Gheorghe Marinescu, seful Directiei de Impozite si Taxe Locale si Mirela Paunescu, consilier MFP au discutat despre modificarile normelor Codului Fiscal cu privire la calculul impozitului pe locuinte

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 28 martie 2016, 11:24 Economie | Finanţe & Bănci

Gheorghe Marinescu, seful Directiei Taxe si Impozite si Mirela Paunescu, consilier MFP
Foto: Hotnews
Cum calculam impozitul datorat pentru locuinta? In practica, functionarii din administratiile financiare aplica tratamente diferite de la localitate la localitate si de la sector la sector (in Bucuresti). La sectorul 1 in Bucuresti de pilda, se tine cont de extrasul de carte funciara, dar la alte sectoare nu. Multa lume a semnalat ca lista cu documentele solicitate de catre cei de la taxe locale nu este uniforma. Reamintim ca dupa lungi asteptari, Guvernul a publicat HG 159/2016 care modifica Normele de aplicare ale normelor cu privire la modul in care calculam impozitul datorat pentru locuinte, mai ales atunci cand gazduim si sedii sociale de firma. HotNews si StartupCafe i-au invitat pe Gheorghe Marinescu, directorul Directiei de Impozite si Taxe Locale si pe consilierul pe probleme de fiscalitate din MFP Mirela Paunescu la o discutie online cu cititorii despre modificarile Normelor. La intrebarile la care nu s-a raspuns, cei doi invitati vor tremite cat de curand raspunsurile, ei fiind nevoiti sa plece la Parlament.


  • Pune intrebari prin formularul de comentarii de la finalul articolului
  • Nu adresati mai mult de doua intrebari
  • Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care contin mai mult de doua intrebari, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana

N.Red: George Marinescu este absolvent al Academiei de Studii Economice și lucrează în Ministerul Finanțelor Publice din anul 1991. Începând din anul 1996 este șeful Serviciului de legislație impozite și taxe locale și armonizare cu legislația UE din cadrul Direcției generale de legislație Cod fiscal și reglementări vamale.

Principale atribuții în desfășurarea activității sunt:
-    aplicarea legislaţiei referitoare la impozitele şi taxele locale care constituie principala sursă de venit a bugetelor locale: impozitul pe clădiri, impozitul pe teren, taxa pe teren, impozitul asupra mijloacelor de transport, taxe pentru eliberarea certificatelor, etc.;
-    elaborarea, analiza şi avizarea proiectelor de acte normative privind modificarea şi introducerea unor noi impozite şi taxe locale;
-    reprezentare la lucrările Camerei Deputaţilor şi Senatului la dezbaterile în comisiile de specialitate în legătură cu susţinerea actelor normative privind impozitele si taxele locale;
-    îndrumare, asistenţă şi soluţionare a problemelor privind aplicarea legislaţiei specifice ridicate de organele de control, autorităţile publice locale şi contribuabili, persoane fizice şi juridice.



Citeste mai multe despre   











Citeste pe Stirile ProTV​

VIDEO Suparat ca educatoarea i-a batut copilul, un barbat din Galati si-a facut singur dreptate. Ce i-a facut femeii, la gradinita

Incident grav intr-o gradinita din Galati. Suparat ca a aflat ca educatoarea i-a agresat copilul, un tata a vrut sa ii dea o lectie femeii.
13080 vizualizari
  • Evaluarea... (Luni, 28 martie 2016, 11:39)

    Johanis [utilizator]

    in 2014 dvs ati propus pentru prima data impozitarea cladirilor aflate in proprietatea persoanelor fizice in functie de destinatia acestora. e drept, atunci va refereati la spatiile comerciale, aceste schimbari venind, de fapt, peste toate tipurile de proprietate, Pana aici totul este absolut normal, s-a mers pe ''vrabia din mana, nu cioara de pe gard'', vrabia fiind persoana fizica, cioara - persoana juridica. Este cunoscut faptul ca romanii sunt, in mare parte, proprietari.
    De ce trebuie sa mergem toti si platim evaluatori (cu sume deloc neglijabile) cand putea face statul o grila de impozitare?
    De ce daca inchiriez unei persoane fizice locuinta isi pastreaza statutul de rezidential, pe cand in cazul unei inchirieri catre o persoana juridica lucrurile se schimba?
    V-ati gandit ca in cazul in care chiriasul isi deduce cheltuielile aferente utilitatilor spatiului inchiriat, acestea pot fi incluse in chiria lunara de catre proprietar si se va pierde efectul acestor schimbari?
    Practic, statul, in loc sa stranga surubul pe evazionisti, face acest lucru exact cu persoanele fizice corecte. Lipsa de viziune.
  • Cand vom putea toate impozitele locale online? (Luni, 28 martie 2016, 11:50)

    zzztop [utilizator]

    Stiu ca s-au facut niste progrese dar nu stiu daca in acest moment se pot plati online toate impozitele locale in toata tara.

    Cred ca este foarte important mai ales pentru cei care locuiesc in alte localitati.
    • r (Marţi, 29 martie 2016, 12:51)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui zzztop

      Exista o platforma ( ghiseul.ro) pe care toate primariile care doresc se pot inrola astfel incat contribuabilii sa isi poata plati impozitele si taxele locale on-line. Este optiunea primariilor sa se inroleze pe platforma
  • De ce declaratie daca nu decontam utilitati? (Luni, 28 martie 2016, 11:50)

    dinica [utilizator]

    1. De ce sa depunem declaratie, daca nu platim utilitatile pe firma? Nu declaram nimic la fisc, inseamna ca nu platim utilitatile, inseamna ca nu avem de facut evaluarile.
    Declaratie face cel care deconteaza utilitatile. Cat la suta, etc.. La fel evaluari. Declaratie ca nu facem obiectul doar asa, ca sa fie un element in plus la punerea sub acuzare? Ne considerati hoti apriori? Nu declaram, nu facem obiectul. Simplu. Cine face si nu declara plateste.

    2. Consider nedelimitabil un spatiu intr-un apartament. Cat foloseste firma holul de intrare, baia, balconul?
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 12:53)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui dinica

      : Chiar daca nu deduceti utilitatile, declaratia trebuie depusa pentru a fi luat in evidenta organului fiscal. Atentie! Mesajul dumneavoastra presupune ca utilizati cladirea pentru activitati economice, nu se pot delimita spatiile si nu deduceti utilitatile.
  • daca am un pfa suspendat ce impozit platesc? (Luni, 28 martie 2016, 11:54)

    snowflake [utilizator]

    Trebuie sa platesc impozit pe locuinta pentru un pfa suspendat ce isi are sediul in acelasi apartament in care locuiesc?
    • 3 (Marţi, 29 martie 2016, 12:54)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui snowflake

      Daca nu aveti activitate economica in locuinta, datorati impozitul pe cladirile rezidentiale DAR depuneti declaratia ITL 001
  • Caz concret (Luni, 28 martie 2016, 12:01)

    Luke [utilizator]

    Un medic, PFA, activitate doar in unitati sanitare. Sediul PFA in apartament.
    Se va plati mai mult decat pana acum impozitul pt apartament? Sau trebuie facut ceva pentru a nu plati mai mult?
    Multumesc
    • 4 (Marţi, 29 martie 2016, 12:55)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Luke

      : Daca nu aveti activitate economica in locuinta, datorati impozitul pe cladirile rezidentiale DAR depuneti declaratia ITL 001.
  • profesie liberala (Luni, 28 martie 2016, 12:23)

    DorelN [utilizator]

    Buna ziua,

    Exercit profesia liberala de expert tehnic judiciar pentru care sunt inregistrat cu CIF la Finantele Locale (nu la Registrul Comertului) si doresc sa va adresez urmatoarea intrebare:

    Avand in vedere ca am un contract de comodat cu un tert incheiat pentru sediu (o camera din locuinta respectiva) care are in sarcina sa plata utilitatilor, iar activitatea mea se desfasoara doar formal la acest sediu (in fapt la tribunal, pe teren, la sediul clientului etc.), se datoreaza impozit majorat si ce declaratii se completeaza? Este corect sa se completeze declaratia cum ca la acel sediu nu se desfasoara nicio activitate? Proprietarul trebuie sa-si evalueze casa?
    • 2 (Marţi, 29 martie 2016, 12:55)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui DorelN

      : Daca nu aveti activitate economica in locuinta, datorati impozitul pe cladirile rezidentiale DAR proprietarul depune declaratia ITL 001 fara a avea obligatia sa evalueze locuinta
  • intrebare (Luni, 28 martie 2016, 12:27)

    Xorciser [utilizator]

    Buna ziua,

    In normele nou-publicate apare legat de calculul impozitului la imobilele cu destinatie mixta formularea "atunci cand suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential rezulta din documentatia cadastrala".

    Pana acum am inteles ca diferite directii de taxe locale interpreteaza in mod diferit: unele considera ca aceasta formulare se refera la inregistrarea in cartea funciara a imobilului a contractului de inchiriere/comodat etc al entitatii care desfasoara activitate economica (firma, PFA etc), altele considera ca simpla separare a unei portiuni din imobil pe schita cadastrala atunci cand s-a facut inregistrarea la ONRC inseamna ca suprafetele sunt separate in documentatia cadastrala.

    Care este interpretarea corecta?

    Va multumesc.
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 12:57)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Xorciser

      Daca ati inregistrat la Cartea funciara suprafetele separat pentru activitatea economica de cele pentru locuit atunci acestea se iau in considerare la determinarea impozitului pe cladiri. Daca nu, dar reies suprafetele din contractul de inchiriere sau comodat, atunci acestea se iau in considerare la determinarea impozitului pe cladiri. In orice caz, locuinta nu se considera nerezidentiala daca nu desfasurati activitati economice.
  • dubla impozitare (Luni, 28 martie 2016, 12:49)

    bsimona [utilizator]

    Bună ziua,

    Dețin un apartament pe care l-am închiriat unei firme de consultanță, venitul obținut din închiriere fiind impozitat.

    Conform noii legislații, impozitul pe clădire a fost majorat, deoarece firma deduce costurile cu utilitățile din venituri.

    Întrebarea mea este dacă în această situație nu sunt supusă unei duble taxări, pe de o parte pentru venitul obținut din chirie, iar pe de altă parte pentru impozitul pe construcție.

    Înțelegerea mea este că această majorare ar fi trebuit aplicată pentru firmele care au sediul social în propriul apartament și care își deduc cheltuielile cu utilitățile.

    Vă mulțumesc.
    • 4 (Marţi, 29 martie 2016, 12:57)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui bsimona

      R: Nu sunteti supusa unei duble taxari.
  • Impozite locale (Luni, 28 martie 2016, 12:49)

    Adz [utilizator]

    Buna ziua,

    Am construit o cladire P+1+M autorizata spatiu comercial proprietar fiind PF persoana fizica (am platit 1% din valoare ca si taxa locala de autorizare in loc de 0,5% ca pentru locuinte, am facut totul cu buna credinta) .

    Am platit pana acum impozit ca si persoana fizica si mi se pare corect ( obiectiv banii care i-am investit in cladire sunt deja impozitati, bani "netzi" daca putem spune asa, nu am dedus pe vreo firma TVA-ul aferent investitiei si nici amortisment/amorizare).

    Parterul (190mpc) este cu activitate economica iar in etajul si mansarda (total 380mpc) o folosesc pentru uz personal de 6 ani, deci suprafetele utilizate in rezidential/nerezidential sunt cunoscute.

    Utilitatile (apa/canal, gaz) sunt pe PF iar energia electrica pe firma (nu au vrut sa ma branseze pe PF desi am insistat deoarece au spus ca sunt magazine la parter si cladirea e spatiu comercial in autorizatie). Ciudat desi proprietarul este persoana fizica iar la gaze s-a putut.

    Cum platesc impozit, parterul pe nerezidential ca fractie din valoarea de evaluare a cladirii si etaj+mansarda pe rezidential ?

    Parerea mea este ca legea trebuia sa fie foarte simpla si anume, daca cladirea are proprietar PF dai declaratie cat folosesti rezidential si cat nerezidential indiferent de cum a fost construita/autorizata cladirea. Daca te verific si nu corespunde cu declaratia ... amenzi foarte mari.

    Si iarasi o MARE discrepanta, lasarea la cheremul primariilor a fixarii valorii taxelor (este inchitabil, pentru o cladire ca a mea de valoare evaluata 900.000lei poti da 0.8% adica 1800lei sau chiar 1,3% + spor 50% care duce procentul spre 2% adica 18.000 lei. De 10 ori mai mult sau cu 1000% mai mare taxa. Si ca proprietar de imobil este cumva consumator captiv (nu iti poti lua cladirea si sa placi in alt oras cu ea).

    Va rugam fixati acelasi procent in toata tara.
    • 3 (Marţi, 29 martie 2016, 12:58)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adz

      : In cazul dumneavoastra opinam ca datorati impozit nerezidential pentru suprafata unde desfasurati activitati economice ( Parterul) si rezidential pentru etajele unde locuiti. Este atributia Consiliilor locale de a stabili nivelul cotelor de impozitare.
  • Proceduri in administratia romaneasca (Luni, 28 martie 2016, 12:59)

    laurentiu69 [utilizator]

    Buna ziua,

    Va rog sa imi raspundeti la doua intrebari:

    1. In momentul redactarii normelor metodologice la codul fiscal de ce nu ati precizat ce acte doveditoare trebuie aduse pentru fiecare situatie in parte?
    In acest fel nu ar fi existat situatii diferite de la un sector/localitate la alta. Stim foarte bine ca la nivelul directiilor de taxe si impozite locale sunt oameni numiti politic, slab pregatiti si slab remunerati.

    2. Exista doua metode de determinare a unui act administrativ:
    - declaratie pe PROPRIE RASPUNDERE, prin care cel care declara isi asuma textul si consecintele in cazul unui control sau inspectie fiscala;
    - solicitarea unui SET de acte contribuabilului, urmand ca inspectorul fiscal sa emita decizia de impunere.
    De ce in Romania, administratia financiara solicita declaratie pe proprie raspundere INSOTITA DE DOCUMENTE DOVEDITOARE DUPA CAZ. Implicit contribuabilul roman este catalogat implicit drept mincinos.
    Multumesc.
    • 4 (Marţi, 29 martie 2016, 13:01)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui laurentiu69

      R Prin modificarea normelor adusa de HG 159 / 2016 s-au clarificat prin punctul 171 documentele pe care autoritatile locale le pot solicita odata cu declaratia.
  • SRL-D, contract de comodat (Luni, 28 martie 2016, 13:01)

    rusu.i.irina1441987788936 [utilizator]

    Bună ziua. Desfasor activitatea de design grafic intr-o camera (balcon inchis, de fapt) al unei garsoniere. Nu sunt proprietara imobilului, stau prin contract de comodat. Nu deduc cheltuielile aferente spatiului (sediului social + punct de lucru) in care imi desfasor activitatea. Cum se calculeaza impozitul sau diferenta de impozit?

    Va multumesc pentru ajutor, o zi buna in continuare sa aveti
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 13:01)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui rusu.i.irina1441987788936

      Intelegem ca v-ati declarat sediul activitatii independente in balcon si ca desfasurati activitate economica intr-o suprafata care se poate delimita de spatiul de locuit. Chiar daca nu deduceti utilitatile, consideram ca atata timp cat spatiile se pot delimita, impozitul se calculeaza prin insumarea celui pentru suprafata rezidentiala cu cel pentru cea nerezidentiala
  • Firma fostului proprietar (Luni, 28 martie 2016, 13:04)

    Precup [utilizator]

    Am o casa unde fostul proprietar mi-a lasat "mostenire" un sediu de firma despre care nu am stiut nimic la vanzare. Am descoperit abia acum, facand interogare la Registrul Comertului. Sediul este declarat in imobil cu ani in urma, cu contract de comodat, pe perioada nelimitata. Nu mai pot sa dau de fostul proprietar, ca sa isi mute firma de acolo.

    Indiferent ce demersuri as face la Registrul Comertului - si am inteles ca e nevoie de fapt sa dau in judecata si sa cheltuiesc eu cu asta ca sa ii anuleze sediul - la 31.12.2015 sediul era la mine acasa.

    Eu folosesc casa numai pentru locuit. Trebuie sa depun declaratia ITL-001, sa imi declar casa in mod fictiv cu destinatie mixta, desi sediul exista la mine doar fictiv?

    Dar eu de fapt as face un fals in declaratie, cand as declara imobilul mixt. Pe de alta parte, daca nu depun declaratia, exista prevazute amenzi. Nu mi se pare normal sa fie amenzi daca nu depui declaratia si se constata apoi ca nu ai pagubit bugetul cu nimic. Era normal sa fie amenzi numai daca te-ai sustras de la impunere. Din cauza acestor amenzi, statul ne forteaza sa comitem o infractiune - declaratia in fals a unui imobil care nu e mixt.

    Cred ca exista multe astfel de situatii, unde proprietarii nici nu stiu ca a ramas "agatat" un vechi sediu sau punct de lucru de la cine stie ce fost proprietar sau fost chirias.
    • 2 (Marţi, 29 martie 2016, 13:03)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Precup

      Daca ati afla ca exista un sediu declarat in locuinta dumneavoastra va sfatuim sa depuneti declaratia ITL001 si sa bifati ca nu se desfasoara nicio activitate economica. Va recomandam sa instiintati ANAF despre aceasta situatie. In acest caz, impozitul datorat este cel entru cladiri rezidentiale.
  • SRL spatiu comodat. (Luni, 28 martie 2016, 13:26)

    dinica [utilizator]

    Buna Ziua.
    SRL in apartamentul propriu cu doua camere comandate. Camera din spate este dormitor si este comodata catre firma unde sunt asociat unic. De fapt, nu este nicio activitate fizica in ea. Firma nu are nici un salariat, deci nu are cine sa faca activitate...
    Utilitatile sunt platite pe persoana fizica. Deci, nu este nimic de platit.
    1. De ce mai trebuie declaratie daca nu este nimic de platit?
    2. In urma acestor norme, am hotarat ca de luna viitoare sa inchid firma. Prea multe griji pentru aproape nimic. Tara asta nu vrea ca firmele mici sa evolueze. Mai trebuie sa ma fortez cu atatea acte?
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 13:04)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui dinica

      : Daca nu aveti activitate economica in locuinta, datorati impozitul pe cladirile rezidentiale DAR depuneti declaratia ITL 001.
  • impozit clădire (Luni, 28 martie 2016, 13:32)

    dnakarina [utilizator]

    Sunt proprietarul unei clădiri construită în anul 2014 și receptionată de către Comp urbanism al Primăriei în anul 2015, menționez că nu este intabulată clădirea la OCPI , dar din schițe și memoriu tehnic reiese suprafețele spațiului comercial , anexelor care sunt închiriate unei intreprinderi individuale,care are punct de lucru in aceste spatii, acest I.I nu deduce cheltuielile cu utilitățile.
    Cum se calculeaza impozitul pe clădiri în acest caz?
    • 2 (Marţi, 29 martie 2016, 13:05)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui dnakarina

      Pentru spatiul inchiriat de intreprinderea individuala consideram ca se datoareza impozitul pentru cladiri nerezidentiale. De asemenea, trebuie depusa Declaratia ITL 001.
    • 2 (Marţi, 29 martie 2016, 13:05)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui dnakarina

      Pentru spatiul inchiriat de intreprinderea individuala consideram ca se datoareza impozitul pentru cladiri nerezidentiale. De asemenea, trebuie depusa Declaratia ITL 001.
  • AM O HALĂ DE 500 mp - PERSOANĂ FIZICĂ (Luni, 28 martie 2016, 13:46)

    pointless man [utilizator]

    Se află la periferia unui orășel de provincie (totuși capitală de județ - campion la subdezvoltare - e vorba de Reșița). Vecinătatea este îngrozitoare - respectiv o clădire-vizuină plină cu ”triburi” de infractori care mi-au spart-o (și jefuit-o) pînă la limita demolării.
    AȘ MINȚI DACĂ MI-AȘ ETICHETA VECINII DREPT ȚIGANI - sînt doar niște nefericiți aduși în oraș de un fost primar comunist (ȘI post-comunist - actualmente ”cetățean de onoare”) pentru munci grele plătite ieftin. Ulterior lăsați de izbeliște în cel mai pur stil... sclavagist.
    Dar cel mai grav lucru se referă la statutul juridic al clădirii: cînd am cumpărat-o EA NU EXISTA în acte (cartea funciară) și nici pe planul de urbanism. După ”lupte seculare” cu Primăria am obținut numărul conscripțional, număr de stradă și intabularea (fără teren - în bună tradiție ceaușistă solul și subsolul aparțin STATULUI).
    Aproape simultan ”fostul” proprietar (o mare uzină locală - CSR, actualmente TMK sovietic - pardon, rusesc) obținea terenul în discuție (cf. HG 834 /14 dec. 1991) și, cu buna știință a Primăriei și OCPI, genera O DUBLĂ INTABULARE.
    Actualmente mi se pretinde un impozit nerușinat (78 milioane) inclusiv pe TERENUL NIMĂNUI, deși hala nu poate fi folosită și nici vîndută din cauza vecinătăților și a lipsei terenului.
    ?
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 13:07)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui pointless man

      Toti proprietarii de cladiri datoreaza impozit, exceptie facand cei scutiti. Va recomandam sa analizati posibilitatea apelarii la un evaluator.
  • Impozit pentru locuinte sediu ONG (Luni, 28 martie 2016, 13:54)

    GelaN [utilizator]

    1. Proprietarii, care gazduiesc, prin contract comodat, sediu ONG, trebuie sa depuna declaratia ...? Dat fiind ca acest tip de organizatii nu desfasoara activitate economica prin chiar faptul ca sunt non-profit, fara a mai lua in calcul ca nu deconteaza utilitatile. Daca autoritatile locale folosesc procedura ca si pentru activitati economice in dreptul ONG-urilor, ce putem face?
    2. Daca locuinta nu are cadastru, ce putem face (presupunand ca declaratia trebuie depusa)?
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 13:08)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui GelaN

      Daca nu aveti activitate economica in locuinta, datorati impozitul pe cladirile rezidentiale DAR depuneti declaratia ITL 001.
  • Pe cand in ajutorul contribuabilului, nu impotriva (Luni, 28 martie 2016, 14:04)

    bigbrother [utilizator]

    Buna ziua,

    Odata cu acest (nou) impozit s-a vazut inca odata ca sistemul de stat nu este deloc pregatit pentru acest secol. Nu a existat in niciun moment vreo intentie comunicata publicului de a veni in ajutorul contribuabililor, de a gasi o cale prin care aceste plati sa fie achitate cat mai usor si mai rapid, fara drumuri, formulare, hartii, adica birocratia pe care nimeni nu o vrea dar este omniprezenta.

    Prin urmare, intrebarile mele au legatura cu modul in care intelegeti (ca institutii) sa interactionati cu cetatenii care par ca sunt tratati ca niste datornici nu ca si contribuabili benevoli.

    1. S-a incercat, impreuna cu MF, sa se gaseasca un mod de a prelua aceste informatii prin ANAF, online/posta etc sau sa folositi datele deja prezente in contractele de comodat sau un sistem standardizat de calcul valabil la nivelul oraselor a.i impozitul sa poata fi calculat mult mai usor si rapid, fara declaratii suplimentare, fara drumuri etc? Vorbim de mii de firme care se inghesuie sa depuna declaratii si in loc sa veniti in intampinarea lor cu faciltitati, cu o gandire noua, va "baricadati" in spatele unor formulare si proceduri birocratice pe care nici macar functionarii nu le cunosc in intregime.

    2. Pe cand digitalizarea sistemului de stat a.i sa putem plati fara sa plecam cu nervii in batista la fiecare cerinta suplimentara, la fiecare hartie pe care o cereti? Ati incercat sa va inspirati din alte tari dezvoltate, sa vedeti cum se procedeaza acolo, cum s-a redus birocratia si cat de simplu este sa fie facuta orice plata si depusa orice declaratie? Este o adevarata intoarcere in timp cu zeci de ani modul in care se lucreaza in institutiile de stat, pare ca totul a intepenit la nivelul de "faceti dvs o cerere" si "va lipseste un timbru".

    Multumesc
  • Impozit locuinta sediu ONG (Luni, 28 martie 2016, 14:17)

    GelaN [utilizator]

    Imi doresc sa primesc raspuns macar la prima intrebare - multumesc.
    1. Proprietarii, care gazduiesc, prin contract comodat, sediu ONG, trebuie sa depuna declaratia ...? Dat fiind ca acest tip de organizatii nu desfasoara activitate economica prin chiar faptul ca sunt non-profit, fara a mai lua in calcul ca nu deconteaza utilitatile. Daca autoritatile locale folosesc procedura ca si pentru activitati economice in dreptul ONG-urilor, ce putem face?
    2. Daca locuinta nu are cadastru, ce putem face (presupunand ca declaratia trebuie depusa)?
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 13:09)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui GelaN

      Am raspuns mai sus.
  • folosinta exclusiv rezidentiala! (Luni, 28 martie 2016, 14:22)

    VladIonescu1 [anonim]

    1. Am avut in trecut (peste 2 ani) un contract de comodat cu un SRL caruia ii cedam gratuit folosinta apartamentului meu exclusiv pentru sediul social al acestei societati (fara niciun fel de activitate la sediu).
    - contractual este expirat, iar in apartament locuiesc numai eu cu familia, insa la Registrul Comertului societatea este inregistrata tot cu sediul la mine in apartament.
    Care este solutia in acest caz? Este nevoie de ITL 001? Daca da, de ce?
    - dar daca as fi avut si astazi un contract valabil, iar acea societate ar fi avut in continuare sediul social la mine in apartament fara a desfasura niciun fel de activitate la sediu? Conform definitiilor in apartament nu se desfasoara nicio activitate economica, intregul apartament fiind utilizat pentru locuit de catre mine si familia mea, deci cladirea este rezidentiala si nu este nevoie de declaratia ITL 001. Simpla inregistrare a unui sediu nu modifica modul de utilizare al apartamentului. Este corect?
    2. Daca indeplineam conditia legala la 31 decembrie 2015, dar numai pana in acea zi? Adica la 1 ianuarie 2016 nu o mai indeplineam?
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 13:11)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui VladIonescu1

      Daca exista un sediu declarat in locuinta dumneavoastra va sfatuim sa depuneti declaratia ITL001 si sa bifati la sectiunea VII ca nu se desfasoara nicio activitate economica. Va recomandam sa lamuriti situatia.

      Daca aveti doar sediu social si nu se desfasoara activitate economica datorati impozit rezidential si depuneti declaratia.

      Nu intelegem intrebarea.
  • decontare cheltuieli (Luni, 28 martie 2016, 14:55)

    bursuca [utilizator]

    Daca in 2014 au fost decontate unele din utilitati de catre firma, dar in 2015 nu a fost inregistrata in contabilitatea firmei nici una dintre cheltuielile cu utilitatile, se poate depune declaratia conform noilor norme (spatiu indivizibil, activitate la sediu, fara plata utilitatilor = impozit doar rezidential)?
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 13:11)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui bursuca

      Nu avem suficiente informatii: se desfasoara activitati economice? Se delimiteaza spatiile etc?
  • SRL în apartament, activitate economică, nu deduce (Luni, 28 martie 2016, 15:03)

    agcristian [utilizator]

    Bună ziua,

    Cum se completează formularul ITL - 001 în cazul în care la adresa unui imobil, apartament în bloc, proprietate persoană fizică, există sediul unui SRL care desfășoară activitate economică (emite facturi) însă nu deduce nicio cheltuială cu utilitățile?

    În cazul de față, SRL-ul are un singur angajat, care este și asociat și administor și proprietar, adică un mod legal în care cineva prestează servicii de editare programe pe calculator, și generează un venit (mic ce-i drept) pentru care plătește toate taxele la zi, tocmai pentru a fi "în regulă". Cum facem să fim "în regulă" și cu această nouă prevedere, întrucât contrar altor păreri, noi nu vom închide firma. Pentru că vrem să facem un leu, vrem să plătim taxe, vrem să mâncăm.
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 13:15)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui agcristian

      Din informatile pe care ni le-ati dat, intelegem ca aveti un spatiu in care desfasurati activitate economica, suprafetele nu se pot delimita si NU deduceti cheltuielile cu utilitatile. In acest caz depuneti declaratia ITL001 si cladirea va fi considerata rezidentiala.
      In cazul in care se pot delimita suprafetele utilizate, impozitul se va datora prin insumarea celui aferent suprafetei rezidentiale cu cel aferent celei nerezidentiale.
  • PFA norma de venit (Luni, 28 martie 2016, 15:13)

    CocoMuc1 [anonim]

    Buna ziua,

    Situatia mea: PFA norma de venit, contract de comodat in apartamentului parintilor, LEGAL NU AM DREPTUL LA DEDUCERI, contract de comodat cu parintii utilizez o camera si cf. art 459 ma incadrez la mixt, ca am activitate.

    Va pot da in judecata in contencios pentru ca este ilegal cum aplicati incadrarea mixta.

    1) Cand veti corecta normele sa includa cazul de utilizare mixt dar fara deduceri?

    2) De ce nu se corecteaza TL001 sa includa o noua optiune in loc sa cereti o declaratie pe proprie raspudere.

    In final, nu toti suntem hoti, chiar vrem sa platim taxele dar nu ASA cu legi scrire pe genunchi.

    Multumesc
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 13:25)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui CocoMuc1

      Daca se pot delimita suprafetele si desfasurati activitate economica, atunci impozitul pe cladiri se va datora prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential cu cel determinat pentru cea folosita in scop nerezidential. In aceasta situatie nu conteaza daca se deduc sau nu cheltuielile cu utilitatile. Daca suprafetele nu se pot delimita si desfasurati activitate economica, consideram ca datorati impozit pe cladirile rezidentiale deoaarece nu se deduc cheltuielile cu utilitatile.
  • rugaminte raspuns (Luni, 28 martie 2016, 15:45)

    MartaPop [anonim]

    Nu poate MF oferi niste norne care sa specifice clar ce acte pot fi cerute de oricare DITL alaturi de declaratie ca sa nu mai fie diferente de la sector la sector?
    Se poate trimite declaratia prin posta cu confirmare de primire? E legal?
    Si acum situatia mea: sunt scutita de impozit pe casa (handicap accentuat gradul 2 cu pierderea definitiva a capacitatii de munca) si am in aprtament sediul unui SRL (obiect de activitate fabricarea produselor de panificatie) fara activitate dar nesuspendata la ONRC. Contactul de comodat a fost facut in 2001 cand a fost inmatriculat SRL-ul si nu am nici un spatiu delimitat, adica nu e nimic hasurat pe schita si nici la ONRC nu m-a intrebat nimic. Utilitatile nu le-am dedus niciodata.
    Trebuie sa depun declaratie? Daca da ce punct trebuie completat? Are apartamentul destinatie mixta sau rezidentiala?
    Multumesc
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 13:27)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui MartaPop

      Prin modificarea normelor adusa de HG 159 / 2016 s-au clarificat prin punctul 171 din Norma Cdului Fiscal documentele pe care autoritatile locale le pot solicita odata cu declaratia.
      Codul de procedura fiscala prevede posibilitatea transmiterii declaratiei prin posta, cu confirmare de primire.
      Consideram ca este un apartament cu destinatie mixta, depuneti declaratia ITL001, impozitul se calculeaza ca pentru cladiri rezidentiale dar in continuare puteti beneficia de scutirea de impozit pe cladire pentru handicap grav accentuat.
  • Impozite si taxe locale (Luni, 28 martie 2016, 15:47)

    Mishca [utilizator]

    Un contribuabil incadrat in grad de handicap, care beneficiaza de scutire de la plata impozitelor si taxelor locale pana la data de 01.02.2016, va mai beneficia de scutire in anul 2016 in baza documentelor justificative emise la 01.02.2016, sau va beneficia incepand cu data de 01.01.2017 si pentru ce perioada?

    De ce nu se regasesc la scutiri persoanele deportate sau cele persecutate etnic?
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 13:28)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mishca

      Daca nu ati depus pana pe 01.02.2016 dovada prelungirii certificatului de handicap, in anul 2016 nu veti avea nimic de plata DAR incepand cu anul 2017 datorati impozitele locale PLUS sumele aferente perioadei februarie 2016-decembrie 2016.
  • Si inca o rugaminte (Luni, 28 martie 2016, 16:02)

    MartaPop [anonim]

    Nu ar putea MF sa ajute cumva antreprenorii mici care au sedii in apartament oferind nise vlori de plata a impozitului? Majoritatea sunt apartamente ceausiste identice in Berceni, Militari, Titan...etc blocuri si apartamente tip fara nici o diferenta intre ele. Pt ce trebuie facute zeci de mii de evaluari la apartamente identice si de ce nu se lasa la latitudinea proprietarului, daca nu e multumit de valoarea propusa de stat, sa-si faca evaluare? minim 150 euro de evaluare, eu as zice ca evaluatorii au facut o afacere extrem de reusita, poate un lobby intens....pt o firma mica conteza mult acesti 150 de euro
  • PFA (Luni, 28 martie 2016, 16:51)

    coxinel [utilizator]

    In apartamentul de 3 camere in care locuiesc, am sediul unui PFA inregistrat la ORC.PFA-ul respectiv desfasoara activitati economice la acel domiciliu fiscal.In contractul de comodat pe care l-am facut initial, inregistrat la ORC am scris ca 1/3 din apartament este in folosinta PFA-ului si ca se deduc cheltuieli cu utilitatile in proportie de 1/3 de catre PFA ( adica 1/3 din utilitati cad in sarcina PFA-ului).La sfarsitul lunii decembrie 2015, vazand cate neclaritati are aceasta lege, am facut 1 act aditional la contractul de comodat initial, in care am mentionat ca incepand cu anul 2016, NU SE MAI DEDUC cheltuieli cu utilitatile de catre PFA si ca aceste cheltuieli cad integral in sarcina proprietarului apartamentului.Acest act aditional NU l-am depus la ORC pentru inregistrarea acestuia, deoarece era o aglomeratie iesita din comun si niste cozi infernale la registratura ORC.Va rog frumos sa-mi spuneti cum trebuie sa completez declaratia (mai exact ce capitole din declaratie trebuie sa completez) si daca pe langa declaratie tipizata este suficienta declaratia pe proprie raspundere ca PFA-ul respectiv incepand cu anul 2016 NU deduce chletuieli cu utilitati.
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 13:31)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui coxinel

      Consideram ca aveti o cladire mixta, in care am inteles ca desfasurati activitati economice, cu spatii care se pot delimina asa ca trebuie sa depuneti declaratia ITL 001, bifati „Cladire cu destinatie mixta” si se va determina impozitul prin insumarea celui pentru suprafata rezidentiala cu cel pentru suprafata nerezidentiala. In aceasta situatie nu conteaza deducerea utilitatilor deoarece se pot delimita spatiile.
  • impozit pe cladire (Luni, 28 martie 2016, 17:50)

    NicolaePană [anonim]

    Situatia 1.
    Asociat unic la societate cu domeniu de activitate "Servicii Contabilitate si expertize contabile" fara salariati, cu sediu social in apartamentul unde locuiesc cu familia, EXPERT CONTABIL CECCAR, nu desfasor activitate comerciala in apartament, nu deduc NICI O CHELTUIALA PE SOCIETATE CU INTRETINERE, CALDURA, GAZE, ENERGIE ELECTRICA. La sector 3, imi cer pe langa CUI, statutul, certificat constatator de la registrul comertului si raport de evaluare altfel nu imi primesc declaratia, desi am scris la pct. VII litera a) "declar pe propria raspundere ca la adresa postala a cladirii nu se desfasoara activitate economica"

    Situatia 2:
    Persoana fizica a cumparat in 2009 un apartament de la persoana fizica. Ulterior semnarii contractului de V-C noul proprietar constata ca pe apartamentul respectiv este inregistrata o societate pe numele vechiului proprietar. Intre timp societatea respectiva nu si-a mutat sediul, iar administratorul acesteia a abadonat-o, in momentul de fata fiind pe rolul instantei cu administrator judiciar in vederea declararii falimentului. Dosarul nu se inchide deoarece admnistratorul/asociat unic nu e degasit deoarece e plecat cu tot cu familie in Spania sau Italia de vreo 4-5 ani. Ce face in aceasta situatie persoana fizica? Depune declaratie si in ce condiitii deoarece nu are nici un document care sa ateste ca are in apartament inregistrata o societate.
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 13:33)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui NicolaePană

      Situatia 1: Consideram ca prin HG 159, la pct 171 din Normele Codului Fiscal s-a clarificat aceasta problema a documentelor.

      Situatia 2: Va recomandam sa depuneti declaratia ITL001, sa declarati ca nu desfasurati activitati economice si in acest caz impozitul se va calcula ca pentru cladiri rezidentiale.
  • noul cod fiscal (Luni, 28 martie 2016, 17:51)

    GINA_JURIDIC [utilizator]

    Activitatile de birouri sunt activitati administrative daca nu se deduc cheltuielile cu utilitatile pe persoana fizica? Daca da, ce rost mai are definitia de la pct.5 alin .1 din norme H.G. 1/2016 ? La acelasi punct apare formularea cladirile folosite…… indiferent de utilizare, care este sensul exact ?
    - conform H.G. nr.1/2016 modificat, scutirile ce se dau direct prin efectul legii sunt limitate numai pe cota-parte detinuta ex 50% dar nu s-a prevazut acelasi lucru si la scutirile care se pot da prin HCL ex revolutionari se scutesc asa cum sunt acum 100% si pt bunurile comune ? Este un pic discriminatoriu. Cred ca meritau mai mult 100% putinii veterani de razboi si cei deportati decat revolutionarii.
    - scutirile pe terenuri pentru anumite categorii se acorda numai cele aflate in proprietate dar pt cele aferente apartamentului aflate in folosinta ? nu sunt scutite si se platesc lunar ?
    - la o cladire/apartament unde este inregistrat un sediu social si in cateva incaperi se desfasoara activitati economice iar in altele nu, se plateste impozit normal –rezidential indiferent daca sunt sau nu sunt delimitate de contribuabil suprafetele nerezidentiale iar utilitatile sunt pe persoana fizica,? Conform pct 46 indice 1 din norme H.G. 1/2016 formularea nu sunt evidentiate distinct, referitoare la suprafete lasa la optiunea contribuabilului daca vrea sa le evidentieze sau nu deci practic lasa la decizia acestuia ce tip de impozit vrea sa achite-rezidential sau nerezidential?
    - cheltuielile cu utilitatile se iau in calcul daca sunt toate pe persoana juridica sau numai unele ?
    - scutirea pentru un venit sub salariul minim brut pe tara/ajutor de somaj se acorda proprietarului indiferent daca mai are in proprietate alte zeci de terenuri, autovehicule si cladiri ? In cazul a doi coproprietri se ia in calcul venitul individual sau face media dintre ei?
  • Persoana juridica - destinatie rezidentiala (Luni, 28 martie 2016, 18:00)

    abac [utilizator]

    Cum se dovedeste destinatia rezidentiala a unui imobil detinut de catre o persoana juridica?

    O firma are un imobil in proprietate utilizat ca locuinta de serviciu de catre managementul firmei. Cum se documenteaza destinatia rezidentiala a locuintei de serviciu? Exista vreun normativ legal?

    Multumesc.
  • sediul social fara intelegere cu proprietarul (Luni, 28 martie 2016, 18:50)

    RaTANi [utilizator]

    Am un apartament cumparat in urma cu 10 ani in care au sediul social 2 firme. Una dintre ele este a fostului prorpietar si abia de curand am aflat ca avea o firma inregistrata la adresa mea.

    Cu cealalta firma am avut un contract de comodat intre 2006-2010 dupa care nu l-am mai prelungit.

    Cu toate acestea, cele 2 societati figureaza cu sediul social valabil la adresa apartamentului proprietate personala.

    In acest caz trebuie sa declar ceva si ce acte sunt necesare, eu nemaiavand legaturi cu firmele respective?

    Multumesc
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 13:36)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui RaTANi

      Va recomandam sa depuneti Declaratia ITL 001 , sa declarati ca nu desfasurati activitati economice si in acest caz impozitul se va calcula ca in cazul cladirilor rezidentiale.
  • Impozit cladire la care se afla sediu social (Luni, 28 martie 2016, 19:12)

    CristianCiltea [anonim]

    SRL infiintat in mai 2015, prin contractul de comodat se acorda "camera si antreul alaturat in suprafata de 24.66mp, situate la parterul imobilului situat in ..., pentru stabilirea sediului social". Exista si CAEN-uri autorizate la sediul social ( dar ele nu se desfasoara absolut deloc ), dar si la terti, cheltuielile cu utilitatile nu sunt in sarcina SRL-ului, desi este prevazut in contractul de comodat sa le suporte SRL-ul, dar nu au fost niciodata suportate, ce destinatie are acest imobil?
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 13:42)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui CristianCiltea

      Intelegem ca exista un sediu social declarat in locuinta (este o cladire cu destinatie mixta) dar nu intelegem daca efectiv se desfasoara activitati economice sau nu. Daca nu se defasoara activitati economice in locuinta, depuneti Declaratia ITL 001 , declarati ca nu desfasurati activitati economice iar impozitul se va calcula ca pentru cladiri rezidentiale.

      Daca se desfasoara activitati economice in imobil veti datora impozitul pentru cladiri care va fi suma impozitului pentru cladiri rezidentiale si a celui pentru cladiri nerezidentiale, impozite calculate in functie de suprafetele utilizate in scop de locuinta si respectiv pentru desfasurarea activitatilor economice. Si in acest caz depuneti Declaratia ITL 001.
  • Impozit pers fiz cladire mixta (Luni, 28 martie 2016, 20:51)

    dorulici [utilizator]

    Persoana fizica, casa singur in curte cu subsol, parter si etaj. Pivnita si spalatoria in total 65mp. care constituie subsolul cu acces separat sunt inchiriate unei societati care are declarat un punct de lucru ce consta intru-un mic depozit cu ridicata care executa proiecte cu corpuri de iluminat la sediul unor beneficiari persoane juridice . Nu se deduc cheltuieli cu utilitati. Nu exista gaze, surse proprii de incalzire, doar o chiuveta si doua becuri. Nu se pot amplasa contoare separate.Cheltuielile sunt extrem de reduse, de aceea nici nu se deduc, ar fi complicat si costisitor.
    Impozitul pe aceasta suprafata ramane cel rezidential si in ce varianta de pe formularul din declaratia fiscala ma incadrez ?? Ce acte insotesc declaratia fiscala ?? Multumesc ! Doru Aur
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 13:46)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui dorulici

      In opinia noastra avem de-a face cu o cladire cu destinatie mixta, in care se defasoara activitati economice intr-un spatiu ce poate fi delimitat de spatiul de locuit. Atata timp cat se poate face delimitarea, nu conteaza daca se deduc sau nu cheltuielile cu utilitatile. Pentru spatiul utilizat de catre societate datorati impozit pe cladirile nerezidentiale iar pentru cel utilizat pentru locuinta, impozitul pentru cladirile rezidentiale. Impozitul final reprezinta suma celor doua impozite
  • scutire cladire beneficiar Legea 189/2000 (Luni, 28 martie 2016, 21:01)

    Saplacan [utilizator]

    1) Avand in vedere zvonurile care au aparut la directiile de impozite si taxe locale cu privire la beneficiarii Legii nr. 189/2000, va rog sa imi confirmati daca este corecta politica fiscala aplicata de catre primariile din tara de a nu mai scutiti incepand cu 01.01.2016 de la plata impozitului pentru cladirea locuinta a persoanelor fizice care cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 a avut de suferit persecutii din motive etnice. motivat de faptul ca Legea 189/2000 nu face parte din Decretul lege 118/1990 ?

    2) In cazul unui militar ranit in misiune. (art. 456 lit. p Cod fiscal), scutirea de impozit se aplica indiferent de numarul cladirilor detine in proprietate si indiferent daca sunt rezidentiale, mixte sau nerezidentiale?
  • SPATIU MIXT (Marţi, 29 martie 2016, 0:19)

    nick24 [utilizator]

    de ce si intervalele de timp intr-un an nu sunt mixte, adica de exemplu 3 luni rezidential, 3 luni gol si 6 luni pe firma (nerezidential)?

    Daca fac un contract cu o firma de la 1 ian- 30 dec si deci pe 31 decembrie spatiul e gol, inseamna ca spatiul e rezidential? Nu e o scapare a legii? De ce ziua de 31 dec este cea care hotareste pt anul urmator daca spatiul e rezidential sau nerezidential?
    Asa cum spatiul poate fi mixt, de ce si intervale din an nu pot fi mixte?
  • suspendare activitate si contract comodat PFA (Marţi, 29 martie 2016, 0:22)

    mihai.h [utilizator]

    Buna ziua,

    1. Sunt PFA si nu mai am activitate (nu am emis facturi) din martie 2015, dar nu sunt suspendat de la Reg. Com. Daca suspend acum activitatea la Reg. Com., platesc impozit majorat pentru primele 3 luni din 2016?
    2. In contractul de comodat scrie ca se da spre folosinta gratuita "apartamentul X...", cei de la Reg Com nu au fost de acord in 2011 cu textul "o camera din apartamentul X..." si ca utilitatile sunt in sarcina PFA (desi niciodata nu au fost deduse de PFA. In situatia in care nu voi suspenda PFA, ce ar trebui sa contina contractul de comodat ca sa reflecte situatia reala: adica suntem 4 locatari (eu si familia) iar atunci cand am avut activitate (sau daca voi mai avea) am desfasurat-o in oricare dintre camere, unde a fost posibil/liber. Banuiesc ca este cazul in care "suprafetele nu se pot evidentia exact", dar cum se transpune aceasta in contractul de comodat?

    Multumesc.
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 13:54)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihai.h

      1. Depuneti Declaratia ITL 001 si declarati ca nu desfasurati activitati economice. In acest caz, impozitul se va calcula ca pentru cladiri rezidentiale. Nu datorati impozit suplimentar pentru cele 3 luni mentionate in intrebarea Dvs.

      2.Daca desfasurati si activitati economice intr-o locuinta, nu se pot delimita suprafetele utilizate pentru locuit de cele utilizate in scop nerezidential si NU VA DEDUCETI utilitatile, veti datora impozit pe cladiri rezidentiale. Daca deduceti cheltuielile cu utilitatile veti datora impozitul pe cladirile nerezidentiale. In ambele situatii, depuneti ITL 001
  • impozit cladiri (Marţi, 29 martie 2016, 5:51)

    calugarul [utilizator]

    am platit integral impozitul aferent anului 2016, acum declar 100 mp ca si cladire nerezidentiala si voi avea impozit majorat, inseamna ca aceasta suprafata este impozitata de doua ori. este corect? multumesc
  • impozit apartament (Marţi, 29 martie 2016, 8:30)

    Pusu [utilizator]

    Apartamentul in cauza figureaza ca sediu social al unui SRL care nu a desfasurat niciodata vreo activitate si, in prezent, este inregistrat cu activitate suspendata. Incepand cu anul 2012 este inchiriat cu contract unui cabinet individual de...., prelungit prin acte aditionale si pentru 2016, care nu are nici sediul social la aceasta adresa si nici nu deduce, ca atare, utilitatile.
    Care sunt obligatiile noastre in calitate de proprietari ai apartamentului ? Multumesc.
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 13:57)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Pusu

      Pentru a putea sa va dam un raspuns cat mai complet va rugam sa ne comunicati daca exista un punct de lucru declarat la adresa apartamentului
  • Intrebari de la un om suparat. (Marţi, 29 martie 2016, 8:34)

    dinica [utilizator]

    1. Saptamana trecuta mi-am lichidat stocul. Pana pe 1 iunie sper sa termin inchiderea firmei. Firma a fost facuta in principal pentru un backup in cazul in care demisionez din functia de management la o companie si in ideea ca voi convinge colegii din strainatate sa pornim fabricatie in Romania. Daca inchid firma pana pe 1 iunie mai trebuie sa ma chinui cu evaluatori si declaratii? Cred ca e mai ieftin sa platesc impozitul majorat la tot apartamentul si sa fiu lasat in pace ca m-am saturat. Exista o posibilitate sa platesc fara sa mai pierd timpul si sa ma complic?
    2. Nu s-au dedus niciodata utilitatile, deci conform modificarilor nu trebuie platit nimic impozit. Daca nu declar si nu evaluez ,ce patesc in conditiile in care paguba este 0? Si daca voi fi pedepsit, de ce, atata vreme cat nu am de platit?
    • 1 (Marţi, 29 martie 2016, 14:01)

      Gheorghe Marinescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui dinica

      1. Prin OUG 8/2016 s-a prelungit pana la 31 mai termenul de depunere al declaratiilor si pana la 30 iunie termenul de plata al impozitului.

      2.Va rugam sa ne precizati daca la adresa respectiva se si locuieste sau e doar sediu de firma?
  • modalitatea de impozitare ar trebui imbunatatita (Marţi, 29 martie 2016, 8:37)

    petruta1953 [utilizator]

    Impozitarea proprietatilor ar trebui facuta ,si din alte puncte de vedere…nu numai residential,nerezidential si mixt
    Adica daca inchiriezi spatii(indifferent PF sau PJ) sa zicem..500 mp…platesti un impozit pe proprietate sa zicem de 0.2 %.....daca ai in proprietate/ inchiriezi sa zicem 5000 mp…pai atunci ar trebui sa achiti un impozit pe proprietate mai mare .. de ex. 2%..nu este normal ca cei care inchiriaza suprafete mai mari…deci au si venituri mult mai mari…sa platesca acelasi procentaj de impozit pe proprietate cu cei care inchiriaza suprafete mai mici
  • calitate evaluator si aplicare coef.supr.utila (Marţi, 29 martie 2016, 8:57)

    Nae58 [utilizator]

    Buna ziua,
    1.avand in vedere ca prin HG 159/2016 nu se mai face nici o referire la ANEVAR,va rog sa precizati daca in calitate de expert judiciar atestat de Ministerul Justitiei in specialitatea constructii si evaluator proprietati imobiliare ,am dreptul de a efectua evaluari pentru impozitare ,daca nu sunt membru ANEVAR;
    2.daca se intocmeste un raport de evaluare prin constatare directa de catre un specialist,de ce ne obliga Primaria Slatina sa aplicam coeficientul de 1,4 la suprafata utila si nu ia in calcul rezultatul din raport
  • Impozit (Marţi, 29 martie 2016, 9:03)

    Zenovia2016 [utilizator]

    1. Referitor la casa parohială am înţeles că se impozitează, însă ce intră la “altele asemenea”? Casa parohială este proprietatea unui cult recunoscut de lege şi în cele mai multe cazuri poate fi considerată anexă la biserică, la fel ca si magazia pentru depozitat obiecte de cult sau capela mortuară. (art. 456 alin.1 din Codul fiscal si punctual 23 din Normele de aplicare a codului fiscal).
    2. Deasemenea în situaţia în care o biserică are în închiriere, un teren de la Statul Român cu folosinţă gratuită poate fi încadrat la art. 464, alin. 1 lit. a sau lit. b?
    ART. 464
    Scutiri
    (1) Nu se datorează impozit/taxă pe teren pentru:
    a) terenurile aflate în proprietatea publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, cu excepţia suprafeţelor folosite pentru activităţi economice sau agrement;
    ….
    d) terenurile aparţinând cultelor religioase recunoscute oficial şi asociaţiilor religioase, precum şi componentelor locale ale acestora, cu excepţia suprafeţelor care sunt folosite pentru activităţi economice;
    Prin „aparţinând” cultelor religioase se înţelege terenul avut în proprietate, în posesie sau …?
  • alt aspect in imbunatatirea legislatiei (Marţi, 29 martie 2016, 9:23)

    petruta1953 [utilizator]

    Ca persoana fizica mi-am inchiriat o parte din casa unei firme ( contract pe 2 ani,incepand cu ian 2015 )
    Firma a reziliat contractul dupa 6 luni si a plecat
    In imobiliare ,chiriasii,totdeauna vin si pleaca...nu stau 12 luni..cum considerati dvs exercitiul financiar
    Pai este normal sa platesc un impozit marit pe proprietate pentru un contract de care nu am beneficiat in totalitate?
  • impozit apartament (Marţi, 29 martie 2016, 9:35)

    monakb [utilizator]

    Detin un apartament 2 camere din anul 2002. In anul 2003 am infiintat o firma cu sediul social si punct de lucru la adresa respectiva. In statutul firmei nu s-a precizat suprafata exacta utilizata de catre firma. Autorizatia de functionare a firmei ( cabinet medical ) mentioneaza 1 camera ( fara a se preciza care din cele 2 camere si nici suparafata exacta ). Toate utilitatile apartamentului sunt in sarcina mea ca persoana fizica, deci nu sunt decontate pe firma.
    Cum se completeaza declaratia in acest caz? Va multumesc.
  • taxe si impozite din inchirieri (Marţi, 29 martie 2016, 9:37)

    petruta1953 [utilizator]

    Dl Biris secretar de stat in guvernul Ciolos ,spunea recent ..ca firmele din imobiliare ar trebui chemate sa voteze in cons.local Bucuresti ce impozite pe proprietate sa platesca romanii..persoane fizice /PF….adica sa moara si capra vecinului !!! ...Dl Biris nu este multumit cu un impozit pe proprietate pentru persoanele fizice de 0,2 % ,vrea cresterea acestuia la 1.3 % cum au firmele din afacerile imobiliare .
    Considerati just ca PF care isi inchiriaza casele, sa plateasca impozite pe proprietate marite..la acelasi nivel cu firmele (multinationalele din imobiliare) care detin milioane de mp se spatii ?
    Stiti foarte bine ca in stabilirea impozitului pe venit, persoanele juridice sunt favorizate . Acestea isi deduc TVA,ul ,,isi scad toate cheltuielile,pentru a plati un impozit pe venit cat mai mic…lucru pe care PF nu il pot face , pentru ca nu functioneaza ca si firmele/nu isi deduc TVA,ul,nu pot sa isi scada cheltuielile facute cu intretinerea locuintelor ..azi inchiriaza..maine pot renunta la chiriasi !!!
    Cota forfetara de 40% (din care 20% o reprezinta TVA) ar trebui sa fie cel putin 50 %..cum era acum multi ani inainte
  • caz concret (Marţi, 29 martie 2016, 10:17)

    petruta1953 [utilizator]

    O firma are sediul social intr-o casa, parter,camera 5
    Cadastrul facut in anul 2005,mentioneaza pe schita parter camera 5, suprafata de 7 mp
    Firma in discutie nu are nici o activitate economica,avand sistata activitatea pe 3 ani , incepand cu 1 dec 1013 pana in 1 dec 2016
    Exista contract de comodat,aditional, datat oct 2015,care mentioneaza ca utilitatile nu se deconteaza
    Proprietarul casei trebuie sa depuna la fisc decl fiscala ITL 001...si daca nu o face..ce pateste ?
  • definitie fara activitate e+impozit punct de lucru (Marţi, 29 martie 2016, 10:39)

    vatco [utilizator]

    1.Care este definitia la "domiciliul fiscal nu se desfasoara nici o activitate economica":vezi Art.459/..a).. un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza conform art.457. Ce documente justificative/formulare se admit pentru a dovedi ca nu ai activitate la acel domiciliu fiscal?
    2.In domiciliu fiscal - intra si punctele de lucru?
    Comentariu: O societate comerciala care de "n" ani nu mai are venituri si cheltuieli , dar nu i s-a suspendat activitatea-este cert ca nu are activitate
    3) am o cladire rezidentiala receptionata situata intr-o zona turistica, fara intabulare la cadastru-unde am deschis un punct de lucru pentru a incepe pregatirea autorizarii ca unitate de primire si cazare ( avize ISU, ANSVA, Primarie,Turism, etc), pentru o parte din aceasta constructie .Fara o autorizatie de functionare si inregistrarea ca unitate de primire la acest punct de lucru, nu se desfasoara nici o activitate economica-cert;
    Exista o interpretare ca la orice punct de lucru sau sediu secundar in mod obligatoriu se considera ca ai activitate economica (Punctul 5, alin (3) din Normele de aplicare aferente Titlului IX).
    Daca este asa, este o eroare si viciu de abordare- trebuie stiut ca fara sa ai punct de lucru nu poti porni documentattiile pentru autorizare pentru multe activitati- inclusiv turism. Autorizarea poate dura si 1-3 ani ( mai ales dupa accidentul de la Colectiv).
    Eventual daca investesc in amenajari specifice ale spatiului - asta nu inseamna ca am activitate economica .Raspunsul este legat de definitia activitatii economice .
    Comentariu: Statul prin aceasta modificare de impozitare va schimba gindirea micilor antreprenori romani ( pensionabili pe legea bazata pe puncte - si nu pe legi speciale), care isi investeau economiile sa-si asigure un venit la batrinete din veniturile potentiale ale imobilelor proprietate. Acestia vor consuma in excursi in afara tarii ,nu vor mai investi - si nu vor mai da de lucru aici
  • incadrarea locuintelor (Marţi, 29 martie 2016, 10:45)

    ICG [utilizator]

    1. Referitor la cladirile detinute în proprietate de persoane juridice, dorim precizari privind incadrarea lor, în urmatoarele cazuri:
    - locuinte construite de catre dezvoltatorii imobiliari (conform autorizatiei de construire) în vedere vanzarii;
    - locuintele adjudecate de către banci prin executare silita;
    - locuinte achizitionate de catre societati comerciale care în vederea vanzarii, inregistrate ca marfuri

    2. De ce asezamantul cu caracter social caritabil care face parte din anexele bisericilor sunt scutite de plata impozitului pe clădire conform punctului 23, alin. 2 din Normele de aplicare a Codului fiscal iar organizatiile neguvernamentale, care desfășoară aceleași servicii sociale caritabile pot beneficia de scutiri la plata impozitelor doar dacă consiliile locale le aproba?
  • Impozit teren intravilan (Marţi, 29 martie 2016, 11:43)

    Mandea13 [utilizator]

    Detin in coproprietate (50%) cu fratele meu, un teren in suprafata de 800 mp- livada intravilan, aflat in zona A de impozitare si un alt teren in suprafata de 1000 mp -pasune intravilan, aflat in zona B de impozitare, in coproprietate (50%)cu o alta persoana . Va rog sa-mi spuneti daca voi plati impozit pe teren ca si curti constructii cate 400 de mp pentru fiecare teren atat pentru livada cat si pentru pasune ?
    Coproprietarii vor avea de platit si ei impozit pe teren ca si curti constructii cate 400 mp pentru fiecare teren, livada si pasune?
  • impozite cladiri (Marţi, 29 martie 2016, 11:46)

    alexa51 [utilizator]

    As dori sa aflu cum pot verifica daca la calculul impozitului pe anul in curs s-a aplicat reducerea de 30 % , cf.Cod Fiscal, la cladirile cu o vechime declarata > 50 ani ?
    Sunt in aceasta situatie si din declaratia de impunere nu rezulta acest lucru, singura confirmare vine de la o declaratie verbala exprimata telefonic , de la relatii cu publicul , sector 1.
    Nu se verifica spusele functionarei.
  • impozit teren intravilan (Marţi, 29 martie 2016, 11:52)

    Mandea13 [utilizator]

    Detin in coproprietate (50%) un teren intravilan in suprafata de 800 mp livada, situat in zona A de impozitare si un teren in suprafata de 1600 mp pasune situat in zona B de impozitare in coproprietate (50%)cu o alta persoana decat cea cu care detin livada.
    Va rog sa-mi spuneti daca voi avea de plata impozit pe teren pentru 400 mp ca si curti constructii pentru fiecare din cele doua terenuri?
    Coproprietarii vor avea si ei de achitat impozit pe teren cate 400 mp ca si curti constructii pentru fiecare teren?
  • PFA suspendat - declaratie impozit si evaluare (Marţi, 29 martie 2016, 11:55)

    Mateo [utilizator]

    Buna ziua. Am un PFA cu sediul in apartament, deschis in 2012; activitatea este suspendata din 2014. Intentionez sa il inchid de tot in curand; de asemenea, nu am decontat deloc facturi de utilitatiin intervalul cand PFA-ul a fost activ.
    In aceasta situatie, mai trebuie depusa declaratia, tinand cont de faptul ca la data de 31.12.2015 PFA-ul inca exista (dar avea activitatea suspendata)?
    Daca da, trebuie sa mentionez aceste aspecte in declaratie?
    De asemenea, mai trebuie facut vreun raport de evaluare? in contractul de comodat nu am specificat clar suprafata utilizata.
    Multumesc anticipat pentru raspuns.
  • delimitare suprafete cladire mixta (Marţi, 29 martie 2016, 12:41)

    Monidia [utilizator]

    Buna ziua.
    Avand in vedere faptul ca delimitarea suprafetelor rezulta, conform pct 45 lit f din norme si din declaratia pe proprie raspundere a proprietarului (pct 45 lit f din norme), care sunt cazurile in care nu se pot delimita suprafatele acolo unde se desfasoară activități economice (delimitarea putandu-se face cel putin prin declaratie pe proprie raspundere)?
  • asumare oficiala (Marţi, 29 martie 2016, 12:44)

    VladIonescu1 [anonim]

    Cred ca este necesar sa existe pe site-ul ministerului pagina cu astfel de clarificari in care sa se raspunda in mod continuu (sintetizat, fireste) la intrebarile oamenilor. Astept o promisiune in acest sens!
  • Impozit sediu social 100% rezidential (Marţi, 29 martie 2016, 12:49)

    andrei08 [utilizator]

    1. Este posibila trimiterea prin posta cu confirmare de primire a documentelor necesarer pentru stabilirea impozitului pe sediu social la un apartament 100% rezidential, FARA activitate economica si FARA decontarea cheltuielilor cu utilitatile? Faceti CLARA si EXACTA lista de documente si prin trimiterea prin posta veti degreva ghiseele de super aglomeratie !
    2. In cit timp sa asteptam un raspuns daca am trimis documentele prin posta, conform intrebarii 1? Multumesc
  • birocratie inutila (Marţi, 29 martie 2016, 13:05)

    VladIonescu1 [anonim]

    De ce in cazul in care nu se desfasoara activitati economice ati introdus obligativitatea declaratiei ITL 001 in conditiile in care guvernul si primul ministru au cerut in mod explicit sa se renunte la documentele care nu sunt absolut necesare si justificate?
    Sa inteleg ca pentru tot ceea ce se intampla in acest domeniu sunteti principalul respeonsabil?!
  • Taxa de reclama si publicitate (Marţi, 29 martie 2016, 13:09)

    RoxanaT [utilizator]

    In situatia unui contract incheiat in septembrie 2015 pe termen de 1 an, pentru servicii de reclama, cu facturare lunara a serviciilor - taxa de reclama si publicitate este in sarcina prestatorului si trebuia achitata pana la 10.10.2015, corect ? Furnizorul ne factureaza in continuare aceasta taxa...

    Daca un contract este incheiat pe termen de 2 ani, incepand cu 01.04.2016 - noi ca si beneficiari achitam aceasta taxa pana in data de 10.05.2016 ? Valoarea contractului este exprimata in euro - la ce curs se va efectua conversia sumelor ? Daca contractul la un moment dat este denuntat - sumele respective achitate catre bugetul local nu se mai recupereaza, corect ?

    Beneficiarul trebuie sa calculeze aceasta taxa pentru contractele incheiate incepand cu 01.01.2016 ? La acea data nu reiesea clar cine trebuie sa achite aceasta taxa...
  • cartea funciara (Marţi, 29 martie 2016, 13:14)

    VladIonescu1 [anonim]

    Ce inseamna "Daca ati inregistrat la Cartea funciara suprafetele separat pentru activitatea economica de cele pentru locuit"?!!! In CF nu se inregistreaza tipuri de activitati, ci imobilul cu caracteristicile sale descriptive. Cum sa inregistrezi o activitate, economica sau nu, in CF?!!!
  • incadrare anexe care deservesc o cladire nerez. (Marţi, 29 martie 2016, 13:20)

    Monidia [utilizator]

    Anexele care deservesc o cladire nerezidentiala cum vor fi incadrate? ca si cladiri rezidentiale sau nerezidentiale? de ex. garaj aferent unui apartament nerezidential.
  • Garaj - sediu social (Marţi, 29 martie 2016, 13:20)

    AndreiNicolaescu [anonim]

    1. Am un garaj prefabricat de tip Granitul detinut de o persoana fizica, unde mi-am inregistrat acum cativa ani sediul social al unei firme. Garajul este in evidenta celor de la Impozite si Taxe Locale, iar pentru acest garaj platesc impozit pe cladiri. Nu am desfasurat niciodata activitate la sediul social al firmei, iar garajul nu este legat la niciun fel de utilitati (deci nu se pune problema de dedus pe firma vreo cheltuiala cu utilitatile). Unde ma incadrez, la cladire cu destinatie mixta, pentru care se plateste impozit pe cladiri rezidentiale?

    2. De ce in cazul de la punctul VII a) din declaratia Model 2016 ITL-001 (nu se desfasoara nicio activitate economica), directiile de Impozite si Taxe Locale solicita tot felul de documente: contract de comodat, certificat constatator de la ONRC cand aceste documente doveditoare, conform codului fiscal si normelor de aplicare, ar trebui depuse doar in cazul domiciliilor fiscale unde se desfasoara activitate economica (caz in care e nevoie de delimitarea suprafetelor pentru stabilirea impozitului) conform punctului 45 din Normele la Codul Fiscal referitor la art. 459 alin (1) din Codul Fiscal.
  • Impozit cladiri P.J /Mixt (Marţi, 29 martie 2016, 13:21)

    ioan.buruiana1459063982201 [utilizator]

    Buna ziua,
    Detin pe P.J un imobil cu destinatia locuinta conform autorizatiei de construire, imobil in care si locuiesc cu familia la parter si mansarda. Doresc sa inchiriez etajul iar pentru aceasta am depus declaratia ITL 002 / forma mixta la care am anexat balanta, memoriul de arhitectura din care reies suprafetele si fisa mijlocului fix facuta de serv. contabil in conformitate cu suprafetele culese din proiectul de arhitectura ( memoriu arhitectura) si in conformitate de raportul de evaluare inca valabil 2 ani dar din care nu reies cele 2 tipuri de suprafete ci doar valoarea pe intreaga suprafata construita.. Serviciul impozitare mi-a comunicat dupa 2 zile, dupa primirea declaratiei ca trebuie sa fac inca un raport de evaluare care sa ateste cele2 tipuri de suprafete rezidential/nerezidential. Intrebarea mea este de ce am nevoie de inca un raport de evaluare? de ce balanta nu este valabila? personal consider ca este vorba de un abuz! nu au putut argumenta necesitatea unui al doilea raport de evaluare si m-au indrumat la evaluator. Mentionez in extrasul CF este trecuta pe sectiuni componenta fara specificare suprafetelor. Multumesc anticipat pentru raspuns si mult succes incununat de rabdare. Cu deosebita consideratie, Ioan Buruiana
  • inconsecventa (Marţi, 29 martie 2016, 13:25)

    VladIonescu1 [anonim]

    Declaratiile conducerii ministerului au fost clare: indiferent de situatie, daca nu se deduc cheltuielile cu utilitatile se plateste impozit rezidential. Asa era si in proiectul pus in dezbatere publica. De ce s-a revenit si de ce s-a creat acest regim discriminatoriu in functie de posibilitatea delimitarii sau nu a spatiului? Este posibila o noua modificare legislativa? Considerati ca este corecta si clara actuala reglementare?
  • raspundeti clar! (Marţi, 29 martie 2016, 13:37)

    VladIonescu1 [anonim]

    Pur si simplu refuzati sa clarificati chestiuni esentiale: ce rasponsabilitate are un proprietar care a permis in trecut ca o firma care nu ii apartine sa aiba la el in casa sediu social, iar acesta, dupa ce nu mai are acest drept, nu si-a schimbat sediul? Cum poate proprietarul casei sa schimbe un sediu al unei firme care nu ii apartine? In casa lui la acest moment firma nu mai are niciun drept de folosinta a niciunui spatiu. Raspundeti clar!
  • "suprafete care nu pot fi delimitate distinct" (Marţi, 29 martie 2016, 13:46)

    ccbcf [utilizator]

    1. In opinia mea, "suprafete care nu pot fi delimitate distinct" exista in urmatoarea situatie: de la ora 8 la ora 16 folosesc o incapere pentru desfasurarea activitatii economice (ex. servicii de contabilitate), iar de la ora 16 la ora 8 si in weekend acea incapere este folosita de unul dintre copii (teme, joaca, somn). In aceasta situatie, nu mi se pare corect sa consider aceasta suprafata ca fiind folosita in scop nerezidential (chiar daca ii cunosc suprafata), din moment ce, in cea mai mare parte a timpului, este utilizata in scop rezidential.

    2. Doar simpla precizare a unei suprafete in contractul de comodat/inchiriere nu mi se pare un criteriu potrivit pentru a determina tipul de impozit datorat. In cazul prestarii de servicii constand in consultanta fiscala este necesar un laptop (eventual si o conexiune la internet). Desfasor activitate la sediu, dar nu exista un spatiu clar delimitat in care lucrez (nu am un birou amenajat in acest scop). In contractul de comodat am prevazut o suprafata de 10 mp, dar aceasta suprafata nu este delimitata si nu este folosita doar pentru desfasurarea activitatii economice. In aceasta situatie, pot sa consider ca spatiile nu pot fi delimitate distinct, si eventual sa inchei un act aditional la contractul de comodat prin care sa nu mai specific suprafata pusa la dispozitie (chiar nu stiu care este aceasta)?

    Multumesc!
    Cu stima,
    Claudia B.
  • Caz neprevazut in Codul Fiscal (Marţi, 29 martie 2016, 13:47)

    AncaBeldie [anonim]

    Buna ziua! Detin din anul 1991 un teren proprietate personala pe care exista in prezent o cladire S+P+4E in stadiu de cladire neterminata. Cladirea a fost construita in anul 1995 de catre o persoana juridica, care astazi nu mai exista, persoana care nu avea calitatea de proprietar al terenului. Autorizatia de construire a fost emisa de PMB (pe vremea acea se putea). Am anulat in instanta autorizatia de construire intr-un proces contra PMB, santierul a fost oprit, dar cladirea a ramas pe teren la stadiul care era in momentul opririi santierului. Pana anul trecut, conform Codului Fiscal, am platit impozit doar pe terenul liber de constructie. Anul acesta, am primit decizia de impunere de la Impozite si Taxe Locale prin care mi se calculeaza impozitul pe tot terenul, inclusiv cel de sub cladirea care nu imi apartine... Nu sunt de acord cu acest mod de calcul, Codul Fiscal in vigoare trebuia sa prevada si astfel de cazuri. Eu cred ca impozitul pe terenul de sub cladirea in cauza ar trebui platit pe Primaria Municipiului Bucuresti, ea a eliberat autorizatia nelegala (desfiintata intre timp de mine) si este direct responsabila de aparitia cladirii nelegale (cladire care nu are niciun statut juridic). Cum trebuie sa procedez pentru a-mi gasi dreptatea? (precizez ca eu nu voi plati impozitul in cazul de mai sus, caz in care nu eu sunt cel care datorez acest impozit statului prin Directia de Impozite si Taxe Locale).
  • ce nu intelegeti?! (Marţi, 29 martie 2016, 13:51)

    VladIonescu1 [anonim]

    art 495 cod fiscal spune intre altele:
    persoanele fizice care la data de 31 decembrie 2015 au în proprietate clădiri nerezidențiale sau clădiri cu destinație mixtă ....
    V-am intrebat ce se intampla in situatia in care la 31 decembrie 2015 ma incadram in aceasta prevedere, iar la 1 ianuarie 2016 nu? Adica daca nu mai am nicio firma in apartament incepand cu 1 ianuarie 2016? E chiar atat de greu de inteles?!
  • Tratament diferit ptr aditiile cladirilor? (Marţi, 29 martie 2016, 14:47)

    CatalinT2 [utilizator]

    Buna ziua,

    In cazul cladirilor tocmai reevaluate, folosindu-se metoda costului de inlocuire, care practic aduce valoarea cladirii la nivelul uneia noi - ce se intampla cu investitiile care nu modifica structura cladirii (prin marire sau diminuare) ci doar o aduc la nivelul operational/functional al cladirii noi? Pana acum orice aditie se declara la DILT si marea valoarea cladirii - implicit a impozitului care suferea actualizari. Este nevoie de raportarea in continuarea a acestor aditii catre DITL? Daca aceasta aditie modifica valoarea cladirii nu este vorba de o dublare a ceva care prin reevaluare a fost deja dus la nivel maxim? De exemplu: ascensoare care la reevaluare au fost aduse la nivel maxim de valoare dar societatea doreste sa le inlocuiasca cu modele noi, pretul de achizitie fiind comparabil cu cel deja luat in considerare la reevaluare pentru echipamentele existente. Multumesc, Catalin
  • pfa in apartament nedelimitat (Marţi, 29 martie 2016, 14:49)

    eca [utilizator]

    Am un pfa cu sediul in apartamentul proprietate personala in care si locuiesc si care nu poate fi delimitat (e la etajul 3). Activitatea pe care o desfasor fiind de documentare (adica lucru pe laptop) nu am nevoie de un spatiu delimitat si destinat doar acestei activitati (o pot face si in bucatarie si in dormitor), dar pentru activitatea mea emit facturi. Nu se deduc utilitati in contabilitatea pfa, ele fiind contractate pe persoana fizica a proprietarului. Cum se calculeaza impozitul in acest caz? Multumesc
  • Se bat cap in cap. Va rog Lamurire. (Marţi, 29 martie 2016, 14:51)

    dinica [utilizator]

    Dl. Biris a spus ca cine are firma in apartament si nu plateste utilitati nu face evaluare.
    Inclin sa-i dau dreptate. Pentru ca suprafata delimitata inseamna separata, adica intrare separata, fara spatii comune. Este un abuz al Fiscului sa considere o camera intr-un apartament suprafata delimitata? Mai sus spuneati ca un balcon e suprafata delimitata. Nu mai inteleg nimic.
    Pun mai jos interviul.

    Patronii care au firma sau persoana fizica autorizata cu sediul in propria locuinta si nu deruleaza activitati acolo nu vor fi afectati de majorarea impozitului local pe cladiri, Ministerul Finantelor Publice urmand sa vina cu noi clarificari legislative in acest sens, a declarat, joi, secretarul de stat din MFP Gabriel Biris.

    "In privinta impozitului pe cladiri, trebuie clarificat, pentru toata lumea, care a fost intentia legiuitorului. Si anume faptul ca in cazul locuintelor in care avem un sediu de firma unde nu-i activitate sau chiar daca e activitate - nu se inregistreaza cheltuieli, asa cum scrie in Codul Fiscal, impozitul datorat este cel pentru locuinta si nu trebuie facute evaluari pentru cota-parte.

    Acele prevederi, cu impozitarea diferentiata in functie de cota-parte alocata pentru desfasurarea activitatii sunt aplicabile si ar fi trebuit sa nu fie probleme in sensul acesta. Sunt aplicabile atunci cand sunt desfasurate activitati si se inregistreaza cheltuieli. O sa clarificam, nu e nimic de modificat aici. Credem ca legea e suficient de clara. Si asta a fost intentia de la inceput, ca aceasta reasezare sa nu afecteze asa-numitele firme de apartament, persoanele fizice autorizate care au sediu acasa sau profesiile libere. Asta s-a dorit de la bun inceput" - a spus el, la conferinta TaxEU.
  • Impozitare apartament (Marţi, 29 martie 2016, 15:52)

    laly2016 [utilizator]

    Buna ziua, detin pe Persoana juridica un apartament pe care l-am inchiriat in totalitate unei persoane fizice. Intrebari:
    1. sediul social al firmei este in alata locatie. este necesar sa declar un punct de lucru secundar pt aceasta activitate de inchiriere la adresa apartamentului inchiriat?
    2. faptul ca apartamentul este inchiriat unei familii cu utilizare exclusiv de locuinta, inchirierea reprezinta totusi ca am activitate economica?
    3. Ce fel de impozit datorez?
  • SPATIU MIXT si in timp (Marţi, 29 martie 2016, 16:15)

    nick24 [utilizator]

    buna ziua,

    ati sarit o intrebare:de ce si intervalele de timp intr-un an nu sunt mixte, adica de exemplu 3 luni rezidential, 3 luni gol si 6 luni pe firma (nerezidential)?

    Daca fac un contract cu o firma de la 1 ian- 30 dec si deci pe 31 decembrie spatiul e gol, inseamna ca spatiul e rezidential? Nu e o scapare a legii? De ce ziua de 31 dec este cea care hotareste pt anul urmator daca spatiul e rezidential sau nerezidential?
    Asa cum spatiul poate fi mixt, de ce si intervale din an nu pot fi mixte?

    cu multumiri
  • raspuns la intrebari (Marţi, 29 martie 2016, 17:27)

    vatco [utilizator]

    Buna ziua.
    Se mai da un raspuns si la restul intrebarilor?
  • completare la mes de la ora 8:30 (Marţi, 29 martie 2016, 19:38)

    Pusu [utilizator]

    La mesajul meu de la ora 8:30 mi-ati solicitat in raspunsul dvs. de la ora 13:57 sa va comunic in plus daca exista punct de lucru declarat.
    NU exista nici sediu social, nici punct de lucru, nu se deduc nici utilitati. Astept raspunsul. Multumesc.
  • Greseala de interpretare a fiscului. Exces de zel. (Miercuri, 30 martie 2016, 8:10)

    dinica [utilizator]

    art 495 cod fiscal spune intre altele:
    persoanele fizice care la data de 31 decembrie 2015 au în proprietate clădiri nerezidențiale sau clădiri cu destinație mixtă ....
    1. Este vorba despre cladiri, nu apartamente.
    2. A se delimita inseamna a se separa, nu a masura sau cuantifica.
    3. Cladire cu destinatie mixta inseamna o cladire rezidentiala cu n apartamente, in care sunt folosite b apartamente pentru sedii de firma.
    De de deturnati sensul pozitiv al legii si faceti exces de zel ?
    In sensul spus de dumneavoastra nimic nu este delimitabil, in afara de univers. Cum credeti ca se pot face in doua luni 300.000 de expertize, si este fiscul pregatit pentru actiunile in justitie?
    Ministrul Biris a spus:
    Patronii care au firma sau persoana fizica autorizata cu sediul in propria locuinta si nu deruleaza activitati acolo nu vor fi afectati de majorarea impozitului local pe cladiri, Ministerul Finantelor Publice urmand sa vina cu noi clarificari legislative in acest sens, a declarat, joi, secretarul de stat din MFP Gabriel Biris.
  • Un nebun a aruncat o piatra si 100 de filozofi.... (Miercuri, 30 martie 2016, 10:32)

    deval [utilizator]

    In ce situatie spatiul nu poate fi delimitat ?!! Macar conventional: in proportie de 20% daca vorbim chiar si de o garsoniera, de o camera !! Ne puneti sa declaram pe propria raspundere bazandu-ne pe doua variabile cu totul dubitabile, fara definitii clare in codul fiscal , care vor putea fi atacate de inspectori in anii urmatori :
    -a avea sau nu activitate economica si
    -a putea sau nu delimita spatiul destinat activitatii economice !!
    Pretextul ca s-a dorit eliminarea discriminarii intre persoana fizica si cea juridica nu functioneaza, este lamentabil pentru ca ne incurajati pe toti sa devenim evazionisti, in necunostinta de cauza !!!
  • HOTNEWS ajutati-ne voi ! (Miercuri, 30 martie 2016, 10:48)

    deval [utilizator]

    Obligati MF sa raspunda la cele doua intrebari pentru toti in cazul utilizarii mixte , respectiv ce inseamna din punctul lor de vedere :
    -a avea sau nu activitate economica si
    -a putea delimita sau nu spatiul pentru locuit de cel destinat activitatii economice !
    Nu exista definitii in codul fiscal si intr-o declaratie pe proprie raspundere nu se poate include arbitrariul ! Sa explice asta pentru anul 2016 cand se poate lucra(desfasura activitate economica) si cu laptopul atarnat intr-un copac ! Fiscal si daca ai cumparat un creion sau ai inregistrat un comision in contul de banca , e activitate economica...La un telefon de asistenta al MF mi s-a raspuns ca DITL stie, ca ei nu se ocupa cu impozitele locale !!O sefa de DITL mi s-a plans ca MF a aruncat gunoiul asta la ei si ca au transmis timp de doi ani multe observatii la MF dar nu s-a tinut cont de ele, adica au fost consultati de forma...Acum fac ce pot...
  • lipsa raspuns la intrebari (Miercuri, 30 martie 2016, 14:19)

    vatco [utilizator]

    Am asteptat raspuns la intrebarile noastre. Fara nici o explicatie raspunsurile scurte date ieri s-au oprit dupa circa doua ore. De ce ? Mai continua cei doi reprezentati oficiali ai statului sa ne dea niste raspunsuri la intrebarile noastre?
    Nu doresc sa scriu posibilele scenarii si judecati pe care le fac despre aceasta situatie. Inca mai sper ca ne putem respecta un cuvint , un angajament, o intelegere, etc.
  • Definitie spatiu delimitabil si spatiu cu activita (Joi, 31 martie 2016, 9:27)

    dinica [utilizator]

    Buna Ziua,
    Normele nu definesc ce inseamna spatiu delimitabil.
    In acceptiunea mea, un spatiu in care se desfasoara activitate economica este DELIMITABIL de suprafata rezidentiala, cand in acel spatiu de apartament se desfasoara NUMAI activitati economice. Daca de exemplu, dupa masa cineva se uita la televizor si noaptea doarme, nu este delimitabil de zona rezidentiala. Deasemenea, daca utilizatorul trece printr-un hol cu destinatie rezidentiala ca sa ajunga la camera atunci suprafata rezidentiala nu poate fi delimitata de cea economica.

    Daca firma are asociat unic proprietarul si rezidentul, firma neavand angajati, in ce calitate foloseste spatiul cand bea cafeaua? De rezident sau de angajat inexistent al firmei?
  • A treia oara la Sect.3-teancul de acte neschimbat (Joi, 31 martie 2016, 16:51)

    Aniag [utilizator]

    Azi am fost pentru a treia oara la Directia de Taxe Locale Sector 3- de data aceasta la sediul din Gheorghe Petrascu.
    Pentru un apartament cu destinatie mixta, spatiu nedelimitat si cheltuieli platite de proprietar, am primit aceeasi fituica cu vreo 10 documente care trebuie aduse, inclusiv raport de evaluare.
    Cica ei nu stiu de nicio modificare. Poate peste 30 zile (raspuns o doamna care se facea ca da informatii).
    Ce sa mai fac? Nici de la serviciu nu mai pot lipsi. Am ttrimis o sesizare pe adresa de mail de la Ministerul de Finante. Azi am primit raspuns, semnat, parafat, plin de numere de legi, dar esenta este: duceti-va la Impozite Locale, noi nu ne bagam.
  • Si eu email catre Primul ministru, MF, ANAF, Ta (Vineri, 1 aprilie 2016, 9:20)

    dinica [utilizator]

    Deocamdata am primit raspuns doar de la ANAF, cum ca nu mi-am scris adresa si nu-mi iau mailul in considerare conform bla, bla,... O sa corectez... si va tin la curent. Am crezut ca e important continutul, nu pe cine sa arestam.
    Ce am cerut este clarificarea ambiguitatilor(ce inseamna delimitabil, este delimitabila o camera in care desfasor activitati rezidentiale si mixte(de exemplu daca sunt in camera in speta in orele de lucru, mai are voie fii-meu sa ma intrebe de o rezolvare la matematioca? Si daca da, nu cumva am activitati rezidentiale in zona delimitata economic?), pentru ca altfel ne transforma in infractori.
  • posturile de transformare (Sâmbătă, 2 aprilie 2016, 18:06)

    GeorgeIonascu [anonim]

    Pana anul trecut, respectiv 2015, cladirile aferente centralelor hidroelectrice, (...), STATIILE SI POSTURILE DE TRANSFORMARE SI CONEXIUNE erau scutite la plata impozitului...In noul Cod Fiscal nu mai observ acesasta scutire, motiv pentru care exista discutii contradictorii...nu inteleg motivul si va rog sa ma lamuriti deoarece acestea erau considerate constructii speciale..de ce s-a modificat destinatia lor?
    Cu respect...
  • Nelamurire / Abuz (Duminică, 22 mai 2016, 16:51)

    vuski [utilizator]

    Buna ziua
    Detin o cladire construita pe persoana fizica.In autorizatia de constructie e trecuta ca si cladire cu spatii comerciale( asa era in planurile mele si ma gandeam ca va fi mai usor de autorizat cand vor incepe anumite activitati economice).Intre timp lucrurile sau schimbat, din motive obiective nu pot desfasura activitati economice, deci acea cladire nu produce nici macar un leu profit,nu se deduc cheltuieli,nu s-a recuperat vreodata TVA de pe acea investitie si mi se pare anormal ca neproducand nimic sa platesc o suma nesimtit de mare13000 lei/an.Inca am datorii la banci pentru bani luati sa fac acea investitie,mi-am pierdut locul de munca si traiesc din 1000 de lei pe luna.Nu am cum sa platesc acel impozit.Am incercat sa schimb destinatia cladirii pentru ca acum locuiesc in chirie si am vrut sa ma mut acolo,dar nu se aproba.Va rog lamuriti-ma ce se poate face.Urmeaza nationalizarea cladirii?? Multumesc anticipat!!!!
  • Nelamurire/Abuz?? (Duminică, 22 mai 2016, 17:06)

    vuski [utilizator]

    Am uitat sa specific mai sus ca nu s-a desfasurat si nu se desfasoara nici o activitate in acea cladire.Cu tot respectul nu considerati ca legea ar trebui sa fie foarte clara in astfel de situatii si sa se plateasca impozit majorat ca si cladire nerezidentiala dor din momentul inceperii unei activitati economice care se presupune ca ar trebui sa genereze un profit??Sa zicem ca am mostenit o cladire care in autorizatia de constructie figureaza ca si cladire cu destinatie activitati economice,dar venitul meu este de muritor de rand,atunci ce fac,cum platesc acel enorm impozit, e o scapare a legii sau e intentionat facuta asa??Multumesc!!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri