"Vestea proasta este ca economia nu poate creste sustenabil cu 5% pe an numai pe baza stimulilor monetari, fiscali si salariali, care in mod inevitabil vor trebui retrasi mai devreme sau mai tarziu. Vestea buna este ca economia poate fi adusa la o crestere sustenabila de 5% pe an daca se implementeaza un program atotcuprinzator de reforme structurale, care sa potenteze toti factorii de productie mentionati", a spus marti economistul sef al BNR, Valentin Lazea, la conferinta de risc de tara organizata de Coface Romania.

Valentin LazeaFoto: Hotnews

Cresterea potentiala reprezinta ritmul de crestere sanatoasa, sustenabila, fara afectarea altor indicatori macroeconomici (inflatie, deficit extern, datorie publica) la care poate spera o tara pe baza dotarii de care dispune la un moment dat cu cei trei factori de productie care intra in componenta PIB: capitalul, forta de munca, productivitatea (totala a factorilor). Or, spune Lazea, acesti trei factori au cunoscut in ultimii ani o involutie, dupa cum urmeaza:

  • investitiile straine directe, componenta esentiala a factorului capital, au scazut de la o medie anuala de 7,3 miliarde euro in perioada 2004-2008 la o medie anuala de 2,5 miliarde euro in perioada 2009-2015;
  • forta de munca nou intrata in campul muncii, la implinirea varstei de 18 ani, se situa, in medie, la 365 mii oameni anual in perioada 2004-2008, in timp ce forta de munca nou intrata in perioada 2009-2015 s-a redus la circa 250 mii oameni/an, ca urmare a prabusirii natalitatii dupa 1990;
  • productivitatea, al treilea factor de productie, depinde in mod covarsitor de calitatea sistemului educational. Or, in anul 2012, conform testului international PISA, efectuat in randul liceenilor de 15-16 ani in 65 de tari, Romania ocupa locul 45 la matematica, locul 49 la stiinte si locul 50 la citire si intelegerea textului.

Ulterior, pornindu-se de la strategiile sectoriale afisate pe site-urile ministerelor, s-au identificat acele obiective care, in cadrul fiecarui domeniu strategic, serveau cel mai bine scopul cresterii PIB potential, cu un buget rezonabil si fara o coloratura ideologica.

Au rezultat, intr-o prima faza, 41 de astfel de obiective. Fiecare obiectiv a fost impartit in masuri concrete, cu termene, cu responsabili institutionali si cu o estimare de buget.

Au rezultat apoi 90 de masuri cu un buget total estimat la 16,9 miliarde euro (circa 10,5% din PIB) cumulat pe perioada 2016-2020. Din cele 10,5% din PIB necesare, circa doua treimi se gasesc deja in bugetele ministrelor, fiind necesara doar o prioritizare a acestora. Pentru restul de o treime sunt necesare eforturi fiscale suplimentare, explica economistul sef al Bancii Centrale.

Din cele expuse mai sus rezulta, potrivit lui Valentin Lazea, alte doua caracteristici ale strategiei, care o fac unica in peisajul romanesc:

  • efortul constant de a prioritiza. De fapt, prioritatile de pe site-urile ministerelor constituie doar o lista de dorinte, atata timp cat transpunerea lor in practica ar necesita, cumulat, circa 300% din PIB (sau noua bugete anuale). Incapacitatea administratiei publice de a selecta unele proiecte si de a renunta la altele deriva dintr-o cultura a neasumarii raspunderii, a imixtiunii politicului etc. Se ajunge la o situatie in care toate proiectele fiind prioritare, nici unul nu mai este prioritar cu adevarat.
  • Efortul constant de a bugeta. De prea multe ori, decidentii iau anumite decizii in absenta oricaror informatii privind bugetele necesare sau a unor analize cost/beneficiu. Varianta de lucru a strategiei, finalizata in luna mai, a constat intr-un numar de 16 fise sintetice, detaliind, pe de o parte, starea de fapt existenta, iar de pe alta parte, cele 41 de obiective si 90 de masuri specifice, cu bugetele atasate.

Lansarea oficiala, publica, a strategiei "Romania competitiva" a avut loc in data de 5 iulie, beneficiind de participarea Presedintelui Romaniei, a Primului-Ministru, a Presedintelui Academiei si a Guvernatorului BNR. In perioada 11 iulie - 19 septembrie au avut loc, la Casa Academiei Romane, 16 intalniri cu reprezentanti ai grupurilor interesate (patronate, sindicate, parlamentari, societate civila), pe fiecare din cele 16 domenii prioritare.