Soferii risca in orice moment sa faca accidente pe autostrazile din Romania, care sunt pline de gropi si au mari probleme, a declarat, luni, fostul director general al CNADNR Mihai Basulescu, citat de Agerpres, intr-o conferinta de presa. HotNews a avut curiozitatea de a vedea unde si cate accidente au loc anual pe drumurile din Romania in ultimii 15 ani, rugand Institutu National de Statistica sa ne furnizeze aceste informatii. Ceea ce am aflat, cititi mai jos.

HotNews.roFoto: Hotnews

Anual, din cauza accidentelor rutiere, mor in Romania circa 1800 de oameni. Cu mici diferente de la an la an, desigur. Un maxim l-a constituit anul 2009 cand au murit pe sosele aproape 3000 de oameni. Sigur ca accidentele pot fi din cauza unor pietoni imprudenti, a unor soferi imprudenti sau a gropilor nesemnalizate care pot si ele conduce la accidente nu rareori tragice.

Cele mai "sigure" judete sunt Covasna, Satu Mare, Tulcea si Salaj. Cele in care accidentele sunt frecvente- Vucuresti, Constanta, Prahova si Brasov.

Mai jos, numarul accidentelor rutiere (grave si usoare) din ultimii 15 ani, pe judete. Sursa datelor: INSSE.

Fostul director general al CNADNR Mihai Basulescu este si reprezentant al Grupului de initiativa pentru restructurarea si reprofesionalizarea CNADNR, care, alaturi de Sindicatul National Profesional al Drumarilor din Romania, a organizat luni o conferinta de presa cu scopul de a demasca neregulile din activitatea companiei de drumuri. Basulescu a precizat anterior, in conferinta de presa, ca toate autostrazile din Romania au probleme. Darnu e vorba numai de autostrazi, ci de mai toate drumurile tarii.

"Evident ca, pentru soferi, este periculos. Exista riscul de accidente, exista riscul sa mergi cu masina pe un drum perfect si sa te trezesti cu masina in groapa", a sustinut Basulescu, intrebat de ziaristi ce risca soferii din cauza infrastructurii proaste.

Sa revenim la accidente. In ultimii 15 ani ani, au fost circa 300.000 de accidente in Romania in care au murit aproape 40.000 de oameni. Adica un intreg oras de dimensiunea Reghinului de pilda.

Anul trecut, situatia a fost urmatoarea ( ca numar de accidente, nu ca victime):

Reprezentantii Grupului de initiativa pentru restructurarea si reprofesionalizarea CNADNR au cerut luni demisia ministrului Transporturilor, Dan Costescu, a secretarului de stat Marcel Bolos si a actualului sef al companiei de drumuri, Catalin Homor, pentru situatia dezastruoasa a sectorului, dar si din cauza neregulilor sesizate in cadrul CNADNR.

Mai jos, aveti situatia numarului celor morti in urma accidentelor rutiere in ultimii 15 ani:

La randul sau, Alin Goga, consilier juridic in CNADNR si reprezentant al Grupului de initiativa, a declarat ca toate autostrazile din Romania sunt pline de gropi si au aceleasi probleme pe care le-a avut si tronsonul Sibiu-Orastie, care a fost demolat.

"Toate autostrazile sunt svaiter, sunt ca Sibiu-Orastie. Ne-am saturat sa spunem tuturor ministrilor si prim-ministrilor de aceste probleme. Exista un raport al Directiei de calitate care arata ca toate autostrazile au mari probleme, au defecte majore de constructie. Desi le-am platit, ele au avut probleme la receptie si nu au receptie finala. Azi nu mai putem executa nici garantiile. Constructorii ne lasa acum ca pe prosti, pentru ca Narcis Neaga (fost director general al CNADNR ¬ n. r.) si alti directori generali nu si-au facut treaba, iar Homor (Catalin Homor, actualul director al companiei ¬ n. r.) nu face decat sa-i acopere", a precizat Goga.

Totodata, Florin Dascalu a subliniat si lipsa de specialisti din cadrul CNADNR.

"Dintre cei 6.000 de angajati ai companiei, doar 169 de oameni sunt ingineri de drumuri, adica 3%. Marile centre universitare scot ingineri de drumuri, iar statul nu ii foloseste. Dintre cei 49 de sefi de sectie, doar 29 sunt ingineri de drumuri, restul sunt absolventi de relatii publice, juristi, economisti. Sistematic, compania a fost condusa de neprofesionisti. Compania trebuie condusa de un inginer drumar, eu nu cred ca in tara asta nu se gaseste un inginer drumar", a mai spus Dascalu.

In replica, CNADNR a emis luni un comunicat in care sustine ca aceasta este o campanie mincinoasa la adresa activitatii sale, care ii afecteaza pozitia in raport cu parteneri contractuali.

"Avand in vedere ca CNADNR SA este intr-un plin proces de reorganizare la nivelul managementului, care cuprinde o serie de masuri organizatorice si structurale, consideram ca este impotriva regulilor de buna functionare a oricarei companii publice sau private desfasurarea unui atac mincinos menit sa decredibilizeze compania. Aceasta campanie mincinoasa afecteaza pozitia companiei in principal in toate raporturile juridice cu partenerii contractuali externi si interni", se arata in comunicatul CNADNR.