Indicele de relevanta bancara calculat de EY pentru Romania este de 73,4%, cu aproape doua puncte sub media globala, se arata intr-un studiu al EY Romnaia. Bancile par si mai putin relevante de atat pentru clientii mai tineri, inregistrand doar 71,8% pentru clientii cu varste cuprinse intre 18 si 34 de ani. Mai mult, bancile sunt mai putin relevante pentru romanii cu venituri mai mici, dar devin relevante in procent de 100% pentru clientii cu venituri anuale de peste 100.000 USD.

Comparativ cu alte tari europene, Romania inregistreaza unul dintre cele mai mici scoruri de relevanta bancara. Cu exceptia Italiei care inregistreaza un scor mai mic, de 71,6%, toate celelalte tari europene cuprinse in sondaj au inregistrat scoruri mai mari. Bancile din tarile nordice - Suedia, Danemarca, Norvegia si Finlanda - pastreaza cea mai inalta relevanta pentru clienti (peste 80%), alaturi de Germania care inregistreaza un indice de 81,1%.

Formula relevantei pentru banci

Industria bancara se confrunta la nivel global cu noi provocari generate de alternativele bancare disruptive. Odata cu aparitia noilor competitori care ofera produse usor de accesat si personalizate, legatura bancilor traditionale cu clientii lor devine fragila. Bancile sunt nevoite sa-si intareasca relatia cu clientii prin oferirea de produse disruptive si accesibile pe care acestia si le doresc, si sa lupte in acelasi timp pentru reconstruirea increderii care a reprezentat odinioara o componenta intrinseca a relatiei dintre banca si client.

Pentru a masura relevanta bancara, EY a derulat un sondaj in randul a peste 55.000 de consumatori din intreaga lume, ca parte a studiului EY 2016 - Global Consumer Banking Survey care va fi lansat la sfarsitul lunii septembrie, in baza caruia a realizat Indicele de Relevanta Bancara (BRI). Scorul mediu de relevanta bancara de la nivel global, determinat in urma sondajului derulat de EY in 32 de piete, este 75,1%. Ce s-a intamplat insa cu restul de aproape 25% din relevanta bancilor?

"Cu treizeci de ani in urma, bancile se confruntau cu o concurenta foarte mica sau chiar inexistenta pe segmentul furnizarii de consiliere si de servicii financiare, iar consumatorii aveau mare incredere in ele. Drept urmare, erau extrem de relevante pentru vietile celor mai multi consumatori. Rezultatele studiului nostru scot in evidenta impactul aparitiei de noi competitori si noi servicii financiare, precum si scaderea angajamentului consumatorilor fata de banci si cresterea interesului lor pentru alternativele bancare," explica Aurelia Costache, Financial Services Advisory Leader EY Romania

Care sunt factorii care ameninta relevanta bancilor?

  • Schimbarile rapide in randul preferintelor si asteptarilor clientilor
  •  Cresterea produselor FinTech usor de utilizat si a alternativelor la serviciile bancare traditionale
  • Provocarile cu care se confrunta bancile in a tine pasul cu cererea consumatorilor pentru servicii digitale si de a oferi informatii usor accesibile si produse personalizate
  • Scandalurile din industrie care au erodat increderea in banci ¬ de la stabilitatea financiara la concentrarea asupra intereselor clientilor.

De asemenea, se inregistreaza o diferenta considerabila intre romanii cu un nivel scazut al educatiei - relevanta de 57,3% pentru persoanele care nu au absolvit liceul ¬ si cei cu educatie superioara ¬ relevanta de 77,1% pentru absolventii de facultate. Cu toate acestea, indicele relevantei scade abrupt pentru romanii cu studii post-universitare, care considera bancile ca fiind relevante doar in proportie de 71,7%.

Din perspectiva elementelor care constituie scorul global, reiese ca bancile din Romania sunt sub asteptarile clientilor in planificarea de viitoare produse si in privinta mix-ului curent de produse detinute. Astfel, consumatorii ar lua mai degraba in considerare in viitor un furnizor netraditional pentru cele mai multe produse financiare, pe masura ce bancile devin tot mai putin relevante in ofertele lor de produse bancare.

Avand in vedere mix-ul de produse pe care romanii le achizitioneaza in prezent de la bancile traditionale, constatam ca printre produsele predominant achizitionate de la banci se numara: conturile de economii, creditele ipotecare si conturile curente. Pe de alta parte, printre produsele care au migrat deja in mare masura catre furnizori nebancari in Romania se numara: asigurarile, cardurile pre-paid reincarcabile si conturile de investitii. In viitor, romanii intentioneaza sa achizitioneze intr-o masura mult mai mica servicii financiare exclusiv de la banci, fapt pentru care indicele relevantei bancare va continua, probabil, sa scada in anii urmatori.

"Consumatorii din Romania au accesat deja serviciile oferite de furnizorii non-bancari, iar un numar din ce in ce mai mare le ia in considerare pentru alegerile lor viitoare. Studiul nostru recunoaste practic provocarea adusa de noii competitori bancilor traditionale si nevoia imediata de schimbare a abordarii bancilor, in special in ceea ce priveste produsele pe care urmeaza sa le ofere", adauga Aurelia Costache.

Indicele de Relevanta Bancara realizat de EY masoara o gama intreaga de comportamente si atitudini curente si viitoare ale consumatorilor, in scopul realizarii unui scor compozit bazat pe:

  •  Relatia dintre clienti si banci in prezent: rolul bancilor traditionale de furnizor principal de servicii financiare precum si produsele si serviciile pentru care consumatorii apeleaza la banci in prezent.
  • Relatia dintre clienti si banci in viitor: o combinatie intre increderea acordata bancilor si produsele si serviciile pe care consumatorii ar putea sa le ia in considerare, pe viitor, in vederea achizitionarii de la banci versus jucatorii non-bancari. 

Scorul global al relevantei include patru factori esentiali pe care bancile trebuie sa ii aiba in vedere si pe care trebuie sa-i gestioneze daca vor sa inverseze tendinta de scadere a relevantei:

1. Banca definita drept furnizorul principal de servicii financiare

Institutiile financiare pe care oamenii le considera furnizori principali de servicii financiare sunt in continua schimbare. Aceasta variabila incepe sa se erodeze in timp, pe masura ce apar tot mai multi competitori netraditionali care capteaza atentia consumatorilor, iar reputatia si "zestrea" acumulate devin mai putin importante.

2. Increderea in banci

Bancile traditionale considera adesea increderea ca pe un atu fundamental. Indicele reflecta insa estomparea importantei increderii asupra unei game largi de elemente relationale, incluzand aici confidentialitatea, securitatea, transparenta comisioanelor si furnizarea de consiliere impartiala.

3. Mix-ul de produse detinute in prezent de la banca

Consumatorii se orienteaza catre noi furnizori pentru gestionarea finantelor si achizitiilor. Impactul generat de mobile banking si de furnizorii bancari netraditionali este cel mai evident pe pietele emergente.

4. Viitoarele produse bancare

Conform indicelui, clientii nu mai considera bancile prima sau singura optiune pentru gestionarea vietii lor financiare. Pe anumite segmente de produse, cum ar fi creditele ipotecare si conturile curente, bancile domina si in prezent; cu toate acestea, in unele categorii, inclusiv pentru produse pe care bancile le administreaza astazi aproape in exclusivitate, scaderea increderii clientilor in modul de administrare ar putea fi dramatica.