Guvernul a aprobat un proiect de OUG care interzice creditorilor, ca in timpul contractelor, sa majoreze comisioane, sa introduca noi comisioane, sa creasca marja dobanzilor sau a ratei dobanzii fixe

de CP     HotNews.ro
Miercuri, 14 septembrie 2016, 17:03 Economie | Finanţe & Bănci

Guvernul a adoptat miercuri o ordonanta de urgenta privind reglementarea drepturilor si obligatiilor partilor in ceea ce priveste contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum si modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori. In ceea ce priveste costurile pentru consumator, ordonanta prevede interdictia creditorilor ca, pe parcursul derularii contractului, sa majoreze comisioanele, sa introduca noi comisioane, sa perceapa comisioane pentru depunerea de numerar la plata ratelor sau retragerea sumelor creditate. Vezi toate prevederile din OUG.

De asemena, interzice preceperea de comision la rescadentare sau reesalonare, precum si perceperea unor comisioane in situatiile in care consumatorii solicita schimbarea garantiilor (in conditiile in care consumatorul plateste toate costurile aferente constituirii si evaluarii noilor garantii).

Mai prevede interzicerea modificarii in sens crescator a marjei de dobanda, sau, dupa caz, a ratei dobanzii fixe, iar in cazul acordarii la solicitarea consumatorului de rescadentari, reesalonari, perioade de gratie, interzicerea introducerii sau majorarii comisioanelor aplicabile sau introducerea unor elemente noi de cost.

Referitor la rambursarea anticipata, potrivit actului normativ adoptat astazi consumatorul are dreptul, in orice moment, sa ramburseze integral sau partial obligatiile care ii revin in temeiul unui contract de credit inainte de incetarea acestuia. In acest caz, consumatorul are dreptul la o reducere a costului total al creditului, aceasta reducere constand in dobanda si costurile aferente sumei rambursate anticipat pentru perioada dintre data rambursarii anticipate si data prevazuta pentru incetarea contractului de credit. Creditorul nu are dreptul sa aplice penalizari, sa perceapa compensatie sau orice alte costuri de la consumator in cazul rambursarii anticipate.

In privinta unor eventuale probleme la achitarea ratelor, ordonanta prevede obligatia creditorilor de a veni in sprijinul consumatorilor atunci cand acestia au dificultati la rambursarea creditului.

Creditorul trebuie sa elaboreze proceduri pentru a identifica, in cel mai scurt timp, consumatorii aflati in dificultate de plata, in scopul prevenirii acumularii restantelor. Concret, creditorii vor trebui sa ofere solutii in functie de situatia in care se afla consumatorul. Printre masurile ce pot fi propuse consumatorilor se afla: refinantarea creditului, reducerea cuantumului ratelor lunare pe o perioada de timp determinata, consolidarea mai multor credite (masura care poate oferi perioada mai lunga de timp si rata mai mica). Implementarea acestor solutii se va face fara alte garantii din partea consumatorului si fara reevaluarea garantiilor existente.

In cazul imposibilitatii consumatorilor de a-si indeplini obligatiile contractuale ca urmare a   majorarii dobanzii cu cel putin doua puncte procentuale (raportat la momentul incheierii contractului), creditorul depune toate diligentele pentru a transmite in scris consumatorului solutii in raport cu veniturile actuale ale consumatorului, astfel cum rezulta acestea din documentele justificative. Partile agreeaza propunerea prin act aditional ce va fi valabil pana la disparitia cauzei, dar nu mai mult de 12 luni.

In situatiile de executare silita, se interzice perceperea dobanzilor si a dobanzilor penalizatoare.

In ceea ce priveste recuperarile de creante, se interzice:
  • Cesionarea contractului de credit si a accesoriilor, precum si a creantei catre o entitate care nu are sediul social, sucursala sau reprezentant in Romania;
  • Perceperea de comisioane, dobanzi si dobanzi penalizatoare, cu exceptia dobanzilor penalizatoare legale;
  • Perceperea de costuri aferente activitatii de recuperare, cu exceptia costurilor aferente procedurilor de executare silita;
  • Utilizarea de tehnici care sa hartuiasca sau sa abuzeze orice persoana in legatura cu recuperarea creantelor;
  • Contactarea consumatorului, in cadrul procesului de recuperare creante, la locul de munca al acestuia;
  • Contactarea, in legatura cu recuperarea creantelor, a oricarei alte persoane diferita de consumator, succesorii legali, avocatul sau imputernicitul acestuia, creditorul, avocatul sau imputernicitul creditorului;
  • Afisarea la usa apartamentului/blocului a notificarilor/somatiilor/adreselor in legatura cu recuperarea creantelor, cu exceptia actelor de procedura afisate la solicitarea executorului judecatoresc ori a instantei de judecata;
  • Comunicarea entitatii de recuperare creante cu consumatorul in intervalul orar 20:00 - 09:00.
In situatia premergatoare declararii scadente a creditului sau a executarii silite, consumatorul are dreptul sa solicite creditorului vanzarea bunului imobil ipotecat direct de catre consumator. Creditorul acorda acest drept pentru o perioada de cel putin 6 luni. In aceasta situatie, executarea se poate declansa doar dupa expirarea perioadei in care consumatorul are dreptul sa vanda direct imobilul.  

In ceea ce priveste conversia contractului, actul normativ prevede dreptul consumatorului de a-si converti contractul, oricand pe parcursul derularii acestuia, in alta moneda (cea in care este retribuit sau cea din tara de resedinta) decat cea in care a contractat creditul, la valoarea cursului de schimb al BNR din ziua solicitarii.

De asemenea, consumatorul are dreptul sa aleaga daca evaluarea este realizata de un evaluator angajat/ remunerat de creditor sau este realizata de un alt evaluator. In cazul in care consumatorul decide ca evaluarea sa fie realizata de un evaluator ce nu este angajat/remunerat de creditor, consumatorul are dreptul sa aleaga intre un evaluator dintr-o lista propusa de creditor de cel putin 15 evaluatori si orice alt evaluator autorizat, membru al Asociatiei Nationale a Evaluatorilor Autorizati din Romania.

O alta prevedere importanta se refera la dezvoltatorii imobiliari care pot acorda credite, incepand cu 1 ianaurie 2017, doar daca sunt inregistrati la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor. Totodata, si activitatea de recuperare de creante va putea fi desfasurata doar de entitatile inregistrate de ANPC.

Ordonanta se aplica tuturor contractelor de credit ce au ca obiect transferul dreptului de proprietate asupra unui bun imobil ori ce sunt garantate cu bunuri imobile, respectiv contractelor de credit legate in vreun fel de bunuri imobile destinate consumatorilor. Prin consumatori se intelege persoanele fizice, inclusiv codebitorii, ce actioneaza in scopuri care se afla in afara activitatii sale comerciale sau profesionale.

Ordonanta cuprinde prevederi referitoare la informarea corecta si completa a consumatorilor care solicita credite imobiliare sau garantate cu ipoteca. Informarea se refera atat la publicitatea produselor bancare, cat si la informarea precontractuala a consumatorilor. Este vorba atat despre informatii generale, care trebuie sa fie corecte, clare si sa nu fie susceptibile de a induce in eroare, cat si despre informatiile personalizate de care consumatorul are nevoie pentru a compara produsele de credit disponibile pe piata, a evalua implicatiile lor si a decide in cunostinta de cauza daca incheie sau nu un contract de credit. Aceste informatii sunt oferite prin intermediul Fisei Europene de Informatii Standardizate (FEIS). Aceste informatii vor fi oferite in timp util, dar nu mai putin de 15 zile calendaristice inainte de semnarea unui contract. Informatiile cuprinse in FEIS nu pot fi modificate si reprezinta un angajament ferm pentru creditor.

Autoritatea competenta cu asigurarea respectarii prevederilor ordonantei de urgenta este Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, care are in vedere orientarile si recomandarile emise de Autoritatea Bancara Europeana in acest domeniu si emite, dupa caz, reglementari, instructiuni si/sau precizari prin care stabileste regimul aplicarii respectivelor orientari si recomandari si le adapteaza, daca este cazul, conditiilor specifice pietei din Romania.

Actul normativ transpune la nivel national dispozitiile Directivei nr. 2014/17/UE si reglementeaza unele aspecte specifice pietei si practicilor nationale. Ordonanta de urgenta intra in vigoare in termen de 10 zile de la data publicarii.


Citeste mai multe despre   











Material sustinut de Provident

​INTERVIU Stefan Liiceanu - trecerea de la carti la produse japoneze traditionale via piata financiara

Dupa 17 ani petrecuti in Japonia, timp in care a lucrat in domeniul financiar, Stefan Liiceanu a decis sa deschida in locul fostei Librarii Humanitas din Fundul Curtii, Takumi - un magazin in care sunt comercializate produse japoneze traditionale. In cadrul, proiectului "10 ani", Provident vrea sa arate cum se vede Romania ultimilor 10 ani, dar si Romania urmatorilor 10 ani, prin ochii unor tineri care au avut succes. "Cred ca cel mai important este sa faci ce iti place. Productivitatea se vede atunci cand faci ceva cu pasiune, nu cand faci ceva pentru ca trebuie."
3849 vizualizari
  • +3 (3 voturi)    
    legea nu acopera grosul tzepelor (Miercuri, 14 septembrie 2016, 17:08)

    jescu [utilizator]

    Cei mai multi tepitzi de banci aveau dobanda variabila nu fixa. Problema e ca ori nu era precizata formula cu care creste dobanda ori era precizata formula dar banca nu tinea cont de formula, ori mai exista o clauza care spune ca dobanda variabila creste cat/cum vrea banca.
    • +2 (2 voturi)    
      corect (Miercuri, 14 septembrie 2016, 20:14)

      VladSnow [anonim] i-a raspuns lui jescu

      Dar daca nu mai pot modifica marja, dobanda se determina automat pe baza unor indicatori gen ROBOR/EURIBOR, nu cat/cum vrea banca.

      Legea spunea si acum ca trebuie sa aiba o formula clara bazata pe indicatori recunoscuti international, si evident ca trebuie sa tina cont de formula respectiva.

      De asemenea, conform legii, puteau sa creasca marja doar cu acordul clientului. Modificarea pare sa fie ca acum nu mai au voie deloc.

      Legislatia a fost introdusa prin 2010, din ce tin minte, deci bancile care au mai facut manevre dupa aia au procedat ilegal si ar trebui date in judecata.

      Inclusiv anul trecut o banca a incercat sa-mi mareasca ilegal marja la credit, nu mi-e clar daca dintr-o eroare sau intentionat.

      Le-am trimis niste notificari cu citate clare din lege cum ca nu au voie si voi actiona pe cale legala daca nu renunta, dupa care au revenit la marja corecta.
  • +7 (7 voturi)    
    Asta e de bun simt (Miercuri, 14 septembrie 2016, 17:16)

    bogdan1477 [utilizator]

    Asha ceva trebuia sa fie in vigoare de prin 2000.
    • +6 (8 voturi)    
      Da, dar sa fie extinsa si la IMM (Miercuri, 14 septembrie 2016, 21:38)

      Anarb [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

      Acum te duci ca firma mica la banca si ii spui ca o clauza e abuziva si iti rad in nas, dupa care iti spun ca e abuziva doar pt cosumatori si in cazul firmelor nu sint obligati sa o scoata.
      • +1 (1 vot)    
        asta ar trebui sa fie generala (Joi, 15 septembrie 2016, 12:08)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Anarb

        Contractul de credit nu poate stipula mariri de comisioane, marje, etc, dobanda se poate mari sau micsora exclusiv din componenta euribor/robor. Punct. Iar contractul de credit se poate modifica doar cu acordul SCRIS al ambelor parti.
    • 0 (2 voturi)    
      Ce zici Bogdanel, (Joi, 15 septembrie 2016, 13:56)

      icsulescu99 [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

      Legea asta va convine sa se aplice contractelor in derulare? sau creeaza un risc sistemic?
      • +1 (1 vot)    
        mmm (Vineri, 16 septembrie 2016, 11:21)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui icsulescu99

        la nivel pur teoretic e fix ca si la darea in plata, adica modifica contracte in derulare. La nivel moral si de perceptie, legea doar stipuleaza chestii de bun simt, care in lumea buna sunt de la sine intelese. De aia banca nu prea va avea succes in incercarea de a se victimiza in fata instantelor internationale cind va spune ca statul ii interzice sa modifice comisioanele si marjele de dobanda. Aia pur si simplu ii vor spune ca daca oricum bunul simt ar trebui sa-i interzica sa faca asha ceva. De aia nici nu auzi vro banca plingindu-se... E ca si atunci cind Funeriu a introdus camerele Video la BAC. Au fsot foarte multi nemultumiti, mai ales prin zona Ecaterinei Andronescu si a universitatilor private, dar nimeni n-a putut face iures prea mare din motive de fractura morala. Asha si aici...

        Pe cind darea in plata e cu totul altceva, acolo se restringe dreptul bancii de a isi recupera creantele, nu dreptul bancii de a face potlogarii.
  • +3 (7 voturi)    
    tardivitate (Miercuri, 14 septembrie 2016, 18:02)

    Sophie [utilizator]

    ...cam asa ar suna verditul imbecil dat de vreo instanta... Treaba asta trebuia facuta acum ceva timp...
    Sa se uite guvernul si ce au facut altii, precum guvernul Sloveniei. Si sa il pensioneze definitiv, ca sa nu zic sa il dea afara pe numitul guvernator Isarescu. Destul. La lada cu vechituri.
  • -5 (7 voturi)    
    daca s-ar putea (Miercuri, 14 septembrie 2016, 18:05)

    moka [utilizator]

    sa dea si un bonus clientului in momentul in care ia credit.
    Dar ma intreb de ce numai la credite acest lucru?
    De ce mi se mareste pretul la gaze/curent electric/apa de-a lungul anilor pe parcursul desfasurarii contractului? Ar trebui sa fie fix ca in momentul semnarii contractului, nu?
    Daca credeti ca o asemenea extra birocratie, extra obligatii si extra servicii din partea creditorului vor ieftini creditele, va inselati.
    Nu-i nimic, vom lua de la camatari cu imprumut cand vor disparea produsele de creditare de pe piata sau vor fi atat de scumpe incat nu se va putea atinge nimeni de ele.
  • +3 (7 voturi)    
    Despre ce vorbim aici? (Miercuri, 14 septembrie 2016, 18:52)

    Spirt [utilizator]

    Bancile au facut jaf 10 ani si acum vine statul si spune ca "nu e voie sa faci jaf"! Da, este bine, dar cand intra la inchisoare cei care au permis jaful?
    • -2 (8 voturi)    
      lol (Miercuri, 14 septembrie 2016, 19:14)

      HP [utilizator] i-a raspuns lui Spirt

      Mie banca mi-a dat de cate ori am avut nevoie. Am platit la timp, voi mai lua.

      Tu ? Te-a luat banca cu forta sa-ti dea credite ?

      De fapt, intrebarea e simpla, cu trei variante de raspuns:

      a) esti prost ? nu ai semnat de buna voie si nesilit de nimeni ?

      b) esti ticalos ? nu mai vrei sa platesti, si te astepti sa te despagubeasca semenii tai ?

      c) esti sarac ? ai apelat la banca cand ai avut probleme ? toate creditele au atasata asigurare, pentru momentele grele, cand esti intre doua joburi.
      • +3 (5 voturi)    
        Sa fii sanatos ... Si fraier (Miercuri, 14 septembrie 2016, 20:25)

        Stef_and [utilizator] i-a raspuns lui HP

        Asa sunt toti care se imprumuta!
        Fac jocurile bancilor!
        • +1 (3 voturi)    
          LOL (Joi, 15 septembrie 2016, 10:00)

          HP [utilizator] i-a raspuns lui Stef_and

          Bine bre, lasa sa fiu eu fraier, e problema mea.

          Dar in cazul asta, stai in banca (sic) ta, si scuteste-ne cu teoriile astea demne de discutii la carciuma intre studenti.
  • -1 (7 voturi)    
    pamflet (Miercuri, 14 septembrie 2016, 20:13)

    lender-dk [utilizator]

    Asociatia agentilor imobiliari "Smecher de Smecher" saluta faptul ca guvernul nu a reglemetat si activitatea agentilor imobiliari. Practic guvernul e cu noi in buimacirea tinerilor!

    Reamintim cu un client imobiliar fara drepturi este un client perfect pentru agentii imobiliari!

    In virutea acestui lucru asociata noastra imobiliara va continua cu urmatoarele actiuni:
    1) Se vor posta zeci de mii de anunturi false la care se va raspunde cu binecunoscutul "s-a dat!!!", pentru a forta perceptia ca "cererea depaseste oferta"
    2) Daca cineva va suna la anuntul fals si nu e multumit de raspunsul "s-a dat!" si indrazneste sa puna intrebari aditionale(de genul "care era adresa apartamentului?") se va proceda la inchiderea telefonului in nas.
    3) Toate anunturile false vor avea preturi marite cu cel putin 15% fata de medie pentru a misca indicii imobiliari in sus!
    4) Se vor fura toate anunturile proprietarilor prin sistemele pitagora/argus si se vor reposta de zeci, sute de ori cu numarul de telefon al agentilor. In acest mod nimeni nu va mai ajunge direct la proprietari si vor fi nevoiti sa lucreze cu agentii nostrii imobiliari!
    5) Neaparat aceste anunturi false/furate trebuie sa fie de mii de ori mai mare decat anunturile reale ala proprietarilor. Agentii nostrii vor lucra atat de intens ca se va ajunge de la uzualul 1% anunturi reale chiar pana la 0.001%!!! Mwhahaha!

    In acest fel vom manipula piata imobiliara si vom genera acea panica, acel spirit de turma ca in vremurile bune din 2006-2008! Sa vedem acum cum mai rezista fazanii, pardon, adica tinerii.
  • +1 (3 voturi)    
    Cel mai mare creditor... (Miercuri, 14 septembrie 2016, 20:22)

    Stef_and [utilizator]

    Pentru Romania ar trebui sa fie statul roman - iar bancile comerciale sa traiasca la subzistenta!
    Daca au banii lor okay - pot sa faca cum doresc - dar atata timp cat ei sunt sustinuti de stat sa faca profit zero!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri