Curtea Constitutionala a decis: este dreptul autoritatilor romane sa solicite si sa incaseze taxa de prima inmatriculare

de Dan Popa     HotNews.ro
Joi, 23 iunie 2016, 10:56 Economie | Finanţe & Bănci

Taxa de prima inmatriculare este constitutionala
Foto: sxc.hu
In sedinta din data de 12 aprilie 2016, prin decizia publicata in Monitorul Oficial din data de 22 iunie 2016, Curtea Constitutionala stabileste ca OUG nr. 9/2013 este constitutionala si implicit este dreptul autoritatilor romane sa solicite si sa incaseze aceasta taxa de prima inmatriculare.
Avand in vedere ca deciziile Curtii Constitutionale sunt general valabile, apreciem ca actualul timbru de mediu se datoreaza in forma publicata iar persoanele nemultumite pot solicita restituirea taxei, solutionata cu succes doar prin instantele europene.

Analizam Decizia Curtii Constitutionale a Romaniei cu privire la prevederile normative adoptate de OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru prima inmatriculare a unui autoturism sau pentru transcrierea dreptului de proprietate, tinand cont de numeroasele modificari legislative si de numeroasele decizii ale instantelor de judecata atat romanesti cat si ale Curtii Europene.

Multiplele procese pierdute de statul roman au dus la publicarea OG nr. 40/2015 ce introduce restituirea taxelor de prima inmatriculare, indiferent de denumirea avuta si de modul de aplicare, achitate pana la februarie 2013.

Noutatea legislativa adusa de aceasta prevedere normativa a constat in faptul ca restituirea se realizeaza prin aplicarea unei proceduri administrativ-fiscale, fara a mai fi nevoie de decizia instantei.

In referentialul normativ se remarca si cauza C-586/2014 - Budisan contra Romaniei, pronuntata in data de 09 iunie 2016 din care retinem cateva aspecte foarte importante. Astfel, reglementarile comunitare permit instituirea unei taxe de mediu cu ocazia primei inmatriculari sau cu ocazia transcriptiei dreptului de proprietate cu conditia sa nu se acorde scutiri discriminatorii. Acordarea unor astfel de scutiri a fost exact motivul pentru care deciziile Curtii Europene au constatat ilegalitatea taxei de prima inmatriculare.

 Daca statul roman a decis restituirea taxelor de prima inmatriculare achitate in baza fostelor reglementari privind timbrul de mediu, platite pana la februarie 2013, sunt persoane care contesta legalitatea acestei taxe reglementate chiar de actualul cadru normativ, respectiv OUG nr. 9/2013.

Privita in contextul Deciziei Curtii Europene, existenta unor scutiri sub forma restituirilor timbrului de mediu conduce la opinia ca si forma actuala a prevederii normative este contrara principiului de drept al Comunitatii Europene.

In acest sens si Curtea Constitutionala a Romaniei a fost sesizata pentru a se pronunta asupra constitutionalitatii timbrului de mediu, atat asupra ordonantei in integralitatea sa cat si asupra acelor prevederi normative ce detaliaza modul de calcul, determinare si plata a timbrului de mediu. Material realizat cu sprijinul consultantului  fiscl Adrian Benta.


Citeste mai multe despre   









5201 vizualizari
  • +6 (10 voturi)    
    Da, dar nu doar la tranzactii. (Joi, 23 iunie 2016, 11:08)

    Johanis [utilizator]

    Discriminarea apare cand autoturismele inmatriculate, care circula si, implicit, polueaza, nu platesc nimic.
    Aceasta taxa aplicata, repet, NUMAI la schimbarea de proprietar, a bulversat complet parcul auto. Exista zeci de mii de masini care-si schimba proprietarul, dar continua sa circule pe numele vechiului proprietar.
    Pentru ca aceasta taxa sa fie una legala si acceptata de catre toata lumea, ea trebuie sa fie conceputa drept un impozit sau un procent in pretul combustibilului consumat.
    Deocamdata Curtea Europeana de justitie A SOMAT statul roman sa desfiinteze TIMBRUL DE MEDIU si sa returneze sumele incasate.
    In acest domeniu, din 2007 si pana astazi, este un haos total. Niciun guvern nu a reusit sa stabileasca o taxa normala. Si asta pentru toti s-au gandit la incasarile imediate.
    De ce sa insezi o taxa de poluare o singura data si numai de la autoturismele care se tranzactioneaza (si ilegal, si pentru urmatorii sapte ani de poluare, adica in avans - iarasi ilegal - vezi cum a sarit Ponta cand a descoperit ca furnizorii de gaze si energie facturau in avans pe trei luni consumatorii casnici), cand poti incasa o taxa modica, legala, in fiecare an, de la tot parcul auto?
  • +2 (4 voturi)    
    exemplu (Joi, 23 iunie 2016, 11:35)

    ValentinV [utilizator]

    In Germania, solutia aplicata pentru taxa de poluare este plata anuala, la calculul impozitului aferent autovehicului se tine cont si de emisiile de CO2 ale acestuia. Ceilalti factori luati in calcul la impozit sunt cilindreea motorului, tipul motorului (benzina/diesel, la diesel taxa este mai ridicata), data primei inregistrari.
    • +2 (2 voturi)    
      eu pot sa dau sume concrete (Joi, 23 iunie 2016, 13:09)

      kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui ValentinV

      pt. un autoturism sh din 2007 hdi cumparat in Germania si inmatriculat tot acolo, costul a fost in jurul a 80 de euro, daca nu ar fi vrut numere preferentiale, ar fi costat dor ceva peste 40 euro.


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică