In Monitorul oficial de marti (26 iulie 2016), a fost publicata o modificare foarte importanta in domeniul cooperatiei agricole. In afara unui cadru organizatoric superior, legea aduce si multiple facilitati fiscale pentru cooperatie sau membrii cooperatori. "Au trecut 26 ani de la Revolutie si descoperim beneficiile Cooperativei Agricole de Procesare", spune consultantul fiscal Adrian Benta. Legea nr. 164/2016 aduce una dintre cele mai asteptate masuri pentru stimularea agriculturii, modernizand cadrul cooperatiei in agricultura si aducand importante beneficii fiscale. Proiectul apartine fostului ministru al agriculturii, Daniel Constantin, si colegilor sai Liviu Harbuz,Tanczos Barna si Teiu Paunescu.

HotNews.roFoto: Hotnews

Potrivit documentului, legea defineste cooperativele agricole in functie de persoanele fizice ce se asociaza, respectiv in functie de calitatea asociatilor, astfel:

1) cooperative agricole de gradul I - fondate de persoane fizice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale, definite conform OUG nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatii economice de catre persoanele fizice.

Observam ca aceste cooperative sunt infiintate de persoane fizice atat ca simpli cetateni, cat si de persoane fizice ce au dreptul sa desfasoare activitati autorizate.

2) cooperative agricole de gradul II - ce sunt infiintate de persoane juridice si persoane fizice sau persoane fizice autorizate.

Retinem de asemenea ca acest tip de cooperative pot avea ca membrii fondatori si persoane juridice pe langa persoane fizice.

Ce mai spune legea recent aparuta:

  • Cooperativa agricola se infiinteaza, se organizeaza si functioneaza in baza actului constitutiv incheiat sub semnatura privata si atestat de avocat. Acesta cuprinde decizia de asociere, lista membrilor fondatori si valoarea partilor sociale subscrise de fiecare. Pe langa actul constitutiv, trebuie intocmit si statutul cooperativei.
  • Cooperativa agricola este asimilata unui fermier, cand sunt analizate schemele de plati reprezentand formele de sprijin in agricultura, avand in vedere programele de dezvoltare rurala din perioada 2014 - 2020.

Din punct de vedere fiscal, observam cateva scutiri de impozit foarte importante primite atat de cooperativele agricole, cat si de membrii cooperativelor agricole, astfel:

  • a) cooperativele agricole ce proceseaza produsele agricole sunt scutite la plata impozitului pe profit in primii 5 ani de activitate;
  • b) cateva tipuri de cooperative agricole ce au ca obiect de activitate achizitii si vanzari, de procesare a produselor agricole,  manufacturiere si de mica industrie in agricultura si de procesare primesc scutire de impozit pe profit cand au o cifra de afaceri mai mica de 2 milioane euro, pentru primii 5 ani de activitate.

Membrii cooperativei, daca sunt microintreprindere, primesc scutire de la plata impozitului pe venit, respectiv persoanele fizice sau persoanele fizice autorizate sunt scutite la plata impozitului pe venit pentru productia valorificata catre cooperativa agricola.

  • In cazul cooperativelor microintreprinderi, acestea sunt scutite la plata impozitului pe venit, insa achita impozit pe profit (legiuitorul nu s-a exprimat foarte clar din punct de vedere fiscal, ori este scutita de impozit ori sunt platitori de impozit pe profit - o forma de taxare o exclude pe cealalta).
  • O alta facilitate este scutirea la impozitul pe proprietate pentru bunurile imobile ale membrilor cooperatori folosite pentru realizarea unei productii ce va fi valorificata prin cooperativa.
  • Se remarca de asemeni acordarea scutirii la impozitul pe venitul din arenda primit de persoanele fizice ce sunt membri fondatori ai unei cooperative aferent terenurilor pe care l-au dat in arenda la cooperativa.  
  • Prevederile din Legea nr. 164/2016 trebuie analizate in contextul actului normativ de baza, legea cooperatiei agricole nr. 566/2004, cu modificari ulterioare.

Actul normativ adoptat este binevenit si in contextul in care incepand din ianuarie 2017, hypermarketurile trebuie sa vanda minim 51% din mai multe sortimente de bunuri agricole aprovizionate pe lantul scurt - o prezumata productie romaneasca. Material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Benta

Daniel Constantin a anuntat primul intentia de promovare a acestei legi inca din toamna trecuta, iar la finele lunii iunie 2016 deputatii au votat acest proiect.

Traseul legii poate fi urmarit aici.