Prin adresele 40495/2016 si 40495/2016, Departamentul al II-lea al Curtii de Conturi, (coordonat de vicepresedintele Cosmin Nicula) a sesizat DNA cu privire la posibile deturnari de fonduri si obtinere ilegala de fonduri de catre cele doua banci pentru locuinte din Romania- BCR BpL si Raiffeisen BpL. Prejudiciul total estimat de inspectorii Curtii depaseste 328 milioane de lei, circa 80% din suma fiind pusa in seama BCR BpL. HotNews.ro a transmis oficialilor Curtii de Conturi o serie de intrebari, ca si reprezentantilor celor doua institutii de economisire-creditare. Reclamatia la DNA a unor institutii bancare de catre o autoritate a Statului reprezinta o premiera in Romania.

Nicolae Vacaroiu, presedintele Curtii de ConturiFoto: AGERPRES
  • Ce spun reprezentantii bancilor

BCR arata intr-un comunicat remis HotNews.ro ca "nu exista o ancheta a DNA privind sistemul de economisire-creditare" si adauga ca bancile de locuinte au actionat in instanta Curtea de Conturi pentru interpretare abuziva a legii. Reactia bancii vine dupa ce HotNews.ro a scris ca exista doua sesizari ale Curtii de Conturi privind presupuse ilegalitati, deturnare si obtinere ilegala de fonduri, la doua banci pentru locuinte din Romania - BCR BpL si Raiffeisen BpL.

BCR mai arata in comunicatul citat ca "BCR Banca pentru Locuinte considera inexplicabila publicarea de catre Curtea de Conturi a informatiilor privind sesizari facute catre DNA privind functionarea sistemului de economisire creditare in sistem locativ, dupa ce DNA a declinat competentele de anchetare, certificand absenta unor fapte de coruptie care sa implice fonduri publice".

"Banca a respectat mereu si va respecta legea de functionare a sistemului de economisire creditare in scop locativ.

Suntem in proces de a demonstra aceasta in justitie. Am actionat in instanta Curtea de Conturi a Romaniei pentru interpretarea proprie, pe care o consideram fara legatura cu legea.

Consideram ca exista o intelegere complet gresita a Curtii de Conturi din Romania asupra modului cum functioneaza sistemul de economisire creditare in domeniul locativ (Bauspar).

In mod particular, daca s-ar considera acest tip de interpretare a Curtii de Conturi din Romania (inexplicabil si nemaintalnit la nivel european) s-ar trage in mod eronat concluzia ca toate sistemele de economisire creditare in domeniul locativ (Bauspar) din Europa “obtin ilegal fonduri”, pe cand in realitate aceste sisteme functioneaza de peste 100 de ani, chiar cu sprijinul guvernelor statelor dezvoltate, precum o schema de imbunatatire a conditiilor de locuit ale cetatenilor, indiferent de varsta si de conditie sociala.

Am depus toate eforturile pentru a demonstra principiile si meritele sistemului de economisire - creditare pentru o tara precum Romania, care din nefericire se situeaza pe ultimul loc din Uniunea Europeana in ceea ce priveste calitatea locuintelor. Avem incredere ca in final bunul simt economic si spiritul constructiv de intelegere a legii de functionare a sistemului de economisire creditare va castiga in detrimentul unor interpretari nefondate”, au transmis HotNews.ro reprezentantii BCR BpL.

"In opinia noastra, asa cum am aratat si in momentul in care Curtea de Conturi a incheiat actiunea de control din 2015, Raiffeisen Banca pentru Locuinte a respectat toate legile si reglementarile care guverneaza functionarea sistemului de economisire-creditare. Acest sistem, desi mai nou in Romania, functioneaza dealtfel in acelasi fel si cu succes in tari dezvoltate din Uniunea Europeana.

Am contestat in instanta decizia Curtii de Conturi, pana in prezent obtinand suspendarea acesteia in prima instanta. Din pacate, decizia a fost facuta cunoscuta publicului si provoaca deja efecte negative asupra bancii si asupra clientilor nostri.

Convinsa ca a respectat reglementarile legale in vigoare, RBL (impreuna cu Asociatia Bancilor pentru Domeniul Locativ din Romania - ABDLR) face toate demersurile necesare pentru apararea drepturilor legitime ale clientilor sai.", au transmis marti si oficialii Raiffeisen BpL

  • Curtea de Conturi acuza BCR BpL si Raiffeisen BpL ca au "gestionat un mecanism" prin care au acordat primele oferite de stat in mod ilegal

Sesizarea Directiei Nationale Anticoruptie vine ca urmare a controlului incheiat de inspectorii Curtii la cele doua banci pentru locuinte (incheiate prin Procesul-verbal de constatare nr.88856/ 26.10.2015 in cazul BCR BpL si respectiv Procesul-verbal de constatare nr.23815/18.09.2015 pentru Raiffeisen Bank) control extins ca urmare a unui audit efectuat la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (care achita banii pentru prima de Stat oferita de cele doua BpL-uri).

In timpul controlului, BCR Bpl era condusa de Carmen Schuster (ea preluand in aprilie 2015 postul), care ulterior a fost inlocuita cu Lucian Anghel, l inceputul acestui an. La Raiffeisen BpL presedinta este din 2012 Aurelia Cionga.

Chiar la aceasta ora, comisiile de specialitate din Parlament discuta modificarea legislatiei din domeniul economisirii-creditarii, dar acest lucru ar putea dura.

Curtea de Conturi acuza cei doi actori ai pietei- BCR Banca pentru Locuinte si Raiffeisen Banca pentru Locuinte ca au "gestionat un mecanism" prin care au acordat primele oferite de stat in mod ilegal si ca si-ar fi vandut produsele catre minori si varstnici, lucru interpretat ca fiind interzis de lege. Modelul de afaceri al bancilor pentru locuinte presupune ca cei care economisesc 1.000 de euro pe an primesc de la stat 250 de euro, iar la aceasta suma se adauga si bonificatia primita de la banca. Cele doua institutii de credit din domeniul locativ spun ca au depus obiectiuni la Raport si ca au respectat intrutotul legea.

La ce ce concluzii au ajuns inspectorii Curtii de Conturi:

  • Statul roman a alocat fonduri bugetare in cadrul programului "Banca pentru Locuinte", program derulat de doua institutii BCR BpL si Raiffeisen BpL, dar fara a exista niciun interes din partea autoritatilor in urmarirea eficacitatii acestui program. Au fost selectate spre auditare subventiile de la bugetul de stat pentru Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei pentru plata "primei de la stat" in cadrul Contractelor de economisire-creditare. In anul 2014 au fost efectuate plati din bugetul de stat prin MDRAP pentru prima de la stat de aprox. 316 milioane lei.

BCR Banca pentru Locuinte a inceput activitatea in anul 2008, iar Raiffeisen Banca pentru Locuinte a inceput activitatea in anul 2005, ambele incheind contracte de economisire-creditare cu diversi clienti in vederea primirii primei de la stat (anual 250 euro in echivalent lei, pentru economii anuale de minimum 1000 euro).

Alocarea sumelor s-a realizat in baza unor conventii incheiate intre cele doua banci cu MDRAP. Bancile au solicitat plata de catre minister a sumelor reprezentand Prima de la stat in baza unor centralizatoare cuprinzand numarul de contracte incheiate care indeplineau conditiile prevazute de lege.

  • Avand in vedere scopul pentru care legiuitorul a emis legea privind dezvoltarea domeniului locativ pe termen lung, apreciem ca acest obiectiv nu s-a realizat, fiind caracterizat printr-o eficienta foarte redusa (sume imense platite de bugetul de stat doar pentru economisirea pentru o perioada de 5 ani a deponentilor), in conditiile nerespectarii obligatiei de verificare a modului de utilizare in scop locativ a sumei contractate, a primei de stat ti a creditului pentru domeniul locativ de catre client.

Procentul de contracte de economisire-creditare ce au fost continuate prin acordarea unor credite de catre cele doua banci este unul foarte mic (sub 5%), ceea ce denota o eficienta foarte redusa a acestui program finantat de la bugetul de stat:

- in cazul BCR BpL, procentul de succes este de 1,53% (2836 de credite efectiv solicitate de catre deponenti raportat la 184.479 de contracte inchise, dintre care cea mai mare parte a implinit termenul minim de 5 ani de economisire);

- in cazul Raiffeisen BpL, procentul de succes este de 3,77% (5264 de credite efectiv solicitate de clienti raportat la 139.537 contracte inchise, dintre care cea mai mare parte a implinit termenul minim de 5 ani de economisire).

Abaterile de la legalitate constau, spun reprezentantii Curtii de Conturi, in urmatoarele:

  •  BCR Banca pentru Locuinte SA si Raiffeisen Banca pentru Locuinte SA, au gestionat un mecanism de acordare a primei de la stat, solicitata si platita de la bugetul de stat, prin care, pentru marea majoritate a contractelor de economisire-creditare cu o durata mai mare de 5 ani, nu au fost respectate conditiile impuse de prevederile legale, permitandu-se clientilor bancilor sa incaseze fara drept prima de stat:

Pentru marea majoritate a contractelor de economisire-creditare cu o durata mai mare de 5 ani, bancile nu au conditionat acordarea primei de stat de obligativitatea justificarii prin documente a utilizarii in scop locativ a sumelor economisite, adica in scopul prevazut (achizitia de locuinte sau modernizarea acestora);

Inchiderea contractelor de economisire-creditare s-a concretizat in cele mai multe cazuri in rezilierea contractelor la solicitarea clientilor, urmata de punerea la dispozitia acestora de catre banca a sumelor economisite, a primelor de la stat solicitate de catre banca in numele clientilor si a dobanzilor acumulate, prin incalcarea prevederilor legale care conditioneaza punerea la dispozitia clientilor a primelor de la stat de respectarea unor conditii obligatorii, inclusiv de justificare in orice situatie a utilizarii sumelor economisite in scop locativ.

  • In fapt, s-a constatat ca bancile pentru locuinte mentionate au permis utilizarea de catre clienti a subventiilor primite de la bugetul de stat in alt scop decat cel pentru care au fost acordate.

Au fost incalcate astfel prevederile legale reprezentand conditiile in baza carora un client al sau putea beneficia de prima de stat.

In cele mai multe cazuri, incheierea si derularea contractelor de economisire-creditare sub aceasta denumire a fost doar formala. Procedandu-se intr-o asemenea maniera, prin acordarea primei de la stat s-a stimulat doar componenta de economisire, iar componenta de creditare a dezvoltarii domeniului locativ a inregistrat valori nesemnificative, departe de scopul initial al legii.

  • Solicitarea in mod nelegal de catre cele doua banci de locuinte a subventiei reprezentand prima de la stat calculata in procent de 25% inclusiv asupra comisionului de deschidere, care reprezinta in fapt un cost al clientului ce este suportat de acesta imediat dupa incheierea contractractului de economisire-creditare din primele depuneri in contul bancar. Bancile pentru locuinte au prezentat ministerului implicat in derularea programului date inexacte pentru primirea de la bugetul de stat a subventiilor bugetare reprezentand prima de stat in cadrul contractelor de economisire-creditare, avand ca rezultat obtinerea acestor fonduri cu incalcarea prevederilor legale.
  • Bancile de economisire-creditare au incheiat contracte de economisire-creditare cu clienti copii minori, care aveau varsta sub 18 ani atat la data incheierii contractelor, cat ti la data la care aceste contracte au fost reziliate/repartizate (cazuri de contracte incheiate chiar si pentru minori avand la data contractului varste sub 1 an!).

Astfel, bancile au interpretat eronat calitatea de client in cadrul contractelor de economisire-creditare, netinand cont de eligibilitatea de a fi client in corelatie cu "dreptul legal de a primi un credit la dobanda stabilita pentru activitati in domeniul locativ" la data repartizarii contractului.

In fapt, mai spun auditorii, in spatele acestor contracte se ascunde intentia parintilor de a incasa prima de stat pe cat mai multe contracte posibile, respectiv conexarea contractelor si obtinerea unui singur credit pentru spatiul locativ, dar cu pastrarea primei de stat pentru toate contractele conexate.

Avand in vedere ca legiuitorul a prevazut in mod clar faptul ca un client nu poate beneficia decat de maximul unei prime de stat chiar daca este parte in mai multe contracte de econo-misire-creditare, bancile au creat astfel premisele de eludare a prevederilor legale.