Autoritatile fiscale au publicat noul formular 394. Din pacate, operatia de simplificare nu a rusit. Poate alta data....

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 4 aprilie 2016, 10:58 Economie | Finanţe & Bănci

Formularul 394 a ajuns marul discordiei
Foto: sxc.hu
In Monitorul Oficial de vineri, 1 aprilie 2016, a fost publicat ordinul presedintelui ANAF cu privire la noul format al declaratiei 394 privind livrarile si achizitiile de pe teritoriul national. Din pacate,
autoritatile nu s-au tinut de cuvant, au simplificat lucruri neesentiale, care oricum ar fi incalcat alte prevederi normative - cum ar fi solicitarea CNP-ului de la persoana fizica pe factura - iar noul format al declaratiei complica foarte mult procedura de raportare catre autoritatea
fiscala.

Incepand cu 01 iulie 2016 se modifica substantial noul formular al declaratiei informative 394 pentru declararea livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii, respectiv a achizitiilor efectuate de pe teritoriul national.

Noul formular se utilizeaza la declararea tranzactiilor efectuate de o persoana inregistrata in scopuri de TVA, incepand cu luna iulie 2016. Nu se revine pentru primele luni ale anului.

Declaratia se depune pana pe data de 25 a lunii urmatoare perioadei fiscale avute de persoana impozabila, inclusiv in lunile in care nu au fost realizate tranzactii.

 In cazul in care se constata erori in declaratia depusa, corectarea se realizeaza prin depunerea unei noi declaratii cu toate datele corectate.

Din punct de vedere al continutului, formatul si datele declarate se complica substantial.

 Sa parcurgem elementele ce trebuie declarate:
  • 1. Declaratia se depune pentru orice operatie taxabila la care a fost emisa o factura, inclusiv pentru avansuri, pentru facturile de taxare inversa sau pentru autofacturi.
  • 2. Se raporteaza valoarea totala a bonurilor fiscale emise, inclusiv facturile simplificate sau bonurile fiscale ce indeplinesc conditia de factura simplificata, indiferent daca este sau nu mentionat codul de TVA al beneficiarului.
  • 3. Declaratia raporteaza facturile primite in perioada de raportare, inclusiv cele cu taxare inversa sau cu TVA la incasare, precum si borderourile de achizitii de bunuri, filele din carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol, respectiv se vor declara contractele de achizitii de la persoanele fizice.
  • 4. Se vor declara achizitiile in baza facturilor simplificate respectiv a bonurilor fiscale ce indeplinesc conditiile unei facturi simplificate, daca au inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA al cumparatorului.
  • 5. In rezumatul declaratiei se raporteaza numarul total al persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, indiferent de numarul operatiunilor.
  • 6. Se raporteaza numarul total al facturilor emise pentru livrarile de bunuri. Acestea vor fi defalcate pentru fiecare cota de TVA, pentru sistemul de TVA cu exigibilitate normala.
  • 7. Se cuprinde valoarea totala a bazei impozabile aferente facturilor emise in sistem normal de TVA, cu exceptia facturilor simplificate.
  • 8. Se raporteaza numarul total al facturilor emise defalcate pe fiecare cota de TVA de catre persoanele ce aplica sistemul de TVA la incasare.
  • 9. Se declara valoarea totala a bazei impozabile pentru care se aplica TVA la incasare, inclusiv TVA aferent, defalcata pe cote.
  • 10. Se declara numarul total de facturi emise pentru sistemul de TVA cu exigibilitate normala emise de entitatile care aplica regimurile speciale (agentii de turism, bunuri second-hand etc.).
  • 11. Se declara numarul total al facturilor emise cu regim de TVA la incasare pentru entitatile ce aplica regimurile speciale (agentii de turism, bunuri second-hand etc.).
  • 12. Se raporteaza valoarea totala a bazei impozabile cand persoana impozabila aplica sistemul de TVA la incasare respectiv sistemul cu TVA normal, pentru facturile emise in regim special al TVA (agentii de turism, bunuri second-hand etc.).
  • 13. Se declara achizitiile supuse taxarii inverse, defalcate pe cele 12 tipuri de bunuri pentru care se aplica masura de simplificare (cand valoarea facturii este mai mare de 22.500 lei).
  • 14. Se declara si toate achizitiile de bunuri ce ar fi fost in sfera taxarii inverse, cand valoarea facturii este mai mica de 22.500 lei si se aplica sistemul normal al TVA.

 Alte elemente supuse declararii:
  • se declara tranzactiile cu persoanele impozabile stabilite in alte state membre sub forma unui numar total, aferente persoanelor straine ce nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, date ce nu se declara in declaratia 390.
  • se declara tranzactiile cu persoanele impozabile din afara Comunitatii Europene ce nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania.

Detaliere privind raportarea bonurilor fiscale.
  • Se declara numarul total al bonurilor fiscale si valoarea totala a incasarilor efectuate prin intermediul caselor de marcat fiscale pentru bonurile fiscale emise in perioada de raportare. Daca pentru aceste bonuri fiscale au fost emise facturi, raportarea se face in sectiunea facturilor.
  •  Se declara si valoarea totala a incasarilor pentru activitatile exceptate de la utilizarea caselor de marcat fiscale, cum ar fi biletele de calatorie sau tichetele cu valoare fixa.
  • Se raporteaza seriile si numarul de facturi respectiv facturile anulate, seriile si numarul autofacturilor.
  •  Se efectueaza o descriere a tranzactiilor ce au condus la TVA de rambursat, daca e cazul.
  • De retinut: in perioada 1 iulie 2016 ¬ 31 decembrie 2016, pentru operatiunile cu persoane neinregistrate in scopuri de TVA, respectiv pentru operatiunile cu regim special (agentii de turism, bunuri second-hand etc.) efectuate catre persoane fizice, vor fi cuprinse in lista de detaliu numai facturile cu o valoare mai mare de 10.000 lei.
  •  Incepand cu 1 ianuarie 2017, vor fi cuprinse in lista de detaliu toate facturile emise catre persoanele fizice, indiferent de valoarea acestora.

De retinut: la livrarile de bunuri sau prestarile de servicii catre persoane fizice, codul numeric personal nu este obligatoriu. Acesta se va completa doar daca persoana impozabila il afla de la persoana fizica. In lipsa acestuia, se vor completa numele, prenumele si adresa persoanei fizice. Pe langa acestea, informatiile vor cuprinde in mod obligatoriu: tara, localitate, judet, sector, strada, numar bloc, apartament, alte detalii adresa.

In concluzie, datele raportate in declaratia 394 nu s-au simplificat substantial, autoritatile efectuand doar o simulare in acest sens in ciuda faptului ca unii contribuabili au solicitat acest fapt. Se raporteaza o multitudine de date care nu sunt utile nimanui, doar pentru statistica, sa se creeze o birocratie suplimentara si motive de amendare a contribuabilului si bineinteles multitudinea acestor date va conduce la multe erori.

Cele mai mari costuri insa vor fi cele cu adaptarea sistemelor informatice si bineinteles cu alocarea de resurse umane suplimentare. Dupa cum arata declaratia, nu rezulta prezumtii la reducerea evaziunii fiscale intrucat toate aceste date transpun tranzactii existente si in prezent pentru care oricum se efectueaza inregistrarea in contabilitate. Material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Benta.

La finele lunii trecute, ministrul Finantelor Anca Dragi spunea ca se lucreaza la simplificarea formularelor 088 si 394, ambele declaratii fiind in topul celor mai reclamate documente de catre antreprenori din cauza modului stufos si birocratic de completare si depunere.


Citeste mai multe despre   











[P] Tu ce mananci azi la birou? Preparate culinare delicioase, care iti asigura energia necesara pentru intreaga zi

In intelepciunea populara se spune ca "toamna se numara bobocii". Adaptata la secolul vitezei, aceasta zicala arata ca toamna se numara proiectele, care vin pe banda rulanta si trebuie finalizate cu brio in cel mai scurt timp. Iar intr-o perioada plina de task-uri solicitante la birou, masa de pranz reprezinta singura perioada in care va puteti incarca cu energia necesara pentru a le duce la bun sfarsit. Cum, de multe ori, programul nu va permite sa gatiti acasa preparatele culinare preferate, foodpanda.ro, cea mai mare platforma de comenzi de mancare din Romania, va intampina cu cea mai variata gama de mancaruri gustoase, pline de vitamine si proteine sanatoase, care va dau energie pentru intreaga zi.
6752 vizualizari
  • +1 (5 voturi)    
    Opinia unui mic intreprinzator (Luni, 4 aprilie 2016, 12:05)

    anghelson [anonim]

    Am de ceva timp incoace impresia unui plan. Dus la indeplinire de diverse guverne, indiferent de ce parte a spectrului politic se definesc. Iar acest plan se poate rezuma simplu la:

    - distrugerea prin orice mijloace birocratice posibile a micului intreprinzator roman

    Au fost la inceput diverse impozite forfetare, apoi complicarea fara limita a diverselor acte de raportare, pemisiunea acordata marilor lanturi de magazine de a opera in centrul oraselor, apoi impozitul diferentiat pe proprietate in functie de modul de utilizare a acesteia, apoi alte complicatii birocratice cum este si cea de fata.
    Cum isi pot inchipui acesti guvernanti ca proprietarul unui cizmarii sau al unui magazin satesc, sau a unei firme cu 2 angajati pot sa aloce atata timp si resurse pentru a completa aceasta declaratie?
    Eu nu am decat un singur raspuns: in fapt guvernantii NU mai doresc toate aceste mici societati. Vor doar multinationale si capital strain.

    Candva, trag speranta ca istoria ii va judeca dupa cum se cuvine si asa cum merita!
    • 0 (0 voturi)    
      eee, o sa simplifice 088 (Luni, 4 aprilie 2016, 14:12)

      robotel corporatel [utilizator] i-a raspuns lui anghelson

      techno-crap
  • +5 (5 voturi)    
    Cat timp cifrele le ies in grafic (Luni, 4 aprilie 2016, 12:24)

    bigbrother [utilizator]

    Oamenii nu mai conteaza. Ce importanta are ca se completeaza mai multe campuri, se cer informatii irelevante, ca se aloca mai mult timp (si implicit bani) pentru aceste operatii, MF nu a avut niciodata intentia reala de a veni in intampinarea contribuabililor, ba mai mult, pare ca pune piedici oricarei intentii de schimbare. Este un heirupism, o impresie gresita ca tragem toti in aceeasi directie ca sa iesim din rahat.

    Si zau ca nu trebuie reinventata roata, alte tari au rezolvat de zeci de ani aceste probleme, trebuie doar sa vrea sa schimbe ceva. Zeci de declaratii ar putea deveni istorie daca s-ar renunta la hoardele de functionari angajati sa numere hartii si sa le introduca in zecile de baze de date neconectate intre ele. Asa ca se mimeaza aceste schimbari dar se perpetueaza un mod de lucru haotic, depasit dar care le ofera guvernantilor acea "liniste" inainte de alegeri.

    Pot spune fara sa gresesc ca nu se vrea trecerea la un sistem online real (ce face ANAF cu sistemul lor online este o incercare fara sanse de succes in viitor, dincolo de solutiile tehnice alese), pentru ca asta implica concedieri masive, transparenta in informatii, lipsa unui control efectiv asupra spagilor si atentiilor date la fiecare control. Suntem o tara cu programatori de top care pleaca in afara cand ar putea reface la nivel profesional tot sistemul informatic al tarii, o tara unde se fura milioane de euro si se lanseaza portaluri fara continut facute de "doi baieti care stie englezeste".

    Este din pacate o meteahna inradacinata in gandirea noastra ca popor sa ne acoperim (la propriu si figurat) de cat mai multe hartii si semnaturi, chiar daca nu isi mai au rostul. Pentru ca "noi muncim, nu gandim" inca mai este un slogan bun de aplicat in Romania. Speram ca madam Dragi sa vina cu alta gandire dar lupul isi schimba doar parul..


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version