​​​Cresterea consumului privat isi mentine ritmul de 18% dupa prima jumatate de an. Cele mai mari cresteri ale vanzarilor sunt la alimente: 24%

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 3 august 2016, 9:44 Economie | Finanţe & Bănci

Vanzarile din comertul cu amanuntul continua sa creasca puternic
Foto: sxc.hu
In primele 6 luni din acest an, consumul privat (indicat de afacerile  din comertul cu amanuntul) a crescut cu 18%, potrivit unui comunicat transmis miercuri de Institutul National de Statistica. Cele mai mari cresteri s-au inregistrat la vanzarea de alimente (peste 24%), produse nealimentare (+16,4%) si carburanti (+11,4%). Aceste cresteri vin pe fondul maririlor salariale si al disponibilitatilor mai mari de consum a romanilor. Partea proasta e ca o buna parte din aceste cresteri se duc in importuri, iar acest lucru s-ar putea regasi in deteriorarea balantei comerciale si in posibile presiuni de depreciere a leului.

Tendintele recente in restul Europei in privinta cheltuielilor de consum arata o crestere foarte modesta (in cazul Elvetiei, chiar o scadere, dar acolo vine pe fondul aprecierii francului).

Consumul e foarte important atat pentru firme cat si pentru economie in general, el reprezentand circa doua treimi din activitatea economica. De asemenea, consumul este principalul motor al veniturilor unei firme, ducand la expansiunea businessului si la cresterea volumului angajarilor fortei de munca
 
 Vanzarile de mancare au inceput sa creasca puternic dupa ce TVA la alimente s-a redus de la 24% la 9%. Inca de la jumatatea anului trecut cifrele privind vanzarile de alimente indicau cresteri de peste 10%, chiar 20%, cifre ce amintesc de anii de boom cand consumul era motorul principal al economiei.

Cresterea vanzarilor de alimente s-ar putea aplatiza in a doua perioada a anului, cand baza de comparatie va fi aceeasi- un TVA de 9%.

Pe termen mediu, un alt argument in favoarea cresterii consumului il poate constitui si faptul ca bancile nu ofera suficiente stimulare pentru economisire (oferind dobanzi real negative pe alocuri), ceea ce incurajeaza cheltuirea banilor in alte scopuri.

  •  Cum calculeaza INS cifra de afaceri in comertul cu amanuntul

Cifrele anuntate de INS se calculeaza pornind de la un esantion de 1.600 de firme care au ca activitate principala comertul cu amanuntul (diviziunea CAEN Rev. 2: 47). Baza de selectie a esantionului asigura o reprezentativitate calculata dupa cifra de afaceri de 94,21% din multimea totala a firmelor active.

Se iau in calcul rapoartele primite de la cele 1600 de firme, dar trebuie mentionat ca expansiunea marilor retaileri influenteaza rezultatul cercetarii statistice, chiar daca in genere, comertul cu amanuntul include mai multe categorii: magazine, supermagazine, standuri, case de comenzi prin posta, vanzatori ambulanti, cooperative de consum etc.

Marfurile comercializate sunt limitate la bunurile care de obicei sunt  considerate a fi de larg consum. Prin urmare, marfurile care nu sunt de larg consum sunt excluse (exemplu: cerealele, minereurile, masinile industriale etc.).

Sunt excluse din calcul: vanzarea de catre fermieri a produselor proprii; fabricarea si vanzarea productiei proprii, vanzarea de autovehicule, motociclete si piese ale acestora; comertul cu cereale, minereuri, titei brut, produse chimice pentru industrie, fier si otel, masini si echipamente industriale , vanzarea de alimente si bauturi pentru consum in localuri si vanzarea preparatelor alimentare la pachet ca si inchirierea de bunuri personale si gospodaresti pentru publicul larg.


Citeste mai multe despre   











Material sustinut de Provident

​INTERVIU Stefan Liiceanu - trecerea de la carti la produse japoneze traditionale via piata financiara

Dupa 17 ani petrecuti in Japonia, timp in care a lucrat in domeniul financiar, Stefan Liiceanu a decis sa deschida in locul fostei Librarii Humanitas din Fundul Curtii, Takumi - un magazin in care sunt comercializate produse japoneze traditionale. In cadrul, proiectului "10 ani", Provident vrea sa arate cum se vede Romania ultimilor 10 ani, dar si Romania urmatorilor 10 ani, prin ochii unor tineri care au avut succes. "Cred ca cel mai important este sa faci ce iti place. Productivitatea se vede atunci cand faci ceva cu pasiune, nu cand faci ceva pentru ca trebuie."
869 vizualizari
  • +1 (1 vot)    
    vesti bune (Miercuri, 3 august 2016, 11:29)

    pehash [utilizator]

    avem deficit, crestem consumul pe datorie.. scenariul grecesc se repeta cam repede.
  • 0 (0 voturi)    
    Eu o chestie nu o prea inteleg.... (Miercuri, 3 august 2016, 13:41)

    Cuca [utilizator]

    Totusi, majoritatea oamenilor mananca suficient. Chiar prea mult, as zice eu, dar deh.

    Atunci cum se explica o crestere de 24% la alimente ? Deodata, ca prin farmec, toti au inceput sa bage in ei cu un sfert mai mult decia la inceputul anului ???

    Sau deodata oamenii, care inainte mancau numai parizer pe paine, au trecut la peste cu verdeturi fine ?
    • 0 (0 voturi)    
      se explica simplu.. (Miercuri, 3 august 2016, 15:38)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Cuca

      mare parte din "crestere" este pe hartie. s-a schimbat conducerea ANAF...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri