Imbatranirea populatiei se accentueaza. Avem cu peste 210.000 mai multi romani de peste 65 de ani decat tineri sub 14 ani

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 29 februarie 2016, 9:59 Economie | Finanţe & Bănci

Imbatranirea Romaniei se accentueaza
Foto: sxc.hu
La 1 ianuarie 2016 populatia Romaniei dupa domiciliu a fost de 22,24 milioane de persoane, au transmis luni reprezentantii Institutului National de Statistica. INS calculeaza doua tipuri de populatie: cea rezidenta si cea dupa domiciliu. Populatia rezidenta reprezinta totalul persoanelor cu cetatenie romana, la care se adauga strainii si apatrizii care au resedinta pe teritoriul Romaniei pentru cel putin un an de zile. Populatia dupa domiciliu reprezinta numarul celor cu cetatenie romana si domiciliul pe teritoriul Romaniei, domiciliul fiind adresa la care au locuinta principala, trecuta in cartea (sau buletinul) de identitate.

Ce e de retinut din comunicatul INS:
 
  • In Romania, populatia urbana si cea de sex feminin sunt majoritare (56,4%,respectiv 51,2%).
  • Fenomenul de imbatranire demografica s-a accentuat, populatia varstnica de 65 ani si peste depasind cu 210.000 de persoane populatia tanara de 0-14 ani (3,485 mil. persoane  fata de 3,275 milioane persoane).
  • La 1 ianuarie 2016, populatia dupa domiciliu din mediul urban a fost de 12,54 milioane persoane, in scadere cu 0,3% fata de 1 ianuarie 2015.
  • Populatia feminina la 1 ianuarie 2016 a fost de 11,385 milioane de persoane, in scadere cu 0,3% fata de aceeasi data a anului precedent.
  • Indicele de imbatranire demografica a crescut de la 103,0 (la 1 ianuarie 2015) la 106,4 persoane varstnice la 100 persoane tinere (la 1 ianuarie 2016).
  • Varsta medie a populatiei a fost de 40,9 ani, cu 0,3 ani mai mare decat la 1 ianuarie 2015.
  • Varsta mediana a fost de 40,4 ani, in crestere cu 0,4 ani fata de 1 ianuarie 2015.
Citeste si:"Problema demografica se acutizeaza. Daca dorim o crestere a sperantei de viata, trebuie schimbat climatul economic, social si poate politic (Vasile Ghetau, cercetator) "

Ce e de facut?

"Nu trebuie sa inventam noi roata", spune seful Statisticii romanesti, Tudorel Andrei. Acesta a a dat exemplul Frantei, care sta mult mai bine decat Romania in privinta natalitatii si demografiei.  "Sunt 3 seturi de masuri pe care francezii le-au aplicat: masuri fiscale adresate direct persoanelor care au copii, a doua categorie sunt masuri in natura, care privesc aceste familii -de exemplu dezvoltarea creselor, dezvoltarea stabilimentelor in care copiii pot fi educati si pot permite parintilor sa aiba o viata activa imediat dupa nasterea unui nou copil in familie. Mai este de asemenea o a treia categorie, asa numitele scutiri de impozite sau deduceri fiscale  pentru anumite categorii de familii. Este un sistem inchegat care nu are efect imediat, dar acesta e sesizabil pe termen mediu si lung", spune Andrei.

Potrivit lui Tudorel Andrei, efecte imediate se pot obtine numai in sistemele totalitare sau prin interventii brutale in viata de familie, cum au fost si cele din Romania, pana in 1990. "De exemplu, anul 1966, in care s-a intervenit brutal in familie din dorinta de a avea o proiectie demografica pozitiva a Romaniei intr-un orizont de timp. Or, efectele le puteti vedea cu totii in migratie externa consistenta la persoanele cu varsta cuprinsa intre 25 si 45 de ani", a spus Tudorel Andrei.


CONTEXTUL INTERNATIONAL
Imbatranirea populatiei este un fenomen global, care in ultimele decenii afecteaza toate tarile lumii. Reducerea globala a natalitatii si scaderea numarului de copii in paralel cu sporirea constanta a numarului varstnicilor duce la schimbarea echilibrului dintre generatii.

Imbatranirea populatiei este un fenomen de lunga durata. In secolul trecut ponderea persoanelor varstnice in structura populatiei totale a fost in crestere constanta. Aceasta tendinta se va pastra si in secolul XXI. Daca in anul 1950 ponderea varstnicilor in lume a fost de 8%, conform prognozelor realizate de ONU - Divizia Populatie, in anul 2050 ponderea varstnicilor va creste la 22% din populatia totala a globului. Se considera ca este putin probabil ca nivelul natalitatii sa revina la valorile din perioada de dupa cel de-al doilea razboi mondial si de aici rezulta ca procesul de imbatranire a populatiei este un proces ireversibil si ponderea populatiei tinere va scadea. Conform datelor ONU, ponderea populatiei de varsta a treia va creste, pe termen lung, chiar si in regiunile unde natalitatea este superioara ratei de reproducere (2,1 copii).

Numarul persoanelor care imbatranesc, la nivel mondial, este in crestere mai rapida decat la alte grupe de varsta. Astfel, daca la inceputul anului 2012 numarul persoanelor de 60 ani si peste a fost de 810 milioane de persoane la nivel mondial, in 2050, conform proiectarilor populatiei realizate de ONU, numarul persoanelor de 60 ani si peste va fi de 2 miliarde de locuitori. Conform prognozelor, in anul 2047 numarul persoanelor varstnice pe glob va depasi numarul copiilor. Daca in 2011 din 10 persoane o persoana era de 60 ani si peste, in 2050, se estimeaza ca o persoana din cinci va avea peste 60 de ani.

Imbatranirea populatiei este un rezultat important al progresului social obtinut in diferite domenii: medicina, calitatea vietii, protectia sociala, si se datoreaza reducerii mortalitatii in special la persoanele varstnice si cresterii duratei medii a vietii. In acelasi timp, modificarea structurii populatiei este determinata de scaderea semnificativa a natalitatii.

Tarile cele mai afectate de imbatranirea demografica sunt Japonia, Statele Unite si Rusia. La nivel continental fenomenul imbatranirii este prezent in mod deosebit in Europa si America de Nord. Aceste diferentieri pe continente pot fi explicate in primul rand prin nivelurile diferite ale ratelor de natalitate si fertilitate, dar nu in ultimul rand si prin fenomenele de migratie si nivelul duratei medii a vietii, a ratei mortalitatii generale, indeosebi infantile.


Citeste mai multe despre   











Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO Barbatul acuzat de asasinat la comanda mafiei italiene spune ca i sa facut o inscenare. Probele din dosar care il contrazic

Alexandru Gaina, individul acuzat ca la comanda mafiei italiene a ucis un om de afaceri roman, a vorbit in exclusivitate pentru Stirile Pro TV.
3235 vizualizari
  • +2 (2 voturi)    
    Mda (Luni, 29 februarie 2016, 10:18)

    electron [utilizator]

    Este un fenomen care ia amploare in statele mai dezvoltate. Daca e sa cautam explicatii este ca o data cu cresterea nivelului de trai doresti sa te implici mai mult in cresterea si educarea copiilor si asta nu e tocmai usor, plus ca sunt si mai multe sa zicem oportunitati pt tine ca persoana, scopul tau nu e numai sa faci copii, mai vrei sa te si bucuri de viata. Nu ca acuma 50 de ani sau in tarile acest lucrur nu s-ar intampla dar acuma aceasta implicare este mai mare.
    Si daca ar fi sa luam chestii concrete este un exemplu destul de simplu, vacantele scolare sunt aproximativ 3-4 luni pe an nici nu mai stiu exact, la servici ai 1 luna concediu. Ce faci cu copilul in restul 2-3 luni. Hai daca este mai mare gen 10 ani il lasi singur acasa, dar cu cei mai mici ce faci?
    Plus la copii cei mai mici racelile si imbolnavirile sunt mai frecvente, trebuie sa recurgi la tot felul de artificii ca sa ramai acasa. Sau programul la scoli chiar si cu after school sau gradinite de stat este pana pe la 17. In general multa lume lucreaza pana la 18. Ce faci cu acea ora jumate (mai trebuie sa si ajungi acolo) care iti lipseste.
    Daca iei aceste probleme simple, chiar banale, iti dai seama de ce multa lume nu face al doilea sau al treilea copil. Da sunt si probleme mai mari si daca chiar vrei treci peste astea aparent banale, dar atunci apar problemele financiare, lipsa de timp personal, notiune care acuma 50 de ani nu exista ca acuma.
    Si multe altele
    • +1 (1 vot)    
      doar in statele dezvoltate? te inseli! (Luni, 29 februarie 2016, 12:10)

      Roman_Cetatean [utilizator] i-a raspuns lui electron

      Natalitatea a inceput sa scada dramatic in ultimii 30 de ani si in tarile in curs de dezvoltare si acum se intampla si in cele sarace.
      UN/ONU estimeaza ca va mai fi crestere pana in 2050 (din inertie, din multe tari sarace) dar dpa 2050 pana in 2100 va fi stagnare si chiar reducere.
      Combinata cu imbatranirea activa din urmatorii 40 ani...o sa fie greu, f.f.f. greu pt multi, Se estimeaza ca generatia "baby boom" de ex se va 'stinge" in jur de 2040.
      SUA de ex, vor fi nevoite sa inverseze trendul actual, cand alunga imigrantii si din 2030 ii vor atrage intens, caci vor avea un deficit major de forta de munca. Ei au avantajul ca imigrantii lor sunt mexicani si din america latina. Adica...crestini. In Europa insa...
    • +5 (5 voturi)    
      Ai dreptate (Luni, 29 februarie 2016, 12:15)

      andipetre [utilizator] i-a raspuns lui electron

      Ai dreptate, dar pornești de la premise false. Nimeni nu vrea sa ai copii, nici chiar autorii articolului si cu atat mai putin autoritățile. Daca tu esti ocupat acasă cu copiii, nu vei putea lucra 10 ore pe zi pentru a crește averea companiei si, mai grav, o sa ai pe primul plan interesul copiilor/familiei, nu interesele celor pentru care muncești sau ale celor care te conduc. Pentru că atunci când apar copiii, viața majorității părinților se schimbă fundamental, în bine, iar prioritățile sunt complet redesenate (îți înțelegi mai bine interesele și nu mai înghiți poveștile cu "firma e o familie", "statul e înțelept " etc.).

      Știrea asta e doar un preambul pentru diferite alte tipuri de manipulări : scăderea (deturnarea) fondurilor de pensii pentru viitor (deci pentru când vei fi tu pensionar - or sa iti zica ca nu are cine sa te plătească, nu mai exista tineri), sau primirea imigrantilor ilegali ("avem nevoie de forță de muncă") etc.
  • +1 (5 voturi)    
    Titlu corect (Luni, 29 februarie 2016, 10:33)

    Snitzelvienez [utilizator]

    'De ce Romania are nevoie de imigranti'
    Altfel se pregateste mentalul colectiv pentru cei 50 mil imigranti din Orientul mijlociu ce steapta o unda verde
    • 0 (0 voturi)    
      Tipic (Luni, 29 februarie 2016, 14:02)

      tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui Snitzelvienez

      Articolul vorbeste de una, tu "batman batman" ca un antenist paranoic (de parca ar exista si alt tip)
      • 0 (0 voturi)    
        tipic (Luni, 29 februarie 2016, 15:16)

        Snitzelvienez [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

        Poate pui si tu mana pe o carte si ai sa vezi cum Romania a ajuns in sec 19 sa fie destinatia premeditata pt milioanele de imigranti nedoriti de tarile vestice ..isotria se repeta, si de data asta avem ''soldateii cu condeiul'' inrolati care fac jocul lor..pana la urma tot ei sunt cei ce le furnizeaza temele de publicat
  • 0 (2 voturi)    
    De unde ati scos cele 22,24 mil ??? (Luni, 29 februarie 2016, 12:32)

    andreesanu [utilizator]

    Sunteti ridicoli cand scrieti ca avem 210.000. peste 65 de ani !!! .
    210 .000. reprezinta numarul de persoane nascut intr-un an in conditii minime de natalitate de numai 10/1000
    Daca INS atita poate !!!,ar trebui desfiintat ca dezinformeaza si sunt platiti pentru debitat prostii.
    • 0 (0 voturi)    
      Reciteste articolul (Luni, 29 februarie 2016, 12:49)

      Radu-Mihai [utilizator] i-a raspuns lui andreesanu

      Reciteste articolul si apoi comentariul tau.
      Apoi da-ti singur un minus.
  • 0 (0 voturi)    
    Statistica prea optimista (gresita?!) (Luni, 29 februarie 2016, 19:07)

    Venetic [utilizator]

    Cred ca cifrele sunt si mai rele si Romania mai are vreo 18 milioane permanent in tara daca nu chiar mai putin.

    Sunt foarte multi cetateni romani care au plecat de mult din Romania si vin in tara natala numai in concediu sau pentru chestii administrative( de ex. ca sa-si faca CI si pasaport nou).
    Altii au dubla cetatenie si odata ce le-a expirat pasaportul romanesc nu il mai reinnoiesc din cauza birocratiei (de exemplu in cazul meu reannoirea pasaportului inseamna doua zile de concediu fortat sau doua zile neplatite pentru vizitele la consulat la depunere si ridicare acte si 150 de euro taxe).
    • 0 (0 voturi)    
      Ezista 2 esplicatii !!! Nu da Costele ! (Luni, 29 februarie 2016, 21:32)

      Miky113 [utilizator] i-a raspuns lui Venetic

      1 Proportia de kve la statistica actuala e prea mare !
      2 putinele din ele care s-au apucat de puit abia au ajuns la primul plod, ca au si inchis fabrica !!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică