Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a realizat, in premiera, o analiza aprofundata a modului de solutionare a dosarelor de dauna aferente politelor auto obligatorii RCA deschise de societatile de asigurare in semestrul II al anului 2015.

Sediu ASFFoto: AGERPRES

In perioada iulie - decembrie 2015, societatile de asigurare au deschis un numar de 116.585 dosare de dauna pentru polite de asigurare obligatorie auto RCA, dintre care:

  • 81,73% reprezinta dosare platite de catre asiguratori,
  •  1,65% sunt dosare deschise pentru vatamari corporale/decese,
  • 3,69% reprezinta dosare de regres,
  • 12% sunt dosare neplatite (aflate in instanta/contestare sau sunt dosare incomplete),
  • 0,93% sunt dosare respinse de la plata de catre asiguratori.

Conform analizei ASF, cel mai mare numar de dosare de dauna neachitate, la data raportarii, a fost constatat pentru societatea City Insurance S.A., respectiv 4.710, care reprezinta 26,15% din totalul dosarelor deschise de catre societate, dosare raportate ca fiind incomplete. In clasament urmeaza Asirom VIG S.A., cu un procent de 11,70% dosare neplatite, Generali Romania S.A., cu un procent de 11,62% dosare neplatite, respectiv Omniasig VIG S.A., cu un procent de 10,37% dosare neplatite.

Analiza datelor raportate de societatile de asigurare arata ca cele mai multe dosare de dauna au fost deschise la societatea Euroins S.A., respectiv 31.414 dosare, care reprezinta 26,95% din total piata, procentul de plata al dosarelor de dauna la aceasta societate fiind de 77,47%. Cel mai mare procent de dosare platite a fost inregistrat la societatea Allianz-Tiriac S.A., respectiv 88,89% din totalul de 8.728 dosare deschise la societate.

Din analiza dosarelor de dauna avizate pe RCA, care au indeplinit conditiile de acordare a despagubirii in ceea ce priveste modul de respectare de catre societatile de asigurare a termenului legal de plata si a celui de solutionare stabilite prin normele RCA, pot fi evidentiati doi indicatori care reliefeaza perioada de timp in care asiguratorii achita despagubirile catre persoanele prejudiciate, respectiv solutioneaza dosarele:

  •  durata medie de plata a dosarelor de dauna, raportata la termenul de 10 zile de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii raspunderii si cuantificarii daunei, solicitat de asigurator, prevazut de norma RCA (art. 37 alin. (4) din Norma RCA nr. 23/2014, respectiv art. 36 alin. (5) din Ordinul CSA nr. 14/2011);  
  • durata medie de solutionare a dosarelor de dauna, raportata la termenul maxim de solutionare a daunelor de 3 luni de la data avizarii prevazut de Norma RCA (art. 37 alin. (1) si (2) din Norma RCA nr. 23/2014, respectiv art. 36 alin. (1) si (2) din Ordinul CSA nr. 14/2011).

Astfel, la nivelul pietei RCA, din analiza datelor raportate de societatile de asigurare rezulta ca durata medie de plata a dosarelor de dauna este de 19,33 zile/dosar, iar pentru 51,16% din total dosare achitate plata a fost efectuata in termenul legal de 10 zile prevazut in norma.

Conform analizei realizata de ASF, societatile a caror durata medie de plata depaseste termenul de 10 zile sunt: City Insurance S.A. - 50,47 zile/dosar, Carpatica Asig S.A. - 24,38 zile/dosar si Asirom VIG S.A. ¬ 22,63 zile/dosar. Cea mai mica durata medie de plata a dosarelor de dauna a fost inregistrata de societatea Omniasig VIG S.A., respectiv 6,03 zile/dosar, un procent de 88,90% din dosarele de dauna RCA fiind achitate in termenul mai mic sau egal de 10 zile.

Cele mai mari procente de dosare intarziate la plata (platite peste termenul legal de 10 zile) au fost inregistrate la City Insurance S.A. (80,63% din dosarele platite), la Carpatica Asig S.A. (80,11% din dosarele platite) si la Asirom VIG S.A. (59,99% din dosarele platite). Pentru restul societatilor procentul dosarelor achitate cu intarziere este sub 43%.

Referitor la durata medie de solutionare a dosarelor de dauna, raportata la termenul maxim de solutionare a daunelor de 3 luni de la data avizarii prevazut de norma rezulta ca durata medie de solutionare a dosarelor este de 62,64 zile/dosar, iar 77,97% dintre dosarele de dauna RCA platite au fost solutionate intr-un termen mai mic sau egal cu 3 luni, conform normelor legale.

Singura societate a carei durata medie de solutionare a dosarelor depaseste termenul legal de 3 luni (90 de zile) este City Insurance S.A. - 98,46 zile/dosar. Pentru celelalte societati durata medie de solutionare se incadreaza in termenul legal de 3 luni, inregistrand valori cuprinse intre 44,97 si 67,60 zile/dosar. ASF a demarat deja un control inopinat la City Insurance S.A. cu privire la aceasta situatie.

Potrivit legislatiei in vigoare, asiguratorii RCA au obligatia de a despagubi partea prejudiciata pentru prejudiciile suferite in urma accidentului produs prin intermediul vehiculului asigurat printr-o polita de asigurare obligatorie auto RCA, potrivit pretentiilor formulate in cererea de despagubire, dovedite prin orice mijloc de proba. Fara a se depasi limitele de despagubire prevazute in contractul de asigurare RCA, in conditiile in care evenimentul asigurat s-a produs in perioada de valabilitate a politei de asigurare RCA, asiguratorii RCA acorda despagubiri in forma baneasca pentru:

a) vatamari corporale sau deces, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial;

b) pagube materiale;

c) pagube reprezentand consecinta lipsei de folosinta a vehiculului avariat;

d) cheltuieli de judecata efectuate de catre persoana pagubita.

Consiliul ASF a decis introducerea raportarilor trimestriale pe aceasta tema, precum si integrarea analizei in Raportul de piata trimestrial/semestrial, in conditiile in care dezdaunarea este obiectivul principal in apararea drepturilor asiguratilor.