Avem turism doar cu numele. Cele 6 cauze ale unui esec cu care ne laudam statistic

de Dan Popa     HotNews.ro
Vineri, 14 aprilie 2017, 16:07 Economie | Finanţe & Bănci

Avem o calitate slaba a turismului si asta trebuie s-o recunoastem
Foto: sxc.hu
 documente
(14 Apr 2017) PDF, 1MB
Circa 90.000 de turisti romani isi vor petrece vacanta de Paste in Romania si alte cateva mii in afara tarii. Cei mai multi romani au ales sa isi petreaca sarbatorile de Paste in tara, cele mai cautate destinatii fiind Valea Prahovei, Bucovina si Maramures, locurile de cazare fiind aproape ocupate in proportie de 90%, si vor cheltui circa 30 milioane lei pe masa si cazare, arata o informare de presa. Sa ne aplecam putin privirea, daca tot e Vinerea Mare, asupra turismului romanesc. Cu numarabile exceptii, avem sosele proaste, servicii scumpe, hotelieri inadaptati concurential. Basca risipa de bani publici. Dar sa le luam pe rand.

Romania este o destinatie relativ ieftina din punct de vedere turistic, fata de alte tari. Sau cel putin asa ar trebui sa fie. Avem mare,avem munte, avem campie, avem de toate din punct de vedere geografic. Avem apoi manastirii, monumente, pe scurt locuri pe care merita sa le vezi. Cu toate acestea, nu reusim  sa atragem si mai ales nu reusim sa mentinem numarul vizitatorilor intr-un mod care sa asigure performanta acestui sector.

Iata cateva cauze:

  • calitatea infrastructurii- o parte importanta a patrimoniului natural si cultural al Romaniei se afla in cadrul unor destinatii situate la o distanta mare fata de portile de intrare in tara (aeriene,rutiere), iar acest patrimoniu nu e deloc sprijinit de o infrastructura capabila sa asigure valorificarea sa corespunzatoare. "Este de neconceput ca se poate realiza performanta intr-un domeniul precum turismul in conditiile in care, parcurgerea unei distante de 165 km (Bucuresti - Rasnov) se realizeaza in aproximativ 5 ore", se arata intr-un document publicat de Curtea de Conturi, care a efectuat recent un audit pe aceasta tema.
  • tarifele practicate fata de calitatea serviciilor oferite - in multe cazuri hotelierii si prestatorii de servicii turistice romani practica tarife care nu sunt acoperite prin servicii de calitate, fara a constientiza ca aceasta e o strategie perdanta pe termen mediu si lung;
  •  gradul de pregatire a personalului din sector - este de la sine inteles ca nu poti face performanta in sectorul turismului, cata vreme angajatii acestei industrii au o pregatire slaba;
  •  lipsa de interes a detinatorilor de pensiuni si hoteluri fata de realizarea investitiilor necesare pentru modernizarea proprietatilor;
  • concurenta internationala semnificativa, care stimuleaza cererea turistilor romani si straini pentru alte destinatii.
  • La toate aceste aspecte se adauga, intr-o proportie importanta, numarul mare de pensiuni/hoteluri care functioneaza fara autorizatie
Auditul Curtii a constatat existenta unor licente de turism  acordate unor persoane fizice autorizate, in conditiile in care prevederile legale in vigoare (Ordonanta Guvernului nr. 107/30.07.1999, Ordinul presedintelui ANT nr. 65/10.06.2013) dau dreptul functionarii doar agentiilor de turism infiintate ca societati cu personalitate juridica.

Raportat la numarul de turisti sositi din alte state, comparativ cu alte 5 state din regiune, Romania inregistreaza un nivel
extrem de redus, situandu-se pe penultimul loc  si ca nivel al numarului de turisti si ca sume incasate din turism

In anul 2007, Guvernul Romaniei a stabilit ca este necesara elaborarea unui Master Plan al dezvoltarii turismului, pentru a pune bazele implementarii unei abordari durabile a dezvoltarii turismului din Romania. Astfel, a fost elaborat Master Planul pentru turismul national al Romaniei 2007 - 2026, in urma incheierii unui contract cu Organizatia Mondiala a Turismului (UNWTO), care, desi a fost asumat de reprezentanti ai institutiilor din Romania, nici pana la data finalizarii  auditului Curtii de Conturi acesta nu a fost aprobat printr-o Hotarare de Guvern.
Ei bine, multe din actiunile propuse in acel plan au fost preluate in Programul multianual de marketing si promovare turistica, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 20/18.01.2012. \u0004
  • Strategia de turism balnear. Turismul balnear este o forma de turism care se bazeaza pe un potential permanent, de mare complexitate, multitudinea de izvoare naturale, namol si gaze cu proprietati de tratament din Romania fiind binecunoscuta. \u0002 Auditul a constatat faptul ca, desi a fost elaborat in anul 2010 si reactualizat in anul 2015, Master Planul pentru dezvoltarea turismului balnear nu a fost aprobat printr-o hotarare de Guvern, la data finalizarii misiunii de audit proiectul de act normativ aflandu-se pe circuitul de avizare interministeriala. \u0004
  •  Strategia de ecoturism - desi a fost elaborata in anul 2009 si reactualizata in anul 2015, Strategia nationala de dezvoltare a ecoturismului in Romania nu a fost aprobata printr-o hotarare de Guvern, la data finalizarii misiunii de audit proiectul de act normativ aflandu-se pe circuitul de avizare interministeriala.
  •  Auditul constata faptul ca, nu a fost elaborata o Strategie a turismului cultural, desi multe obiective fac parte din patrimoniul UNESCO, iar varietatea si raspandirea lor reprezinta un beneficiu major in incurajarea dispersiei vizitatorilor in tara si in special in zonele rurale. In ceea ce priveste monumentele istorice, Romania are sapte obiective turistice incluse in patrimoniul mondial UNESCO. Unele din acestea sunt deosebite prin faptul ca reprezinta puncte de atractie intr-o anumita zona si nu un singur centru de interes: Delta Dunarii; Manastirile din Moldova; Manastirea Horezu; Satele cu biserici fortificate din Transilvania; Cetatile Dacice din Muntii Orastiei; Centrul istoric din Sighisoara; Bisericile de Lemn din Maramures.
Sa mai spunem si faptul ca, de pilda la Targul de turism CMT (Caravan, Motor, Tourism) Stuttgart- Germania 2015, Raportul de activitate, intocmit de reprezentantul ANT de la Biroul de Turism din Berlin mentioneaza ca au fost inscrisi 20 de participanti la eveniment, desi 2 operatori nu apar in situatia monitorizarii firmelor participante intocmita de ANT, iar o societate figureaza in
evidentele Ministerului de Finante cu activitatea suspendata din anul 2013.

Raportat la banii dati pentru mobilierul necesar in vederea amenajarii si decorarii standului Romaniei, s-a constatat existenta unei diferente mari de pret intre preturile practicate de operatorii care au incheiat contracte cu ANT si preturile practicate pe piata de alti operatori de profil, astfel:
  •  Scaune bar - pentru targul international de turism FITUR 2015, prestatorul a asigurat 68 scaune tip bar, la pretul de 180 euro + TVA/bucata (echivalentul a 810 lei + TVA/bucata), in conditiile in care inchirierea unui astfel de scaun costa 24,99 lei, iar achizitionarea aceluiasi model de scaun era posibila la preturi de 172 lei -192 lei cu TVA, de peste 5,8 ori mai ieftin decat pretul achitat de ANT, respectiv cu 832 lei/bucata, ceea ce ar fi insemnat, pe de o parte, o reducere a costurilor cu 56.576 lei, iar pe de alta parte, faptul ca bunurile ramaneau in proprietatea ANT si puteau fi utilizate gratuit la alte evenimente;
  • Scaune plastic - pentru targul international de turism FITUR 2015, prestatorul a asigurat 24 scaune plastic (transparente, din plexiglas), la pretul de 260 euro + TVA/bucata (echivalentul a 1.170 lei + TVA/bucata), in conditiile in care inchirierea unui astfel de scaun costa 45 lei, iar achizitionarea aceluiasi model de scaun era posibila la preturi intre 379 lei - 540 lei cu TVA, de peste 3,8 ori mai ieftin decat pretul achitat de ANT, respectiv cu 1.071 lei/bucata, ceea ce ar fi insemnat, pe de o parte, o reducere a costurilor cu 25.704 lei, iar pe de alta parte, faptul ca bunurile ramaneau in proprietatea ANT si puteau fi utilizate gratuit la alte evenimente.

Constatarie Curtii le puteti citi alaturat.

documente
(14 Apr 2017) PDF, 1MB





Dar sa nu ne impaunam, zic, cu turismul practicat, cata vreme putini sunt operatorii care stiu cum sa atraga si mai ales cum sa isi mentina clientii care le trec pragul. Doamne-ajuta!



Citeste mai multe despre   












Material sustinut de Siemens

"Comorile" detinute de primarii: cum pot fi folosite marile baze de date pentru a imbunatati serviciile oferite cetatenilor. Studiu de caz City Pulse

Brasovul si orasul Aarhus din Danemarca au luat parte timp de trei ani la un proiect inedit de cercetare - City Pulse, finantat de Uniunea Europeana. Pe scurt, scopul proiectului a fost sa colecteze si sa coreleze cat mai multe date despre cele doua orase, iar pe baza acestora primariile sau companiile sa dezvolte aplicatii gratuite care sa imbunatateasca serviciile oferite cetatenilor.

4300 vizualizari

  • +5 (5 voturi)    
    Turism in RO ? Doar pt. excentrici ! (Vineri, 14 aprilie 2017, 18:58)

    Plagarus [utilizator]

    Cei ce doresc o intoarcere in timp,pot veni cu incredere.
    • +1 (1 vot)    
      "The adventure of your life" :) (Sâmbătă, 15 aprilie 2017, 12:03)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

      Așa suna o reclamă la turism în România în urmă cu vreo 15 ani :)
  • +2 (2 voturi)    
    hohoho (Sâmbătă, 15 aprilie 2017, 0:02)

    ..13 [utilizator]

    Mi-a placut tabelul comparativ de la pag 24 si concluzia Curtii de Conturi:

    Analiza tarifelor practicate de operatorii economici care amenajează şi decorează standurile naţionale la manifestările expoziţionale conduce la ideea că aceştia îşi fundamentează tarifele în funcţie de bugetul alocat de ANT, şi nu pe baza costurilor real
    înregistrate de aceştia, respectiv în cazul în care ANT alocă un buget mai mare pentru organizarea unei manifestări, operatorii majorează preţurile produselor/serviciilor în funcţie de buget, fără a avea la bază o justificare economică.

    si pag. 26

    preţurile pentru închirierea produselor la un singur eveniment depăşesc în unele cazuri şi de peste 5 ori preţul de achiziţie al unui produs nou.....

    O, dar asta cu mesh-ul sau cu prisma - pag 29

    rezultând un preţ unitar de 937,5 euro/mp fata de un
    preţ unitar de 10 euro/mp;

    Prisma cu pret unitar e 3.750 euro/buc fata de 120 euro/buc - hehehe acum unde sunt jefuitorii???

    Sau chestia cu nedecontarea serviciilor de managemetn de proiect din 2011????

    sau chestia cu rambursarea cheltuielilor cu infrastructura - la finele anului 2015 doar 45 % din
    valoarea contractată a fost rambursata...

    No , amu ce se mai aude de la MT???

    AMu ce o sa faca opozitia???
    Vreau sange de la MT!!!!

    Bre, oameni buni daca balta are pesti atunci sa fie pescuiti/pradati!!!

    Aferim!
    Oare raspunde cineva pentru cifrele alea???
  • +2 (2 voturi)    
    pai da.... (Sâmbătă, 15 aprilie 2017, 11:16)

    boogiewoogie [utilizator]

    serviciile sunt de cea mai proasta calitate...

    curatenie din parti, personal ospitalier nu mai zic... dar sa coste nene, sa te jupoaie de bani la orice

    sefii nu cred ca ar sta si ar platii in unitatile lor

    trist si enervant


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version