De cateva zile se afla in tara, la invitatia oficiala a Ministerului Finantelor Publice, seful misiunii FMI in Romania, Reza Baqir, insotit de reprezentant rezident al FMI in Romania si Bulgaria- Alejandro Hajdenberg si de fostul negociator sef pentru Romania, Jeffrey Franks. Cei trei demnitari participa la conferinte pe teme economice in care atrag atentia asupra vulnerabilitatilor economiei locale, existand insa voci care sustin ca ar exista tatonari pentru a incheia dupa alegeri un acord, probabil de tip linie de credit flexibila, care sa fereasca economia de derapaje populiste. Cert este ca de cate ori Romania NU a fost parte dintr-un acord, guvernantii au dus economia spre prapastie, fiind salvata doar prin dure masuri de corectie.

Reza BaqirFoto: UN.org
  • Croitoru, BNR: Un acord de tip Linie Flexibila de Credit ar insemna o recunoastere ca am facut progrese

"Un acord de tip Linie Flexibila de Credit ar insemna o recunoastere ca am facut progrese si ar fi o asigurare suplimentara in cazul in care, din diverse motive probabile, in lume ar aparea o noua recesiune. Vad mai multe beneficii decat costuri de la un acord de tipul mentionat", explica pentru HotNews Lucian Croitoru, consilierul guvernatorului BNR Mugur Isarescu.

Un acord cu FMI ar trebui agreeat de ambele parti, adauga Croitoru, care admite ca Romania nu are nevoie de un imprumut de balanta. "Nu avem probleme cu balanta de plati. Deficitul de cont curent este la aproximativ 1% din PIB. Deci, Board-ul FMI ar aproba cu greu un acord. Totusi, noi am putea sa intelegem ca in ultimii 26 de ani, progresele, desi au fost facute de poporul roman, au fost facute atunci cand au existat acorduri care au impiedicat derapajele. Da, un accord cu FMI ramane un instrument care ar putea preveni, intr-o anumita masura derapajele. Nu prin finantarile care ar deveni indisponibile in caz de deraiere de la program, ci prin semnalele care ar fi date investitorilor", mai crede consilierul lui Isarescu.

  • Craciun, BCR: Temerile sunt ca existenta unui astfel de acord, in loc sa conduca la prudenta, ar fi privita ca un cec in alb

Acordurile cu FMI sunt realizate in esenta de doua tipuri de tari, crede fostul economist sef al celei mai mari banci locale, Radu Craciun, in prezent directorul BCR Pensii, dar posesorul unui popular blog economic. "Cel mai ades, de tarile aflate intr-o criza serioasa si care au nevoie de banii FMI, de know-how-ul Fondului si de un „tap ispasitor”pe care sa dea vina pentru toate masurile nepopulare de corectie. Acesta a fost cazul Romaniei in toate colaborarile avute cu FMI pana acum. In momentul de fata, Romania nu este o tara in criza si nu are nevoie de banii FMI. Ceea ce ne duce la a doua categorie de tari care au beneficiat de asistenta FMI: cele cu o situatie economica relativ solida cu o istorie a deciziilor economice de calitate si predictibile si care vor sa aiba o centura de siguranta in cazul unor evolutii internationale puternic adverse", mai spune Craciun.

In opinia lui, din toata Europa, Polonia este singura care a semnat un astfel de aranjament cu FMI. "Romania insa nu are, istoric vorbind, nici predictibilitatea nici calitatea politicilor economice unei tari ca Polonia, ba dimpotriva. Politici economice nensustenabile au fost urmate periodic de crize si corectii severe. Din acest motiv, este de inteles motivul pentru care FMI nu considera un astfel de acord posibil pentru Romania. Temerile sunt ca existenta unui astfel de acord, in loc sa conduca la prudenta, ar fi privita ca un cec in alb pentru noi initative economice nefundamentate", conchide Radu Craciun.

  • Libocor, BRD: Teoretic, un acord cu FMI ar putea fi util, practic nu cred ca va putea fi realizat inainte de alegerile parlamentare

Romania este intr-o situatie inca buna care poate fi capitalizata. Daca aruncam o privire catre balanta comerciala, vom observa ca o competitivitate mai ridicata a exporturilor nu ne prisoseste. De asemenea, leul este o moneda stabila iar dobanzile sunt pozitive, in conditiile in care am asistat ieri lao premiera: intrarea yield-ului bondului german la 10 ani in teritoriul negativ. Incertitudinea privind referendumul din UK are aportul ei la aceste miscari din piete, Brexit-ul punand populatia Marii Britanii in ipostaza de alege pentru sau contra. Sent-ts’an (529-606 d. Hr.) spunea: “Daca vrei ca adevarul sa-ti fie clar, niciodata sa nu fi pentru sau contra. Lupta dintre pentru si contra este boala primara a mintii” . Cand alegi trebuie ca inainte sa intelegi bine toate optiunile tale, nuantele si consecintele acestora", spune si economistul sef al BRD-GSG, Florian Libocor.

In acest context, adauga Libocor, noi avem initiative legislative subiective si discutabile precum darea in plata si mai nou inghetarea cursului de schimb. Este adevarat, orice se poate, dar oare orice este necesar si optim?, se intreaba el.

Cata vreme construim trebuie sa construim durabil, iar daca exista temeri privind alunecarea si apoi derapajul ne intrebam cum sa procedam. Traditional, acordul (de finantare sau de precautie) cu FMI si ceilalti finantatori internationali a fost vazut ca fiind metoda cea mai buna de "placare" sau plasa de siguranta pentru tentatia initiativelor ineficiente economic.

Intrebarea care se pune acum este daca aceasta metoda traditionala ar mai functiona. Experienta ultimului acord este un argument consistent impotriva", crede Libocor.

Mai mult, considera economistul sef din BRD, chiar daca factorul politic decide eronat, decide cu majoritate (vezi legea darii in plata) si este, precum ne-a spus, ales de popor, a carui vointa o reprezinta. Situatie usor paradoxala pentru orice finantator caruia ii ceri sprijinul. Si atunci, nu ar fi mai simplu sa nu ne mai furam caciula cu relaxare stiind ca avem un acar Paun de serviciu?

Teoretic, un acord cu FMI ar putea fi util, practic nu cred ca va putea fi realizat inainte de alegerile parlamentare iar dupa aceea are toate sansele sa sa incheie cu remiza. Realist vorbind, sunt state in situatii economice mai putin favorabile decat Romania care nu isi pun problema unui accord cu Fondul, iar acest lucru ne pune intr-o situatie delicata.

Cat priveste initiativa de reducere a CAS, cred ca este necesara insa nu este oportuna (ci oportunista) si va duce pozitia bugetara deficitara peste limita criteriului Maastricht, cu consecintele de rigoare. La modul in care procedam se pare ca, precum spunea un prieten, ne place adrenalina, crede Libocor.

  • Laurian Lungu: Este destul de dificil de imaginat ca FMI ar agrea o intelegere in care este foarte probabil sa intre pe un curs de coliziune cu autoritatile autohtone

​Utilitatea unui acord preventiv flexibil cu FMI se justifica, in primul rand, atata timp cat exista premiza respectarii comune a partilor acestui acord. Insa, istoria recenta, nu mai devreme de anul 2014, a aratat ca divergentele dintre FMI si autoritati asupra directiilor de politica economica, pot constitui un motiv suficient de puternic care sa duca la blocarea unui acord. Aceste divergente sunt inca prezente, un exemplu fiind politica excesiv de expansiva a

remunerarii salariatilor din sectorul public. Din acest punct de vedere, la momentul actual, este destul de dificil de imaginat ca FMI ar agreea o intelegere in care este foarte probabil sa intre pe un curs de coliziune cu autoritatile autohtone dat fiind ca nu de putine ori si-a exprimat ingrijorarea vis-à-vis de riscul bugetar al acestor masuri, spune economistul Laurian Lungu.

In al doilea rand trebuie examinata necesitatea unui nou acord. Aici trebuie evaluata perspectiva riscului balantei de plati. Accelerarea rapida a dezechilibrului extern ar trebui sa traga un semnal de alarma puternic. Numai pe primele 4 luni ale acestui an deficitul de cont

curent s-a adancit cu echivalentul a 1.3% din PIB comparativ cu aceeasi perioada din anul trecut, depasind deja valoarea inregistrata pe tot anul 2015. Aceasta ca rezultat al politicilor autohtone. In mod evident, o continuare a acestei tendinte va necesita curand identificarea de solutii pentru finantarea acestui deficit. O eventuala apelare din nou la FMI ar arata ca Romania persista in greselile trecutului, nu mai putin indepartate decat cu 8-9 ani in urma. Recomandarile unor institutii ca FMI sau CE sunt deosebit de utile insa Romania trebuie sa-si dezvolte rapid competente si mecanisme autohtone care sa ajute la prevenirea aparatiei unor astfel de dezechilibre adanci, intr-un rastimp atat de scurt, astfel incat corectiile macoeconomice sa poata fi facute intern, crede Lungu.