Radu Craciun: Pensia noastra- de la rusinea de a o primi la rusinea de a o pierde

de Radu Craciun     HotNews.ro
Vineri, 31 martie 2017, 10:14 Economie | Finanţe & Bănci

Radu Craciun
Foto: Agerpres
Intr-un comentariu facut la postarea mea „Iluzia care ne duce in prapastie: statul da banii!” in care explicam faptul ca orice promisiuni care antreneaza cheltuieli bugetare suplimentare induc in mod inevitabil o povara fiscala mai mare pentru generatiile prezente si pentru cele care acum sunt inca la inceputul vietii, o cititoare scria: „In anii in care am muncit, mi s-a retinut din salariu pe motiv ca e pentru pensia mea. Acum sunt pensionara, iar dvs ma faceti sa ma simt prost fiindca iau pensie. Ce parere aveti (...) sa cer sa ma intretina copiii, care, la randul lor, platesc pentru pensia lor?”

E o perceptie pe care inca o are multa lume si de aceea cred ca ar fi util sa explic ori de cate ori am ocazia modul in care functioneaza sistemul pensiilor publice, astfel incat toata lumea sa inteleaga ca pensiile de stat pe care le iau acum nu provin catusi de putin din banii retinuti pe parcursul vietii active. Pensiile publice, sau pilonul 1, cum mai sunt denumite, sunt platite exclusiv de catre cei care sunt in campul muncii pe perioada vietii pensionarilor care le primesc. Consecinta este ca o parte din salariul brut al parintilor nostri a platit pensiile bunicilor nostri, iar pensiile parintilor nostri sunt acum sau vor fi in viitor platite de catre noi.

Din pacate, nu exista niciun cont individual administrat de stat in care sa se stranga contributiile proprii lunare la bugetul de asigurari sociale pentru a ne fi returnate la pensie. Aceasta trista realitate are o serie de consecinte. In primul rand, neexistand o relatie matematica intre sumele cu care noi am contribuit si pensia primita, diverse guverne s-au putut si se vor putea juca dupa bunul plac cu valoarea pensiilor, in functie de interesele politice de moment, pierzand la un moment dat legatura cu suma contributiilor la buget.

Astfel, in momentul de fata exista un numar de pensii cu mult mai mari decat ar justifica sumele cu care au contribuit beneficiarii pe parcursul vietii, asa numitele „pensii speciale”, dupa cum exista si marea majoritate a pensiilor care reprezinta o suma semnificativ mai mica decat suma tuturor contributiilor platite de-a lungul vietii. De ce cu mult mai mica?

Deoarece acest sistem a fost creat si a functionat foarte bine cata vreme tarile ce l-au utilizat au avut o dinamica demografica pozitiva. Adica atata vreme cat generatiile care au venit din urma au fost permanent mai numeroase decat generatiile prezente, ceea ce a facut si ca numarul contributorilor la sistemul public de pensii sa fie mai mare decat cel al beneficiarilor.

Odata cu scaderea natalitatii, echilibrul demografic s-a stricat, numarul contributorilor ajungand la paritate sau chiar sub numarul pensionarilor. In Romania, aceasta tendinta a fost amplificata in ultimii douazeci de ani de numarul mare de pensionari anticipate, utilizate ca mijloc de protectie sociala in contextul restructurarii sau inchiderii firmelor de stat in anii 90, sau rezultate din abuzarea sistemului, cu complicitatea unor cadre medicale. Aceasta a facut ca varsta medie de pensionare reala in Romania sa fie de fapt sub 60 de ani, in conditiile in care speranta de viata in Romania a cunoscut o crestere continua. In paralel, efectul scaderii natalitatii a fost amplificat de emigrarea multor tineri, care, prin acest gest, au vaduvit sistemul national de contributiile lor la asigurari sociale, in favoarea sistemelor publice din tarile in care au emigrat.

Vestea proasta este ca presiunea asupra sistemului public nu va face decat sa creasca in perioada urmatoare, intr-un ritm mai accelerat decat in restul Europei, datorita generatiei „decreteilor”. Pensionarea lor va duce peste 12-15 ani la o explozie a numarului de beneficiari, ale caror pensii vor fi platite de un numar de doua ori mai mic de persoane active. Din acest motiv, pensiile publice nu numai ca vor reprezenta probabil aproximativ 30-40% din veniturile la pensionare, dar vor fi si semnificativ mai mici decat totalitatea sumelor retinute de-a lungul vietii pentru plata asigurarilor sociale.

Pentru evitarea unei scaderi catastrofale a nivelului de trai dupa pensionarea generatiilor viitoare, Romania a demarat acum 10 ani un proiect care nu a facut decat sa se inspire din experienta de succes a statelor dezvoltate europene, in care pensionarii nu se bazeaza doar pe sistemul public de pensii, ci si pe un sistem de pensii administrat privat. Astfel, contributiile la asigurari sociale ale tuturor celor care au fost inrolati incepand cu 2007 in sistemul de pensii obligatorii administrate privat, Pilonul 2, au fost alocate in doua directii: spre sistemul public de pensii si catre conturile lor individuale, administrate privat. Iar asta reprezinta deja principala diferenta pe care o aduce Pilonul 2 in raport cu sistemul public: faptul ca banii se strang luna de luna intr-un cont individual aflat pe numele posesorului. Acest mod de administrare ii da posibilitatea ca in orice moment sa vada cati bani s-au strans in contul sau si masura in care angajatorul sau isi respecta obligatiile de a-i plati contributiile sociale.

Existenta unui cont individual alocat nominal mai aduce un beneficiu important: in cazul in care titularul nu va ajunge sa se mai bucure de pensie, urmasii sai vor putea beneficia de suma stransa in acest cont. Pentru ca sunt banii sai, munciti de el si depusi de el de-a lungul vietii.

Este un sistem care va avea un rol esential peste 12-15 ani la compensarea scaderii pensiilor publice si care, pana in momentul de fata, a strans aproximativ 32 de miliarde de lei (capitalizarea de piata a doua companii PETROM) , toti banii fiind alocati nominal in conturi pentru fiecare dintre cei 6,8 milioane de participanti. Din pacate, au fost momente cand interesele pe termen scurt de plata a pensiilor de azi au primat in fata platii pensiilor de maine, ceea ce a facut ca cresterea graduala, stabilita prin lege, a contributiilor la sistemul privat sa fie amanata. Astfel, in momentul de fata doar 5,1% din salariul brut ajunge in contul individual, in loc de 6%, asa cum ar fi trebuit. La prima vedere diferenta pare mica, dar de fapt vorbim de o contributie mai scazuta cu o sesime.

Din fericire insa, Romania a reusit pana acum sa stea departe de abordarile catastrofale din Ungaria si Polonia, ale caror guverne au sfarsit prin a confisca total, respectiv partial, banii depusi de fiecare participant in contul sau, in scopul miop al acoperirii unor goluri temporare in bugetul statului. Cu alte cuvinte, bunastarea dupa pensionare a celor activi, care tin acum bugetul in spate, a fost sacrificata, cu un cinism greu de justificat, pe altarul unor interese de moment. Tari din blocul rasaritean, pentru care nationalizarea ar fi trebuit sa aminteasca de toate abuzurile perioadei comuniste, nu au avut nicio retinere sa confiste banii acumulati in conturile individuale ale salariatilor, acumulare facuta spre folosul lor sau al familiilor lor.

Bineinteles ca explicatiile au pus accent pe siguranta sistemului de stat, omitand sa explice ca sistemul de stat iti ofera doar certitudinea de a beneficia de o pensie, care va fi insa substantial mai mica decat cea la care ti-ar da dreptul suma contributiilor tale de-a lungul vietii. Adica exact ceea ce legea interzice sistemului privat, care garanteaza tuturor participantilor ca vor avea la pensionare un fond brut egal cu cel putin suma tuturor contributiilor nete minus comisioanele legale.

Dincolo insa de consecintele dramatice pe care le va avea asupra viitorilor pensionari din Ungaria si Polonia confiscarea de catre stat a detinerilor lor, impactul este devastator si asupra finantarii propriilor economii de catre capitalul autohton. In lipsa unei astfel de acumulari de capital autohton, economiile tarilor respective vor fi dependente intr-o mult mai mare masura de finantarea bancilor si de finantarea externa. Mai putina concurenta va insemna de fapt costuri de finantare mai mari, precum si lipsa de investitori autohtoni de calibru pentru listarile pe bursa. Este absolut de neinteles cum guverne care se considera promotoare ale nationalismului economic au luat decizia de a distruge unul dintre cele mai importante vehicule de acumulare a capitalului autohton, lasandu-se intr-o mult mai mare masura la mana investitorilor straini.

In aceste conditii, nationalizarea fondurilor de pensii private din Ungaria si Polonia a dus la pierderi certe in cel putin doua planuri: lasarea si in viitor a pensionarilor la cheremul unui stat din ce in ce mai sarac si vaduvirea economiei nationale de importante fonduri de dezvoltare. Nu pot decat sa doresc decidentilor romani sa stea departe de iluzia solutiilor pe termen scurt, care produc daune ireparabile pe termen lung pentru cei care, prin impozitele pe care le platesc, fac tara sa mearga.

Romanii care muncesc astazi au tot dreptul sa traiasca si ei decent la pensie.

N.Red: Radu Craciun a fost economist sef al BCR, in prezent fiind Presedinte Director General al BCR Pensii. Este si fondatorul Asociatiei Administratorilor Independenti, dupa ce timp de 10 ani a coordonat departamentele de analiza si cercetare piata de capital de la ABN AMRO Securities (Romania) si ABN AMRO Bank (Romania), de unde a plecat la Eureko, administrator a doua fonduri de pensii private. Craciun detine si blogul pe teme economice raducraciun.ro.


Citeste mai multe despre   












Jurnal din Israel

FOTOGALERIE Israel pe repede inainte: kit de informatii pentru o calatorie reusita

De la nord la sud, Israelul are putin peste 400 de kilometri, iar de la est la vest, putin peste 100. E printre putinele tari ale lumii in care, in aceeasi zi, poti face si baie in mare si ski la munte. E taramul miracolelor si al sperantelor, tara sfanta a pelerinilor, teritoriu complet liber si dezinhibat pentru hedonistii de pretutindeni. Ca vrei sa te regasesti spiritual sau ca vrei sa gasesti energia unor petreceri fantastice, mergi in Israel. O sa capeti ce cauti si, uneori, chiar mai mult decat atat.

14247 vizualizari

  • +14 (16 voturi)    
    Risc sa imi iau muuuuuuulte minusuri , (Vineri, 31 martie 2017, 10:29)

    si_mort_va_vad [utilizator]

    dar hai : ma uit in jur la ce de-generatie vine din urma , la cat de putini si analfabeti functionali sunt majoritatea si nu pot sa ma intreb : celor din generatia mea CINE o sa le plateasca pensiile?

    Mai mai ca imi vine sa ma inscriu in P$D ...


    Mmmmmai bine nu mai ies la pensie ...........
    • +6 (14 voturi)    
      Tot statul o să-ți plătească pensia (Vineri, 31 martie 2017, 12:05)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui si_mort_va_vad

      Analfabeții funcționali pe care-i blamezi tu acum or să lucreze în fabricile germane de componente auto pe baza unor cursuri e calificare organizate de angajator.

      Din postura de fost angajator în RO, pot să-ți spun că analfabetismul lor funcțional se datorează școlii, nu lor personal. Sunt cât se poate de capabili să înțeleagă lucruri formulate simplu și clar, în cursul discuțiilor am ajuns adesea să primesc din partea lor replici de genul ”ehe, dacă ne-ar fi explicat așa și la școală ...”
  • +1 (9 voturi)    
    O mica erata (Vineri, 31 martie 2017, 10:38)

    sepia [utilizator]

    "Acest mod de administrare ii da posibilitatea ca in orice moment sa vada cati bani s-au strans in contul sau"

    E o mica scapare in acest enunt. In opinia mea corect ar fi

    "Acest mod de administrare ii da posibilitatea ca in orice moment sa vada cate PUNCTE de pensie s-au strans in contul sau si care ar fi valoarea in ziua curenta in RON a acestor puncte de pensie".

    Daca peste zece ani punctul de pensie va avea o zecime din valoarea de azi, ghinion! Probabil vom fi informati ca astea vor fi fiind conditiile economice la vremea respectiva si nu vom avea nimic de facut, decat sa inghitim in sec, asa cum fac parintii nostri acum.
    Chiar as aprecia niste argumente ca exista vreun mecanism care sa previna un asemenea scenariu, ca sa privesc si eu cu optimism viitorul luminos.
    • +5 (5 voturi)    
      Corectie (Vineri, 31 martie 2017, 12:06)

      VictorP86 [utilizator] i-a raspuns lui sepia

      Erata ta este partial corecta :). Pilonul 2 nu are legatura cu punctul de pensie (cel calculat de stat pentru pilonul 1) ci cu UNITATI DE FOND a caror valoare este calculata in functie de profitabilitatea fondului de pensie administrat privat.
      • +3 (3 voturi)    
        De acord (Vineri, 31 martie 2017, 12:31)

        sepia [utilizator] i-a raspuns lui VictorP86

        Corect, mea culpa. Ingrijorarea referitoare la aceste unitati de fond ramane :).
        • 0 (0 voturi)    
          Articolul contine raspunsul (Vineri, 31 martie 2017, 19:39)

          auch [utilizator] i-a raspuns lui sepia

          La pilonul 2, legea garanteaza ca iti vei primi o suma cel putin egala cu totalul contributiilor, minus comisioanele legale. In scopul asta, fondurile de pensii sunt obligate sa creeze provizioane, la fel ca si bancile.
          Si mai trebuie sa nu pierzi din vedere ca daca un fond de pensii are randament slab, el va intra sub o supraveghere speciala, iar tu ai libertatea sa-ti muti contributiile la alt fond de pensii si ca asta este o piata concurentiala, nu o gaura neagra de stat.
  • +19 (21 voturi)    
    pensii speciale (Vineri, 31 martie 2017, 11:03)

    airbus [utilizator]

    Se discuta mereu de pensii. De ce nu se ia serios in calcul desfiintarea pensiilor speciale???? pana cand vom asista la aceasta MEGAESCROCHERIE pe banii tuturor contribuabililor????????? Acesta nu este un stat de drept. Este un stat de hoti care isi dau legi preferentiale si pentru care nu raspunde nimeni ( deocamdata) Sper sa le vina randul la explicatii si acestor gusteri care considera ca pot face ce vor cu banii romanilor
    • +11 (11 voturi)    
      Pentru că regimul se bazează pe acei oameni (Vineri, 31 martie 2017, 12:11)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui airbus

      Exact cum regimul comunist de pe vremea lui Dej se baza pe torționari care să inducă sentimente de teroare în rândul oamenilor pentru a-i determina să accepte supunerea, la fel și regimul de azi se bazează pe magistrați și funcționari publici cu același rol.

      Ei trebuie răsplătiți cu pensii speciale pentru că pensiile normale i-ar face să nu mai fie de partea regimului.
    • +5 (5 voturi)    
      Nu inteleg (Vineri, 31 martie 2017, 12:47)

      Bazil [utilizator] i-a raspuns lui airbus

      de ce ai primit un "minus".
      • +7 (7 voturi)    
        De la un beneficiar de pensie specială, (Vineri, 31 martie 2017, 14:57)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui Bazil

        nu e evident? :)
  • +4 (6 voturi)    
    Felicitari (Vineri, 31 martie 2017, 11:38)

    Anonym [utilizator]

    Un articol excelent, cinstit, inteligent si care pune lucrurile intr-o perspectiva filosofica si morala atat necesara societatii romanesti. Foarte educativ de asemenea.

    Din pacate eu imi exprim scepticismul asupra factorilor de decizie ai momentului: cred ca promisiunile din programul respectiv sunt mult mai importante decat viziunea unui sistem de pensii echitabil si drept pentru cei ce contirbuie acum

    Scaderea contributiei de la 6% la 5.1%, este in sine o nationalizare soft a pilonului 2.

    Alte idei de nationalizare graduale pot fi:
    - suspendarea temporara a platii celor 5.1% pt o perioada de, sa zicem, 3 ani
    - nationalizarea partiala
    - nationalizarea totala

    Oare ce vom primii in anii urmatori?
    • +2 (4 voturi)    
      Mda (Vineri, 31 martie 2017, 11:58)

      DanielSurpateanu [utilizator] i-a raspuns lui Anonym

      Va veni cu certitudine nationalizarea pilonului 2! In 3-5 luni! Chiar nu exista alternativa!
    • 0 (0 voturi)    
      de fapt nu e o scadere (Vineri, 31 martie 2017, 19:42)

      auch [utilizator] i-a raspuns lui Anonym

      ci o incetinire a cresterii
      limita superioara a contributiei este de 6% si era prevazuta a fi atinsa in 2016, printr-o crestere graduala de la 2% cu cate 0.5% pe an. Ritmul de crestere a fost insa diminuat, incepand cu 2010, insa nu s-a intamplat inca sa mearga inapoi. Sper sa nici nu se intample.
  • +3 (3 voturi)    
    pilon (Vineri, 31 martie 2017, 11:47)

    codrean [utilizator]

    Expunerea Dvoastra e corecta; poate ca ar fi trebuit putin detaliata si facuta o analogie cu sistemul de asigurari de sanatate. Pilonul I de la noi, dupa cum aratati, nu are acelas mecanism ca si P II, care functioneaza dupa principiul asigurarilor de pensie private, doar ca aici este obligatoriu si cota stabilita (nu ma extind la P III, o adevarata pensie privata). Este deci un fond de solidaritate, platit de la buget, nu are o legatura directa cu contributia sau, ma rog, are doar cand se calculeaza nivelul pensiei.Statul (cel roman) mai are in proprietate active extrem de valoroase si nu ar trebui - in cazul administrarii lor corecta, dar asta ar fi o alta discutie - a aiba prea mari probleme ca sa le asigure sumele cuvenite tuturor. Din cate stiu eu, pensiile speciale nu se platesc din banii de contributii, ci de la buget, asa ca Statul sa nu fie pentru unii muma ...
  • +3 (3 voturi)    
    Despre comisioane (Vineri, 31 martie 2017, 11:47)

    benicio [utilizator]

    Bun, de acord sa creasca si mai mult pilonul 2, de acord sa opunem bani si in pilonul 3. Dar fondurile de pensii trebuie sa mai reduca din comisioane. Pentru ca, in special pe mixurile majoritare in obligatiuni, sa platesti intre 3% si 5% comision de tranzactionare, plus 1-2% comision de administrare, e mult. Practic, de multe ori, intre 5% si 8% din contributia individuala lunara se duce in comisioane. Nu e corect, mai ales ca administrarea e mai mult pasiva, banii sunt plasati in niste obligatiuni sau actiuni blue-chip, fara un management activ. Iar performantele fondurilor de pensii sunt pe masura, de regula modeste, pentru ca asta inseamna management pasiv. Pe scurt, o corelare intre comisioane si performanta ar fi de dorit, altfel nu suntem decat un popor tip vaca de muls.
  • -2 (6 voturi)    
    Toata spuza la bancile de pensii (Vineri, 31 martie 2017, 11:57)

    Fides [utilizator]

    Ungaria si Polonia au inteles la timp faptul ca:
    1. nu poti avea incredere in niste banci de asigurari/pensii, care dupa ce zeci de ani jongleaza cu banii de pensie pentru a-i multiplica in interes propriu- cand deponentul atinge varsta de pensionare acesta primeste un procent infim din banii stransi sub forma de pensie, mai exact 45% din totalul banilor depusi.
    2. Leu de azi nu va fi leul de maine. Daca statul roman investeste banii de pensiii in ceva azi, maine va plati pensia ta si din acea investitie. Banca spune asa - daca banii stransi de xe. pe Pilonul II sunt prea putini pentru sustenabilitate, si acest ultimul scenariu va cel mai probabil majoritar, vei primi doar suma depusa in toti acesti ani. Evident fara dobanda. Suna bine, nu? Pentru asiguratori da.
    3. AIG, ING Asigurari. A nu se uita cum au fost salvate.
    Prin urmare - statul asta ca tot il blamam - este de preferat sa administreze banii, asa prost cum o face, decat sa punem in bratele unor dovediti incapabili banii (vezi punctul 3), mai pe sleau sa-i antamam unor rauvoitori.
  • +6 (6 voturi)    
    sistem probabilistic (Vineri, 31 martie 2017, 12:11)

    athos64 [utilizator]

    Este notoriu pentru oricine e interesat cat de cat de subiect, (si toti contribuabilii ar trebui sa fie), ca sistemul de pensii este organizat ca sistem de asistenta mutuala intre generatii. In Germania, sistemul a fost introdus parca in 1957, la insistenta Cancelarului de atunci, Konrad Adenauer. Pana la acel moment, principiul era "fiecare economiseste pentru el", dupa aceea a fost "cei activi platesc pentru cei care iau pensie". Avantajul imediat a fost ca la aceeasi contributie, pensiile au putut fi semnificativ majorate, tinand cont ca erau mult mai mult cotizanti decat beneficiari. Pe termen lung insa, s-a aprins fitilul unei bombe cu explozie intarziata, intrucat modificarea in timp a structurii contribuabil/beneficiar, a aruncat sistemele de pensii in deficite cronice... In plus, se creeaza o parghie politica extrem de influenta, exploatata iresponsabil de politicienii populisti, care promit pensionarilor cresteri de venituri ce devin absolut nesustenabile, dinamitand bugetele de stat si creand datorii nesfarsite... Ceea ce este si mai dureros, este faptul ca devine aproape imposibil sa iesi din cercul vicios al traiului cu mana in buzunarul altuia...
    • +8 (8 voturi)    
      E doar socialismul în forma lui autentică :) (Vineri, 31 martie 2017, 15:04)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui athos64

      Pe asta se bazează socialismul, pe a trăi cu mâna în buzunarul altuia.

      Pe vremuri politicienii erau oameni cu surse decente de venit și cu profesii respectabile. Lucrurile s-au deteriorat după apariția politicienilor de profesie, oameni care nu știu să facă nimic concret și trăiesc toată viața lor din bani publici.

      Evident că asemenea oameni împart cu maximă larghețe banii publici fiindcă au nevoie de voturi. În lipsa posturilor din politică și administrație chiar ar fi nevoiți să se apuce de o muncă cinstită, iar ei sunt absolut incapabili de așa ceva.
  • -9 (11 voturi)    
    poncifele lui RC... (Vineri, 31 martie 2017, 12:17)

    demaGOGU [utilizator]

    ..generatia ' decreteilor" - 4,5 milioane de suflete! a emigrat deja in Occident, despre ce presiune pe fondul de pensii vorbeste moncherul?

    ce se ascunde de fapt in spatele acestei analize alarmiste?
    • +8 (8 voturi)    
      chiar, oare despre ce (Vineri, 31 martie 2017, 12:50)

      athos64 [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Sigur, nu exista nici o presiune, daca luam in calcul ca deja 30% (!!!) din fondul de pensii este asigurat din alte surse, ca se voteaza intr-o veselie pensii care de care mai speciale, ca forta de munca activa a devenit o problema. Chiar, ce-o fi cu acesti alarmisti care incearca sa mai arunce cate o raza de lumina in obscuritatea unor politici iresponsabile? Sigur e mana agenturilor...
    • +2 (4 voturi)    
      Nu prea se confirmă ideea ta, cel puțin în UK (Vineri, 31 martie 2017, 13:08)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Cei mai mulți dintre românii de pe-aici au 30-35 de ani sau chiar sub.
    • 0 (2 voturi)    
      Aberant, neadevarat, absurd! (Vineri, 31 martie 2017, 13:24)

      Prea_Tarziu [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Stiu ca te duce capul mai mult! Vino cu altceva!
  • +2 (2 voturi)    
    Noi pensionarii de azi (Vineri, 31 martie 2017, 15:51)

    CotigaAlexandru1 [anonim]

    Din pacate din cat am contribuit pe parcursul vietii la fondul de pensie , ne revine o parte foarte mica . Sa nu uitati ca prin munca noastra si a parintilor nostri , tot ce sa costruit si produs in aceasta tara , acum a ajuns pe mana unor ""oameni intreprinzatori """ . Daca se face ""inventarul ""( aceasta este o gluma de 1 aprilie) a tuturor averilor( obtinute cu muuulta truda ) din aceasta tara vom constata ca valoarea obtinuta depaseste de cateva ori bugetul tarii. Noroc ca generatia de actuali pensionari se va duce in cca 15 ani , si atunci guvernantii scapa deacesta grija.
    • +5 (5 voturi)    
      aveti perfecta dreptate (Vineri, 31 martie 2017, 15:58)

      athos64 [utilizator] i-a raspuns lui CotigaAlexandru1

      Cel care contribuie, nu are nici o vina pentru starea actuala a sistemului de pensii. Dar cei care se lasa amagiti sa voteze hoti de dragul unui leu in plus la pensie, este pe deplin responsabil...
  • +5 (5 voturi)    
    noi pensionarii de maine (Vineri, 31 martie 2017, 17:31)

    Razvan_M [utilizator]

    ... vom avea pensiile platite din munca copiilor pe care-i crestem acum. Daca nu ne gandim la binele lor acum - si daca nu votam cu acest lucru in minte - vom ajunge in situatia din prezent, cand niste politicieni parsivi se lauda "ca maresc ei pensiile", bagand mana si mai adanc in buzunarele tuturor.

    PS. Eu cunosc si inteleg prea bine acest sistem de pensii. Ma bucur ca din cand in cand mai apare cate cineva care spune public adevarul. Intrebarea este: cati dintre cei care voteaza inteleg aceasta situatie si sunt constienti ca atunci cand voteaza cu cei ce le promit pensii marite aberant practic baga mainile in buzunarele noastre?
  • +5 (5 voturi)    
    De ce turnatorii la Securitate pensii astronomice? (Vineri, 31 martie 2017, 21:29)

    Wanheda [utilizator]

    Uite caz real, doi profesori din Flamanzi, BT, unul are 9000 ron, altul 8000ron in vreme ce toti colegii lor U 1500-1600ron pensie? Unul a fost ofiter sri sub acoperire, celalalt insa a fost turnator infect, a trimis oameni la Canal sau "in concentrare", executau munca gratis 6 luni prin tara. E normal asa ceva, ca cineva ajuns profesor probabil tot pe filiera sri, o javra care a nenorocit familii, sa primeasca un purcoi de bani lunar drept recompensa????
  • +3 (3 voturi)    
    Cinismul bancilor ! (Sâmbătă, 1 aprilie 2017, 21:36)

    Ochiana [utilizator]

    Inteleg ca fiecare are un cont individual in care isi vede contributia la pensie DAR de ce nu vad o dobanda cat de mica la banii aia stransi in contul de la pilonul II, una macar care sa tina cont de rata inflatiei ca sa nu mai spun de faptul ca bancile pentru simplul fapt ca imi tin banii de pensie la ei in banca, imi iau si un comision lunar. Ca sa ce ?! Sa-mi stearga contul de praf ?!
    Deci nu numai ca nu am cat de cat un profit la banii pe care ii blochez acolo in conturile lor dar mai platesc si comision.
    In conditiile in care statul SE IMPRUMUTA an de an ca sa acopere deficitul bugetului asigurarilor sociale, plateste RATE SI DOBANZI care ma afecteaza si pe mine, si pe tine si pe altii...si toate astea ca sa faca bancile profitul gros !
    Ungurii si polonezii au nationalizat aceste fonduri si daca au facut-o, au facut-o pentru ca au fost mai intelepti decat noi nu pentru ca au fost cinici cum incearca domnul de la BCR Pensii sa ne spuna.
    Mentionez ca eu sunt inscrisa la pilonul II la BCR Pensii si platesc un comision luna de luna fara sa-i inteleg rostul ca sa nu mai spun ca nu vad avantajul banesc.
    • 0 (0 voturi)    
      Detaliere (Luni, 3 aprilie 2017, 9:43)

      sepia [utilizator] i-a raspuns lui Ochiana

      Mi se pare justificata ingrijorarea ta pentru dobanda banilor stransi in contul de la pilonul II.
      Banii platiti in fiecare luna se convertesc in unitati de fond la valoarea din luna respectiva. Ex: 100 RON se transforma in 4.54 unitati de fond daca in luna in care ai contribuit unitatea de fond valoreaza 22 RON (asa inteleg eu).
      Peste un an, aceste 4.54 unitati de fond vor avea alta valoare. Daca administratorul contului tau investeste "inspirat" banii si aduc profit, valoarea unitatii de fond va creste (sa zicem 25 RON fiecare) si cele 4.54 unitati vor valora mai mult, 113.5 RON. Cam in asta se reflecta "performanta" administratorului de pensii private si asta ar fi "dobanda" la care te referi.
      Pe mine ma ingrijoreaza insa a doua fata a medaliei, mai exact ca unitatea de fond sa se diminueze in timp din cauze pe care nu le putem controla. Un exemplu tipic de explicatie cinica pentru asta ar fi: "din cauza contextului economic nefavorabil, unitatea de fond a ajuns la valoarea de 3 RON bucata". Caz in care cele 4.54 unitati de fond ajung sa valoreze exact 13.62 RON.
      Poate sunt eu mai pesimist din fire, dar nu am gasit argumente care sa arate ca un asemenea dezodamant e imposibil.
      Concluzia mea e ca lunar adun "unitati de fond", nu bani. Cat vor valora ele cand ies eu la pensie, eu nu pot controla nicicum. Singurul lucru fix si cert e comisionul pe care il platesc lunar...
  • +1 (1 vot)    
    ARTICOLUL SE REFERĂ LA PENSIILE SPECIALE (Luni, 3 aprilie 2017, 18:48)

    nick24 [utilizator]

    în grijorarea e că cine va mai contribui la asigurarea pensiilor speciale, care devin tot mai multe și tot mai mari - iar suma lor foarte curând va depăsi suma pensiilor obișnuite.
    De ce? Simplu, 4-5 milioane sunt plecați din țarâ, deci nu vor lua pensie din România. În țară au ămas mulți care au lucrat mult la negru apoi și/sau pe salariu minim+bonuri de masă. Ăștia vor avea o pensie de mult sub 1 punct, adică 500-600 lei.
    Deci pericolul este numai pt pensiile speciale.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă