Guvernul a stabilit marti, printr-un proiect de lege, ca Banca Nationala a Romaniei (BNR) si Autoritatea de Supraveghre Financiara (ASF) sa fie autoritatile cu atributii in supravegherea aplicarii, la nivel national, a Regulamentului european 648/2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapartile centrale si registrele centrale de tranzactii. BNR urmareste respectarea Regulamentului de catre institutiile de credit. Pentru celelalte categorii de contraparti financiare, din sectorul valorilor mobiliare, asigurarilor, pensiilor ocupationale si al fondurilor de investitii alternative, dar si pentru contrapartile nefinanciare, responsabilitatea ii revine Autoritatii de Supraveghere Financiara. Cele doua institutii pot aplica si amenzi de pana la 10% din cifrele de afaceri pentru incalcarea regulamentului.

Potrivit unui comunicat al Guvernului, actul normativ stabileste totodata un regim unitar de masuri si sanctiuni in cazul nerespectarii dispozitiilor Regulamentului 648/2012.

BNR si ASF pot emite reglementari pentru a asigura punerea in aplicare a dispozitiilor Regulamentului, a standardelor tehnice de reglementare sau de aplicare adoptate de Comisia Europeana.

De asemenea, cele doua autoritati pot solicita si procesa orice date si informatii relevante, inclusiv de natura datelor cu caracter personal, in cazul operatiunilor care fac obiectul Regulamentului. Prelucrarea datelor cu caracter personal se efectueaza in conformitate cu prevederile Legii 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date.

  • Amenzi de pana la 10% din cifra de afaceri

BNR si ASF dispun masurile necesare si aplica sanctiuni in cazul in care constata incalcari ale dispozitiilor regulamentului. O particularitate a regimului de sanctiuni aprobat, care rezulta din dispozitiile Regulamentului, consta in publicarea sanctiunilor aplicate, cu exceptia cazurilor in care divulgarea informatiilor ar pune in pericol pietele financiare sau ar cauza daune disproportionate partilor implicate.

Cele doua institutii pot dispune avertisment scris sau avertisment public prin care se indica persoana fizica sau juridica responsabila cu fapta. Amenzile aplicabile sunt de pana la 10% din valoarea totala neta a cifrei de afaceri realizata in exercitiul financiar precedent, in cazul persoanelor juridice, sau pana la echivalentul in lei a 5 milioane de euro, calculat la cursul de schimb din data intrarii in vigoare a legii, in cazul persoanelor fizice. Actele de aplicare a amenzii constituie titluri executorii, iar aplicarea sanctiunilor nu inlatura raspunderea civila sau penala, dupa caz. Alte sanctiuni administrative prevazute in proiectul de lege sunt amenda de pana la de doua ori valoarea beneficiului obtinut prin savarsirea faptei, daca acesta poate fi determinat, sau retragerea aprobarii, autorizarii ori validarii, dupa caz, acordate persoanelor fizice in scopul exercitarii atributiilor lor. In cazul constatarii savarsirii a doua sau mai multe fapte sanctionabile se aplica sanctiunea cea mai mare, majorata cu pana la 50%, dupa caz.

Amenzile dispuse de Banca Nationala a Romaniei se fac venit la bugetul de stat. In cazul amenzilor dispuse de Autoritatea de Supraveghere Financiara, sumele provenite din amenzile aplicate se fac venit la bugetul de stat in cota de 50%, diferenta constituindu-se in venit la bugetul autoritatii. Ambele autoritati intocmesc anual rapoarte de evaluare a eficacitatii sanctiunilor aplicate, pe care le transmit Ministerului Finantelor Publice pana la data de 31 martie a anului urmator, in vederea publicarii unui raport de evaluare national. Informatiile cuprinse in raportul de evaluare la nivel national dat publicitatii nu vor contine date cu caracter personal. Actele prin care se dispun masuri sau se aplica sanctiuni sunt emise de guvernatorul, prim-viceguvernatorul sau viceguvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, respectiv de catre Consiliul, presedintele sau vicepresedintii Autoritatii de Supraveghere Financiara, conform deciziilor interne ale autoritatii. Aceste acte pot fi contestate in conditiile legilor in vigoare.

Regulamentul privind infrastructura pietei europene (cunoscut sub denumirea de "EMIR") stipuleaza normele referitoare la contractele derivate extrabursiere, contrapartile centrale si registrele centrale de tranzactii, conform angajamentelor G20 adoptate in Pittsburgh in septembrie 2009. Obiectivul EMIR este atingerea obiectivelor generale de reglementare pentru atenuarea riscului sistemic, imbunatatirea transparentei pe piata contractelor derivate extrabursiere si mentinerea stabilitatii financiare.

Pentru a creste transparenta pe piata derivatelor extrabursiere, Regulamentul stabileste ca toate informatiile privind contractele derivate europene trebuie raportate registrelor centrale de tranzactii si puse la dispozitia autoritatilor de supraveghere, inclusiv Autoritatea europeana pentru valori mobiliare si piete (AEVMP).

Pentru a atenua riscul de contraparte, Regulamentul stabileste obligatii stricte organizationale, de conduita in afaceri si prudentiale pentru contrapartile centrale (CPC). Contractele derivate standard trebuie compensate prin CPC.

Pentru a reduce riscul operational, Regulamentul solicita obligatia utilizarii mijloacelor electronice pentru confirmarea prompta a termenilor contractelor instrumentelor financiare derivate extrabursiere.

Obligatiile de compensare si raportare se aplica: institutiilor financiare (bancile si companii de asigurari) si institutiilor non-financiare, de exemplu, societatile din domeniul energetic si companiile aeriene, care detin pozitii importante pe instrumentele derivate extrabursiere.

AEVMP este responsabila pentru identificarea contractelor care ar trebui sa faca obiectul obligatiei de compensare, si anume acelea care sunt standardizate si trebuie sa fie supuse CPC. AEVMP supravegheaza si registrele centrale. Comisia Europeana a adoptat un numar de masuri, inclusiv standarde tehnice bazate pe proiecte ale AEVMP pentru punerea in aplicare a termenelor Regulamentului. Standardele tehnice, elaborate de AEVMP, acopera o serie de teme, de exemplu, cerintele de capital ale CPC si datele minime care trebuie raportate registrelor centrale. De asemenea, Comisia a adopta decizii privind "echivalenta" pentru regimurile de reglementare ale CPC in anumite tari din afara UE.

In august 2015, Comisia a adoptat un regulament delegat care stabileste ca unele clase de instrumente financiare derivate extrabursiere pe rata dobanzii sunt compensate prin contraparti centrale. Acesta vizeaza swapurile pe rata denominate in euro, in lire sterline, in yeni japonezi sau in dolari SUA care au anumite caracteristici, inclusiv: indicele utilizat ca referinta pentru instrumentul derivat, scadenta acestuia si tipul (adica suma nominala utilizata pentru calcularea platilor efectuate pe baza instrumentului derivat).

In 5 iunie 2015, Comisia Europeana a adoptat un regulament delegat in conformitate cu articolul 85 alineatul (2) din EMIR. Acesta prelungeste exceptarea temporara de la cerintele de compensare centrala pentru sistemele de pensii (SP) pana la 16 august 2017. Conform prevederilor actuale, SP- care includ toate categoriile de fonduri de pensii- ar trebui sa procure numerar pentru compensarea centrala. Dat fiind faptul ca SP nu detin nici sume semnificative in numerar, nici active foarte lichide, impunerea unei asemenea cerinte le-ar impune acestor sisteme sa aduca modificari foarte ample si costisitoare modelului de afaceri propriu, ceea ce ar putea afecta, in cele din urma, veniturile pensionarilor.

Instrumentele financiare derivate extrabursiere sunt negociate, in general, in regim privat. In consecinta, informatiile referitoare la acestea sunt disponibile numai pentru partile contractante, fapt ce poate face dificila identificarea naturii si amplorii riscurilor implicate.

Termeni:

  • Un instrument financiar derivat este un contract financiar cu privire la valoarea sau statutul viitor al entitatii aflat la baza sa. Aceasta entitate poate fi, de exemplu, un activ, index sau rata de dobanda.
  • Un instrument financiar derivat extrabursier este un instrument financiar derivat care nu a fost tranzactionat intr-un schimb, ci mai degraba negociat privat intre doua contraparti, de exemplu, o banca si un producator.
  • Riscul de contraparte este un risc pe care o contraparte, adica cealalta parte a unei tranzactii financiare, si-l va asuma la plata.
  • O contraparte centrala CPC este o entitate care intervine intre 2 contraparti ale unei tranzactii, devenind cumparatorul pentru fiecare vanzator si vanzatorul pentru fiecare cumparator. Principalul obiectiv al CPC este de a gestiona riscul care poate aparea in cazul in care o contraparte nu poate efectua platile necesare la data scadenta si, anume, situatia de neindeplinire a obligatiilor de plata.
  • Un registru central este un centru central de date in care se raporteaza tranzactiile instrumentelor financiare derivate. Registrele centrale sunt societati comerciale. Exista registre centrale globale pentru instrumentele financiare derivate extrabursiere de credit, pe rata dobanzii si de capital.
  • Compensarea se refera la toate activitatile din momentul angajamentului luat pentru o tranzactie pana la finalizare.
  • Risc operational inseamna un risc de pierdere care rezulta in urma proceselor interne inadecvate sau esuate sau a evenimentelor externe, de exemplu, frauda, eroare umana, terorism.
  • Un instrument financiar derivat de capital reprezinta o anumita clasa de instrumente financiare derivate, cum ar fi optiunile sau contractele futures.