"In luna aprilie 2016, volumul cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete) fata luna corespunzatoare a anului precedent a crescut atat ca serie bruta cat si ca serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate cu 19,1%, respectiv cu 19,0%", au transmis vineri reprezentantii Institutului National de Statistica. Pe primele 4 luni, consumul a crescut fata de perioada 1.I-30.IV.2015 cu 19,1%, se mai arata in comunicatul INS.

Comertul cu amanuntul ruleaza anual circa 42-45 de miliarde de euro, minimul ultimilor ani fiind in 2009, cand afacerile din comert coborasera la putin peste 33 de miliarde de euro. De notat este si faptul ca buna parte din vanzari vin din import, ceea ce pune presiune pe cursul leului.

Cresterile din comertul cu amanuntul corespunzator primului trimestru s-au datorat expansiuniii vanzarilor de produse alimentare, bauturi si tutun (+28,1%), vanzarilor de produse nealimentare (+16,7%) si comertului cu carburanti (+9,2%).

Daca ne uitam pe datele din 2015, constatam ca romanii cu cumparat anul trecut marfuri alimentare mai mult cu aproape 20% fata de 2014, iar pe combustibil au cheltuit in 2015 mai mult cu 5.8% fata de 2014. Consumul intern este in prezent principalul factor de crestere economica, detronand exporturile. Era de anticipat aceasta evolutie, date fiind reducerea TVA la alimente si majorarea salariului minim din 2015.

Practic, prin scăderea TVA la alimente de la 24% la 9%, , vazarile cu amanuntul au urcat cu doua cifre, iar majorarile salariului minim au dus la cresterea consistenta a puterii de cumpărare a celor cu venituri mici.

Potrivit unui studiu al GfK, dupa scaderea TVA, circa 60% din respondenţi şi-au mărit cheltuielile cumpărând tot alimente, iar ceilalţi şi-au cumpărat produse nealimentare. Doar 3-4% au economisit banii in surplus.