Ultima data cand am fost cu masina acasa, la Satu Mare, a trebuit sa opresc la un service in Targu Mures sa imi schimb bucsele. La cateva luni dupa, la intrarea in Targoviste am nimerit intr-o groapa nesemnalizata si mi-am distrus iar roata fata stanga. Partea buna e ca eu mi-am reparat masina, dar cea proasta e ca tocmai am aflat ca fata de perioada in care ne faceau romanii drumuri, nu am evoluat cine stie ce. Si sa va spun de ce.

Vasile IugaFoto: Arhiva personala

"Se discuta foarte mult despre infrastructura in Romania. Rolul unei infrastructuri e binecunoscut; cele de calitate care vascularizeaza tesutul economic genereaza crestere economica si dezvoltare. Ma refer la infrastructuri in sens larg (de transport rutier, feroviar, naval, energetic s.a.) de slaba calitate, inhiba dezvoltarea unei tari si care creaza vulnerabilitati economice majore", explica Vasile Iuga, partener PwC.

Asculta mai jos interventia lui Vaile Iuga pe tema infrastructurii din Romania.

Descarca fisierul audio in format MP3

Despre drumurile facute de "colonizatori":

"Reteaua de drumuri din Dacia Romana, are 1900 de ani. In 105, imparatul Traian construieste podul de la Drobeta, una dintre minunile lumii antice. Ruinele lui se vad si astazi in apa Dunarii", spune Vasile Iuga.

"In doi ani, sub genovezul Blasius,-probabil ca ar fi fost bine sa-l avem ministru al Transporturilor sau sef la CNADR-se construiesc 450 km de drumuri la cele mai inalte standarde ale drumurilor romane, care au rezistat pana in sec 19, iar in secolul 20 s-a turnat direct asfalt peste ele. In 10 ani, romanii au facut in Dacia 450 km de drumuri si 20 de pduri extrem de complicate. Densitatea de drumuri din Dobrogea e comparabila cu cea de azi", explica consultantul roman.

Exista un drum de la Isaccea- o sosea litorala, pana la Constantinopopol. Traian avea in plan construirea unui coridor european de la Marea Neagra pana la Atlenatic. Din pacate, Traian a murit in 117. Dupa el, in 328, Constantin cel Mare, Sfantul C-tin cel Mare (care il vedea pe Traian ca cel mai mare lider si manager si voia sa-l depaseasca) a construit un al doilea pod de 2.3 km care se continua pe Valea Oltului.

"Azi, dupa 1900 de ani avem tot doua drumuri peste Dunare plus Portile de Fier", spune Iuga.

Marele drum al Traciei care este si azi o artera esentiala de comert international e un drum cu vechime de 2500 de ani, la fel ca drumul de-a lungul Dunarii sau ca reteaua de drumuri care legau Salonicul de zona de Vest a tarii noastre. Pana si TransAlpina e o copie a unui vechi drum roman, a explicat miercuri seful PwC.

Esential este acest drum numit "al Traciei" este cel care leaga si azi Istanbulul de Sofia, sau Bulgaria de Belgrad si apoi de Budapesta si apoi de Viena. Acesta e drumul cu care a concurat dintotdeauna si Romani", spune Iuga.

Pe acest drum- "al Traciei"- s-au produs si invaziile otomane pentru ca acesta era de fapt cel mai scurt drum spre inima Europei.

"Noi am fi avut ocazia ca in 25 de ani sa incercam sa deturnam o parte din acest trafic comercia care se facea pe acolo, prin Romania. Acest drum este si acum in dezvoltare iar Romania a mai ratat o sansa importanta", mai spune partenerul PwC.

Se spune ca Romania nu a investit suficient in infrastructuri. "Noi avem cei mai multi bani alocati infrastructurii, dar la calitatea cea mai proasta. Poate ca asta are de-a face si cu campaniile electorale, cand finantam terenuri de fotbal in panta, sali de sprot si piscine in localitati in care nu mai sunt copii. Calitatea drumurilor din Romania este mai slaba. Bulgariei. Doar Ucraina are drumuri mai proaste, dar tineti cont ca Ucraina este o tara practic in razboi", explica Iuga.

Croatia are drumuri mai bune decat cele din UK, desi Croatia este o tara plina de munti. Spania si Portugalia au o calitate foarte buna a drumurilor, semn ca au atras cu succes drumurile europene.

"Romania pare a fi ocolita de marile coridoare si fluxuri. Este inclusa in cateva coridoare, dar acestea acopera partea de sud a tarii. Jumatatea de Nord a tarii nu e inclusa in proiectele coridoarelor europene. Exista coridorul 9 care urma sa lege Salonicul de Helsinki, dar pentru moment nu se mai vorbste de acest coridor", mai spune Iuga

Geografia nu ne ajuta, admite consultantul roman. "Muntii Carpati si dealurile transilvanene fac sa avem costuri mai mari cu infrastructura.

Bucuresti si regiunea metropolitana care genereaza 40-50% din PIB e situat ex-centric Nu e ca in Ungaria, unde Capitala e in centrul tarii. Trebuie asadar sa legi Capitala -unde are loc majoritatea activitatii economice- cu zone economice dificil de conectat. Daca analizam starea coridoarelor europene sunt cele care ar trebui sa treaca prin Romania, respectiv segmentele care ar trebui sa treaca prin Romania", explica Vasile Iuga.

70% din exporturi merg spre UE. Prin urmare ar trebui sa fim obligati sa facem autostrazile A1 si A3, ca sa nu riscam fragmentarea excesiva a Romaniei.

Iuga a mai privit problema si prin prisma densitatii populatiei. "Este o mare densitate a popiulatiei in Moldova, acolo unde economia e scazuta. Avem acolo excedent de forta de munca si deficit de dezvoltare. Adica exact invers fata de cum stau lucrurile in Transilvania. Ar trebui sa legam economic si istoric Moldova de Transilvania de Bucuresti", spune Iuga. Un alt proiect care nu se face ...

Problematica infrastructurilor, mai spune consultantul, nu poate sa mai astepte. Romania este fragmentata la interior si izolata la exterior. Izolata la exterior cu riscul de a deveni o tara periferica si marginala, ocolita de marile fluxuri de investitii. "Parem ca suntem blestemati", conchide Vaile Iuga..

Vezi alaturat prezentarea sefului PwC.

documente

Vasile Iuga - Prezentare Infrastructura_Vasile Iuga_24 febr 2016

(24 Feb 2016) PowerPoint, 7MB