Isi mai aduce cineva aminte de preturile de dinainte de 1989?

de S.T.     HotNews.ro
Vineri, 17 martie 2017, 18:05 Economie | Finanţe & Bănci

Imagine dintr-un centru comercial modern
Foto: sxc.hu
Aud sau citesc destul de des opinii potrivit carora se traia mai bine inainte de 1989, scrie Dan Popa pe blogul hymerion.ro. Intuiam ca asemenea opinii sunt profund viciate, dar nu aveam datele exacte pentru a le putea interpreta. Cifre riguroase sunt dificil de gasit pana si la Statistica. Dar am facut o solicitare si azi am scos (e drept, in format print), preturile la vreo 200 de articole din perioada 1950-1970. Cele din anii 80-89 sunt foarte foarte greu de gasit, asa ca m-am multumit cu ce am primit.







De aici incolo incep discutiile si interpretarile.

Datele transmise de INS le voi transfera in fisier digital si le voi pune tuturor la dispozitie, dar cel mai devreme saptamana viitoare.

As avea de facut o mentiune, legata de chirii. Statistica vremii calcula doua tipuri de chirii: una pentru cei cu salariu de pana in 1600 de lei si alta entru cei cu salariul peste 1601 lei. Ambele vizau chiria platita pentru un apartament de doua camere, dotat cu baie, bucatarie, incalzire centrala, avand circa 30 mp spatiu efectiv locuibil, aflat in constructii noi, locuit de o familie compusa din 3 persoane.

De asemenea, pana in 1967, hotelurile aveau doua tarife medii: pentru cele cu incalzire si cele pentru camere fara incalzire). Dupa 1967, preturile s-au unificat.

De asemenea, rog a se tine seama ca cifrele de mai sus sunt mediile nationale pentru un an. Ele pot varia geografic (vor fi fiind hoteluri in zone  nu foarte turistice care sa aiba preturi mai mici decat cele din Bucuresti de pilda) sau chiar in cursul unui an. Discutam deci de medii, dar datele sunt obtinute de la Institutul National de Statistica, asa ca nu prea pot fi puse la indoiala.





Ce constatam, foarte pe scurt? Ca in 1952, lucrai 3 luni pentru o bicicleta productie interna. In 1970, din banii facuti intr-o luna, iti luai doua biciclete.

Mai sus aveti o imparteala directa: cata paine iti puteai lua dintr-un salariu, cat lapte , cate luni de chirie samd.

Daca luati salariu mediu net din ianuarie 2017 (2300 de lei) comunicat de INS si faceti voi insiva asemenea "imparteli", o sa vedeti ca in prezent se traieste mai bine. Eu am facut de pilda calcule pentru preturile medii la hotelurile actuale de 3 stele (echivalentul a celor de categoria I pe vremea cealalta) si mi-a dat cu plus pentru traiul de acum. Sau luati chiriile, ca acolo treaba pare si mai evidenta. Asta ca sa nu mai discutam de faptul ca initiativa privata lipsea masiv, ca libertatea nu exista, ca era imposibil sa iti iei buletinul si sa hoinaresti prin ce tara europeana vrei samd. Nu spune nimeni ca atunci cand ceva se castiga nu exista costuri, dar pe cifre, stam mai bine, zic.

Comenteaza pe blogul Hymerion.ro.


Citeste mai multe despre   










18065 vizualizari

  • +15 (27 voturi)    
    Autorul omite ceva (Vineri, 17 martie 2017, 18:19)

    banel [utilizator]

    Fiecare vede lucrurile in mod subiectiv, prin prisma experientelor proprii. Cei care mor acum de foame sau nu au un acoperis deasupra capului, chiar o duceau mai bine atunci.
    Apoi, mai e ceva, cei nemultumiti sunt mult mai vizibili decat cei multumiti...in domeniul customer care este foarte vizibil acest fenomen.
    • -5 (17 voturi)    
      1989: paine 4.5 lei; pensie 2200 lei = 488 paini (Vineri, 17 martie 2017, 20:13)

      dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui banel

      Caz concret: Anul 1989, Profesor de liceu pensionar de 20 ani, orașul Craiova.
      --------------------
      Pensie 2200 lei
      Pâine 4.5 lei
      ---------------------
      488 pâini/luna

      Alt caz: Anul 1997, tânăr inginer electronist, București.
      ---------------------
      Salariu: 75 dolari
      Chirie: 60 dolari la o garsoniera foarte ieftina cu apa calda și căldura tăiate.

      Înainte de 22 Decembrie 1989 chiria și întreținerea erau derizorii. Astăzi ele iți înghit 80-90% din venit. Pe de alta parte salariul mediu calculat este irelevant atâta timp cât dacă 10% din locuitorii activi ai Romaniei au servici. Restul nu poseda nici un venit și sunt obligați sa plece în alte tari pentru a primi un ajutor social din care sa-și plătească chiria și sa supraviețuiască, sperând ca va reveni comunismul în Romania și toți cei ca Dan Popa vor fi arși în termocentrale de vii.
      • +4 (12 voturi)    
        2200 de lei era un salariu bun (Sâmbătă, 18 martie 2017, 10:58)

        Francisc 1 [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        minti sau esti pe langa subiect , plus ca la paine aveam cartela deci mai mult de 30 de jumatati de persoana nu aveai cum sa cumperi ! Aveam cartela si la salam si oua , iar in rest nu prea gaseam nimic !
        • -1 (1 vot)    
          Nu era cartela la salam sau oua (Sâmbătă, 18 martie 2017, 16:00)

          dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui Francisc 1

          Cartela era la pâine, zahar, ulei și benzina. La București însa nu exista rationalizare si nici în orașele muncitorești ca Petroșani. La salam și oua nu exista nici o cartela iar pâine cumpărai din cea fără sare care era la liber și se găsea mai mereu, dacă nu iți ajungea rația.
          In ceea ce privește pensia unui profesor de liceu atâta era. Nu mint deloc.
      • +1 (1 vot)    
        aia cu tanarul inginer electronist (Sâmbătă, 18 martie 2017, 16:02)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        e cam trasa de par. Am fost tanar inginer in anii 90 in Bucuresti si am sta cu chirie cam pana in 2002. Logic ca n-a fost usor dar niciodata chiria nu a fost 80% din salariu.
        Pe de alta parte de ce compari cu anii '90? Cand clica lui Iliescu stopase tara pentru un deceniu? De ce nu il intrebi pe tanarul inginer ce leafa are acum(presupunand ca nu a ramas la fel de fraier ca in anii 90)?
  • +29 (33 voturi)    
    Ne aducem aminte pt Dvs (Vineri, 17 martie 2017, 18:21)

    tudor74 [utilizator]

    Ce puteati cumpara inainte de 89 ?
    Raspuns: mai nimic :) Aveai bani dar nu aveai pe ce sa ii cheltui. Exceptie facand membrii de partid care aveau propria casa de comenzi de unde puteai comanda, ti le aduceau ei acasa, o gramada de produse din occidentul decadent si inamic la popurului proletar.
    • -8 (18 voturi)    
      si in conditiile de acuma (Vineri, 17 martie 2017, 18:54)

      MoemBius [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

      cind ai ce cumpara da n-ai cu ce sa cumperi e cu mult diferit? sau mai bine mori de foame ....bine ca ai ce cumpara
      chestia aia cu cererea si oferta eu unul nu am inteles-o cel putin in ultimii 27 de ani
      daca un produs nu se cumpara ....scadem pretu
      ati vazut vreun produs sa scada pretu ?
      cool
      • +1 (7 voturi)    
        E foarte mult diferit (Sâmbătă, 18 martie 2017, 10:43)

        Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui MoemBius

        Cand ai ce cumpara, daca nu esti lenes, batut in cap, sau cu vreo problema de sanatate, poti sa faci ceva ca sa ai cu ce cumpara. Cand n-ai ce cumpara, si muntii sa-i muti din loc si tot acolo esti.

        Legea cererii si ofertei e o chestie putin mai complexa decat crezi matale. Scazi pretul daca iti permit costurile. Pe de alta parte, daca pretul nu scade, inseamna ca-s destui cei care isi permit pretul ala, si vanzatorul n-are motive sa scada pretul, sau ca costurile sunt suficient de mari cat sa nu-i permita sa scada pretul. Ca unii sau altii nu se afla printre cei ce-si permit un produs anume nu inseamna ca legea cererii si ofertei nu functioneaza.
    • -2 (6 voturi)    
      habar nu ai (Sâmbătă, 18 martie 2017, 10:47)

      vasilica_costica [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

      la casele de comenzi erau numai lucruri romanesti, straine erau doar la shopuri pe valuta, habar nu ai dar comentezi
      • 0 (2 voturi)    
        banuiesc ca si portocalele erau romanesti (Sâmbătă, 18 martie 2017, 16:04)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui vasilica_costica

        Facute la Statiunea experimentala de la Baneasa!
    • 0 (4 voturi)    
      cand spui inainte 1989.... (Sâmbătă, 18 martie 2017, 15:39)

      Foxcrawl.com [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

      specifica ce perioada. Da, devenise naspa incepand cu cativa ani inainte de revolutie, dar lucrurile nu au fost asa mereu.
  • +7 (27 voturi)    
    dar factorul evolutiv al tehnologiei ? (Vineri, 17 martie 2017, 18:24)

    torna_fratre [utilizator]

    Sigur se traia mai bine atunci?Nu vad de ce calculam la preturile de acum 25-30-50 ani cand pentru o bicicleta manopera si timpul de ciclu pentru a scoate un produs finit era mai mare,resursele cheltuite asisderea .
    Mai pe intelesul multor statisticieni evolutia tehnologica a facut ca produse care acum 30 ani erau scumpe acum sa fie ieftine tocmai ca resursele investite si manopera sunt mult mai mici comparativ cu acele vremuri.
    Poate bicicleta made in 1970 se construia in 8 ore de munca, acum conform liniei 1 piece flow o bicicleta este gata in 5 minute.
    Astfel ca eu inclin sa cred ca saltul tehnologic a facut mult mai accesibile produse care acum ceva timp erau mai scumpe sau mai greu accesibile.
    Ca sa nu zic ca acum cu 10.000 lei iti iei o masina second hand facuta in europa de vest(Opel,VW) pe cand acum 30 ani iti luai doar 1 TV color.
    Asta inseamna saltul tehnologic.Suprasaturatie de produse avansate tehnologic.
    • +8 (14 voturi)    
      tehnologia nu evolueaza singura (Vineri, 17 martie 2017, 19:58)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui torna_fratre

      ca sa-ti construiasca robotii o masina sau o bicicleta in fabrica ai mai intai nevoie de niste oameni destepti care sa gandeasca acei roboti, apoi de altii care sa-i construiasca. efortul nu scade, dar se diversifica.

      automatizarea ajuta la reducerea muncii manuale, dar ignorantii uita ca pentru asta e nevoie de mult mai mult efort intelectual. nu e nevoie de multa scoala ca sa tai teava si sa o sudezi in forma de cadru. sa zicem ca-i ia 8 ore. dar pe cel care si-a tocit coatele prin scoli si continua sa invete zi de zi ca sa fie la curent cu toate avansurile tehnologice cum il rasplatesti pentru tot efortul lui? da, poate ca ii ia doar o jumatate de ora sa programeze robotul, dar pentru timpul in care a invatat cum sa programeze un robot, nu il platesti?

      mai simplu spus, nivelul de trai nu creste pentru ca muncim mai putin, ci pentru ca muncim mai "cu cap".
      • +1 (1 vot)    
        tehnlogia vine cu timpul.... (Sâmbătă, 18 martie 2017, 15:42)

        Foxcrawl.com [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        nu ca sunt acum unii mai destepti decat altii din trecut. Ia vezi cati sunt in stare sa reconstruiasca teoria cuantica a lui Schrodinger sau a lui Heisenberg. Sau vezi in ce perioada au trait cei mai mari fizicieni ai lumii.
    • +16 (18 voturi)    
      Si ti se pare (Vineri, 17 martie 2017, 20:00)

      Printesa Leia Volguta Vaselinescu [utilizator] i-a raspuns lui torna_fratre

      Ca acest avans tehnologic a fost rezultatul comunismului? Hai sa iti spun eu cum era: iti amintesti de ventilul comunist de la rotile de bicicleta Pegas? Un stutz metalic acoperit cu un cauciuc. Pompai aer la greu ca luptai cu expansiunea cauciucului.

      Imi vei spune: pai era mai usor sa folosesti un ventil cu bila. Ai avea dreptate DAR era o singura fabrica ce fabrica ventile. Aproviziona cu ventile orice alta ramura economica. Pe scurt: monopol.

      Te intreb: pai daca voiai sa pui un ventil oricum il luai de la ei. Ce anume motivatie ar fi avut cei de la fabrica sa investeasca in inventii, retehnologizare, modificarea liniilor de productie cand tu muritorul oricum luai de la ei ventilele!?!?!? Raspund: NIMIC.

      In comunism avansul tehnologic era pentru rezolvarea unor probleme (cand copiau de la altii). Odata insa scos produsul inventivitatea devenea zero pentru ca Dacia era scumpa si se lua oricum pe lista. Tu voiai Dacia si o luai de la ei. Ce daca usa nu se inchidea sau benzina iti curgea din rezervor. Voiai Dacie? Luai Dacie.
    • +11 (13 voturi)    
      cateva observatii (Vineri, 17 martie 2017, 21:35)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui torna_fratre

      Autorul nu sustine ca "se traia mai bine atunci" ci dimpotriva.
      Factorul tehnologic nu e un drept inalienabil la popoarelor. De exemplu intre 1970 si 1990 salturile tehnologice in Vest au fost formidabile dar nivelul de trai al romanilor a scazut tragic. Vedeti Coreea de Nord sau Cuba!
    • +7 (11 voturi)    
      exista niste statistici legate de mancare (Vineri, 17 martie 2017, 21:40)

      Irizat [anonim] i-a raspuns lui torna_fratre

      si tot acum iesi pe plus.
      eram copil dar imi aduc aminte ca o paine normala era 4 lei. azi e 1 leu.
      1 kg de muschi de porc era 37 de lei. azi e vreo 25.

      salariul mediu se invartea si atunci tot pe la 2200-2300 de lei (maica-mea avea 2000 de lei ca stenodactilografa, tata, inginer avea 3700).

      deci azi cumperi mai multa mancare.
      • +1 (1 vot)    
        Statistici false (Duminică, 19 martie 2017, 7:31)

        sun [utilizator] i-a raspuns lui Irizat

        Ca sa faca punctul de pensie mic INS a dat in 1986 salariul mediu 3600 lei iar in 1989 cam 4000 lei !? O paine era cam 2,2 lei! Mai depindea si de gramaj sau tip! Dar inainte de 1980 chiar nu a fost lipsa de alimente iar lipsa urma sa dispara din 1990 cand se terminau datoriile externe! Multi ,, oraseni,, aveau insa gospodarii la tara unde parintii le cresteau pasari si porci ! plus legume si fructe! Rau a fost pentru cei ce nu aveau rude la tara! Dar comunismul a cazut si in alte tari socialiste care nu au avut lipsuri alimentare! A cazut pentru ca blocul capitalist era mult mai mare si facea politica economica mondiala! Constrangerile impuse de acestia au facut sa esueze incercarea de comunism! Eu cred ca pentru Romania comunismul este mai bun in comparatie cu stresul si nedreptatile de acum! Amagirea bunurilor de consum a cam trecut si nemultumirile incep sa fie din ce in ce mai mari! Dictatura unei clase privilegiate( bugetari +rude) este mult mai ticaloasa prin comparatie cu dictatura proletariatului! Acum chipurile esti liber dar daca nu platesti impozitele aberante( sclavagiste) impuse de privilegiatii care conduc tara ajungi la inchisoare! Acest stres si aceasta teroare nu exista inainte! Dar acum esti liberi sa latrii la luna si daca ai bani sa hoinaresti prin lume dar esti cam slavul unora! Cam putin ca sa tropai de fericire!
  • -5 (21 voturi)    
    ei nah' (Vineri, 17 martie 2017, 18:41)

    hot news [utilizator]

    :)))
    da isi mai aminteste cineva sau a citit despre perioadele cand nu existau bani si doar prin troc puteai capata ceva ce nu puteai face chiar tu?
    sau cum oamenii vanau odata doar cat le trebuia ?
    sau cand oamenii traiau din ce cultivau si atat?

    Adica..de ce kkt era nevoie de comparatiile astea??
    Vremuri total diferite,cu mentalitati diferite,cu OPORTUNITATI diferite.
    • +1 (11 voturi)    
      Ce varsta ai? (Vineri, 17 martie 2017, 20:01)

      Printesa Leia Volguta Vaselinescu [utilizator] i-a raspuns lui hot news

      De iti amintesti atat de bine de perioada medievala? Comunismul a fost acum nici 30 de ani dar tu probabil l-ai vazut pe Stefan cel Mare mic.
      • +2 (8 voturi)    
        Are o atitudine mult mai sănătoasă decât noi :) (Sâmbătă, 18 martie 2017, 0:22)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui Printesa Leia Volguta Vaselinescu

        În esență are dreptate, ce sens au discuțiile despre cât de bine e azi și cât de rău era ieri?

        Pentru unii era mai bine atunci, pentru alții e mai bine azi. Pentru mine e mult mai bine azi, dar sunt și la 3.000 km distanță. Însă am fost anul trecut prin niște sate aflate la 100 km de București, iar pentru acei oameni chiar era mai bine în urmă cu 30 de ani.

        Practic orice discuție pe tema asta e superfluă, orice persoană are propria realitate cu care trebuie să se descurce.
  • -3 (9 voturi)    
    FSN (Vineri, 17 martie 2017, 19:09)

    Protoss [utilizator]

    Per total se traia mai bine atunci, nimeni nu poate sa ma contrazica fara sa ii arat statisticeile ca atunci eram 23 de milioane in Romania sia cum sunte 15, inafara de cei plecati in strainatare din cauza natalitatii suntem cu 4 milioane mai putini. un adevarat genocid pornit de ILIESCU.
    • +3 (3 voturi)    
      Hahhahaa, tu contrazici toate analizele (Sâmbătă, 18 martie 2017, 15:50)

      bdbd [utilizator] i-a raspuns lui Protoss

      stiintifice care spun ca, cu cat creste mai mult nivelul de trai, cu atat mai mult scade populatia unei tari! https://www.ted.com/talks/hans_rosling_shows_the_best_stats_you_ve_ever_seen https://www.ted.com/talks/hans_rosling_on_global_population_growth
  • -1 (5 voturi)    
    ar trebui... (Vineri, 17 martie 2017, 19:38)

    liviu_ [utilizator]

    o comaparatie si cu ce e acum...
    ar avea inclusiv comunistofilii o surpriza...

    mai mult computere, masini,. bicxle etc... doar "productie interna" ....

    sa vedem cum mai erau romanii smecheri la Microsoft cu HC ...
  • +3 (9 voturi)    
    chiar analiza preopinentului ... (Vineri, 17 martie 2017, 20:20)

    ValentinBrojban [anonim]

    incompleta cum e spune ca se traia mai bine. Sa completam: chiria la stat era preponderenta cam 95% si era modica. eu aveam 2400 si plateam 180 deci 7,5% din salariu. acele locuinte cu aceasta chirie au fost date locatarilor la preturi modice (dupa marea-nghesuiala) care n-au tinut cont de inflatie si astazi romanii au procentul cel mai mare de proprietari ai unei locuinte ~80% in ue. intretinerea la fel. nu-mi amintesc sa nu fi fost platita ca azi la asociatie de nu se mai ridica nici gunoiul. Intrebare: cati isi permiteau aceste preturi atunci si cati acum. analiza trebuie facuta ca la biciclete pe toti locuitori cu si fara salarii (medii) - erau foarte putini nesalariati ( de multe ori gen jhon becali care specula bilete de cinema pe care se scula prea de dimineata sa le procure si de atata munca a fugit in occidentul bogat).
    • +1 (5 voturi)    
      Aveai chirie si intretinere modica ... (Sâmbătă, 18 martie 2017, 10:49)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui ValentinBrojban

      ... si ti se taia curentul, apa calda aveai doua ore pe saptamana, blocuri izolate termic ioc, toata lemnaria era facuta in bataie de joc de puneai paturi pe geamuri iarna sa nu traga curentul. Nici acuma, daca iti iei un apartament taiat de la utilitati, prin care bate vantul, nu cred ca te costa foarte mult chiria si intretinerea. Io inteleg ce zici matale, da' hai sa comparam mere cu mere.
      • +1 (5 voturi)    
        asta doar (Sâmbătă, 18 martie 2017, 13:26)

        keiser_soze [utilizator] i-a raspuns lui Eu the first

        incepand din anii 80. Pina atunci, insa, imi aduc aminte deseori cum parintii mei, in miezul iernii, deschideau larg ferestrele spunand : iar s-a imbatat fochistul ! Si inca ceva : imi aduc aminte si acum mirosul de cafea naturala proaspat rasnita, puteai cumpara 50 gr., apoi de macelarii care intrebau ''ce doriti sa gatiti astazi, doamna ?'' si iti pregateau ei tot ce era necesar. Imi aduc si azi aminte de sunca de Praga cu gustul ei inconfundabil, de zilele de la sfarsit de saptamana cand ieseam seara la terasa cu parintii....
        Asa cum am mai spus, inainte de 80 erau alte conditii de viata si oamenii simpli traiau mai bine decat azi.
        • 0 (10 voturi)    
          Țara trăia din împrumuturi înainte de 1980 (Sâmbătă, 18 martie 2017, 15:16)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui keiser_soze

          Se trăia bine înainte de 1980 pentru că prețurile și costurile nu aveau nicio legătură între ele.

          Am prins și eu vremurile când erau câte 6 râșnițe de cafea cu sortimente diferite, atât la cofetărie, cât și la alimentara de lângă cofetărie, dar era cel mai bun exemplu de organizare lipsită de orice baze economice.

          Neavând firme care să trăiască din comerțul cu cafea, când statul a decis că nu mai importă cafea, chiar n-a mai importat cafea și în raft la alimentara s-a mai găsit numai ”nechezol” (înlocuitor de cafea din orz, de unde și denumirea derogativă).

          Statul comunist funcționa ca o megacorporație și nu putea avea altă soartă decât să dea faliment. Ce corporație pe lumea asta se ocupă simultan de cafea vândută în cofetării, de măcelării, dar și de tractoare și locomotive? E ca și cum ai jongla cu 50 de mingi de tenis deodată, nu există alt final decât să le scapi pe toate pe jos.

          Măcelarii aveau timp de pierdut cu tine înainte de 1980 fiindcă nu erau toate blocurile construite, dar alimentara din cartier era deja în funcțiune. Iar căldura tot de asta era în exces, erau gata numai 4-5 blocuri din 20 proiectate.

          Dar când tot cartierul a fost gata, ba chiar s-au adăugat 2 blocuri în plus că așa a decis Ceaușescu într-o vizită de lucru, măcelarul n-a mai avut carne, iar fochistul de la centrală n-a mai avut căldură de unde să-ți dea, că nu putea controla el magistrala care venea de la CET, el avea doar schimbătoarele de căldură.
          • +1 (5 voturi)    
            Coreeect! (Sâmbătă, 18 martie 2017, 15:58)

            bdbd [utilizator] i-a raspuns lui Harald

            Corect spus, asa e.
          • -1 (3 voturi)    
            DUS CU PLUTA (Duminică, 19 martie 2017, 7:48)

            sun [utilizator] i-a raspuns lui Harald

            Vorbesti aiurea si dezinformezi! Mancarea mergea la export pentru anularea datoriilor( cam 10 miliarde dolari) Acum sunt peste 90 de miliarde de dolari ! Si a venit lovitura de stat si gata capitalismul a adus mancare, masini si plimbari! Dar datoria cine o plateste? ca unii traiesc ca belferii acum si tara se imprumuta pentru asta!
          • +1 (1 vot)    
            iar (Duminică, 19 martie 2017, 17:21)

            keiser_soze [utilizator] i-a raspuns lui Harald

            statul asta care se chinuie de dupa 89 incoace.....cate autostrazi sau strazi, cel putin, am construit ? Cate datorii s-au facut numai pentru asa ceva si cine crezi ca le plateste ?
            Ce s-a intamplat cu sistemul de irigatii, asa cum era putea fi imbunatatit , nu distrus !
            Repet inca odata : nu sint nostalgic, dar ca sa afirmam ca tot ce exista atunci era prost este o aberatie ! Vad tot soiul de comentarii pe aici care sustin ca prin acele imense sacrificii ne-am platit datoria externa si este corecta afirmatia, dar se uita cu usurinta ca dupa 89 am acumulat datorii...pentru ce, mai exact ?
        • -1 (5 voturi)    
          mai studiaza un pic si vezi cum pacalise (Sâmbătă, 18 martie 2017, 16:13)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui keiser_soze

          Ceausescu Occidentul dupa momentul 1967 si astia s-au grabit sa-i dea credite la greu. Numai ca cizmarul le-a bagat in consum( de unde bunastarea relativa) si investitii faraonice si cretine care nu au produs niciodata decat pierderi. Cand a venit scadenta dupa 1980 roata s-a intors rapid.
          Deci toata acele conditii de viata nu aveau nimci de-a face cu geniul Carpatilor sau comunismul in sine ci tineau de o conjuctura favorabila de care ghiolbanul si-a batut joc!
          • 0 (2 voturi)    
            esti propagandist (Duminică, 19 martie 2017, 7:50)

            sun [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

            faci propaganda de doi lei, habar nu ai ce vorbesti, esti ca tatele din poarta!
        • +2 (2 voturi)    
          ASA ESTE! (Duminică, 19 martie 2017, 7:42)

          sun [utilizator] i-a raspuns lui keiser_soze

          In alte tari socialiste vecine unde se traia mult mai bine comunismul tot a cazut! Si asta pentru ca blocul capitalist dicta economia mondiala si ne exploatau si atunci! Nu aveai cum sa te izolezi total! Inegalitatile si inechitatile erau insa mult mai mici iar pentru o tara saraca ca Romania se potrivea mai bine socialismul prin comparatie cu acest capitalism de cumetrie! Scuze de deranj!
  • +5 (5 voturi)    
    Pegas (Vineri, 17 martie 2017, 21:19)

    DT34 [utilizator]

    Ca tot vad comparatii la biciclete.
    Acum un Pegas Practic costa 1500, exact acelasi pret care se gasea acest model prin 1980, care se numea Pegas Camping, dar noi o numeam Pegas 1500 ca asta era pretul, si celalalt pegas cu sa lunga ii ziceam Pegas 1200 ca ala era pretul (sau cel putin asa imi amintesc eu). Si salariul cam acelasi ca in 1980.
    • 0 (4 voturi)    
      Confunzi la calitate (Sâmbătă, 18 martie 2017, 14:33)

      Spiky [utilizator] i-a raspuns lui DT34

      Pegasul este de calitate medie spre înaltă. Bicicletele ieftine sunt in jurul a 300-500, nu 1500... Nu compara Skoda cu Loganul...
      • -3 (3 voturi)    
        Adevarat, Loganul e mai bun (Sâmbătă, 18 martie 2017, 15:52)

        andipetre [utilizator] i-a raspuns lui Spiky

        Nu poti sa le compari.
  • +2 (6 voturi)    
    analiza (Vineri, 17 martie 2017, 21:37)

    keiser_soze [utilizator]

    e destul de subiectiva si omite aspecte esentiale : de exemplu in piete preturile erau fixate printr-un mercurial, salariul prezentat era din prima treapta de incadrare (sistem similar exista si in alte state europene, numai noi am distrus echilibrul) iar in functie de vechime ti se mai acorda un spor. In general preturile erau echilibrate astfel incat sa-ti ajunga de la o luna la alta. Abia din anii 80 a inceput declinul rapid si nu se mai gasea aproape nimic de mancare. Imi aduc aminte ca hainele erau cam scumpe, in general cele pentru copii, dar femeile care voiau sa fie in trend cu moda apelau la croitorese sau isi lucrau singure modelele dorite.
    E foarte adevarat ca pentru un autoturism si, mai tarziu, pentru un televizor color, trebuia sa te inscrii si sa economistesti lunar, dar am vazut asta la bancile din ziua de azi, au avut (sau mai exista inca ?) un program similar spre copy/paste.
    Nu tot ce exista inainte de 89 a fost prost, de exemplu discutam cu o doamna englezoiaca, de aceeasi varsta cu mine si am constatat ca regulile din scolile lor nu erau prea diferite de ale noastre. Ma refer la perioada anilor 65 - 75.
    Asadar, articolul acesta se bazeaza mai mult pe o experienta personala si cateva date statistice prezentate cam trunchiat .
    • +4 (6 voturi)    
      pana in anii'70 a fost greaua mostenire a (Sâmbătă, 18 martie 2017, 15:43)

      bdbd [utilizator] i-a raspuns lui keiser_soze

      regimului burghezo-mosieresc, dupa '70 a inceput deja declinul regimului comunist.
  • -6 (10 voturi)    
    bicicleta (Vineri, 17 martie 2017, 21:55)

    m12 [utilizator]

    Si-acuma ce bicicleta iti iei cu 2300 lei? Una mediocra din China...
    • -1 (1 vot)    
      Mi-am luat ... (Sâmbătă, 18 martie 2017, 10:54)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui m12

      ... la mana a doua o bicicleta nemteasca, veche de cativa ani, pe care-o calaresc de cativa ani deja, si care inca merge mai bine decat multe biciclete noi, desi nu ma pot lauda c-o intretin prea bine. M-a costat 1050 de lei. Daca te duci in pravaliile specializate, ai sa vezi biciclete absolut comparabile cu Pegas, cu echipare mai buna, care costa sub 1000 de lei.
    • +1 (5 voturi)    
      esti sigur ca stii ce vorbesti? (Sâmbătă, 18 martie 2017, 16:24)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui m12

      Sau ai ramas blocat mental in epoca in care aveai de ales intre Tohan si trei modele de Pegas(+ Ukraina si semicursiera Sputnik)
      Daca vrei chinezarii gasesti probabil cu 300-500 lei. La 2000 de lei iei chestii echipate cum nici mama bicicletelor comuniste nu visa! Shimano Deore, frane hidraulice, rock shox, etc.
  • +11 (13 voturi)    
    Cand vezi ca existau la hotel... (Vineri, 17 martie 2017, 22:02)

    cartofil [utilizator]

    camere cu incalzire si camere fara incalzire, iti dai seama de pasul inainte facut, totusi. O observatie, preturile la un produs sau serviciu(hotel) erau aceleasi in toata tara, la Bucuresti ca si la Cocarlati. De aia trebuiau sa inceapa sa functioneze pilele si relatiile ca sa-ti rezolvi problemele. Doreai hotel la mare in iulie, era relativ ieftin raportat la salariu dar iti trebuia o pila sa pui mana pe bilet.
    Mai e un aspect. In 80 spre exemplu, mancai o friptura(cam proasta de obicei) si beai jumate de vin, facea sub 50 de lei. La o leafa de 2500 tin minte ca minim de doua ori pe saptamana eram la restaurant cu prietenii. Restaurantele erau arhipline. Sambata lucrai dar duminica toata lumea se misca pe undeva. Una peste alta, dupa 80, aveai bani cu gramada, dar nu prea aveai ce face cu ei. Apartamentul de la bloc il primeai gratuit de la intreprindere, o masina isi lua tot romanul integrat in sistem (in campul muncii ambii soti), puteai face concedii frumoase, dar in stare de semisalbaticie din punctul de vedere al serviciilor. Tanar, mergea. Si, ceea ce era mai important, cam toti erau la fel si traiau cam la fel. Pe nomenclaturisti nu prea-i vedeai, gastile gen Dragnea erau destul de ermetice si exclusiviste, deci nu te enervai mereu ciocnindu-te de cocalari. Oricum, se vedea ca exista viata peste tot. Acum, Romania parca este o tara parasita. Multe masini, aglomeratie pe sosele dar putini oameni. Si parca mai tristi si dezamagiti desi, in mod cert, traiesc mai bine.
    • -5 (9 voturi)    
      Daca mergi cu masina cu 20 km/ora... (Vineri, 17 martie 2017, 23:05)

      mcris [utilizator] i-a raspuns lui cartofil

      ...prin oras nu inseamna ca traiesti mai bine.
    • +2 (6 voturi)    
      Mmmm, restaurantele erau arhipline pentru (Sâmbătă, 18 martie 2017, 15:41)

      bdbd [utilizator] i-a raspuns lui cartofil

      ca erau singurele locuri unde mai gaseai ceva de mancare fara coada, inclusiv apa minerala, vin sau bere. La preturi mult mai mari. A naibii chestie, adunam tot cam 2500 lei pe luna - o parte de bani mi-i dadeau ai mei, pentru o parte munceam si nu-mi permiteam sa merg la restaurant de doua ori pe saptamana, in nicio luna. Numai tigarile imi mancau 600 lei pe luna - Golf, la 20 de lei pachetul. Aveam chirie 900 de lei, chirias la particular, in Bucuresti. Fix cat rata de garsoniera pe care o avea de platit un unchi de-al meu, in aceeasi localitate. Vreo 30 de lei lumina, apa. Abonamentul de masina mai era cam 64 de lei parca, la metrou mai bagam vreo 60 de lei. Mancarea o primeam tot de acasa, eu imi mai cumparam painea si ceva dulciuri. Deh, studentie, doar hainele de pe mine si dintr-o valiza, cateva caiete si manuale, asta era toata averea mea. Nu te intalneai cu nomenclaturistii, ca nu prea erau vizibili? da, adevarat, dar cu copiii lor, apropiati sau de-o varsta cu mine, te intalneai peste tot.
    • 0 (0 voturi)    
      EVOLUTIA TEHNOLOGICA (Duminică, 19 martie 2017, 7:58)

      sun [utilizator] i-a raspuns lui cartofil

      Evolutia tehnologica ar fi ajuns si in socialism daca sistemul ar fi rezistat, poate nu si internetul ! Chiar sunt curios ce s-ar fi intamplat in tari ca Cehoslovacia, Polonia sau Ungaria?!
  • +7 (11 voturi)    
    Oamenii uita usor (Vineri, 17 martie 2017, 22:34)

    MPopa [utilizator]

    Exista intr-adevar oameni care o duc mai greu acum decat pe vremea comunismului. In special cei care si-au pierdut locul de munca si nu au reusit sa-si gaseasca altceva - desi e si aici o discutie despre cat s-au straduit sa se adapteze.
    Dar per ansamblu lumea a uitat cat de scump erau un televizor, un frigider, o masina de spalat, nu mai vorbim de o masina. Si mai ales faptul ca nu le gaseai! Erau cozi la orice, chiar si la o banala sticla de lapte. Cine s-ar mai trezi acum la 5 dimineata, in miezul iernii, sa se duca sa stea la coada? Acum incepe scandalul daca sunt mai mult de 5-6 oameni la coada la supermarket si culmea e ca batranii sunt cei mai vocali, probabil au uitat cum stateau cu capul intre urechi cand se baga unt sau branza la Alimentara.
    • +3 (5 voturi)    
      Nu cred ca au uitat (Vineri, 17 martie 2017, 23:06)

      mcris [utilizator] i-a raspuns lui MPopa

      Dar poate ca li s-a umplut paharul...
    • -8 (12 voturi)    
      alooo (Vineri, 17 martie 2017, 23:23)

      srpc [utilizator] i-a raspuns lui MPopa

      iar incepi cu anii 80? incearca sa platesti acum datoriile externe si vei vedea ca nici rame nu le mai raman oamenilor de mancat! socialismul a fost ultraperformant fata de regimul actual
      • +5 (9 voturi)    
        Te pomenești că datoriile erau din capitalism :) (Sâmbătă, 18 martie 2017, 0:30)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui srpc

        Nu tot socialismul făcuse datoriile alea? Au încercat să facă antreprenoriat cu funcționarii statului și bineînțeles că a eșuat în stil mare. Orice antreprenor are nevoie de un contabil, dar dacă deciziile strategice le ia contabilul, acela e comunism, nu mai e antreprenoriat.

        În 1989 România avea nivelul tehnologic din RFG din 1969, deși în 1964 - 1965 erau aproximativ la egalitate.
        • -1 (1 vot)    
          PA (Duminică, 19 martie 2017, 8:13)

          sun [utilizator] i-a raspuns lui Harald

          Plimba ursul ca aberezi!
      • +2 (8 voturi)    
        Datorii externe acum? (Sâmbătă, 18 martie 2017, 0:37)

        4Runner [utilizator] i-a raspuns lui srpc

        Dar unde pui ca in '82 am intrat in incapacitate de plata ca tara?
        Si ulterior am facut foamea ca sa aiba Ceausescu bani sa plateasca toti creditorii externi.
        Intr o tara nu sunt doar pasive, mai sunt si active. Km de autostrada aveam doar 120, pe cand celelalte tari din jur aveau semnificativ mai mult.
      • +2 (6 voturi)    
        hai sa mori tu? (Sâmbătă, 18 martie 2017, 11:02)

        Francisc 1 [utilizator] i-a raspuns lui srpc

        in patru saptamani de anul trecut romania a exportat mai mult decat tot anul 89 , vezi ca e un articol relevant pe contributors , mai lasa-ne cu conducatorul tau iubit , si daca ai taria numara-ti pensia in dolari si salariu care il primei de la ceasca in dolari ( reali nu valoarea declarata de statul comunist) ai sa ai o surpriza , un paradox de neinteles pensia e mai mare decat salariul?
      • -1 (1 vot)    
        Marxi? tu esti barbosule? (Sâmbătă, 18 martie 2017, 16:30)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui srpc

        Cine a facut datoriile alea comunist resapat? I-a bagat occidentul banii pe gat Cizmarului suprem? Sau boul s-a lacomit si dupa aia aruncat banii in consum(de unde asa-zisa bunastare dintre 70-80) si investitii tembele? Si de ce am plati acum datoriile externe? avem scadenta? tu platesti creditul la banca lunar sau pe tot dintr-o data?
        Inapoi la lectura marelui Lenin te rog!
    • 0 (0 voturi)    
      si (Sâmbătă, 18 martie 2017, 13:31)

      keiser_soze [utilizator] i-a raspuns lui MPopa

      ti se par ieftine azi ? ai mai multe branduri , alegerea e mult mai dificila....vrei sa spui ca azi ai incredere mai mare in produsele fabricate in Ro decat inainte de 89 ????
      Sistemul de cumparare in rate a existat si inainte de 89, ca doar nu e o inventie noua...
      Sa se inteleaga, nu sint nostalgic dupa vremuri mult apuse, dar lipseste echilibrul (e.g.preturi) . Cumva, exact acest lucru a fost pastrat in alte tari.
  • +4 (10 voturi)    
    Preturi, dar cozi? (Sâmbătă, 18 martie 2017, 1:50)

    JonIonica [anonim]

    Acest articol este o rusine . Pai domnule dumeata ai cumparat paine cu 2 lei dar cu cartela ? Ai stat la cozi pentru paine ori lapte ( idiferent pretul) si s-a terminat innaite de a intra macar in locul unde acestea se vindeau , cozile de cele mai multe ori fiind de zeci de metri cu zeci si chiar sute de persoane ?

    Rusine domnule ! Lipsurile si nu preturile trebuiesc analizate daca chiar vreti sa faceti o cit de cit credibila analiza.a
    • 0 (4 voturi)    
      rusine ? (Sâmbătă, 18 martie 2017, 11:06)

      chiuaua [utilizator] i-a raspuns lui JonIonica

      chiar ca rusine....
      cum de s-a permis autorul sa compare preturile fara sa ia in calcul coada sau lipsurile
      de parca , coada nu intra in pret ?

      oare cum intra asta in pret ? la Kg sau la metru ?

      dvs ce ziceti, nea' JonIonica ? merge bine analizelea astea ?
      • +1 (5 voturi)    
        Economic (Sâmbătă, 18 martie 2017, 23:06)

        Printesa Leia Volguta Vaselinescu [utilizator] i-a raspuns lui chiuaua

        Coada intra in pret pentru ca in intervalul pierdut de mine la coada pot produce ceva. Se numeste man-hour. O coada la care stau 1000 de oameni o ora are un impact economic deja major intr-un sat de exemplu. Repeta coada in fiecare zi si vei vedea ca economic se produce cu 10% mai putin.

        Fireste insa integrarea sa in statistica pretului este greoaie dar nu inseamna ca respectiva coada poate fi ignorata cand discutam de nivel de trai.
      • 0 (4 voturi)    
        Mosule (Duminică, 19 martie 2017, 0:04)

        KostasP [utilizator] i-a raspuns lui chiuaua

        Da tu cati ani ai, 12-15-17, cati? Eu sunt sigur ca habar n-ai nici pe ce lume traiesti. Daramite cum era cu cozile pe vremea lui ceasca. Daca ai fi stat macar o data la o coada pt carne (sculat la 2:30 noaptea ca sa prinzi un pachet de carne la 7 dimineata) stiai acum in ce se masoara. Se masoara in timp si nervi mosule. Iar apoi o luai frumusel si te duceai la servici sau la scoala. Da ce sa stii tu?
        • 0 (2 voturi)    
          AI ca minti (Duminică, 19 martie 2017, 8:23)

          sun [utilizator] i-a raspuns lui KostasP

          Nu stateai tu la coada noaptea ! statea soacrata! si pun pariu ca nu ai stat mai mult de zece cozi! ereau 90% femei!
      • 0 (0 voturi)    
        re chiuaua (Duminică, 19 martie 2017, 3:47)

        JonIonica [anonim] i-a raspuns lui chiuaua

        da nea chiuaua.. rusine, caci preturile le face piata , cererea si oferta or in communismul din care dumneata n ai iesit inca preturile alea de se aminteste in articolul asta rusinos erau fixate de prietinii tai comunistii...... tu poti pune coada la metru or la kg ...ca tot aia este ...
    • +1 (1 vot)    
      pupici (Duminică, 19 martie 2017, 8:20)

      sun [utilizator] i-a raspuns lui JonIonica

      Dar nici sa pupi undeva actualul sistem nu este o lauda! Ca nu ai doar gura si burta pentru care alergi in stres sa le umpli! Nu bag aici patura de bugetari conducatoare! Doamne fereste!
  • -3 (11 voturi)    
    hrana bio (Sâmbătă, 18 martie 2017, 7:48)

    capitan [utilizator]

    Nu comentez despe alte lucruri - sigur acum se traieste mai bine ca înainte -, însa sunt lucruri ce trebuiesc subliniate : hrana pe timpul lui Ceausescu era bio, colorantii alimentari erau de natura biologica. Sticlele erau doar din "sticla" si defel din plastic. Dulciurile erau în hârtie. Pâinea era mult mai gustoasa si, bineînteles, fara aditivi. Ce sa mai spun despre deseuri, care se colectau si reciclau mai bine ca acum.
    Nu în posesia multor lucruri sta bunastarea, ci în calitatea lor :) .
    • +3 (9 voturi)    
      Ai dreptate (Sâmbătă, 18 martie 2017, 9:52)

      Printesa Leia Volguta Vaselinescu [utilizator] i-a raspuns lui capitan

      Bunicul meu a luat cu greu un salam de Sibiu pe vremea lui Ceasca. Ca sa nu se vada ce e vanzatoarea l-a ambalat in hartie. Cand a derulat Salamul pe masa din bucatarie, din hartie, asa, ca si cum ar face o inaugurare, ceremonios pt victoria sa, pe hartie scria:

      "Victorito nu mai pune apa in smantana ca deja am pus eu destula!".

      Deci da, apa pe care tu o plateai ca "smantana" era BIO, fara indoiala. La fel si gheata din pungile cu pui pe care tu o cumparai drept "carne" pt ca ti-o cantarea.
    • +4 (8 voturi)    
      bio te inseli (Sâmbătă, 18 martie 2017, 11:04)

      Francisc 1 [utilizator] i-a raspuns lui capitan

      am cunoscut pe cineva ce facea chimie alimentara pe vremea aia ( cand cu salamul cu soia si nechezolul ) era dezastru , eu ma mir ca nu avem toti cancere.
      • +1 (1 vot)    
        Nu aveai (Sâmbătă, 18 martie 2017, 23:03)

        Printesa Leia Volguta Vaselinescu [utilizator] i-a raspuns lui Francisc 1

        Pt ca se manca mai putin.
    • -1 (1 vot)    
      ha ha ha (Sâmbătă, 18 martie 2017, 16:40)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui capitan

      Bio? normal ca era bio ca doar toate materiile prime sunt origine naturala. Nu intreba cate pesticide turnau comunistii pe campii si ce metode de detectare aveau
      Coloranti alimentari? n-aveau bani de dat pe mofturi capitaliste
      Sticlele din sticla - si refolosibile as adauga. Si cu un proces de spalare cu o tehnologie de tip Trabant.
      Dulciuri in hartie - vezi capitolul microbiologie si metode de sterilizare a hartiei.
      Paine era mai gustoasa - poate ca da, mancam juma de paine pana acasa, poate era singura mancare.- fara aditivi - stiti care sunt aditivii din paine si de ce ar fi nocivi?
      Deseuri? sigur ca da , comunismul era campion la reciclare si ecologism!
      Semnat - un chimist alimentar
      • 0 (0 voturi)    
        e mai bine acum (Duminică, 19 martie 2017, 8:27)

        sun [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

        chimist de ceara acum e in regula! ca atunci umblai in pantaloni scurti si mancai cu mainile murdare paine pana acasa! ce igiena!
  • +1 (7 voturi)    
    Pentru nostalgicii comunismului, cu dragoste (Sâmbătă, 18 martie 2017, 15:22)

    bdbd [utilizator]

    http://irrd.ro/wp-content/uploads/2014/06/ROMANII-IN-EPOCA-DE-AUR.pdf Recomand calduros pasajele culese de securitate din corespondenta romanilor, acolo vor afla cum era cu adevarat viata pe vremea aia, fara mari statistici si comparatii. Si sa fie sinceri fata de sine si sa spuna daca era cu adevarat mai bine ca acum.
  • -1 (7 voturi)    
    e jenant... (Sâmbătă, 18 martie 2017, 15:38)

    Foxcrawl.com [utilizator]

    sa vii sa te lauzi si sa spui "wow, uite, traim mai bine acum". Traim pe dracu. Noroc ca ne-a mai dat UE cate un sut in dorsal, ca daca ramaneam la nivelul de dinainte de aderare era jale, nici acum nu aveam o autostrada, ramaneam tot cu aia al lui Ceasca. Plus ca acum suntem in 2017, intre timp s-a mai dezvoltat si lumea, tehnologia...bine ca nu au comparat cu perioada lui Stefan cel Mare. Cert este, ca nu s-a schimbat prea mult fata de perioada ceausista, si asta se vede din lauda fragila a autorului. Nu vine nimeni sa zica "domnle, traim muuuult mai bine,,,,din declaratiile diversilor analisti se observa ca poate traim o tzara mai bine, asta daca mai tragem de cifre".
    • +1 (5 voturi)    
      Ia citeste si tu materialul din link-ul (Sâmbătă, 18 martie 2017, 16:00)

      bdbd [utilizator] i-a raspuns lui Foxcrawl.com

      de mai sus, probabil ca n-ai habar cum era atunci.
  • -3 (3 voturi)    
    curios ca autorul nu a gasit tocmai preturile (Sâmbătă, 18 martie 2017, 18:01)

    kkciosuldelahamangia [utilizator]

    din perioada 80-89, dar preturile sunt mult mai mari ca acum. pretul unui bilet la cel mai important cinema din oras era undeva intre 3-6 lei, depindea de film si pozitia in sala, astazi cat est un bilet la un cinema in mall? e doar un exemplu.
    o problema era doar intreruperea curentului, in rest nu-i inteleg pe cei ce se plangeau de foame sau de frig, stateam la casa iar curtea era plina de pasari si animale, iar vara din gradina...
    • 0 (0 voturi)    
      Era bine (Duminică, 19 martie 2017, 1:56)

      KostasP [utilizator] i-a raspuns lui kkciosuldelahamangia

      Era bine, ce sa mai...si nick-ul tot din vremea aia il ai?
    • 0 (0 voturi)    
      parveniti (Duminică, 19 martie 2017, 8:32)

      sun [utilizator] i-a raspuns lui kkciosuldelahamangia

      Pentru ca aici comenteaza doar pustani parveniti ! Cei de atunci au o varsta si nu prea le au cu aceste performante tehnologice!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă