Studiul de impact al impozitarii companiilor in functie de venit, anuntate de ministrul Misa. O companie din trei va fi expusa riscului de a intra in insolventa. Vezi in text calculele finale si ce optiuni au firmele pentru a ramane in business

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 3 iulie 2017, 2:47 Economie | Finanţe & Bănci

Iancu Guda, Coface
Foto: Hotnews
Aproximativ 60% dintre companiile romanesti nu vor putea sa acopere povara fiscala in crestere conturata de trecerea de la cota unica la impozitul pe venit anuntat de ministrul Ionut Misa, arata un minutios studiu de impact realizat de Iancu Guda, Presedintele AAFBR (Asociatia Analistilor Financiar-Bancari din Romania) si Lector IBR (Institutul Bancar Roman). O companie din trei care activeaza in Romania va fi expusa riscului de a intra in insolventa din cauza noilor masuri fiscale. In scenariul in care toate companiile ar plati impozit de 1% pe venit: aproximativ 26.000 de companii ar plati un impozit mai mare, 133.000 de companii ar plati un impozit mai mic, in timp ce restul companiilor ar plati acelasi impozit precum cel actual. Vezi in text calculele in cazul fiecarui scenariu (impozit de 2% pe venit si respectiv 3%) , care sunt cele mai afectate sectoare si ce optiuni le raman companiilor pentru a nu iesi din business.
  • Contextul General al Mediului de Afaceri  
Programul de Guvernare 2017 - 2020 prezentat de catre noul guvern propune  o serie de modificari de ordin fiscal, social si investitional. Din perspectiva impactului fiscal asupra mediului de afaceri, cea mai importanta modificare vizeaza impozitarea veniturilor pentru toate companiile din Romania, (impozit pe cifra de afaceri) incepand cu 01 ianuarie 2018. Acest impozit va inlocui impozitul pe profit si va avea 2 sau 3 trepte de impozitare. In acest moment impozitul pe profit este de 16%, in timp ce microinreprinderile cu cifra de afaceri sub 500.000 de euro pe an platesc impozit pe venit, de 3% pe cifra de afaceri daca nu au angajati sau de 1% daca au cel putin un angajat. Conform ultimelor declaratii disponibile la acest moment ale ministrului Finantelor, Ionut Misa, treptele de impozitare pentru toate firmele vor fi de 1%, 2% si 3% pe cifra de afaceri.

Conform reprezentantilor coalitiei aflate la guvernare, inlocuirea profitului brut cu cifra de afaceri ca baza impozabila este o masura menita sa combata practica multinationalelor de optimizare fiscale si diminuare a impozitelor platite, in conditiile in care acestea inregistreaza un profit impozabil de aproape trei ori mai mic comparativ cu firmele autohtone, desi nivelul cifrei de afaceri este similar. Declaratiile sunt facute in contextul in care veniturile colectate din impozite si taxe ca si procent din PIB in Romania sunt de 25,4%, nivelul minim din Uniunea Europeana dupa Irlanda si mult inferior mediei de 40,1% inregistrata in Uniunea Europeana (conform calculelor Consiliului Fiscal ).

Avand in vedere treptele de impozitare indicate in cazul in care se implementeaza aceasta masura fiscala incepand cu anul urmator, companiile se vor regasi intr-una din urmatoarele situatii:
  • la o cota de impozitare de 1%, ar fi avantajate firmele care inregistreaza o marja bruta de profit mai mare de 6,25%;
  •  la o cota de impozitare de 2%, ar fi avantajate firmele care inregistreaza o marja bruta de profit mai mare de 12,50%;
  • la o cota de impozitare de 3%, ar fi avantajate firmele care inregistreaza o marja bruta de profit mai mare de 18,75%.
Toate companiile care inregistreaza pierderi, sau o marja bruta de profit sub aceste praguri, vor plati un impozit mai mare comparativ cu cel platit pana in prezent. O situatie speciala o reprezinta microintreprinderile (companiile cu venituri sub 500.000 EUR), care platesc deja impozit pe venit (3% daca nu au nici un angajat, sau 1% daca au cel putin un angajat).

Tabelele urmatoare ilustreaza distributia numerica si valorica a companiilor care activeaza in Romania, avand in vedere situatiile financiare depuse la MFP pentru anul 2015 .


Conform cifrelor ilustrate in tabelele anterioare, se observa o concentrare numerica foarte ridicata a mediului de afaceri in randul microintreprinderilor (93% dintre acestea inregistreaza venituri sub 500.000 EUR), in timp ce 90% dintre venituri sunt inregistrate in randul firmelor cu venituri peste acest prag.



In probabilitatea in care noile masuri fiscale nu vor aduce modificari importante asupra gradului de povara fiscala pentru microintreprinderi (care sunt impozitate deja in functie de venituri), este clar ca noile masuri fiscale vizeaza companiile mari si foarte mari. Aceste cifre nu fac decat sa confirme cele exprimate deja de initiatorii acestei propuneri fiscale.


Aceasta masura fiscala trebuie inteleasa in contextul polarizarii accentuate a mediului de afaceri. Astfel, cele mai mari 1% dintre companiile din Romania (primele 4500 de companii cu cea mai mare cifra de afaceri) concentreaza aproximativ 67% din veniturile raportate de toate companiile active in anul 2015. Acest procent este mult superior gradului de concentrare inregistrat in Ungaria (64%), Polonia (62%) sau Cehia (51%). Nivelul de concentrare mult mai ridicat al veniturilor inregistrat in mediul de afaceri romanesc este explicat si prin diferentele de spirit antreprenorial relativ la tarile din regiune. Astfel, Romania inregistreaza al doilea cel mai scazut nivel, dupa Serbia, al numarului de companii raportat la totalul populatiei.




Cifrele privind concentrarea veniturilor companiilor in functie de dimensiunea acestora, precum si antreprenoriatul relativ la dimensiunea populatiei, sunt ilustrate in tabelele urmatoare.







Pentru a intelege si mai bine detaliile acestui fenomen de polarizare accentuata a mediului de afaceri, ne vom concentra atentia asupra analizei celor mai mari 1.000 de companii din Romania, clasament realizat in baza cifrei de afaceri raportate pentru anul 2015. Conform cifrelor ilustrate in tabelul 7 si graficul 1, cele mai mari 1.000 de companii din Romania inregistrau o cifra de afaceri consolidata de 323 mld RON la finalul anului 2008, respectiv 35% din cifra de afaceri inregistrata la nivelul mediului de afaceri de catre toate companiile, ajungand la 567 mld RON la finalul anului 2015, respectiv 49% din total. Analizand tara de provenienta a actionariatului, doar o treime din cele mai mari 1.000 de firme din Romania sunt autohtone.







Mai mult decat atat, fenomenul de polarizare este amplificat de o majorare a calibrului financiar intre firmele mari si cele mici. Firmele mici inregistreaza un nivel de indatorare mai ridicat cuplat cu o durata de colectare a creantelor mult mai extinsa si un nivel inferior al investitiilor pe termen lung (apreciat prin ponderea activelor corporale in total active). Cu alte cuvinte, datele prezentate pana in momentul de fata indica faptul ca impactul crizei financiare s-a resimtit mai mult in randul firmelor mici, care nu aveau reserve financiare pentru a difera socurile negative marcate prin scaderea veniturilor, cresterea costului de finantare sau neincasarea creantelor. Cu alte cuvinte, cei bogati au devenit si mai bogati, iar cei saraci au saracit si mai mult!

  • Impact scenariul in care toate companiile ar plati impozit de 1% pe venit
La data realizarii prezentului studiu de impact (3 Iulie 2017), opinia publica nu a fost informata cu privire la criteriile (nivelul cifrei de afaceri al companiilor, numarul de angajati, durata de functionare, etc ...) in functie de care se vor aplica treptele de impozitare de 1%, 2% si 3% pe venit. In acest context, calculele urmatoare sunt realizate comparand legislatia fiscala actuala cu noile reglementari in conditiile in care consideram succesiv cotele de 1%, 2% sau 3% pentru toate companiile. Concluziile sunt:

In scenariul in care toate companiile ar plati impozit de 1% pe venit: aproximativ 26.000 de companii ar plati un impozit mai mare, 133.000 de companii ar plati un impozit inferior, in timp ce restul companiilor ar plati acelasi impozit precum cel actual (microintreprinderi sau companii care nu inregistreaza venituri). In total, nivelul cumulat al impozitului pe venit ar fi de 11,93 mld RON, cu aproximativ 6,1% mai mic decat cel actual, respectiv 12,7 mld RON. Rezultatele sunt sintetizate si ilustrate in tabelul urmator.






  • Impact scenariul in care toate companiile ar plati impozit de 2% pe venit
In scenariul in care toate companiile ar plati impozit de 2% pe venit: aproximativ 347.000 de companii ar plati un impozit mai mare, deci jumatate din companii (fata de scenariul anterior, se includ aici microintreprinderile care platesc 1% in momentul de fata), 124.000 de companii ar plati un impozit inferior, in timp ce restul companiilor ar plati acelasi impozit precum cel actual (companii care nu inregistreaza venituri). In total, nivelul cumulat al impozitului pe venit ar fi de 23,88 mld RON, cu aproximativ 88% mai mult decat cel actual, respectiv 12,7 mld RON. Rezultatele sunt sintetizate si ilustrate in tabelul urmator.






  • Impact scenariul in care toate companiile ar plati impozit de 3% pe venit
In scenariul in care toate companiile ar plati impozit de 3% pe venit: aproximativ 352.000 de companii ar plati un impozit mai mare, 6.000 de companii ar plati un impozit inferior, in timp ce restul companiilor ar plati acelasi impozit precum cel actual (fata de scenariul anterior, se adauga aici microintreprinderile care au zero angajati, deci platesc in momentul de fata impozit de 3% pe venit). In total, nivelul cumulat al impozitului pe venit ar fi de 35,82 mld RON, cu aproximativ 182% mai mult decat cel actual, respectiv 12,7 mld RON. Rezultatele sunt sintetizate si ilustrate in tabelul urmator.





In toate cele trei scenarii, companiile mari (care inregistreaza venituri peste 1 mil EUR) vor avea cel mai mult de suferit. Aproximativ 60% dintre acestea sunt companii cu actionariat strain! Cifrele din tabelul urmator sintetizeaza numarul si nivelul total al impozitelor pe care aceste companii le platesc in momentul de fata, comparativ cu cele trei scenarii simulate anterior.







  • Care sunt cele mai afectate sectoare?

Deoarece la data realizarii prezentului studiu de impact (3 Iulie 2017), opinia publica nu a fost informata cu privire la criteriile in functie de care se vor aplica treptele de impozitare (1%, 2% si 3% pe cifra de afaceri), gradul de povara fiscala in noul context a fost calculat ca medie aritmetica a celor trei scenarii, si a fost raportat la nivelul actual al impozitelor platite (raportul dintre acestea este prezentat in ultima coloana din dreapta a tabelului 12).

Analizand cifrele din tabelul urmator, observam faptul ca impactul difera semnificativ de la un sector la altul in functie de doua variabile importante: nivelul veniturilor (rulajele) si al profiturilor (marginile) obtinute. Astfel, sectorul distributiei si al vanzarilor cu amanuntul inregistreaza traditional rulaje mari cuplate cu margini de profit mai scazute. In acest context, aceste sectoare sunt cele mai afectate de noile masuri, povara fiscala in masura in care noile norme vor fi aplicate ajungand de aproape trei ori mai mare decat cea actuala. In general, cele mai putin afectate sectoare sunt cele de prestare ale serviciilor, intermedieri sau productie, unde nivelul veniturilor este mai mic in timp ce marginile de profitabilitate sunt mai mari. Doar doua sectoare vor inregistra un nivel mediu al impozitarii inferior celui actual, respectiv sanatate si asistenta sociala (-6%) si tranzactiile imobilizare (-27%).



  • Ce optiuni le raman companiilor?
Gradul de povara fiscala in noul context a fost calculat ca medie aritmetica a celor trei scenarii, acesta fiind in crestere pentru 53% dintre companiile care activeaza in Romania. Practic, sub auspiciile actuale, si avand in vedere ipotezele prezentului studiu de impact, aproape jumatate din firmele active in Romania sunt expuse unor impozite in crestere incepand cu anul 2018. Pentru a evalua capacitatea acestor companii de a suporta o povara fiscala in crestere, au fost evaluate urmatoarele alternative (in ordinea posibilitatilor practice existente in activitatea de zi-cu-zi a oricarei companii):

 Solutii operationale, respectiv estimarea fluxului de numerar operational prin metoda indirecta. Practic, numerarul net (incasari minus plati) din activitatea de baza a unei companii poate fi crescut prin:
  • cresterea profitului operational: dificil de realizat, avand in vedere scumpirea capitalului (consensul pietei indica cresterea dobanzilor incepand cu a doua jumatate a anului curent), descurajarea investitiilor (din cauza impozitarii venitului) si cresterile cheltuielilor cu personalul. Conform programului de guvernare, nivelul salariului minim brut in Romania, in urmatorii 4 ani, va fi de 2.000 lei in 2018, 2.200 lei in 2019 si 2.400 lei in 2020. Pentru cei cu studii superioare salariul minim va fi de 2.300 lei in 2018, 2.640 lei in 2019 si 3.000 lei in 2020. In prezent, salariul minim brut este de 1450 de lei pe luna;
  • reducerea duratei de rotatie a stocurilor (vanzarea din stoc): dificil de realizat, in conditiile in care nivelul actual al stocurilor raportat de catre mediul de afaceri acopera necesarul doar pentru 40 de zile;
  • colectarea mai rapida a creantelor: teoretic, aceasta ar putea fi o resursa importanta, in conditiile in care nivelul actual este destul de ridicat, respectiv 118 zile, fiind aproape de doua ori mai extins decat nivelul inregistrat inaintea impactului crizei financiare (60 de zile in anul 2007). Practic, este greu de crezut ca acest lucru va fi posibil, deoarece creantele existente in sold sunt foarte vechi si foarte greu de recuperat (majoritatea fiind aferente unor clienti insolventi) iar companiile vor inregistra o presiune fiscala in crestere;
  •  cresterea termenului de plata catre furnizori: istoria ultimilor zece ani ne arata ca firmele romanesti au optat la aceasta solutie atunci cand au avut nevoie de lichiditate. Totusi, chiar daca acest lucru se va intampla, aceasta nu va face decat sa amplifice problema, deoarece furnizorii vor avea o problema dubla (povara fiscale in crestere cuplata cu incasarea mai lenta a facturilor);
 Solutii investitionale - practic, companiile pot genera numerar suplimentar prin dezinvestitii (vanzarea unor active care nu sunt imperios necesare activitatii de baza, sau vanzarea unor active "core" si inchirierea lor ulterioara spre utilizare ("sale and lease back"). Totusi, dezinvestitiile nu reprezinta decat o solutie pe termen scurt, acestea avand un efect opus si amplificand problema pe termen mediu-lung, deoarece deterioreaza competitivitatea firmei respective;

 Solutii financiare -  companiile pot obtine numerar suplimentar prin contractarea unor credite de la banci sau capitalizarea suplimentara de la actionari. Pracitc, este greu de crezut ca actionarii vor dori sa faca acest lucru, sau ca bancile sunt dispuse sa finanteze o companie doar pentru acoperirea impozitelor suplimentare.

In acest context, conditia esentiala pentru continuarea activitatii este optimizarea fluxului de numerar din activitatea operationala, investitionala sau financiara, conform schemei urmatoare (sunt incluse si formulele folosite pentru estimarea fluxului de numerar.


  • CONCLUZIE:
Avand in vedere ipotezele prezentului studiu de impact, aproape jumatate din firmele active in Romania sunt expuse unor impozite in crestere incepand cu anul 2018. Analizand posibilitatile pragmatice de optimizare a fluxului de numerar (operational, investitional si financiar), aproximativ 60% dintre aceste companii nu vor putea sa acopere povara fiscala in crestere. Astfel, aproximativ 1 din 3 companii care activeaza in Romania sunt expuse riscului de a intra in insolventa din cauza noilor masuri fiscale privind impozitarea tuturor firmelor in functie de venit.


"Mediul de afaceri care activeaza in Romania sufera de o boala foarte grava, respectiv lipsa paturii de mijloc din cauza polarizarii excesive. Cele mai mari 1% dintre companii genereaza doua treimi din veniturile intregului mediu de afaceri, iar aproape 60% dintre acestea sunt multinationale si prezinta o sarcina fiscala mai mica decat restul companiilor autohtone. In acest context, prin inlocuirea profitului brut cu cifra de afaceri ca baza impozabila, noul guvern doreste, conform declaratiilor oficiale, sa combata practica multinationalelor de optimizare fiscala si diminuare a impozitelor platite. Personal, confirm aceasta afectiune a mediului de afaceri, dar nu cred ca un tratament in masa este cea mai fericita solutie, din cauza efectelor colaterale generalizate asupra tuturor companiilor care activeaza in Romania. Acest studiu de impact concluzioneaza faptul ca, sub auspiciile actuale, aproape jumatate din firmele active in Romania sunt expuse unor impozite in crestere incepand cu anul 2018, in timp ce 60% dintre acestea nu vor putea suporta povara fiscala suplimentara. Astfel, aproximativ 1 din 3 companii care activeaza in Romania sunt expuse riscului de a intra in insolventa din cauza noilor masuri fiscale privind impozitarea tuturor firmelor in functie de venit. Noile masuri fiscale, asa cum sunt prezentate in stadiul actual, par sa trateze efectul, si mai putin cauza. Personal, cred ca ar fi mai indicata o interventie chirurgicala asupra cauzei, respectiv identificarea companiilor care reduc sau evita impozitarea profitului la nivelul real, si normalizarea acestuia conform realitatii.  Daca nu se intelege si nu se rezolva cauza, se va trata efectul intr-un mod gresit."  a declarat Iancu Guda, Presedintele AAFBR (Asociatia Analistilor Financiar-Bancari din Romania) si Lector IBR (Institutul Bancar Roman)

Nota: Concluziile exprimate in acest studiu de impact reprezinta opinia autorului, si nu implica in nici un fel institutiile in care autorul este asociat / implicat.


Citeste mai multe despre   












Material sustinut de Siemens

"Comorile" detinute de primarii: cum pot fi folosite marile baze de date pentru a imbunatati serviciile oferite cetatenilor. Studiu de caz City Pulse

Brasovul si orasul Aarhus din Danemarca au luat parte timp de trei ani la un proiect inedit de cercetare - City Pulse, finantat de Uniunea Europeana. Pe scurt, scopul proiectului a fost sa colecteze si sa coreleze cat mai multe date despre cele doua orase, iar pe baza acestora primariile sau companiile sa dezvolte aplicatii gratuite care sa imbunatateasca serviciile oferite cetatenilor.

22247 vizualizari

  • +26 (40 voturi)    
    :) "Ne luam tara inapoi" (Luni, 3 iulie 2017, 8:30)

    gigifisiune [utilizator]

    de la corporatisti si de la companiile straine si de la toti antreprenorii romani si ajungem, din nou vechea Romanie, sau China sau Coreea de Nord, sau Venezuela. Redeschidem Cap-urile si rezolvam totul. Ne arata dragnea un nou Ceausescu, upgradat si imbunatatit. Ceausescu 2.0.

    Sincer, abia astept sa stau cu burta la soare, facandu-ma ca muncesc, si sa primesc un salariu si aprtament, da' sa nu gasesc benzina sa ma duc pana la mare, sau apa minerala si sa ma intorc sa car sifoanele pe care le-am carat toata copilaria mea. Sa-mi vad copiii inghetant de frig in apartamentul primit pe o nimica toata, sa le crape smaltul dintilor cand se spala pe ei ca nu exista apa calda sa stau la cozi "anuntate" pentru maruntaie si gheare de pui, in loc sa stau cu sotia si cu copiii.

    Ma excita cumplit gandul asta! Abia astept.
    • -13 (19 voturi)    
      ... (Luni, 3 iulie 2017, 9:11)

      VarailVarail1 [anonim] i-a raspuns lui gigifisiune

      Pai eu zic ca generatiile astea de repetenti invatate in cluburi si discoteci nu merita altceva.
      Oricum stati linistiti ca nu se ba ajunge aici .. Transilvania se va duce la unguri si Moldova la "moldoveni" . Romanii din Transilvania vor vota alipirea la Ungaria doar ca sa scape de ciuma de Teleorman . Moldovenii sunt prea beti ca sa stie ce se intampla cu ei .
      Sudul va fi de vis in schimb . Utopia .
    • +8 (12 voturi)    
      Problema fiscalitatii este reala (Luni, 3 iulie 2017, 9:28)

      banel [utilizator] i-a raspuns lui gigifisiune

      Tratamentul s-ar putea sa nu fie cel corect.

      Noi avem o mare concentrare a veniturilor pe companii care au o politica de eficienta fiscala excelenta, politica ce este insa, la limita legii. Lucrez in domeniu, crede-ma, se transfera profit in afara prin contracte banoase cu societatea mama. Problema aceasta nu este doar la noi, ci si la nivel european, unde exista o dorinta puternica de a limita posibilitatile companiilor de a-si transfera profiturile in paradisuri fiscale sau in alte tari comunitare cu fiscalitate foarte redusa. Vezi cazul Apple in Irlanda.
      • +10 (10 voturi)    
        problema asta e total diferita (Luni, 3 iulie 2017, 12:04)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui banel

        Faptul ca multinationalele trasfera profit spre tari cu impozit pe profit si dividende mic e o problema la nivel european si se incearca rezolvarea ei tot la nivel european, prin eliminarea cauzei, adica prin egalizarea cotelor de impozit pe profit/dividende la nivel european pentru multinationale. Altfel nu ai cum rezolva problema; e foarte greu de dovedit ca niste contracte intre entitati private ar trebui sa aiba pretul x si nu y. Alternativ, tot comunistoid, dar macar cu ceva dram de logica,s-ar putea incerca rezolvarea problemei printr-un impozit minim in functie de cifra de afaceri, dar per domeniu de activitate si doar pentru multinationale. Greu de definit, greu de implementat. Plus ca impozitul pe cifra de afaceri va determina companiile sa vrea sa-si scada cifra de afaceri ceea ce se traduce prin lipsa de facturi si in consecinta evaziune fiscala.

        Dar problemele bugetului nostru sunt altele:
        1. slaba colectare pe zona de TVA
        2. slaba colectare de accize (evaziunea la greu cu tigari/alcool)
        3. munca la negru (INS arata ca-s cam 1.2 mil de lucratori la negru)
        4. evaziunea fiscala grosolana in anumite domenii gen constructii, servicii (taxi, spalatorie auto, bona, instalator, chirii, etc, etc)
        5. taxele de proprietate derizorii
        6. o gramada de portite de scapare de la plata contributiilor sociale pentru tot felul de categorii de lucratori, de la PFA, la profesii liberale, de la taximetristi la artisti). Aici impozitul pe venit (individual, nu pe gospodarie) cu limitarea contributiilor sociale ar rezolva mare parte din problema. Greu de implementat, greu de aplicat, greu de verificat
        7. Coruptia (firme protejate de controale)
        8. Companiile de stat cu management defectuos (mare parte nu platesc cu anii impozite nici taxe dupa care se sterg datoriile)

        Toate astea ne fac sa coectam sub 30% din PIB la buget in loc de 40% media europeana sau 45% in tarile cu apa calda
        • 0 (0 voturi)    
          sistem fiscal imbarligat.. (Luni, 3 iulie 2017, 17:24)

          ..13 [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

          Modalitati multiple de a scapa.
          de unde si morala unora: Scapa cine poate (trebe)!

          A doua pilda este ca: doar ala cu coarne si fratii/surorile lui se apuca de un business intr-o astfel de tara - nimic nou sub soare!

          Astazi ai un program, peste mai putin de 6 luni altul, cu alte conditii fiscale, ce sa mai fratica, numai lapte si miere pentru ala negru - cica bucurosi le-om duce pe toate...

          Cine nu plateste taxele/ impozitele?
          Cred ca in principal sunt cei care aduna banii fara sa ii munceasca - primesc BMW-uri de la nepoti si altele...Astia au pierdut sirul si nu mai pot tine ritmul cu obligatiile catre stat. Amaratii aia - vai de mama lor - si cand ajung la racoare cer conditii mai bune de vietuire acolo...Looseri, omule, adevarati looseri - pana si legea confiscarii extinse se fereste sa ii atinga, din mila pentru sufletele lor amarate.

          Totusi unele companii, printre care si multinationalele, sunt de vina ca reusesc sa faca bani si pentru ca genereaza afaceri profittabile si locuri de munca si in RO. Acolo este de munca - nu se pune pixul jos la ora 2 PM ca in sectorul public.

          Am citit un studiu dedicat companiilor care folosesc si retin talentele prin trei elemente:
          - tehnologie
          - cultura organizationala
          - armonia arhitectonica/designul interior

          Cu aceste elemente se dovedea ca organizatiile aveau
          - cresterea numarului de angajti de 1.5 ori peste medie
          - profitul mediu de cca. 4 ori mai mare
          - salariul angajatului de cca. 2,2 ori peste media sectorului
          Naspa - nu aveau info si despre taxele colectate suplimentar dar putem deduce, nu si colecta ca este la ei si nu in RO...

          Dar toate acestea au venit numai dupa ce talentele s-au instalat in firma...

          Acum sa fim onesti - cine nu vrea sa aiba un sef destept, un salariu bun, sa foloseasca ultima tehnologie si sa vina de placere la serviciu???

          Cred ca aici nu este descrierea unui salariat de la ANAF...
          Dar Dragnea si ai lui pot sa mai incerce una, doua variante de optimizare , pana se vor ineca in datorii..
          • 0 (0 voturi)    
            Nu exista asha ceva (Marţi, 4 iulie 2017, 17:50)

            bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui ..13

            Ei (PSD) tocmai ce-au taiat fondurile ANAF. Cum sa le mareasca salariile? Colectarea se imbunatateste in mod magic prin programul de guvernare. iar legile tre sa fie cit mai imbirligate ca sa scape doar cine trebuie. Daca se trezeste unul sa faca scandal, sa fie simplu de gasit o lege pe care a incalcat-o. Cum altfel?
      • +5 (5 voturi)    
        Problema (Luni, 3 iulie 2017, 12:25)

        Jar [utilizator] i-a raspuns lui banel

        fiscalitatii e reala si nu prea.
        Daca Ford isi aduce componente de afara pentru asamblarea masinilor,inseamna ca face export de profit?
        Firmele isi pot scadea profitul facand anumite cheltuieli,exportul de profit e o formulare mai mult decat proasta.
    • +4 (8 voturi)    
      Sunt de acord, dar China? (Luni, 3 iulie 2017, 9:58)

      transalpinarum [utilizator] i-a raspuns lui gigifisiune

      Cred ca nu ai fost in China, sau nu prea cunosti situatia. China are o infrastructura de invidiat, si economia e mult mai deschisa decat iti poti imagina!!
      • +7 (7 voturi)    
        mda (Luni, 3 iulie 2017, 12:08)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui transalpinarum

        Si grave probleme de poluare, si o liberatate de exprimare aproape inexistenta, si multe altele. China e totusi un stat comunist. Singurul care a devenit viabil economic, dar tot comunist ramane. Iar succesul lor se datoreaza in mare masura culturii chineze, conformismului care-i caracterizeaza. Nu vad cum ar putea functiona asha ceva la noi, unde fiecare incearca o portita de a pacali statul.
        • +1 (1 vot)    
          China este visul unuia care ... (Luni, 3 iulie 2017, 17:28)

          ..13 [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

          Tinteste si iubeste ca Dragnea - sa ma fereasc de astfel de persoane...

          China - Viabil economic??? cred ca pana mai apoi- ii cam suna ceasul, numai urechi sa ai ca sa auzi...
          • 0 (0 voturi)    
            ceasul nu-i suna... (Marţi, 4 iulie 2017, 13:17)

            bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui ..13

            E totusi un stat comunist, si pe linga asta e locuit de un popor foarte conformist. Acolo se pot impune oricind masuri de re-eficientizare. E adevarat ca stranuta serios din cauza cresterii galopante bazate oe costuri mici si poluare mare, dar de aici la prabusire economica mai e. Deocamdata, daca te uiti la stiri, vezi ca se investeste enorm in energie verde. Mai degraba problema lor e alta: cresterea economica aduce dupa sine si bunastare, adica cresteri de salarii. Cresteri de salarii care asigurind nevoile primare ale poporului, genereaza nevoi secundare precum libertatea de expresie, democratia, etc. Adica renuntarea la comunism.
  • +9 (9 voturi)    
    simplu (Luni, 3 iulie 2017, 9:11)

    Dedalus [utilizator]

    Nu pricep de ce nu face lucrurile simplu.

    Anume, sa avem microintreprinderi (Cifra de afaceri pana in 200.000 EUR) care sa isi aleaga pur si simplu regimul de impozitere (pe venit sau pe profit), cu o singura declaratie anuala de maxim 3 pagini. Fara una mie conditii si imbarligaturi administratve si diverse "conditii".

    Iar la firmele mari exista deja suficiente directive europene care sa diectioneze politica fiscala.

    La fel - la gospodarii - cine vrea, cine doreste, nu are decat sa opteze pentru impozitul pe gospodarie. Anuntat cu 3 luni inainte de inceperea noului an fiscal. Cu sau fara consultant.

    ===

    O mie de calculi si analize... cand un nebun arunca o piatra in apa....
    • +1 (1 vot)    
      doar la micro impozit pe cifra de afaceri? (Luni, 3 iulie 2017, 11:40)

      miss sloane [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

      la micro nu mai e interzis de ue sa punem impozit pe cifra de afaceri?
      doar la micro sa fie simplificat si greu de evitat plata impozitelor?
      intreb, nu dau cu parul :)
      • +1 (1 vot)    
        nu am ajuns in capitalism (Luni, 3 iulie 2017, 21:59)

        Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui miss sloane

        La micro avem mai multa libertate, fata de celelalte.

        Ne concentram mult prea tare pe evitarea fraudelor fiscal si mult prea putin pe a face de inteles prevederile legale.

        Iar simplificarea nu trebuie sa se refere la simplificarea formularelor doar, ci si la simplificarea procedural si clarificarea prevederilor legale,

        In fine, suntem pe un forum, nu la o consultare publica. Vreau doar sa spun ca trebuie sa ne concentram pe stimularea mediului de afaceri si pe o legislatie clara.

        E o mare problema in intelegerea statului ca un fel de "boier" iar firmele ca "sclavi", doar un fel de vaci de muls pentru buget.
    • +1 (1 vot)    
      poti sa experimentezi ca sa vezi ce se intampla... (Luni, 3 iulie 2017, 17:33)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

      daca nu poti sa faci o analiza inainte...
      dar daca tot stii, poate te mai gandesti, mai socotesti si vezi ca...

      Daca firma este micro - este recomandabil sa nu o omori in hartii...
      • +1 (1 vot)    
        Tocmai (Luni, 3 iulie 2017, 21:53)

        Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui ..13

        Tocmai
  • +10 (14 voturi)    
    Scoateti spionii rusi din structurile de putere! (Luni, 3 iulie 2017, 9:38)

    Prea_Tarziu [utilizator]

    Altfel nu avansam!
  • +7 (9 voturi)    
    Goange (Luni, 3 iulie 2017, 9:38)

    Paesano [utilizator]

    O asemenea reglementare - impozit pe cifra de afaceri - nu este permisa in UE. Politrucul de la Teleorman tre' sa gaseasca alta goanga.
  • +9 (11 voturi)    
    CELE MAI MARI PIERDERI (Luni, 3 iulie 2017, 10:01)

    mihai2013 [utilizator]

    …iar cele mai mari pierderi si restante la buget le inregistreaza companiile de stat, nu cele private. Pe verificate.
    • +2 (2 voturi)    
      impozit (Luni, 3 iulie 2017, 13:21)

      kerehome [utilizator] i-a raspuns lui mihai2013

      De ce dracu plateste o firma de stat impozit si tva? ca sa mute bani din dreapta in stanga, sa mai justifice niste manuitori de hartii inutile, dar sa aiba de unde cumpara masini de zeci de mii de euro? in firmele de stat se schimba birotica (calculatoare, copiatoare, etc) la 2 ani, dar cu dedicatie, pe cand un privat lucreaza si cu birotica de 10 ani. la fel si cu masinile, cu renovarile, cu ...! oare de ce?
      • 0 (0 voturi)    
        pentru ca asa trebuie (Luni, 3 iulie 2017, 21:30)

        miss sloane [utilizator] i-a raspuns lui kerehome

        cand au relatii comerciale cu firme private trebuie sa incaseze sau plateasca tva
  • +10 (12 voturi)    
    uite asa.... (Luni, 3 iulie 2017, 10:22)

    un oarecare [utilizator]

    se destabilizeaza o tara. deliberat si sigur.
    daca impozitul pe cifra de afacri trece, eu plec din tara. nu imi tin familia intr-o viitoare Venezuela.
  • +3 (9 voturi)    
    Blasfemie! (Luni, 3 iulie 2017, 10:22)

    Scapa cine poate [utilizator]

    Poi nu e bine, sa sa ia tot de la cel care are, nu se incalca principiul de baza al economiei de piata in vesnica tranzitie, adica celui ce are i se va da; dar de la cel ce nu are, şi ce are i se va lua? Mai bine sa vina Ponta si Petreasca, adevarati crestini, care fugareau cu taburile babele care vindeau usuroi pe trotuar, pana dadeau finantelor toti leii care ii dobandisera pe nedrept, facand concurenta neloiala hypermarketelor!
    PS. De ce va mirati ca firmele mici autohtone se inchid si se indatoreaza iar cele mari prospera, cata vreme cele din urma au acces la instrumente semi legale,de,diminuare a profitului? Credeti ca unui magazin de cartier ii renteaza sa angajeze o armata de contabili care sa plimbe banii prin conturi din paradisuri fiscale? Consiliul Concurentei mai exista?
    PS2: Cate banci au plecat din tara dupa legea darii in plata?
  • +2 (2 voturi)    
    schimbarea impozitării... (Luni, 3 iulie 2017, 10:41)

    Sorin Constantin [anonim]

    Acum,fără să fiu un dibace,dar ca unul care mi-am ținut singur socotelile la PFA-ul meu,zic și eu de una alta:
    1.În actualul sistem de impozitare,o companie care vrea să încerce reducerea impozitelor plătibile va încerca să-și mărească cheltuielile,astfel ca profitul impozitabil să fie cît mai mic...Cel mai ușor mod și mai simplu,angajaților le oferă un slariu de 3000 lei,net pe acte,sau 2000 lei pe acte și încă 2000 la negru dacă vor aduce lunar bonuri de benzină,motorină în valoare de 4000 lei,astea se pot cumpăra contra 5%,cu CIF,cu tot ce trebuie.Achizițiile de bunuri și servicii nu se vor cumpăra direct ci prin lanț de intermediari,ai casei normal.
    2,În cazul împozitării cifrei de afaceri,anumite lanțuri de intermediari se vor rupe,dar va exista tendința de reducere a cifrei de afaceri,iar în acest caz produsul final nu se va mai vinde direct ci prin intermediari.
    Sigur marile companii se vor plia pe noua situație,problema e că schimbarea sistemului de impozitare în 6 luni e cam bruscă.
    • +5 (5 voturi)    
      problema e mult mai grava (Luni, 3 iulie 2017, 12:18)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Sorin Constantin

      1. Impozitind cifra de afaceri indemni companiile sa si-o scada. Adica daca tu trebuie sa-mi faci mie un serviciu si eu unul tie la schimb, vom factura niste sume derizorii, bazandu-ne pe barter. Ceea ce va duce implicit la scaderea valorii adaugate, adca scaderi la TVA. Daca azi fiecare firma care vinde produsul cu factura e interesata sa primeasca cit mai multe facturi si sa le treaca la cheltuieli, impozitind cifra de afaceri obtii fix inversul.
      2. Per domeniu de activitate raportul dintre cifra de afaceri si marja de profit difera semnificativ. Un depozit en-gros are adaos minuscul la cifra de afaceri pentru ca vinde cu tirul si cumpara cu vaporul, un magazin care vinde en-detail va avea adaos mult mai mare la aceeasi cifra de afaceri. Iar un atelier de croitorie va avea peste 50% adaos. Si o firma de IT, unde cheltuielile sunt cam cele cu salariul, ar fi in al noualea cer sa-i impozitezi cifra de afaceri cu 1%. Se distorosioneaza total raportul de impozitare pe domenii de activitate cu efecte extrem de grave la export.
  • +6 (6 voturi)    
    Dracnea, invingator prin KO! (Luni, 3 iulie 2017, 10:54)

    Crioan [utilizator]

    "O companie din trei va fi expusa riscului de a intra in insolventa" - exact acesta este scopul noului sistem de impozitare, nu doar "sa aduca mai multi bani la Buget"

    Pedesereul nu doreste o ecomomie functionala, ar tot interesul ca lucrurile sa mearga prost, tara sa fie plina de someri si de proletari, bazinul electoral clasica al pedesereului ...
  • -5 (5 voturi)    
    Ad hominem (Luni, 3 iulie 2017, 11:05)

    IonutSC [utilizator]

    https://logec.ro/impozitul-pe-cifra-de-afaceri-poate-fi-mai-bun-decat-impozitul-pe-profit/

    Ganditi-va cat de mult s-ar simplifica lucrurile la ANAF unde 90% din resurse sunt ocupate cu verificarea deductibiliatii cheltuielilor, preturi de transfer, etc. Ar simplifica enorm birocratia si posibilitatea de abuz al functionarilor. Plus ca s-ar putea concentra cu totii pe reducerea fraudei la TVA daca se simt inutili :)

    Zic si eu, nu dati cu piatra ...
  • -2 (4 voturi)    
    Impozit pe venit diferentiat (Luni, 3 iulie 2017, 11:21)

    Heruvim [utilizator]

    Impozit pe venit 1-3% (cu cat mai mare cifra de afaceri cu atat mai mic impozitul) doar pentru companiile care vand cu amanuntul (catre persoane fizice).

    Celelalte platesc impozit pe profit.
  • +3 (3 voturi)    
    P$D (Luni, 3 iulie 2017, 11:31)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Scopul: distrugerea tarii, bani multi la buget ca sa poata fura mafia rosie si clientela. Au promis marea cu sarea si ceea ce fac e DOAR sa distruga tara. CIUMA ROSIE TREBUIE LAPIDATA. P$D=PCR=FSN este o grupare de tip MAFIOT si CRIMINAL ce trebuie scoasa in afara legii iar sefii lof sa faca OCNA pe viata.
  • +1 (1 vot)    
    daca ne uitam la industriile afectate (Luni, 3 iulie 2017, 17:40)

    ..13 [utilizator]

    de aceasta masura putem intelege ca isi trag singuri gloante in propriile picioare.

    P.S.
    Ar mai putea sa fie interesanta analiza pe zonele din RO.
  • +3 (3 voturi)    
    simplu (Luni, 3 iulie 2017, 22:05)

    Dedalus [utilizator]

    Daca nu poti imbunatati ceva, macar lasa lucrurile asa cum sunt. :-)

    ==========

    Nu sistemele de impozitare ne opresc din dezvoltare, ci rolul exacerbat al statului, interventionismul statal peste masura si suprareglementarea.

    Cu o administratie slab pregatita ce este presata sa aplice principia socialiste , nu avem sanse.

    ==========

    Si nici macar nu intelegem impactul ingrozitor al socialismului - de fapt doar un alt nume pentru Marxism. Ca sa nu mai vorbim de multitudinea de intelegeri schioape, culminind uc asa-zisul "socialism" Nordic. Nu e locul aici, dar daca politicienii sunt in eroarea fatala a socialismului "cu fata umana", e foarte greu sa crezi ca schimbara fiscalitatii ar duce la ceva.
    • 0 (0 voturi)    
      daca nu se preda la scoala (Marţi, 4 iulie 2017, 13:15)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

      Managementul comparat intre constructia socialista si cea capitalista...
      Se poate da pe repede inainte pentru comparatii - se pot aduce personalitati care sa discute cu studentii si daca i intrebi si la examen atunci ii chiar obligi sa invete despre ... si despre...

      Profesorii romani, in general, sunt adeptii socialismului si nici ei nu prea inteleg cu ce se mananca capitalismul si care sunt diferentele. Intelege si mai ales poate sa explice numai cineva care a avut sansa sa studieze in afara si/sau sa lucreze intr-o companie/institutie care l-a expus cu adevarat la o economie de piata.

      Geaba striga Guvernatorul!
      Nu aude nimeni sau, mai grav, nu intelege mai nimeni!

      Asta este Romanica!
  • -1 (1 vot)    
    Impozite (Marţi, 4 iulie 2017, 3:51)

    mr. no comment [utilizator]

    Eu unul am PFA, stiu cat de cat despre ce vb aici, eu as face in felul urmator, companiile care nu au investitii, si merg 3 ani cu pierderi an de an, impozit pe profit 3% la CA, la 2 ani 2% si 1 an 1%. Asta cu exceptia start-up-urilor, care au nevoie de cel putin 3 ani sa iasa la liman, asta daca nu fac profit deja din primul an, vorbind strict de investitii in IT, pentru ca in rest nu vede nimeni profit din primul an, si multi dintre cei care au vb aici stiu despre ce vorbesc.
    O firma care merge mai mult de 3 ani fara profit, luata la puricat de ANAF, ca nimeni nu vine cu bani de acasa sa tina o firma cu pierderi.
    Ca si ex Rompetrol - jigodiile de kazahi cumpara petrolul din kazhastan la ce pret vor muschii lor si la o CA de 12 miliarde de euro ei declara profit cateva mil de dolari (mai sa fie?). La fel cei care face intermedierile la cereale, cumpara de cateva sute de mil de dolari grau din Romania si au pierdere an de an (asta chiar este de ras)
    • 0 (0 voturi)    
      daca ai PFA (Marţi, 4 iulie 2017, 18:24)

      diasporescu [utilizator] i-a raspuns lui mr. no comment

      nu inseamna ca stii si ce vorbesti.
      Care este avantajul pentru societatea romaneasca ca tu ai PFA? Impozitul pe cifra sau faptul ca stai pe propriile picioare, iti platesti sanatatea, pensia etc., nu intinzi mana la stat, produci valoare adaugata (=>tva)?
  • 0 (0 voturi)    
    Reglementari, reglementari... (Marţi, 4 iulie 2017, 13:26)

    ..13 [utilizator]

    Transparenta informatiilor ajuta la intelegerea problemelor si ar putea ajuta la luarea deciziilor, asa cum s-a intamplat cu articolul de mai sus care a preluat date de la MFP si le-a prelucrat.

    Mai este ceva, dar o sa scriu altadata despre.

    Ca solutia asta a fost generata de mirabolanta politica fiscala este treaba alora de la P$D - dar ma mir cum de nu da, ca intr-un sac de box, non-stop, opozitia.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică