Cinci mituri false despre emigrantii romani

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 1 februarie 2016, 18:58 Economie | Finanţe & Bănci

Motivele pentru care emigreaza romanii
Foto: Hotnews
In ultimii ani, circa 200.000 de romani au parasit Romania pentru a-si asigura confortul financiar, pentru a le oferi copiilor o perspectiva mai buna, sau pentru a strange niste bani cu care apoi sa isi consolideze situatia sociala si economica in tara. Exista insa cateva mituri legate de emigrantii romani si de banii pe care acestia ii trimit in tara, pe care incercam sa le demontam mai jos cu ajutorul unor studii publicate de cercetatori romani in paginile unor prestigioase reviste straine.  Apogeul emigratiei a fost atins in 2010, cand circa 3 milioane de romani (13% din populatie) lucrau inafara tarii.

Datele utilizate provin dintr-o serie de studii si chestionare statistice publicate sub coordonarea unuia dintre cei mai buni specialisti in migratie din Romania, prof. dr. Monica Roman, din cadrul ASE.
  • 1.   Mitul nr 1. In Romania a avut loc un exod al creierelor care a lasat tara fara specialisti in diferite domenii, mai ales in medicina
FALS!. Cei mai mai multi dintre romanii care traiesc in strainatate (86,2%) au studii medii, in timp ce doar 12,4% au studii superioare. Aproape jumatate dintre romanii cu studii superioare care au plecat din tara au preferat tari din afara Uniunii Europene (Canada sau Statele Unite ale Americii). Canada atrage cel mai intens romanii bine pregatiti profesional (aproape 54% dintre cei care emigreaza in Canada au studii universitare), urmata de Elvetia (50% dintre cei care se indreapta spre Tara Cantoanelor au absolvit o facultate) si Regatul Unit al Marii Britanii( 46%). 
La polul opus sunt Turcia, Italia si Spania, tari care au atras mai putin imigranti romani cu studii superioare.

Ca idee: cea mai mare pondere a medicilor emigranti e in UK. Inginerii prefera Canada si Germania, cadrele didactice pleaca majoritar in Franta, iar economistii prefera Canada si SUA.

2.   Mitul numarul 2. Cei mai multi romani pleaca din tara pentru ca au ramas fara loc de munca

FALS! Aproximativ unul din cinci romani a emigrat in ciuda faptului ca avea un loc de munca in Romania. Acest lucru indica si un inalt grad de insatifactie cu privire la contraprestatia obtinuta in schimbul muncii efectuate.
  • 3.   Mitul nr.3. Cei care castiga bani mai multi, trimit in tara bani mai multi
FALS! Persoanele care se declara "fara religie" sau "atei" au cel mai mare venit, in timp ce cele mai mici venituri sunt obtinute  de emigrantii neo-protestanti, urmati de cei ortodocsi. Cu toate acestea, cei care trimit cel mai frcvent bani sunt tocmai acestia din urma. Pare surprinzator faptul ca migrantii cu cel mai mare venit, cei fara vreo afiliere religioasa, au prezinta si cea mai redusa probabilitate privind remitentele.
Pe masura ce nivelul de educatie scade, sumele trimise in tara cresc. Muncitorii romani care lucreaza in afara tarii trimit mai multi bani decat absolventii de facultate.
Cei mai multi absolventi de facultate care emigreaza provin din Bucuresti, Iasi, Timis, Cluj si Brasov. Opt din zece bucuresteni care pleaca din tara au studii superioare.

  • 4.  Mitul nr.4  Cei mai multi emigranti provin din regiunile sarace ale Romaniei
FALS!!! Statisticile au aratat ca cele mai ridicate rate ale emigrare nu apar in regiunile condiderate sarace (Oltenia, Moldova, Muntenia), ci  in cele bogate (Bucuresti, Banat, Transilvania).

  • 5. Mitul nr.5 Romanii emigreaza ca sa isi poata intretine familia ramasa in tara

FALS! Patru din 10 romani nu trimit deloc bani in tara. La acest capitol stam mai prost decat alte tari din regiune, unde ponderea non-remitentilor este mai mica. "E drept, explica Monica Roman pentru HotNews.ro, aici e si o problema de adancime a migratiei.  In primul an de emigratie si in ultimul, in ideea ca se reintorc, ei nu mai trimit bani. In primul an pentru ca e anul de acomodare si nu prea au de unde, iar in ultimul an pentru ca prefera sa se intoarca ei insisi cu banii stransi", explica statisticianul roman.

Datele sunt obtinute in urma interviurilor fata in fata, chestionarelor completate de emigranti si anchetelor statistice, toate efectuate pe esantioane reprezentative, formate din mii de romani stabiliti in afara tarii.



Sursele folosite in acest material: "Emigratia romaneasca. Implicatii economice si demografice", coord. prof univ. dr. Monica Roman, dar si studiile publicate aici.


Citeste mai multe despre   











Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO Lipsa de educatie lasa Romania fara doua locuri superbe. Cum au disparut narcisele salbatice din muntii Rodnei si satul Vad

Delicatele narcise nu mai infloresc luna aceasta, asa cum se intalmpla in anii trecuti, in doua zone protejate din tara. Oameni fara educatie si fara respect pentru natura au smuls aceste flori din radacina si le-au luat acasa.
26749 vizualizari
  • +31 (53 voturi)    
    Statistici paralele cu realitatea (Luni, 1 februarie 2016, 19:50)

    Harald [utilizator]

    Când nu cunoști români emigrați, poți demostra orice folosindu-te de statistici. De exemplu: indiferent ce spune statistica, românii care trimit mai mulți bani bani în țară sunt cei care au copiii și (eventual) soțiile rămase în RO. În timp ce românii care și-au adus și familia (ori și-au întemeiat una) în țara de adopție trimit mai puțini bani sau deloc.

    O altă chestiune interpretată în necunoștință de cauză: cei care ”trimit frecvent bani în țară” sunt evident cei săraci, doar ei ajung să suporte comisioanele Western Union pentru a trimite 200 - 300 de euro la fiecare câteva săptămâni. Însă cei care trimit (sau aduc) în țară 30 - 40.000 de euro pentru a cumpăra o locuință nu o fac ”frecvent”, bineînțeles. Iar cei care trimit bani prin șoferii de autocare sau prin diverși prieteni și colegi de muncă nu apar nici ei în statistici.

    Un ”exod al creierelor” a avut loc, însă nu în sensul nivelului de studii prezentat în statistici. Au emigrat oameni care gândesc altfel, oameni care vor să muncească și să fie plătiți decent pentru munca lor. În timp ce oamenii cu mentalitate de asistați social preferă să rămână în RO, indiferent dacă vorbim aici de profesori universitari cu salarii de 11 - 16.000 de euro primite de la stat. Dacă acelea sunt ”creierele” rămase în România, e de înțeles de ce acolo merg lucrurile așa cum merg.
    • +9 (17 voturi)    
      de aceeasi parere (Luni, 1 februarie 2016, 21:36)

      ampersand [utilizator] i-a raspuns lui Harald

      Ca-capsunar, am colegi capsunari si din alte tari, printre care si, de exemplu, Anglia, Germania si Franta - tari dezvoltate. Capsunarii cu studii superioare si calificare inalta provin, de regula, din familii instarite, care nu au nevoie de subzistenta oferita de cei plecati la capsunarit. Pe de alta parte, ce cu studii inferioare sau cu o calificare inferioara, provin din familii mai sarace pentru care banii din afara reprezinta o "life line".
    • +15 (23 voturi)    
      statisticile sunt bune (Luni, 1 februarie 2016, 22:37)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Harald

      paralel este autorul (ca de obicei).

      mitul 1: "doar" 12.4%.. o fi putin? pana sa apara universitatile private procentul absolventilor de studii superioare era ~7%. prin 2012-2013, cand fabricile de diplome se impiedicasera de noile legi din educatie, numarul absolvenitlor a scazut brusc la jumatate. astia cu cartonul de spiru haret la distanta nu pleaca nicaieri. apoi o spune singur si Dan Popa mai jos.. 8 din 10 bucuresteni plecati au studii superioare.. o fi de bine?

      mitul 2: matematica simpla - daca 1 din 5 avea loc de munca, 4 din 5 nu aveau, adica 80%. adica majoritatea

      mitul 3: confirmat de literatura citata (Determinants of the remitting behaviour of Romanian emigrants in an economic crisis context by Zizi GOSCHIN & Monica ROMAN, tabel 2) cele mai mari corelatii sunt cu venitul si cu prezenta sotului/sotiei in Romania.

      mitul 4: mitul este exprimat in valori absolute - "cei mai multi..", dar aparent demontat cu rate de migratie. problema cu matematica asta simpla este ca majoritatea Romaniei este saraca. daca plecau 4 milioane de locuitori din Bucuresti, Cluj si Timis, azi aveam orase fantoma.

      mitul 5: din nou, confirmat. 60% trimit. din ceilalati 40% mai sunt unii care prefera sa-i stranga la ciorap si sa vina cu ei acasa.
    • -1 (3 voturi)    
      1 (Marţi, 2 februarie 2016, 4:14)

      miticul [hotnews.ro] i-a raspuns lui Harald

      Datele sunt obtinute in urma interviurilor fata in fata, chestionarelor completate de emigranti si anchetelor statistice, toate efectuate pe esantioane reprezentative, formate din mii de romani stabiliti in afara tarii.
      • +6 (8 voturi)    
        Nu contest datele, contest interpretarea lor (Marţi, 2 februarie 2016, 10:00)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui miticul

        Invocarea modului de obținere a datelor nu scuză incapacitatea de a înțelege realitatea din spatele lor.
    • -1 (3 voturi)    
      2 (Marţi, 2 februarie 2016, 4:18)

      miticul [hotnews.ro] i-a raspuns lui Harald

      Harald, datele sunt obtinute in urma interviurilor fata in fata, chestionarelor completate de emigranti si anchetelor statistice, toate efectuate pe esantioane reprezentative, formate din mii de romani stabiliti in afara tarii. Prin urmare, numai de anu cunoaste emigrantii nu poate fi vorba. Dan Popa
      • +9 (9 voturi)    
        . (Marţi, 2 februarie 2016, 9:12)

        Bazil.the.3rd [utilizator] i-a raspuns lui miticul

        Mi-a venit si mie chestionarul cu pricina ,bilingv, 200g de hartie risipita. Am zis sa stimulez copilul si sa-l completam impreuna ca primim un bon de 10 euro la Bart Smit si luam Minecraft pt PC.
        Trimis , in loc de cupon am primit un link pentru alt chestionar. Completat la michteaux ( cam cum erau 1/5 din intrebari) ,sent ,cupon din parti.
        E bine sa stie copilul de mic cum sta treaba cu chestionarele,poll-uri,statistici.
    • +1 (7 voturi)    
      Nenea.. (Marţi, 2 februarie 2016, 9:16)

      akillies [utilizator] i-a raspuns lui Harald

      ..vezi ca pe tine te-a cam cuprins melancolia -> ai inceput sa vorbesti in fraze specifice "regimului de aur" al "celui mai iubit fiu al poporului".!

      Cum ai ajuns tu la concluzia ca au plecat din tara doar cei care vor sa munceasca, si au ramas in tara doar cei care vor sa fie asistati sociali!?!?
      Tu mai stii ceva de tara ta? inafara de ce citesti pe diverse site-uri si ce iti spune unul sau altul care il stii tu ca ii place sa fie asistat social?!?
      Dar de tara "de adoptie" stii ceva?!
      Nu stiu de unde au unii oameni, aceasta placere de a se lauda singuri.. zi mai nene sa iti facem statuie ca muncesti in alta tara!
      Nu puteam incepe si eu o dimineata la munca, fara sa ma enerveze un mare muncitor din afara tarii!!

      Uite cum stau lucrurile: statisticile astea au si ele un sambure de adevar..si sunt folosite intr-o directie sau alta(depinde de cel care le foloseste).
      Lipsa de creiere se vede mai ales in lipsa imunitatii unui popor la tot felul de ciumpalaci manipulatori (in media si in politica sunt cei mai multi), dar si in modificarile pe care le determina in economiile locale(spitale fara personal medical, servicii proaste, lipsa de profesionalism, scoli desfintate in lipsa de profesori... etc. )
      Nu e nicio diferenta fata de tara ta de adoptie, doar ca in tara in care stai acum, nu se face atata galagie si aomenii prefera sa nu isi spele rufele in public.. Eu am aflat ca Germani duc lipsa de medici care prefera sa mearga in Norvegia sau UK (bani mai multi)..si asta am aflat acum 2 ani de la un Neamt intr-o discutie amicala.. Asa ca las-o ma moale cu asistatii sociali ca se cam toceste placa..
      Dar stii cum e, cand incep sa iti lipseasca anumite "trairi", te duci la aia care ti le ofera primii, dar cu o rasplata relativ mai mare!
      • +1 (7 voturi)    
        De comunicare patologică ai auzit? (Marţi, 2 februarie 2016, 10:09)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui akillies

        Uite un exemplu: ”Nu puteam incepe si eu o dimineata la munca, fara sa ma enerveze un mare muncitor din afara tarii!!” :)

        Ajung în RO de 3-4 ori pe an și discut cu tot felul de oameni. Unii dintre ei simpli, dintre cei care au obținut certificate de handicapat și s-au pensionat anticipat, alții dintre ei mai educați, dintre cei care lucrează la stat pentru 1.500 - 2.000 de euro pe lună. Cei care au plecat din țară s-au dus să obțină bani reali, dintr-o muncă aflată pe un lanț la capătul căruia clientul plătește un produs sau un serviciu de care are într-adevăr nevoie.
        • +3 (3 voturi)    
          munca la stat (in RO?) (Marţi, 2 februarie 2016, 11:35)

          Gicu_007 [utilizator] i-a raspuns lui Harald

          ma surprinde un pic ce zici tu aicea, ai putea sa-mi dai un exemplu de post la stat unde se plateste 1500 - 2000 eur pe luna (net???)
  • +18 (30 voturi)    
    Sint corecte concluziile studiului. (Luni, 1 februarie 2016, 20:07)

    quietguy58 [utilizator]

    Sint corecte concluziile studiului.

    [Sint din Bucuresti] + [Diploma universitara in informatica] + [Aveam un loc de munca de unde puteam sa ies la pensie si nemultumit de ceea s-a intimplat (si se intimpla dupa 1989) ] + ["necredincios", adica ateu] + [nu am cui sa trimit banii in Romania].

    Unul din avantajele de a emigra in America de Nord este ca selectia a fost riguroasa, cel putin cind am plecat eu.
    Cind am dat interviul la ambasada, ofiterul care se ocupa de dosarul meu era la curent cu tot ceea ce facusem eu in Romania. A

    9 din 10 prieteni romani pe care ii cunosc au diploma universitara obtinuta inainte de 1989, cei mai multi ingineri in aeronautica, electronica.

    Nota: ii "multumesc" pe aceasta cale lu' Petre Roman & Co ca au pus umarul la distrugerea potentialului uman, economic si social al Romaniei si poporului roman, activitate inceputa in 1989 si continuata si in ziua de azi.
    • +4 (10 voturi)    
      In concluzie (Luni, 1 februarie 2016, 21:06)

      ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui quietguy58

      trebuie sa multumesti lui Dumnezeu ca esti ateu, ai ajuns in varful statisticii
      • +5 (9 voturi)    
        De multumit le multumesc parintilor mei. (Luni, 1 februarie 2016, 23:47)

        quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

        De multumit le multumesc strict parintilor mei ca s-au tinut de mine sa invat carte si sa ma educe. Si asta nu pot sa le multumesc pe cit ar trebui.
        • -1 (3 voturi)    
          da, si tuturor (Marţi, 2 februarie 2016, 10:56)

          DrInOrice [utilizator] i-a raspuns lui quietguy58

          celor din sala, si cainelui si pisicii, si stelelor care ti-au dat tie suflet din praf stelar :)
    • +4 (4 voturi)    
      Pai mie mi se pare tocmai ca contrazici studiul (Luni, 1 februarie 2016, 22:53)

      LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui quietguy58

      Asa ca... In rest de acord insa cu tine!
    • +2 (2 voturi)    
      3 (Marţi, 2 februarie 2016, 4:20)

      miticul [hotnews.ro] i-a raspuns lui quietguy58

      Bafta multa acolo unde sunteti! Si un 2016 cat mai bun! Dan Popa
      • +1 (1 vot)    
        Multumesc mult si dvs. la fel. (Marţi, 2 februarie 2016, 14:51)

        quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui miticul

        Multumesc mult si dvs. la fel.
    • -1 (1 vot)    
      asta cu (Marţi, 2 februarie 2016, 18:17)

      Gicu_007 [utilizator] i-a raspuns lui quietguy58

      "ateu" ai scris-o ca sa intelegem ca ai parte de o gramada de bani, nu? :-)
      • 0 (2 voturi)    
        O sa incerc sa va raspund (Marţi, 2 februarie 2016, 18:50)

        quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui Gicu_007

        Cei mai multi dintre cei care-i cunosc, sint profesionsti in meseriile lor (inginerie aerospatiala in special), medic, cistiga foarte bine raportat la salariul mediu pe economie si nu sint religiosi.

        Cunosc si religiosi, care nu sint chiar asa de cinstiti, sint aproape de limita permisa a legii, si care nu cistiga mai mult de salariul mediu.
        • +1 (1 vot)    
          he he (Marţi, 2 februarie 2016, 19:07)

          Gicu_007 [utilizator] i-a raspuns lui quietguy58

          da, bine. Multumesc de lamuriri. Eu personal nu vad aici unde sunt vreo diferenta la cinste sau marimea salariului in functie de cat de ateu sau de credincios esti... (multinationala, Germania).
          Fraza "Persoanele care se declara "fara religie" sau "atei" au cel mai mare venit" ar putea sa insemne pur si simplu ca oamenii care se declara astfel nu platesc taxa de Biserica, si de asta "sunt mai bogati" cica. Da, ma rog, nu stiu ce s-a vrut sa se spuna cu fraza asta.
  • +23 (31 voturi)    
    nu vă înțeleg satisfacția (Luni, 1 februarie 2016, 20:16)

    verdeata [utilizator]

    Nu vă înțeleg satisfacția cu care puneți semnul exclamării de atâtea ori.
    Unele dintre ”mituri”, cum le denumiți, nu văd pe cine interesează, dar subînțeleg că primul mit, că au plecat oameni cu carte, nu este chiar un mit. Dacă ar fi numai 10% proporția celor cu facultate, în 2010 ”hemoragia de creiere” era de 300.000. Dacă chiar nu vi se pare asta o tragedie națională cred că aveți dvs o problemă gravă de înțelegere.
    Apoi, nu este vorba numai despre numărul de clase, ci și de faptul că mulți dintre cei plecați sunt oameni care probabil știau o meserie (chiar nu vedeți că nu mai avem meseriași?) și vor ceva de la viață, nu sunt legume votante, abulici. Asta mi se pare o problemă mai mare decât numărul de clase deoarece doar cu asemenea oameni poți construi o societate.
    Probabil sunteți un economist foarte rigid de vreme ce luați în calcul doar cifrele și nu realitățile mai complexe din spatele lor. Sau scrieți în grabă.
  • +21 (27 voturi)    
    Un comentariu (Luni, 1 februarie 2016, 20:18)

    war4peace [utilizator]

    Falsitatea mitului #1 este... falsă.
    Prin "exod al creierelor" înţeleg "exod al experţilor". Astfel, un instalator bun este un expert în domeniul lui. Faptul că are studii medii sau superioare e irelevant.
    Apoi, mai există o chestiune ascunsă: un specialist într-un domeniu (să zicem, IT) se loveşte de un mare zid când e vorba să lucreze în respectivul domeniu în România dacă nu are studii superioare finalizate. În practică poate fi un geniu, dacă nu are patalamaua la mână, tot degeaba. Şi-atunci pleacă în altă ţară, unde valoarea sa stă în expertiza sa, nu diploma care o, hm, "atestă".
    Din păcate, nu ştim cât de mulţi sunt aceştia. Eu aş bănui că sunt destui...
    • +4 (4 voturi)    
      IT (Marţi, 2 februarie 2016, 10:36)

      Asmodeu [anonim] i-a raspuns lui war4peace

      Strict pe IT nu e o problema sa-ti gasesti loc de munca fara diploma.
      Cunosc mai multe cazuri de acest gen. Ba chiar din top 3 IT-isti pe care ii cunosc, 2 nu au diploma.
      De acord, cauzeaza mirare lipsa unei diplome, dar nu va fi un impediment real.
      • -1 (1 vot)    
        Serios? (Marţi, 2 februarie 2016, 16:46)

        war4peace [utilizator] i-a raspuns lui Asmodeu

        Şi ce scrie în nomenclator? Ce funcţie au acei IT-işti? "Analist relaţii clienţi"?
        • 0 (0 voturi)    
          ... (Marţi, 2 februarie 2016, 19:47)

          Asmodeu [anonim] i-a raspuns lui war4peace

          Unul are propria firma, celalalt e CTO. Nu stiu pe ce cod CAEN sunt incadrati.

          PS: eu am vorbit normal, matale nu prea. Poate nu ti-ar strica sa-ti controlezi putin iesirile. Iti pot recomand si niste specialisti.
        • +1 (1 vot)    
          confirm (Miercuri, 3 februarie 2016, 0:35)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui war4peace

          majoritatea firmelor de IT straine recruteaza competente (si testeaza), nu cartoane fara valoare cu stampila unui minister din Romania.
    • 0 (0 voturi)    
      stimabile, esti pe langa (Marţi, 2 februarie 2016, 10:42)

      natbl73 [utilizator] i-a raspuns lui war4peace

      In IT studentii (buni, bineinteles) sint angajati part-time, si sunt platiti bine, in speranta ca vor ramane in firma la terminarea studiilor
      • 0 (0 voturi)    
        Of (Marţi, 2 februarie 2016, 16:45)

        war4peace [utilizator] i-a raspuns lui natbl73

        Ce zic eu şi ce-nţelegi matale...
        Nu mă refeream la studenţi, ci la oameni care ori au terminat facultăţi de alt profil, ori nu au terminat facultatea din varii motive (sau n-au început-o deloc).
        Şi aici trist e că nici măcar firmele nu decid, ci statul. Nomenclatorul de meserii condiţionează anumite titulaturi de finalizarea unei facultăţi de profil, deci dacă n-ai patalamaua la mână, ţeapă.
        • 0 (0 voturi)    
          stiu, e grele.... (Marţi, 2 februarie 2016, 19:56)

          natbl73 [utilizator] i-a raspuns lui war4peace

          reciteste-ti afirmatia:
          "nici măcar firmele nu decid, ci statul. Nomenclatorul de meserii condiţionează anumite titulaturi de finalizarea unei facultăţi de profil, deci dacă n-ai patalamaua la mână, ţeapă"

          oricum, cat timp nu te referi la studenti, mai exista speranta....
  • +28 (32 voturi)    
    articol facut pe genunchi (Luni, 1 februarie 2016, 20:21)

    IancuJianu [utilizator]

    1. In Romania INTRADEVAR a fost un exod al creierelor. Calculițele dvs ar fi bune daca Romania ar fi plina de genii, adica undeva la fifty-fifty daca ne luam dupa procentele vehiculate... (spitalele in vest sint pline de medici romani, de pilda in Dartfort sint 26 pers)
    2 si 3 INTRADEVAR, cei mai multi romani pleaca afara deoarece au ramas fara loc de munca. Industria alimentara NU mai exista, constructiile hidrotehnice la fel, industria grea așijderea.
    Duceti-va la aeroport ca sa vedeti citi dintre pasageri sint turisti adevarati si câți sint ingineri "voiajori". Acestia vin acasa dupa fiecare tura, nu figureaza plecati in scriptele dvs.
    Nu are rost sa spun de cursele aeriene in interiorul Europei, sint specialisti care muncesc in santiere navale in China, altii la exploatari petroliere, de bauxita sau minereu de fier ori construiesc fabrici de alcool etilic prin Africa, in Indonezia si Malaezia la exploatari petroliere, toti acestia pe salarii de la 5k la 15k dolari si toti acesti bani vin in banci, nu-i poti cara in buzunare.
    4. Luati masina si plimbati-va prin Moldova. Sint sate pustii aproape, in afara de copii si batrini nu mai vezi nimic apt de munca.
    5. Banii vin in tara si inca multi. Insa nu se vede valoarea lor deoarece cursul valutar este artificial tinut jos de BNR ca sa ia cu japca valuta de pe piata. Pentru o tara in care nu se produce nimic, doar citeva rable cu 4 roti, economia tarii si furaciunile parlamentarilor de aici se alimenteaza, din cursul scazut.
  • +20 (20 voturi)    
    meh... (Luni, 1 februarie 2016, 20:21)

    g01an [utilizator]

    mitul emigrarii oamenilor pregatiti nu era legat de raportul intre cei cu venituri mari si cei cu venituri mici care pleaca, ci legat de impactul pe care il are emigrarea asupra domeniului de activitate de unde pleaca specialistii (medicina, cercetare).

    caz concret: medicii. nu or fi un procent semnificativ din cei plecati la munca in afara, dar care este impactul plecarii lor asupra sistemului de sanatate romanesc, exista un deficit de specialisti sau nu? asa demontezi mitul...

    in IT, intr-adevar, au ramas multi oameni bine pregatiti, salariile fiind mult peste media tarii. dar in mod sigur este dificil a recruta suficienti oameni de calitate pentru echipele care lucreaza pentru proiecte competitive.
  • +11 (11 voturi)    
    Mitul 1 (Luni, 1 februarie 2016, 20:38)

    reiand [utilizator]

    Pentru Mitul numărul 1, raționamentul nu este corect. Comparația procentelor de români plecați cu studii medii vs. cei cu studii superioare nu ia în calcul raportul din țară. Dacă în România ar fi egal numărul de oameni cu studii medii și superioare, atunci da, ar reieși că pleacă mai mulți cu studii medii. Dar dacă în țară sunt doar 10% cu studii superioare, atunci înseamnă că pleacă proporțional mai mulți. În plus, chiar dacă valorile sunt comparabile, impactul negativ asupra societății este mai mare în cazul plecării celor cu studii superioare, care, teoretic, sunt mai productivi și mai greu de înlocuit.
  • +10 (10 voturi)    
    mitul 2 (Luni, 1 februarie 2016, 21:20)

    Unu-2 [utilizator]

    "FALS! Aproximativ unul din cinci romani a emigrat in ciuda faptului ca avea un loc de munca in Romania."
    Adica, citesc eu, 4 din 5 romani au emigrat fara sa aiba un loc de munca. Cum adica e fals?
  • +17 (17 voturi)    
    hmmm (Luni, 1 februarie 2016, 21:30)

    ampersand [utilizator]

    Faptul ca, va citez, "86,2% au studii medii, in timp ce doar 12,4% au studii superioare", nu implica faptul ca nu exista un exod al creierelor; daca cei 12,4% din cei plecati reprezinta 60% din totalul "creierelor", e un exod al dracu'!

    Sau, ca sa exagerez: daca tara are 2 "creiere" si afara pleaca 1 plus 99 de muncitori necalificati, ESTE un exod de "creiere", chiar daca afara procentul e de doar 1%.
  • +7 (15 voturi)    
    DIASPORA (Luni, 1 februarie 2016, 21:47)

    nicola269 [utilizator]

    ASOCIATIA "ROMENI DI PADOVA"
    Pribegia in masa a romanilor -consecinta politicii dezastruoase duasa timp de 26 de ani de catre mafia politica ce a monopolizat puterea in Romania .
    Emigratia de proportii constituie o tragedie nationala !
    Locul romanilor este la ei acasa !
    Jumate de secol ,diaspora a sustinut (direct si indirect )moneda nationala .
    Cu multa truda si sacrificii ,emigrantii romani au acumulat o experienta de viata si de lucru ce constituie un capital inestimabil ,apect ce la Bucuresti nu poate fii acceptat - Nu putem fii manevrati , noi avand doar doua "sarcini "(in viziunea damboviteana ): sa trimitem cat mai multa valuta in tara (bani ce intra in balanta financiara a Romaniei -gestionata de aceeasi mafie )si voturi in campaniile electorale !
    Aceasta situatie nu poate continua .S-a atins punctul critic!
    De la Padova
    Ing.Die Nicolae Alexandru-Presedinte.
    • 0 (0 voturi)    
      Ma intereseaza un singur lucru: (Miercuri, 3 februarie 2016, 5:30)

      Cadillac [utilizator] i-a raspuns lui nicola269

      Cite damigene ai 'platit' pentru diploma aia de "inginer"???

      Considerind felul in care te exprimi, se pare ca nu prea ti-a placut scoala...
  • +5 (7 voturi)    
    Toate astea sunt din cauza sistemului politic (Luni, 1 februarie 2016, 21:59)

    Lucian Ilea [utilizator]

    Daca va uitati pe democratie-atlanta.org o sa vedeti ca am propus deja vreo 7-8 legi de reformare a societatii actuale romanesti
    toti puteti sa propuneti legi si toti puteti sa votati legi,parlamentul nu mai are sens in sistemul politic inventat de mine:)
  • +8 (10 voturi)    
    Exodul creierelor a fost cu o decada in urma (Luni, 1 februarie 2016, 22:55)

    Parzivall [utilizator]

    ultimul. Primul a fost imediat dupa revolutie, primii 5 ani. La ce scoala se face in Romania recent...nu poti sa pretinzi ca se mai produc "creiere".
  • +9 (11 voturi)    
    pentru harald (Luni, 1 februarie 2016, 23:04)

    bancheru83 [utilizator]

    eu personal cred ca mai sunt foarte putini oameni care trimit banii acasa cu western union.ai auzit de internet banking?eu de exemplu imi transfer banii din contul de afara in contul in tara si fac si schimbul valutar la cursul zilei.e nevoie de un cont in lei,unul in valuta si un dispozitiv token sau un smartphone.sa ti mai zic doar ca tot prin internet banking imi platesc facturile la gaz,curent,apa si canal,impozite,internet,tv,telefonie,etc la imobilul din ro in care traiesc in medie 4 sau 5 luni pe an...cu stima un roman.anul 2016.
    • -2 (10 voturi)    
      Atunci tu personal nu cunoști șoferi și muncitori (Marţi, 2 februarie 2016, 0:09)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui bancheru83

      Îmi pare rău să te dezamăgesc, eu mă descurc fără un cont în lei :)

      Nu e cazul să-mi explici mie cum plătești tu facturile în RO, fii convins că în țările civilizate se plătesc la fel de ceva mai multă vreme. Însă întâlnesc mereu pe-aici români plecați din țară doar de câteva luni sau de un an-doi și destui dintre ei trimit bani acasă prin Western Union. Unii au inclusiv Galaxy S6 pe care se uită la filme, dar dacă nevasta acasă e mai ”neajutorată”, primește bani tot prin Western Union.
  • +10 (10 voturi)    
    . (Luni, 1 februarie 2016, 23:13)

    I [utilizator]

    la partea cu cei care au studii si nu trimit bani acasa. Multi au familii care se descurca. Deci nu e nevoie.
  • +8 (8 voturi)    
    Concluzia (Marţi, 2 februarie 2016, 7:19)

    CititorulComentator [utilizator]

    Este tot aia, ca multi pleaca din cauza sistemului, la putere fiind mereu hoti, puscariasi, penali, plagiatori, mafioti, spagari etc iar exact acestia gestioneaza banii platiti prin intermediul taxelor. Cum dracu' sa nu vrei sa pleci oriunde?

    In RO nu e democratie, ci o struto-camila de sistem-grup comunist infractional organizat in care cetateanul este pe ultimul loc. Printre exemple, ANAF vrea bani de la cei fara venituri, in primarii se fura cu panseluta, parlamentarii nu stiu cum sa mai dea legi impotriva cetateanului si in avantajul mafiilor lor, spitalele sunt pepiniere de spaga contra bacteriilor, scoala e vai de ea ca se perinda toti agaricii si de la an la an sunt schimbari radicale dar tot proaste si fara rost, codul fiscal la fel, iti trebuie o armata de oameni sa tina pasul cu modificarile etc.

    Si ca sa nu zic toate astea fara solutii, solutia este strada, si la Colectiv a fost un moment propice pentru a face curatenie de sus pana jos, chiar cu riscul unei perioade de instabilitate, dar nu scapam de astia decat cu parul. (Vezi cazul curent, Nitu care in nesimtirea lui de nesimtit ordinar, nu pleaca). Totusi s-a fasait strada la plecarea lui Ponta si la instaurarea asa-zisului guvern tehnocrat. Am vazut cum ministrul Curaj practic apara plagiatorii in special Ponta, deci e clar ca toti sunt in acelasi grup infractional organizat pusi pe capatuiala.

    Romanu spera ca hotul care da si legile sa dea lege prin care sa nu mai fie el hot...iluzii!
    De partea ailalta, la vot, omul voteaza complet aiurea ori pe te miri ce galeti etc sau cum e in unele zone, cu forta, daca nu fizica, pe alte cai :(

    Deci ori iesim in strada ori inseamna ca majoritatea romanilor se complac sau chiar le convine sistemul, moment in care, plecarea din tara a celor care nu pot face ceva din cauza ca sunt in minoritate, este singura solutie viabila pentru o viata cat de cat normala.
    • -4 (10 voturi)    
      Varful emigratiei 2010, (Marţi, 2 februarie 2016, 9:37)

      xrogo [utilizator] i-a raspuns lui CititorulComentator

      nu va aduce aminte de Base cu-ale lui nazbatii economice?
      • +4 (4 voturi)    
        nu chiar.. (Marţi, 2 februarie 2016, 12:24)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

        mie imi aduce aminte de un guvern care doar in decembrie 2008 a cheltuit cat tot anul 2007, apoi a plecat de la guvernare lasand un deficit structural de 15% din PIB. era un guvern "USL".. urmat in 2009 de alt guvern "de uniune nationala".. deci situatia din 2010 era rezultatul acestor guvernari.
  • +5 (7 voturi)    
    exceptii (Marţi, 2 februarie 2016, 7:40)

    toxx [utilizator]

    Eu n-am terminat facultatea, si am tinut tot cloud-ul din Franta la o companie de stat, acum la compania de telecomunicatii din Dubai. Si n-am plecat pt ca muream de foame in tara, chiar aveam un salariu foarte mare. Eu am plecat cu sotia pt ca, ea lucra in banca 12 ore pe zi, era de neacceptat la trecerea lunii sa ai salariu de responsabil de unitate de 2400 ron iar responsabilitatile sa fie imense. Plus ca programul asta ii distrugea sanatatea. Si trimit bani in tara, chiar daca nu lucrez la capsuni. Stiu multi romani aici care sunt de 6-7 ani si au construit case in Romania. Cine pleaca in US sau Canada, inseamna ca nu mai are niciun fel de familie in RO. Nu ai cum sa pleci atat de departe daca mai ai pe cineva drag acasa. Daca esti bine educat si ai experienta in domenii platite bine in US si Canada , gasesti sigur de munca si undeva mai aproape
    • +5 (5 voturi)    
      sa stii ca unii mai pleca.. (Marţi, 2 februarie 2016, 9:18)

      akillies [utilizator] i-a raspuns lui toxx

      ..chiar daca au familii aici, si in principiu, din acelasi motiv din care ai plecat si tu...
    • -1 (1 vot)    
      Doar ca Europa e cam socialista (Marţi, 2 februarie 2016, 19:30)

      Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui toxx

      E prea scump, taxe prea mari si prea multe, prea multi infractori si mai e si disfumctionala, pt ca e e stat federal, e o struto-camila. Peste oceane is societatile cu adevarat libertine.
      • -1 (1 vot)    
        da bre (Marţi, 2 februarie 2016, 21:41)

        Gicu_007 [utilizator] i-a raspuns lui Parzivall

        in statele unite de ex infractionalitatea e cam zero, intr-adevar.
        • 0 (0 voturi)    
          In caz ca te-ntreaba cineva... (Miercuri, 3 februarie 2016, 5:41)

          Cadillac [utilizator] i-a raspuns lui Gicu_007

          ...si ca sa nu mori........................................................................"naiv"

          Statele Unite au cel mai mare procentaj de detinuti DIN LUME !!

          Ca sa nu mai punem la socoteala borfasii care nu sint INCA prinsi.

          Asa ca....Nu mai face afirmatii pe care nu le poti demonstra.

          Salutari din California.

          Din 1984.
    • 0 (0 voturi)    
      Ce balmajesti tu acolo? (Miercuri, 3 februarie 2016, 11:35)

      quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui toxx

      "Cine pleaca in US sau Canada, inseamna ca nu mai are un fel de familie in RO".
      Ce balmajesti tu acolo? De unde scoti poantele astea?
      De ce as fi vrut sa emigrez in Spania / Italia / Germania?
      Absolut toti romani pe care-i cunosc au familie in Romania.
  • +1 (5 voturi)    
    Tot români ..... (Marţi, 2 februarie 2016, 11:31)

    MysSaly [anonim]

    Lecturând "reflecţiile" şi contrele compatrioţilor plecaţi ori mai puţin plecaţi de acasă, am ajuns la concluzia că adevărul este etern: Românii nu se suportă între ei, chiar dacă-i despart distanţe de mii de kilometrii.
    Un biet studiu "statistic", "făcut" pe niscai eşantioane, mai mult ori mai puţin în Doru’Lelii, numai aşa ca să fie ceva de scris despre "cetăţenii români migranţi", că de’h... e la modă să fi "migrant", iau la cunoştinţă câte pasiuni stârneşte între concetăţenii mei.
    Cert este că, România ca stat, există doar pe hartă, şi prezintă un relativ interes geo-politic, şi se pare că atât pentru locuitorii de dinlăuntru cât şi pentru marile puteri.
    Ce a fost a fost, baba cu colacii a plecat.
    Cei ce vorbesc de "mentalitatea celor care au rămas înlăuntrul graniţelor", habar nu au de ce se cheamă aceea "motivaţie". A nu se uita dragior că mai există şi "captivitate" din varii motive, de la relaţii familiale la cele de vârstă, între acestea existând multe motivaţii, care nu au nimic a face despre "mentalitatea asistaţilor sociali".
    OhOhhhh şi câte ar mai fi de zis, dar se pare că atunci aş continua seria de contre, aşa că .... am pus PUNCT!
  • 0 (2 voturi)    
    plecat de vreo 11 ani (Marţi, 2 februarie 2016, 15:50)

    LoloBolo [utilizator]

    la inceput cu bursa Erasmus, terminat master, continuat in Europa cu doctorat si ramas mai departe (facultatea de matematica)

    Cred ca acest sondaj e realist... nu cunosc nici un amic sa trimita bani acasa regulat (cele 200-300 de euro din cand in cand, pentru cadouri de Craciun si aalea sporadic, nu le-as considera).

    Motivatiile sunt diverse, unele personale, altele mai putin insa nu consc pe nimeni dintre prieteni care sa fi plecat de "foame" 8am in schimb in famili membri care au plecat de foame, cu studii medii si chiar sub medii, care altceva nu aveau ce face).

    Acum am familia mea, 2 copii si imi este f. greu sa ma gandesc la "cei de-acasa" cand "acasa pentru mine inseamna in primul rand sotia si copii mei.
  • 0 (0 voturi)    
    Din pacate... (Miercuri, 3 februarie 2016, 5:20)

    Cadillac [utilizator]

    ...n-am nici timp si nici chef sa abordez "celelante" asa-zis 'mituri';

    Asa ca, ma voi concentra asupra celui dintii:

    1 Care este numaratoarea CORECTA a populatiei Rominiei ??

    2 Populatie cuprinsa intre 25 si 35 de ani ?

    3 Citi dintre acestia au studii superioare (procentaj !!)?

    4 Scadeti 12,4% si veti constata cu adevarat ca acest "12,4" este de fapt ENORM!

    Ceea ce inseamna ca cei care au intocmit acest "sondaj"........

    Maninca "ciuperci".


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version