014Admite cererea.Disp restituirea cauţiunii
    -1681/54/2013Admite acţiunea precizată. Anulează
  • +6 (6 voturi)    
    Constatari . (Marţi, 17 noiembrie 2015, 15:33)

    Marx [anonim]

    La toate agentiile , birourile , ghiseele statului s-a furat pe rupte . Partea cea mai grava este ca dupa ce a inceput sezonul de vanatoare al DNA , vanatul este din belsug . S-au invatat oamenii cu un standard de viata gen shopping la Milano pentru orice , ca nu mai au simturile ascutite . La fel ca cocosul de munte care nu aude si nu prea vede in perioada de imperechere . Succes parchetarilor la vanatoare .
  • +8 (8 voturi)    
    Dle Vacaroiu ti-au trebuit 26 de ani sa vezi !!! (Marţi, 17 noiembrie 2015, 15:42)

    andreesanu [utilizator]

    Pina cand procuratura si tribunalele nu recupereaza banii de la derbedei si mafioti toata povestea ramane o gargara la vreme de seara .
  • +3 (3 voturi)    
    dar reclamele? (Marţi, 17 noiembrie 2015, 15:48)

    un eu [anonim]

    am si eu o curioziate daca a fost investigata avalansa de spoturi TV ("....programul operational sectorial...")?

    eu am impresia daca adunam post cu post tv ajungem la sute de difuzari pe zi... oare pe ceva concret se mai duc banii?

    un simplu drum la o sucursala ne arata ca programele consta mai mult in niste afise si spoturi dar concret ca si somer persoana fizica n-ai la ce si cum sa te inscrii... din 2 motive... ori nu s-a strans numarul minim de participanti... ori se poate organiza ceva numai exista firme care solicita asa ceva pt. angajatii pe ca care deja ii au...

    CONCRET PENTRU SOMERI ACEST "Program sectorial" NU INSEAMNA NIMIC...

    doar sa aiba ce harti sa plimbe si sa bifeze angajatii de la ANOFM...
  • +4 (4 voturi)    
    Care este motivul pentru care se ia spaga? (Marţi, 17 noiembrie 2015, 16:04)

    bigbrother [utilizator]

    Salariile mici? N-as zice, urmand logica asta niciun salariu nu va fi suficient de mare, iar cresterea de 10% cu siguranta nu este suficienta pentru ca un bugetar sa nu mai fie tentat sa ia spaga. Nici macar o crestere de 100% n-ar anula acest fenomen, vorbim de spagi de zeci si milioane de lei.

    In cazul de fata se umbla la efect in loc sa se gaseasca cauza si mai ales, sa fie stopata acea cauza. Nu stiu daca cei care iau spaga se cred inamovibili si intangibili, dar "bantuie" DNA prin tara si face razii peste tot iar astia tot nu se opresc. Sau poate ca spaga luata compenseaza intr-un fel cativa ani de puscarie sau altceva, cert este ca cei care sunt prinsi probabil si-au facut anumite calcule si au considerat ca merita.

    Aici trebuie vazut care este motivul pentru care "merita" sa se ia spaga. Este in firea umana sa vrea mai mult, sunt convins ca se intampla peste tot in lume, dar cumva la noi s-a rasturnat carul cu spagari.

    Oare controale mult mai dese ar rezolva aceasta situatie? Asta ar presupune ca cel care verifica sa fie integru, si din pacate si aici avem o problema, astia sunt uneori mai rai ca cei verificati.

    Legi mai dure? Ar putea fi o solutie, dar cat timp face cativa ani de puscarie si ramane cu banii, multora li se pare tentanta ideea.

    Tribunale de judecata rapide? Inchisoare pe viata? Actiunile punitive nu au de obicei efectul scontat..

    Eu cred ca e vorba de un cumul de solutii, nu exista o singura solutie aplicabila peste tot. Cred ca se impune o evaluare a necesarului de personal din institutiile de stat, urmata de reducerea birocratiei, digitalizarea a cat mai mult din tot ce implica interactiunea stat/cetatean si dupa ce se face "curatenie", crestera salariilor la un nivel acceptabil pentru o tara europeana.

    Sa vedem ce vor face noii ministri, sunt mai multe ministere care trebuie sa conlucreze pentru rezolvarea acestei probleme, sa speram ca un guvern tehnocrat nu va mai pune voturile inaintea cetatenilor.
  • +4 (4 voturi)    
    gresit (Marţi, 17 noiembrie 2015, 16:10)

    Nicu [anonim]

    Gresit ! Aceasta institutie trebuie desfiintata , nu reformata !
  • +1 (1 vot)    
    inchis institutia. (Marţi, 17 noiembrie 2015, 16:46)

    o femeie [anonim]

    Cum ne-am descurcat fara ea 25 ani, ne vom descurca si mai bine urmatorii 25 ani: plus bani aruncati aiurea.
  • +2 (2 voturi)    
    Jumatate din Politie (Marţi, 17 noiembrie 2015, 16:58)

    coco04 [utilizator]

    ar trebui data afara.Politistii s-au obisnuit sa treaca vremea fara sa faca nimic avand scuza ca ei ii prind pe hoti dar judecatorii ii elibereaza.Asa ca ei asteapta duios in birou venirea pensiei.
    Daca vrei sa faci o plangere penala ei il suna pe celalalt si iti propune sa va impacati.
    Sau iti spune sa-l actionezi in instanta dar in civil.
    Ca sa nu aiba ei probleme.(dosare nerezolvate).
    Oamenii astia (si nu numai) nu-si inteleg rolul lor in societate.
  • 0 (0 voturi)    
    In Londra este si mai de kkt (Marţi, 17 noiembrie 2015, 19:09)

    Mihai [anonim]

    Aici in Londra daca vrei sa iti cauti loc de munca dai numai peste tepari.
    Mai ales daca esti in IT si nimeresti niste agentii de recrutare (care isi fac reclama pe site-ul oficial al guvernului (!) ).
  • 0 (0 voturi)    
    Nu ganditi superficial si nu va lasati manipulati (Luni, 23 noiembrie 2015, 12:24)

    gerula [anonim]

    Toate aceste suprapuneri si inadvertente privind platile din bugetul asigurarilor de somaj se datoreaza lipsei de informatii relative la alte baze de date : de la pensii, de la administratia fimanciara, ministerul invatamantului . Ajofm-urile functioneaza si iau decizii de punere in plata bazandu-se doar pe datele prezentate de somer / solicitant . Nu avem instrumentele verificarii acestor informatii cu bazele de date ale celorlalte institutii. Cine nu intelege situatia, este limitat si neinformat . Ca sa nu mentionam ca somerul este obligat sa anunte agentia despre modificarile intervenite de la data cererii.


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri