Drumurile noastre, poate...

Iuga, PwC:  Parem blestemati. Avem cele mai proaste drumuri, desi alocam cei mai multi bani din PIB. Fata de perioada imparatului Traian nu prea am evoluat

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 24 februarie 2016, 15:14 Economie | Finanţe & Bănci

Vasile Iuga
Foto: Arhiva personala
Ultima data cand am fost cu masina acasa, la Satu Mare, a trebuit sa opresc la un service in Targu Mures sa imi schimb bucsele. La cateva luni dupa, la intrarea in Targoviste am nimerit intr-o groapa nesemnalizata si mi-am distrus iar roata fata stanga. Partea buna e ca eu mi-am reparat masina, dar cea proasta e ca tocmai am aflat ca fata de perioada in care ne faceau romanii drumuri, nu am evoluat cine stie ce. Si sa va spun de ce.

"Se discuta foarte mult despre infrastructura in Romania. Rolul unei infrastructuri e binecunoscut; cele de calitate care vascularizeaza tesutul economic genereaza crestere economica si dezvoltare. Ma refer la infrastructuri in sens larg (de transport rutier, feroviar, naval, energetic s.a.) de slaba calitate, inhiba dezvoltarea unei tari si care creaza vulnerabilitati economice majore", explica Vasile Iuga, partener PwC.

Asculta mai jos interventia lui Vaile Iuga pe tema infrastructurii din Romania.



Despre drumurile facute de "colonizatori":




"Reteaua de drumuri din Dacia Romana, are 1900 de ani. In 105, imparatul Traian construieste podul de la Drobeta, una dintre minunile lumii antice. Ruinele lui se vad si astazi in apa Dunarii", spune Vasile Iuga.

"In doi ani, sub genovezul Blasius,-probabil ca ar fi fost bine sa-l avem ministru al Transporturilor sau sef la CNADR-se construiesc 450 km de drumuri la cele mai inalte standarde ale drumurilor romane, care au rezistat pana in sec 19, iar in secolul 20 s-a turnat direct asfalt peste ele. In 10 ani, romanii au facut in Dacia 450 km de drumuri si 20 de pduri extrem de complicate. Densitatea de drumuri din Dobrogea e comparabila cu cea de azi", explica consultantul roman.





Exista un drum de la Isaccea- o sosea litorala, pana la Constantinopopol. Traian avea in plan construirea unui coridor european de la Marea Neagra pana la Atlenatic. Din pacate, Traian a murit in 117. Dupa el, in 328,  Constantin cel Mare, Sfantul C-tin cel Mare (care il vedea pe Traian ca cel mai mare lider si manager si voia sa-l depaseasca) a construit un al doilea pod de 2.3 km care se continua pe Valea Oltului.

 "Azi, dupa 1900 de ani avem tot doua drumuri peste Dunare plus Portile de Fier", spune Iuga.

Marele drum al Traciei care este si azi o artera esentiala de comert international e un drum cu vechime de 2500 de ani, la fel ca drumul de-a lungul Dunarii sau ca reteaua de drumuri care legau Salonicul de zona de Vest a tarii noastre. Pana si TransAlpina e o copie a unui vechi drum roman, a explicat miercuri seful PwC.

Esential este acest drum numit "al Traciei" este cel care leaga si azi Istanbulul de Sofia, sau Bulgaria de Belgrad si apoi de Budapesta si apoi de Viena. Acesta e drumul cu care a concurat dintotdeauna si Romani", spune Iuga.

Pe acest drum- "al Traciei"- s-au produs si invaziile otomane pentru ca acesta era de fapt cel mai scurt drum spre inima Europei.

"Noi am fi avut ocazia ca in 25 de ani sa incercam sa deturnam o parte din acest trafic comercia care se facea pe acolo, prin Romania. Acest drum este si acum in dezvoltare iar Romania a mai ratat o sansa importanta", mai spune partenerul PwC.

Se spune ca Romania nu a investit suficient in infrastructuri. "Noi avem cei mai multi bani alocati infrastructurii, dar la calitatea cea mai proasta. Poate ca asta are de-a face si cu campaniile electorale, cand finantam terenuri de fotbal in panta, sali de sprot si piscine in localitati in care nu mai sunt copii. Calitatea drumurilor din Romania este mai slaba. Bulgariei. Doar Ucraina are drumuri mai proaste, dar tineti cont ca Ucraina este o tara practic in razboi", explica Iuga.

Croatia are drumuri mai bune decat cele din UK, desi Croatia este o tara plina de munti. Spania si Portugalia au o calitate foarte buna a drumurilor, semn ca au atras cu succes drumurile europene.






"Romania pare a fi ocolita de marile coridoare si fluxuri. Este inclusa in cateva coridoare, dar acestea acopera partea de sud a tarii. Jumatatea de Nord a tarii nu e inclusa in proiectele coridoarelor europene. Exista coridorul 9 care urma sa lege Salonicul de Helsinki, dar pentru moment nu se mai vorbste de acest coridor", mai spune Iuga

Geografia nu ne ajuta, admite consultantul roman. "Muntii Carpati si dealurile transilvanene fac sa avem costuri mai mari cu infrastructura.
Bucuresti si regiunea metropolitana care genereaza 40-50% din PIB e situat ex-centric Nu e ca in Ungaria, unde Capitala e in centrul tarii. Trebuie asadar sa legi Capitala -unde are loc majoritatea activitatii economice- cu zone economice dificil de conectat. Daca analizam starea coridoarelor europene sunt cele care ar trebui sa treaca prin Romania, respectiv segmentele care ar trebui sa treaca prin Romania", explica Vasile Iuga.

70% din exporturi merg spre UE. Prin urmare ar trebui sa fim obligati sa facem autostrazile A1 si A3, ca sa nu riscam fragmentarea excesiva a Romaniei.

Iuga a mai privit problema si prin prisma densitatii populatiei. "Este o mare densitate a popiulatiei in Moldova, acolo unde economia e scazuta. Avem acolo excedent de forta de munca si deficit de dezvoltare. Adica exact invers fata de cum stau lucrurile in Transilvania. Ar trebui sa legam economic si istoric Moldova de Transilvania de Bucuresti", spune Iuga. Un alt proiect care nu se face ...

Problematica infrastructurilor, mai spune consultantul, nu poate sa mai astepte. Romania este fragmentata la interior si izolata la exterior. Izolata la exterior cu riscul de a deveni o tara periferica si marginala, ocolita de marile fluxuri de investitii. "Parem ca suntem blestemati", conchide Vaile Iuga..

Vezi alaturat prezentarea sefului PwC.


Citeste mai multe despre   











Material prezentat de LIDL​

FOTO​ Incearca reteta saptamanii de la LIDL: Sorbet cu fructe de padure, o varianta mult mai putin calorica a inghetatei


Sorbetul este un desert racoritor pe baza de fructe, suc de fructe, apa si zahar, care desi aduce foarte mult cu inghetata, este o varianta mult mai putin calorica insa poate fi la fel de cremos si delicios! Folositi fructe congelate pentru ca sorbetul sa fie consistent si sa va racoreasca instant in zilele toride de vara.
5339 vizualizari
  • +1 (9 voturi)    
    Totusi... (Miercuri, 24 februarie 2016, 15:45)

    A R [utilizator]

    Merg anual cam 5-6.000 de kilometri prin tara, in diverse zone. Drumurile principale sunt in general in stare buna si foarte buna si din ce in ce mai multe drumuri judetene si comunale sunt si ele reabilitate/modernizate (uneori chiar se exagereaza cu asfaltul, sunt comune unde s-au asfaltat si drumurile agricole). Exista chiar si o harta a calitatii drumurilor realizata pe baza impresiilor/marturiilor soferilor (vizibila aici - http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=199.0), unde se poate vedea ca reteau principala este in general albastra (=drum foarte bun) si verde (=drum bun).
    Da, mai e mult pana departe, dar avand in vedere de unde am plecat in 1990, numai carcotasii pot spune ca nu am progresat foarte mult.
    • +1 (1 vot)    
      Asa e (Miercuri, 24 februarie 2016, 20:42)

      JohnR [utilizator] i-a raspuns lui A R

      Problemele cele mai mari sunt surprinzator, in orase. Drumurile din orase sunt mai rele decat cele din afara localitatii. Localnicii au invatat dega gropile si le evita.
  • -1 (1 vot)    
    rute strategice lipsa (Miercuri, 24 februarie 2016, 18:42)

    vigni [utilizator]

    vad ca iar se uita ruta Ruse Giurgiu Bucuresto Suceava Ukraina Polonia si mai sus de Varsovia care pe vremea lui Ceausescu era plina de TIR-uri din Turcia, BG si UK si PL
    Pe orizontala Suceava Cluj ar fi dat drumul prin Iasi si Republica Moldova la dezvoltarea regionala inclusiv Moldova si Transilvania Nord
    Ambele ar fi legat mai tare Republica Moldova de Romania si ar fi inflorit economia de o parte si alta a soselei- drumului
    Parca il aud la radio pe basescu prin 199X ca nu avem nevoie de doua benzi la drumul Buzau Roman ca sa nu se mai continue spre Suceava, bine ca s-a facut spre Iasi preluat de parlamentarii de acolo.
    Mai trec 25 ani pana vedem ceva facut ca multe au fost facute de germani in razboi ca sa nu ne imbatam cu urmele lasate de 2000 ani care erau firesti
    adevarul ca trebuie sa treaca 40 de ani, asa cum i-a invartit Moise pe evrei in desert ca sa schimbe generatiile ( de poli- ticieni, poliboi ) in special
  • 0 (0 voturi)    
    Ipocrizie?? …mai Vasile (Joi, 25 februarie 2016, 8:09)

    Cu_prietenie_Vasile [utilizator]

    … un fel de lectie de istorie, de geografie si de …energie. O analiza pertinenta, plina de exemple elocvente care practic vorbesc de la sine, domnule Iuga! Felicitari! Sa imi fie scuzata interventia dar, totusi, pare ca va cam plictisiti acum ca Sef de Cluster (??? whatever that means…). De la preocuparea de acum 2 ani catre energie, tintita catre Petrom, si anterior a whole lot of areas… acum infrastructura? Pana mai deunazi, cand erati in admiratie pura, ascutita, inaltata la rang de gudurare pe langa prietenul dvs , ex premier till 2004 (vorba aceea… “nici nu stii cat de mic incepi sa fii”), nu puteati sa ii prezentati aceasta judecata de valoare comparativa cu statele din jurul granitelor?la data de atunci, macar. i-ati spus? ca doar aveati “intrare”…sau asa lasati sa se inteleaga… Bechtel…. remember ?? Si acum ce ne spuneti… ? sau vreti sa va puneti in banca cu un alt ganditor de mare profunzime, unul ….fost ministru de finante prin ’98-99, prabusit in CA BNR care se gandeste sa ne spuna lucruri evidente tuturor,sa isi puna intrebari, sa gaseasca raspunsuri, si , cel mai interesant, dupa un timp sa se indoiasca chiar el de ele?? Nu cred ca mai avem nevoie de asa ceva... it’s ok… Si inca ceva... Romania nu este izolata nici la interior, nici la exterior, iar dvs ar trebui sa stiti prea bine acest fapt, avand in vedere ocupatia pana in 1989... sau ?? ...doar ca am pierdut cateva trenuri importante pe vremea prietenilor dvs, care, fara voia lor ne-au adus intr-un punct de maxima importanta pentru partenerii actuali de peste Atlantic... Cu prietenie, draga Vasile!
  • 0 (0 voturi)    
    Nu fiti ...nedrept !! (Joi, 25 februarie 2016, 17:26)

    gigiN [utilizator]

    .....,politicienii nostri au dus hotia si nesimtirea pe "noi culmi de civilizatie si progres"!!!
    • 0 (0 voturi)    
      Apropo: (Joi, 25 februarie 2016, 17:57)

      Miky113 [utilizator] i-a raspuns lui gigiN

      D-na Kovesi sustine ca din banii coruptilor se puteau finanta 3 autostrazi.

      Ce nu spune Dna este ca aceasta spuma dovedita cu acte e doar varful aisbergului..
      Adica restul de mult peste 100% nu stie nimeni unde se afla !
      Unii zic ca s-a topit, din cauza incalzirii globale !?

      Tocmai am ratat un proiect impozant: autostrada spre capsunariile din Spania .


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version