Executia bugetara pe 2016: Deficitul calculat de Finante, 2.41% din PIB

de DP     HotNews.ro
Vineri, 27 ianuarie 2017, 8:58 Economie | Finanţe & Bănci

Executia bugetului general consolidat din 2016 s-a incheiat cu un deficit de 18,3 miliarde de lei, respectiv 2,41% din PIB, au anuntat joi seara oficialii Ministerului Finantelor.  Veniturile (in suma de 223,7 miliarde de lei, reprezentand 29,5% din PIB), au fost cu 4,3% mai mici in termeni nominali fata de anul precedent, prezentand un grad de realizare a prevederilor bugetare anuale de 95,1%, au mai transmis acestia.

Veniturile incasate din economia interna (fara fonduri de la Uniunea Europeana pre si post-aderare) au fost in suma de 216,9 miliarde lei (28,6% din PIB), cu 0,2% mai mari fata de anul precedent, prezentand un grad de realizare a prevederilor anuale de 97,8%.

Gradul de realizare la veniturile fiscale a fost de 97,7%, fiind influentat negativ de incasarile din impozite si taxe pe bunuri si servicii (96%) si pozitiv de incasarile din impozitul pe profit (100,5%); impozitul pe venit si salarii (100,3%); impozite si taxe pe proprietate (100,2%); alte impozite si taxe fiscale (173,6%).

S-au inregistrat cresteri fata de anul precedent la incasarile din: impozitul pe profit (+11,7%), contributii de asigurari sociale (+6,3%), impozit pe salarii si venit (+4,2%), precum si accize (+3,6%). De asemenea, in cazul contributiilor de asigurari sociale se constata o depasire a prevederilor anuale cu 0,8%.

In ceea ce priveste incasarile din TVA, acestea au inregistrat o scadere cu 9,6% fata de anul 2015, pe fondul reducerii cotei standard de TVA de la 24% la 20% incepand cu 1 ianuarie 2016. Cota redusa de 9% la alimente s-a aplicat pentru tot anul 2016 fata de 2015, cand s-a aplicat doar de la 1 iunie. Gradul de realizare al TVA fata de programul stabilit pentru 2016 a fost influentat negativ de nerealizarea programului de incasari privind obligatiile restante la bugetul general consolidat, dar si de rambursarile din luna decembrie, care au fost peste media anuala.

Incasarile din accize au inregistrat o crestere de 3,6% comparativ cu anul 2015, programul de incasari realizandu-se in proportie de 97,8%. Nerealizarea a fost influentata de evolutia accizelor la produsele energetice in luna decembrie, in contextul optimizarii fiscale a operatorilor economici din perspectiva reducerii accizei la produsele energetice de la 1 ianuarie 2017.

Incasarile din alte impozite si taxa pe bunuri si servicii au scazut cu 16,7% comparativ cu anul 2015, programul de incasari fiind realizat in proportie de 60,4% din cauza nerealizarii veniturilor prevazute in bugetul fondului national unic de sanatate, respectiv contributia trimestriala pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii (fata de un nivel estimat de 2,8 mld lei, au fost incasate doar 1,3 mld lei, cea mai mare nerealizare provenind din contributia datorata pentru contractele cost-volum/cost-volum-rezultat).

La nivelul administratiilor locale s-au inregistrat cresteri fata de anul precedent la veniturile nefiscale cu 13,9%, la impozite si taxe pe proprietate cu 6,1% si la taxa pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizarii bunurilor sau pe desfasurarea de activitati cu 1,1%.
Sumele rambursate de UE in contul platilor efectuate au inregistrat o scadere de 60,7% fata de aceeasi perioada a anului precedent, cu mentiunea ca in bugetul general consolidat sunt inregistrate numai sumele rambursate aferente proiectelor ai caror beneficiari sunt institutiile publice, nefiind incluse si cele destinate sectorului privat, gradul de realizare al programului fiind de 50,7%.

 Cheltuielile bugetului general consolidat, in suma de 242 miliarde de lei, s-au redus in termeni nominali cu 0,6% fata de anul precedent si cu 2,3 puncte procentuale ca  pondere in PIB, reprezentand 94,5% din prevederile bugetare anuale.

Cheltuielile de personal au crescut cu 9,5% fata de anul trecut fiind determinate, in principal, de majorarile salariale acordate in a doua parte a anului 2015 si de majorarea salariului minim brut pe tara si prezinta un grad de realizare de 97,3% a prevederilor anuale.

Majorarile salariale acordate in a doua parte a anului 2015 au fost de 12% pentru personalul din institutiile publice locale, de 25% pentru personalul din sistemul public sanitar si pentru personalul din sistemul public de asistenta sociala, de 5% din septembrie 2015 si de 15% din decembrie 2015 pentru personalul din invatamant, de 10% pentru personalul din sistemul bugetar exclusiv sanatate, invatamant si asistenta sociala. Majorarea salariului minim brut pe tara a fost de 75 de lei incepand cu 1 iulie 2015, de la 975 de lei la 1.050 de lei si cu 200 de lei incepand cu 1 mai 2016, de la 1.050 de lei la 1.250 de lei.

De asemenea, din august 2016 se aplica prevederile O.U.G. nr. 20/2016 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

Cheltuielile cu bunuri si servicii s-au majorat cu 1,2% fata de anul precedent, dar fata de prevederile bugetare au inregistrat un grad de executie de 95,1%, majorari semnificative inregistrandu-se in cazul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, respectiv de 9,8%.

Cheltuielile cu asistenta sociala au crescut fata de anul precedent cu 7,7%, fiind influentate, in principal, de majorarea cu 5% a punctului de pensie de la 1 ianuarie 2016 si de dublarea alocatiei de stat pentru copii incepand cu 1 iunie 2015, precum si alte masuri ce au fost aprobate in timpul anului 2016. Toate acestea au condus la  suplimentari ale cheltuielilor cu asistenta sociala, avute in vedere la prima rectificare bugetara. Alti factori care au contribuit la sporirea cheltuielilor sociale sunt: cresterea numarului de beneficiari de ajutor social prin excluderea alocatiei de stat pentru copii din veniturile familiei la stabilirea ajutorului social (VMG); majorarea indemnizatiei acordate adultului cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului social debutant cu studii medii din unitatile de asistenta sociala din sectorul bugetar, altele decat cele cu paturi, si majorarea numarului de persoane incadrate in diverse tipuri de handicap; majorarea si modificarea modalitatii de stabilire a indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului si stimulentul de insertie; pensii de serviciu pentru grefieri, personal aeronautic, functionari publici parlamentari, auditori ai Curtii de Conturi.

Dobanzile si subventiile au inregistrat de asemenea majorari fata de realizarile anului precedent cu 4,5%, respectiv 5,3%.
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 29,5 miliarde de lei, respectiv 3,9% din PIB, prezentand un grad de realizare a executiilor bugetare anuale de 76,5%.


Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ca voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

2672 vizualizari

  • -8 (10 voturi)    
    Deci inafara de criza din 2009-2010 acesta (Vineri, 27 ianuarie 2017, 9:42)

    xrogo [utilizator]

    este singurul an in care s-a realizat o asa scadere mare a veniturilor bugetare,astia da tehnocrati,deci guvernul Ciolos nu mai este guvernul "0" ci guvernul minus!
    • +4 (4 voturi)    
      Greu cu matematica (Vineri, 27 ianuarie 2017, 10:14)

      Mustata lui Dragnea [anonim] i-a raspuns lui xrogo

      Nu poti să ai venituri mai mari din moment ce reduci niste taxe. Cu toate astea veniturile au fost mai mari (+0,2%) ca anul trecut, minusul venind din TVA (-9,6%) din moment ce s-a redus de la 24% la 20%.
      Dar e de inteles tu fiind un mare consumator de latrina3/rahattv. Stai să-i vezi pe ăstia de acum când vor arunca România in aer, o să vezi la anul pe timpul ăsta, daca nu mai devreme.
      • -1 (1 vot)    
        Deci veniturile au fost mai mari,dar (Vineri, 27 ianuarie 2017, 12:21)

        xrogo [utilizator] i-a raspuns lui Mustata lui Dragnea

        minusul a venit din...,ce minus bre,daca veniturile au fost mai mari!
        • 0 (0 voturi)    
          Din estimari pompieristice (Vineri, 27 ianuarie 2017, 12:38)

          UnObservator [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

          Pe parte de fonduri europene unde proiectul de buget de la final de 2015 prevedea niste sume enorme incasate la buget. De acolo ai minus.
        • +1 (1 vot)    
          La tine e greu si cu cititul . (Vineri, 27 ianuarie 2017, 12:59)

          Mustata lui Dragnea [anonim] i-a raspuns lui xrogo

          Chiar si cu scrisul daca mă uit mai bine. Cu intelesul a ce citesti e clar că esti pe dinafara. Probabil faci parte din cei 42% de analfabeti functional ai României.
          Veniturile au fost mai mari ca anul precedent dar mai mici ca pondere in PiB
          Ca să-ti explic pe intelesul tău, veniturile per ansamblu sunt mai mari ca-n anul precedent, dar nu cu atât cât s-a prognozat din cauza ( in special) al incasărilor mai mici pe TVA.
          Capisce? Sau trebuie să-ti desenez.
    • +4 (4 voturi)    
      tva (Vineri, 27 ianuarie 2017, 10:23)

      rrat [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      a scazut tva-ul...este factorul cel mai important
    • +4 (4 voturi)    
      nu porea le ai (Vineri, 27 ianuarie 2017, 10:23)

      adrisant [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      Astia tehnocrati, draga postac de la partid. Oare nu ti-e putin jena asa, inauntrul tau?
    • +2 (2 voturi)    
      pai bre postacescu, (Vineri, 27 ianuarie 2017, 11:36)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      ia uita-te la lista de scaderi de taxe din 2016:
      - TVA scazut dela 24 la 20%
      - cas scazut cu 5%
      - impozit pe dividende de 5%

      si cite-or mai fi...

      E de asteptat ca atunci cind reduci impozitele sa aduni mai putini bani la buget, nu?

      Las ca ne arata stapinii tai anul asta cit vor colecta ...
    • +1 (3 voturi)    
      Postac Sarac (Vineri, 27 ianuarie 2017, 11:47)

      Van_the_Man [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      Vai de capul tau...
    • 0 (0 voturi)    
      nu dau cu parul (Vineri, 27 ianuarie 2017, 14:34)

      Crist y [anonim] i-a raspuns lui xrogo

      doar intreb: daca tehnocratii au zis ca au realizat deficit de 2,60 % si a lui drac.nea zic de 2,41 %, nu inseamna ca s-a cheltuit mai putin decat se estima? Deci gaura e damb?
    • 0 (0 voturi)    
      eu (Vineri, 27 ianuarie 2017, 18:14)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      te inteleg.
      dar chiar sa faci pe prostul dincolo de ridicol???
  • +3 (3 voturi)    
    Sunt curios daca 2,41 %.... (Vineri, 27 ianuarie 2017, 11:57)

    gigiN [utilizator]

    ...include si gaura (neagra) din creierasul defect al "primministrului"din tenebre -dragnea.
    • -2 (2 voturi)    
      Pai stai asa (Vineri, 27 ianuarie 2017, 12:20)

      UnObservator [utilizator] i-a raspuns lui gigiN

      "Gaura" ajuns de la 10 la 7.4 mld lei. De aici, peste trei sferturi sunt nerealizari pe parte de incasari fonduri europene. Sau, ma rog, estimari de incasari fonduri europene. Or, asta nu-i poti arunca in carca (doar) acestui guvern, fiindca nu poti tripla incasarile de bani UE in 6 luni, nu asa functioneaza mecanismul...

      Ca raspuns la intrebarea ta, cu tot cu cei 7.4 mld eram la -11 mld. lei. Adica un deficit de ~1.45% din PIB.

      Parerea mea este ca s-au facut estimari nerealiste, exagerate cu privire la incasari de fonduri UE pentru a mari niste cheltuieli in alta parte, totodata incadrandu-te in deficit. De taiat stiau ei sa taie din alta parte pe parcurs.
      • +2 (2 voturi)    
        tu nu intelegi un lucru simplu (Vineri, 27 ianuarie 2017, 13:34)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui UnObservator

        pe partea de fonduri europene banii apar si la venituri si la cheltuieli.
        Pe de o parte cheltui banii ca sa executi lucrarea, pe de alta parte primesti banii inapoi de la UE. Deci strict pe capitolul asta, cit cheltui atit primesti. Asha ca deficitul tot 2.4 ar fi fost si daca se atrageau mai multi bani ca fonduri europene, pentru ca ar fi crescut si cheltuielile concomitent.

        Ce ar fi adus in plus fondurile europene ar fi fost niste incasari in plus la TVA, niste crestere economica, ec.

        Nush de ce pentru unii e atit de greu de priceput chestii de matematica de gimnaziu...
        • -1 (1 vot)    
          O intrebare (Vineri, 27 ianuarie 2017, 15:01)

          UnObservator [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

          Cunosti mecanismul de rambursare/decontare a banilor de la UE?

          Prognoza venit/cheltuieli nu se face in paralel, niciodata, cel putin nu pentru un singur proiect. Pentru rambursare trimiti niste declaratii de cheltuieli, pricepi? Adica tu ai investit 100% intr-un proiect si primesti apoi cota aferenta co-finantarii din partea UE. Dar banii ii bagi in 2015 si ii primesti in 2016. Ce-ar fi sa invatam fiecare sa intelegem despre ce vorbim si apoi sa-i acuzam pe altii ca nu inteleg matematica elementara? Ce spui?

          Ps. Mi-era clar ca nu ar fi scazut deficitul, ci banii incasati in plus s-ar fi cheltuit in alta parte, ideal pentru alte proiecte europene. Era doar un exemplu cum ca gaura e fictiva.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică