Formularul 088 este necesar, dar nu pentru "evaluarea intentiei si capacitatii de a desfasura activitati taxabile", ci pentru a cunoaste contribuabilul si a evalua riscul ca cel care primeste codul de TVA sa il foloseasca pentru frauda, si evident - sa poata bloca accesul la codul de TVA al unor astfel de persoane, scrie secretarul de stat Gabriel Biris pe pagina personala de Facebook. "Sa intelegem: codul de TVA este in fapt o licenta pentru a colecta taxe. Este normal sa vrem sa stim cine o primeste, complet anormala a fost lipsa de interes de pana acum si excesele de pana acum", considera secretarul de stat.

Gabriel BirisFoto: Adi Iacob / StartupCafe

Redam mai jos textul postat de Biris "​Vineri, 15 iulie, a fost publicat OPANAF 2048/2016 prin care s-a aprobat atat noul formular 088 cat si procedura de depunere a acestuia.

Multe se pot spune, pro sau contra acestui formular. O sa fac si eu cateva:

- formularul a fost simplificat, atat ca numar de intrebari, cat si (dar mai ales!) in ceea ce priveste continutul acestor intrebari;

- nu se va mai depune formularul atunci cand se schimba un asociat, administrator sau sediul social. Doar companiilor considerate cu risc fiscal li se va cere sa depuna formularul. Procesul va fi atent monitorizat, astfel incat sa nu mai avem zeci de mii de contribuabili pusi, de multe ori degeaba, pe drumuri, dar nici administratiile fiscale sufocate de dosare.

Formularul este necesar, dar nu pentru "evaluarea intentiei si capacitatii de a desfasura activitati taxabile", ci pentru a cunoaste contribuabilul si a evalua riscul ca cel care primeste codul de TVA sa il foloseasca pentru frauda, si evident - sa poata bloca accesul la codul de TVA al unor astfel de persoane. Sa intelegem: codul de TVA este in fapt o licenta pentru a colecta taxe. Este normal sa vrem sa stim cine o primeste, complet anormala a fost lipsa de interes de pana acum si excesele de pana acum.

Formularul nu este perfect, poate fi (usor) criticat. Solutiile adoptate sunt un compromis intre nevoia de informatii utile si tarele organizarii bazelor de date in Romania ceea ce face dificil accesul unor institutii la informatiile detinute de alte institutii (evident, institutii ale statului).

Formularul acesta nu este si nu poate fi (asa cum s-a sugerat uneori) principalul instrument de combatere a fraudei de tip carusel, extrem de nociv. Sunt multe alte lucruri care trebuie facute. La unele se lucreaza, la altele trebuie sa incepem sa lucram.

Asa cum spuneam si inainte de a intra in servicul public, evaziunea este un cancer, care ne afecteaza pe fiecare dintre noi, cei onesti. Iar impotriva acestui cancer au datoria sa lupte nu doar autoritatile, ci si fiecare dintre noi, de la mic la mare.

La nivel mic - cerem bonul fiscal? La nivel mare - ne cunoastem furnizorii? Cerem furnizorilor anumite standarde care sa previna coruptia/evaziunea? Ni se pare normal ca furnizorul sa schimbe periodic firma cu care lucreaza? Cred ca si asta este o discutie care trebuie facuta.

La fel cum trebuie sa discutam si despre eficienta cheltuirii taxelor pe care le platim...

Personal consider ca in "lupta" impotriva evaziunii s-a pus carul inaintea boilor ceea ce a facut ca rezultatele (care nu au lipsit!) sa fie sub potential. Ma refer la faptul ca masurile coercitive au fost prioritatea si nu cele de preventie sau intarirea capacitatii administrative, inclusiv prin informatizare (proces muuult intarziat!!!). Facem eforturi pentru a recupera intarzierea, a simplifica procedurile, a creste eficienta administrarii.

ps2. Pentru cei care vor critica simplificarea formularului, considerandu-l un fel de Graal, o intrebare: ce rost avea sa cerem contribuabilului sa prezinte cazierul fiscal? Adica, cerem contribuabilului sa ceara ANAF un document pe care ANAF sa il dea contribuabilului pentru ca acesta sa il dea inapoi ANAF-ului??? Iar acesta e doar un exemplu de excese care doar de enerveaza pe toata lumea si nu ajuta pe nimeni...

ps3. Am vazut un studiu care arata ca romanii au o tendinta mult peste medie de conformare voluntara (italienii - 40%, englezii 45%, suedezii cam tot pe acolo, romanii - peste 80%). Pare ciudat? Eu zic ca nu. La noi insa, desi cei mai multi suntem ok, datorita unei slabe capacitati administrative si a coruptiei, putini fura foarta mult. De aceea randamentul colectarii este atat de mic (doar frauda la TVA este mai mare decat tot deficitul, care acum e la limita de 3% din PIB ca urmare a scaderilor de taxe si a cresterilor de cheltuieli)"