"Suntem azi intr-un moment crucial. Este foarte important sa nu facem pasi inapoi si sa deviem de la procesul de consolidare fiscala si de la stabilitatea financiara" a declarat marti guvernatorul BNR Mugur Isarescu, in cadrul unei conferinte care se desfasoara la sediul Bancii Centrale si la care participa premierul Dacian Ciolos, ambasadorii Germaniei si ai Marii Britanii, ministrul Economiei, bancheri centrali si comerciali. Evenimentul, organizat de Profit.ro, are ca tema centrala strategia de dezvoltare a tarii, regionalizarea si convergenta la euro. HotNews a transmis LIVE TEXTinterventiile premierului si ale guvernatorului BNR

Banca Nationala a RomanieiFoto: USER UPLOADED

Cele mai importante declaratii:

Mugur Isarescu:

  • Din punctul de veder al BNR, prin combinarea celor trei notiuni-strategie de dezvoltare, regionalizare si convergenta- se trece de la o abordare simpla, confundata din pacate cu o simpla schimbare de bancnote- la complexitatea procesului de aderare la euro care nu poate fi finalizat decat atunci cand nu doar economia ci si societatea romaneasca va fi pregatita.
  • Convergenta la zona euro poate fi un proces benefic, un catalizator al reformelor, menit sa creasca
  • Suntem azi intr-un moment crucial. Este foarte important sa nu facem pasi inapoi si sa deviem de la procesul de consolidare fiscala si de la stabilitatea financiara
  • Sa nu punem sub semnul intrebarii principiile de baza ale economiei prin initiative contrare acestui lucru.Dupa criza din 2008, am reusit sa aducem deficitul la 1%
  • Rezervele au crescut cu 6 miliarde de euro desi au fost returnate fondurile de la FMI
  • Costul la care Statul se imprumuta e la minime istorice
  • Trebuie sa fim realisti. Personal nu am vazut niciodata pericole mai mari la adresa stabilitatii
  • Situatia macro excelenta nu se reflecta la nivelul populatiei
  • Multi omeni si firme mijlocii o duc in continuare greu
  • Realist privind si cu durere constatam ca nu avem o autostrada care sa treaca Carpatii
  • Jumatate dintre localitati nu au apa curenta. Toate aceste necesita investitii si cele mai multe publice
  • PIB-ul ar fi mai mare daca am avea o infrastructura imbunatatita
  • Ne confruntam cu riscul de a pierde o parte din progresele atat de greu obtinute
  • Tara are nevoie de stabilitate legislativa si de legi clare care sa nu creeze confuzii
  • Darea in plata ridica cateva probleme. La promovare a avut in vedere protejarea celor cu situatie sociala dificila. Sprijinim  in totalitate opinia Guvernului conform careia acestei legi trebuie sa i se intareasca caracterul social.
  • Prima Casa nu trebuie sa fie inclus in aceasta lege
  • Cererea de reexaminare a Presedintelui a primit din partea BNR un raspuns detaliat. Peste 20 de pagini se gasesc in Parlament pentru a fi dezbatute. Acolo nu sunt nici intimidari nici amenintari.
  • Vreau sa fac cateva clarificari pentru a nu mai fi confuzii
  • Primul: Contractul este in toata lumea legea partilor semnatare. Incheierea si derularea contractelor trebuie sa fie domniata de principiul consensualizarii
  • In ipoteza in care pe parcursul derularii contractului, situatia unei parti se modifica substantial, prin buna intelegere cele doua parti trebuie sa convina
  • BNR a venit si sta pregatita la cererea de re-examinare. Incercam sa aratam ca aceste principii sunt cele pe baza carora se poate construi o interventie in favoarea celor grav afectati de criza.
  • Punctul nostru de vedere corespunde interventiilor din tara si din afara tarii care s-au pronuntatpe subiect
  • BNR sustine si va sustine negocierea dintre bancile comerciale si clienti care sa conduca la solutii echilibrate
  • Acest proces de re-umanizare, de negociere  trebuie efectuat in baza unor criterii obiective care sa justifice inceperea acestui proces de renegociere. Finalizarea ei trebuie sa fie o reimpartire a poverii intre banci si clienti.. Nu o impartire a riscurilor, ci a poverii suplimentare, aparuta ca urmare a crizei
  • Aceasta povara suplimentara se poate introduce prin textul legii
  • Bancile sa faca planuri de negociere transparente, care sa fie trimise la BNR, iar aceste planuri -insusite de industria bancara- ar trebui sa faca parte dintr-un cod de conduita al industriei bancare
  • Principalul obiectiv trebuie sa fie acordarea unor sanse reale pentru ca si generatiile care vin sa aiba acces la credite. Programul Prima Casa trebuie sa continue. Rata de neperformanta este prectic nula. Programul nu poate functiona decat in baza garantiei irevocabile a Statului, care nu trebuie si nu poate fi pusa la indoiala sub nicio forma!
  • Se poate introduce o varianta de creditare in viitor cu darea in plata inclusa, dar cu avans mai mare, si varianta care sa nu includa darea in plata, asa cum ne arata experienta unei tari baltice
  • Daca legea darii in plata trece, legea obligatiunilor ipotecare -votata in decembrie 2015- nu mai are niciun rost

Dacian Ciolos, prim-ministru:

  • Pentru un Guvern cu mandat de un an poate parea deplasat sa discute de o strategie de dezvoltare pe termen lung
  • Pentru un guvern cu mandat limitat, singurul lucru pe care il poate lasa este tocmai o strategie
  • Acest lucru presupune trei paliere
  • In rimul rand sa definimi unde vrem sa ajungem
  • Sa identificam cateva elemente cheie care sa ne ajute sa ajungem acolo unde ne propunem, adica valori si idealuri pe care sa le sustinem
  • Pentru societatea romaneasca, e mai necesar ca oricand sa imartasim idealuri comune
  • In a doua etapa trebuie identificati factorii-cheie de dezvoltare: edicatia, sanatatea si infrastructura (factori orizontali) dar si tehnologia de varf si IT&C, agricultura turism si energie (ca factori verticali)
  • Vrem sa introducem si conceptul de dezvoltare teritoriala, petru a nu ne concentra doar pe metropole, ci sa dezvoltam si zonele mici urbane sau rurale
  • Ne mai gandim la pachete de masuri concrete -pachete cheie la care sa punem cu toti umarul si pe care sa le avem in vedere . Avem la dispozitie instrumente variate prin care Statul poate stimula dezvoltarea economica, fara ca Statul sa fie interventionist
  • Daca nu suntem insa coerenti in ceea ce facem, nu vom fi credibili.  Nu vrem sa fim etatisti. Rolul nostru e sa respectam rolul pietei, dar sa utilizam cele cateva parghii pe care le avem la indemana
  • Vrem sa reducem risipa si sa imbunatatim calitativ actul de guvernare
  • O resursa insuficient valorificata e reprezentata de companiile de stat. Ele pot constitui in domenii cheie factori de stimulare. Gestiunea coerenta a acestor companii e un obiectiv important al Guvernului
  • Am inceput prin Ministerul Economiei un program de schimbare consistenta care sa duca la imbunatatirea adminsitrarii companiilor de stat
  • OUG 109 nu poate face miracole in sine, dar trebuie folosita in mod corespunzator
  • Exista si o rezistenta la aceste schimbari, exista si ignoranta uneori la folosirea banului public
  • Suntem in plin proces de relaxare fiscala, stam buine la nivel macro iar o asemenea fotografie de moment poate duce la concluzii ca putem sa culegem rezultatele acestei stari a economiei
  • Dar pot aparea surpriza sau evenimente pe care nu le putem controla si care ne-ar face sa platim scump eventuale nechibzuinte
  • Trebuie sa asezam asteptarile publice la niveluri rezonabile
  • Sunt multe proiecte legislative care pun presiuni pe buget si in care nu se arata de unde se vor da banii pentru ele. De aceea Guvernul da avize negative desi nu spunem ca nu e nevoie de ele. Trebuie insa sa cheltuim cu responsabilitate banul public. Avem anul acesta o constructie bugetara extrem de stransa si incercam sa facem in asa fel incat credibilitatea Romaniei sa nu fie afectata.
  • Daca dam semnale divergente si distorsionate acestea risca sa ne compromita
  • Legea darii in plata trebuie sa raspunda celor care au nevoie de ea
  • Dar sa evitam sa dam o lege pentru cativa speculatori si care risca sa afecteze accesul la locuinte ale viitoarelor generatii de tineri
  • Exista o uriasa asteptare publica si pentru cresteri salariale rapida. Inteleg aceste asteptari si avem nevoie de o re-echilibrare salariala, dar aceasta trebuie facuta in mod rational, bazandu-ne pe resursele aflate la dispozitie.
  • Daca vrem sa fim parte a procesului decizional din UE, trebuie sa ne asumam si adoptarea la diferitele zone sau sectoare europene- Schengen, Eurozona