"Trebuie sa le explicati produsele clientilor, care avantajele anumitor tipuri de credite, care sunt produsele de garantare. Trebuie sa informati cu regularitate clientii IMM - atat prin reteaua proprie de unitati cat si prin platforma pusa la dispozitie de Institutul Bancar Roman. Un ingredient esential pentru asigurarea sustenabilitatii si majorarii intermedierii financiare este pregatirea personalului bancar din activitatea de creditare. 50% din personalul bancar este implicat in riscul de credit. Pana in 2025, potrivit unui raport McKensey, procentul va ajunge la 25%", le-a transmis miercuri prim-viceguvernatorul BNR Forin Georgescu, celor peste 200 de bancheri prezenti la sediul Institutului Bancar Roman, la Banking Summer Academy.

Florin Georgescu, prim-viceguvernator BNRFoto: Hotnews

"Bancile sunt foarte bine capitalizate. Sisitemul bancar dispune de lichiditati considerabile, iar raportul credite/depozite este la dorr 77%. Rata creditelor neperformante a coborat la 9.26% in aprilie 2017. Pe acest fond, spatiul de reluare sanatoasa a creditarii secotrului privat este consistent", a mai spus Georgescu, unul dintre bancherii centrali locali carenu e creditat ca dispunand de o doza prea mare de diplomatie.

El le-a mai vorbit miercuri bancherilor romani despre faptul ca 80% din IMM-urile romanesti n-au avut credite bancare niciodata si ca mai putin de

Discursul sau, citit integral de pe foi, s-a concentrat insa pe nivelul de pregatire al personalului din banci.

"Eficienta personalului bancar romanesc este inca redusa. Segmentul bancar s-a caracterizat printr-o exuberanta a politicii de atragere a personalului in perioada pre-criza. Pe fondul cresterii activitatii de creditare si a extinderii retelelor bancare, institutiile de credit au oferit salarii si beneficii superioare", se arata in Raportul privind stabilitatea financiara, publicat joi de BNR.

"Pregatirea adecvata a angajatilor poate contribui la reducerea nivelului de neperformanta, la temperarea nevoii de restructurare a creditelor si sprijina profitabilitatea pe termen mediu si lung a bancilor. In plus, poate contribui la o diminuare a posibilelor efecte negative ale unor legi ce si isi propun tocmai rezolvarea situatiei unor debitori ce s-au indatorat intr-o perioada caracterizata printr-o crestere puternica a creditarii", se arata in Raportul citat.

E drept, educatia financiara trebuie facuta in ambele sensuri. Si functionarii bancari trebuie educati, la fel ca si clientii bancari.

"Eficienta personalului bancar romanesc este inca redusa, in contextul unui grad de intermediere financiara scazut: un angajat bancar gestioneaza in medie 1,7 milioane euro (decembrie 2016), fata de 15,1 milioane euro la nivelul UE. Activele raportate la angajat au crescut treptat in ultimii noua ani (de la 1,2 milioane euro/angajat, decembrie 2008), atat pe fondul cresterii activelor, cat si al reducerii numarului de angajati, imbunatatind eficienta", arata Raportul BNR. In contextul dezintermedierii manifestate ulterior crizei, numarul de agentii s-a redus, diminuarea personalului fiind mai putin pregnanta la nivelul sediilor centrale

  • Caracteristici structurale si calitative ale politicilor de pregatire a personalului bancar

BNR a transmis bancilor un chestionar prin care a solicitat date privind nivelul de pregatire a personalului. Din informatiile HotNews.ro, chestionarul a fost completat de 32 de banci (98,6% din activele bancare). Aspectele calitative urmarite au fost: (i) structura angajatilor pe tipuri de activitati bancare, (ii) existenta studiilor economice sau a certificarilor internationale la nivelul angajatilor bancari, (iii) experienta angajatilor, (iii) politica de salarizare si de pregatire profesionala. Analiza acestor caracteristici contribuie la evaluarea modului in care politica de pregatire a personalului bancar a contribuit sau nu la calitatea procesului de intermediere bancara. In plus, BNR analizeaza nivelul de pregatire profesionala a personalului bancar, din perspectiva asigurarii indeplinirii obiectivului intermediar al politicii macroprudentiale de crestere sustenabila a intermedierii financiare

In Romania, angajatii bancari implicati in activitatea de creditare(angajatii implicati in activitatea de creditare se considera a fi cei ce realizeaza vanzari de credite, analiza financiara si gestioneaza riscul) reprezinta circa 37% din totalul personalului Acestia sunt alocati cu precadere in creditarea persoanelor fizice si a IMM-urilor (57%, respectiv 34% din personalul implicat in creditare), reflectand inclinatia dominanta de creditare a sectorului bancar. Conform raspunsurilor formulate de institutiile de credit, angajatii sunt implicati in acordarea de credite catre mai multe categorii de clientela. Analiza financiara sau gestiunea riscului este asigurata printr-un numar redus de angajati, a caror pregatire este fundamentala pentru calitatea procesului de creditare. In medie, un angajat implicat in creditare gestioneaza credite in valoare de 9,7 milioane lei.

Marea majoritate a angajatilor bancari, respectiv a personalului implicat in activitatea de creditare, prezinta studii economice (73%, respectiv 93%, valori mediane). Existenta acestui tip de studii la nivelul salariatilor bancari nu pare a constitui un factor distinctiv pentru performanta, eficienta sau calitatea activelor institutiilor de credit. In plus, un numar foarte redus de angajati prezinta certificari internationale (sub 1% din angajati).

Bancile au politici pentru mentinerea personalului. La nivel agregat, 54% dintre angajati prezinta experienta de peste 7 ani in banca respectiva. Experienta indelungata in banca a angajatilor contribuie la o profitabilitate mai ridicata a institutiei.

  • Conform raspunsurilor formulate de catre banci, pare sa existe o relatie negativa intre profitabilitatea bancii si ponderea angajatilor avand vechime de pana la 3 ani in banca respectiva. Personalul implicat in creditare este usor mai stabil comparativ restul angajatilor (56% au o vechime de peste 7 ani). Angajatii responsabili cu acordarea creditelor catre companiile mari sunt cei mai putin numerosi, dar sunt mai experimentati (62% au peste 7 ani vechime in banca respectiva).
  • Segmentul bancar al pietei muncii s-a caracterizat printr-o exuberanta a politicii de atragere a personalului in perioada pre-criza. Pe fondul cresterii activitatii de creditare si a extinderii retelelor bancare, institutiile de credit au oferit salarii si beneficii superioare. Faza descendenta a ciclului creditarii a dus la o stabilitate mai ridicata a personalului in cadrul bancilor. 
  •  In prezent, politica de resurse umane a bancilor din Romania stimuleaza angajatii in special prin compensare financiara si promovare, pregatirea profesionala constituind un alt atribut consistent, in timp ce flexibilitatea programului de lucru este urmarita doar intr-o mai mica masura.
  • Marea majoritate a bancilor considera compensarea financiara si promovarea ca fiind foarte importanta (74% dintre bancile chestionate). Pregatirea profesionala prezinta o preocupare majora pentru 58% dintre banci (72% din activele bancare).
  •   Pregatirea angajatilor implicati in activitatea de creditare se realizeaza in special prin cursuri referitoare la caracteristicile produselor bancare si vanzari. Numarul cursantilor angajati in activitatea de creditare a crescut in ultimii trei ani pentru toata gama de teme abordate.
  •  Fata de perioada pre-criza, se remarca reorientarea bancilor catre pregatirea angajatilor din domeniul creditarii in privinta: (i) cunoasterii legislatiei specifice protectiei consumatorului si a legislatiei in domeniul riscului, precum si (ii) a managementului riscului si a analizei financiare. Aceste practici arata o constientizare a nevoii de crestere a calitatii personalului bancar in cazul unor aspecte deficitare in perioada de boom a creditarii.

Modul in care se ofera pregatirea profesionala angajatilor bancari nu s-a schimbat fundamental in perioada pre sau post-criza. Pregatirea interna oferita de personalul specializat al bancii este modul preferat si favorizat in perioada post-criza, fiind utilizata pentru majoritatea angajatilor ce participa la forme de pregatire (in cazul a peste 70% din bancile respondente). Pentru o parte din angajatii ce participa la forme de pregatire se uziteaza training-ul intern realizat de personalul din afara bancii sau training-ul extern.

Bancile din Romania care au alocat o pondere mai ridicata a cheltuielilor de pregatire in cheltuielile cu personalul in perioada pre-criza (in speta, anul 2007) au avut cresteri mai mici ale ratei creditelor neperformante in perioada ulterioara.

Cheltuielile anuale medii ale bancilor din Romania pentru pregatirea profesionala a unui angajat sunt relativ reduse, dar au crescut in perioada post-criza de la 490 de lei in anul 2007 la circa 900 de lei in anul 2016. Angajatii implicati in creditare atrag circa 31% din sumele alocate pentru pregatire, iar ponderea este in crestere fata de perioada pre-criza, ceea ce este benefic pe termen lung.