Business-ul din turism este considerat foarte volatil, iar investitiile au un grad mare de incertitudine. Turismul de pe Litoral, nou maxim în 2017. Cine sunt investitorii locali care profită de sezonul estival (analiza)

de DP     HotNews.ro
Miercuri, 2 august 2017, 10:35 Economie | Finanţe & Bănci

In ciuda datelor pozitive, turismul romanesc se afla inca mult sub potential
Foto: sxc.hu
Afacerile din turismul de pe Litoral, de la hoteluri la restaurante si baruri, vor depasi in acest an nivelul de 1,5 miliarde de lei, cifra aproape dubla fata de acum cinci ani. Si numarul firmelor din HORECA va atinge un record, dovada interesul major pentru investitii in acest domeniu. Potrivit unui studiu privind afacerile din sectorul HORECA, realizat de KeysFin, pe litoralul romanesc erau deschise, in 2016, aproape 900 de unitati de cazare, dintre care 335 de hoteluri, 243 de vile, 164 de bungalouri, 31 de pensiuni si 56 de hosteluri. Cele mai multe erau in Eforie (201), Mangalia (177) , Costinesti (154) si Constanta-Mamaia (135).




La Registrul Comertului si Ministerul Finantelor erau inregistrate, in acelasi interval, 2781 de firme active, cu sediul social in Constanta si Tulcea, dintre care cele mai multe ofereau servicii in restaurante (1106) si baruri (779), in timp ce alte 424 de companii aveau drept principala activitate serviciile hoteliere.
Datele statistice arata ca afacerile firmelor de pe Litoral au crescut semnificativ in ultimii ani, de la 801,2 milioane lei in 2012 la 1,33 miliarde lei in 2016. Si profitabilitatea sectorului a avansat puternic, de la 44,9 milioane lei la 205,8 milioane lei in acelasi interval.

Intre 2012 si 2016, companiile din HORECA de pe Litoral au trecut dintr-o extrema in alta, rezultatul net (care include si pierderile) evoluand de la minus 37,9 milioane lei in 2012 la un plus de 132,9 milioane lei in 2016.




Relevant, in acest context, este avansul profitului din exploatare care a crescut de la 71,6 milioane lei la 250,8 milioane lei in 2016.
"Business-ul din turism, de pe Litoral, a inregistrat o evolutie sustinuta in ultimii ani, semn ca tot mai multi turisti au privit statiunile de la malul marii drept o destinatie tot mai atractiva, asta pe fondul investitiilor semnificative in dezvoltarea unitatilor de cazare si masa, de la hoteluri si pensiuni la restaurante si baruri", spun analistii de la KeysFin.

Climatul favorabil a fost sustinut si de finalizarea autostrazii A2, dar si de evolutia internationala, criza economica din Grecia si problemele cu terorismul din Turcia influentand in mod semnificativ deciziile turistilor romani de a-si petrece concediile de vara in tara, pe Litoral.
  • CAT DE SOLIDE SUNT AFACERILE DE PE LITORAL?

Business-ul din turism este considerat de multi investitori drept unul extrem de volatil, astfel ca investitiile in acest sector sunt vazute ca avand un grad ridicat de incertitudine.

Analizand structura afacerilor de pe Litoral, pare ca acest sector economic devine unul tot mai profitabil, dovada indicatorii financiari.




Dincolo de datele esentiale privind valoarea cifrei de afaceri si rezultatul net, studiul KeysFin arata, printre altele, ca perioada medie de incasare a creantelor in acest sector a scazut semnificativ, de la 138,1 zile in 2012 la 56,9 zile in 2016. Si perioada medie de plata a datoriilor a urmat un trend pozitiv, de la 273,8 la 177,5 zile in acelasi interval.
"Datoriile companiilor din turism s-au mentinut in ultimii 5 ani la un nivel relativ constant de 1,4 miliarde de lei in timp ce creantele s-au diminuat cu 100 de milioane de lei la 200 de milioane ceea ce reprezinta semnale pozitive pentru business. Exista, bineinteles, si destule provocari, datele statistice aratand ca datoriile sub un an, de exemplu s-au majorat de la 600,9 mil.lei la 648,4 milioane lei, insa, pe ansamblu, perspectiva este una pozitiva, semn ca investitorii de pe Litoral si-au optimizat afacerile", au mai spus analistii de la KeysFin.






  • CINE FACE CELE MAI MARI AFACERI, PE LITORAL


Potrivit studiului realizat de KeysFin, pe litoralul romanesc cele mai mari afaceri cu sediul social in Constanta si Tulcea le-a facut, anul trecut, M.W.Import Export SRL (hoteluri), din Mangalia, de 28,9 milioane de lei.
Compania, cu 44 de angajati, este urmata in clasament de Georgio Fast SRL din Constanta, firma specializata in restaurante, care a inregistrat afaceri de 23,3 milioane lei, si de Complex Delta SRL din Tulcea, al carei business hotelier a depasit 22,3 milioane lei in 2016.
Top 10 companii este completat de Lascu Bros SRL (restaurante), Underground Club SRL (baruri), Vega Turism (hoteluri), Hagi Sport SRL (hoteluri), Ionut Restaurante SRL (restaurante), Voila AS SRL (hoteluri),  toate din Constanta, si Briza Marii Negre SRL (hoteluri), din Eforie.
Dintre acestea cea mai profitabila firma a fost, anul trecut, Lascu Bros SRL, care a raportat un profit net de 5,8 milioane lei.


  • PESTE 1 MILION DE TURISTI, PE LITORAL




Studiul KeysFin care a inclus si o analiza a datelor macro furnizate de Institutul National de Statistica, arata ca numarul turistilor care s-au inregistrat in unitatile de cazare licentiate (fara cei cazati la gazda si in alte alte unitati neautorizate) a depasit anul trecut 1,23 de milioane, cu peste 200.000 mai multi decat in 2015.
Cei mai multi turisti de pe Litoralul romanesc au fost romani, 1,11 milioane in 2016, in timp ce strainii au reprezentat numai 6,3% (78.275 turisti)
"Potrivit estimarilor patronatelor, numarul turistilor in 2017 ar putea depasi cifra de 1,5 milioane. Cele mai multe unitati de cazare au raportat rezervari complete pentru varful de sezon. Cresterea veniturilor populatiei, imbunatatirea conditiilor de cazare, facilitatile de plata, toate aceste conditii s-au intrunit pentru ca 2017 sa fie, cel mai proabil, cel mai bun an pentru turismul romanesc din ultimii 10", spun analistii de la KeysFin.
  • TURISMUL ROMANESC, IN COADA EUROPEI


In ciuda datelor pozitive de pe Litoral, pe ansamblu, turismul romanesc se afla inca mult sub potential. Dovada datele statistice la nivel european, care ne claseaza pe ultimul loc in UE in privinta ponderii incasarilor din turism la nivel de produs intern brut.
Daca pentru Malta, Cipru si Croatia, turismul reprezinta peste 12% din PIB, Romania raporteaza abia 1% din PIB.
"Bulgaria reprezinta cel mai bun exemplu privind exploatarea eficienta a turismului. Isi acopera 5% din PIB din acest sector, in ciuda potentialului turistic sub cel al Romaniei. Vecinii nostri de la sud de Dunare au stiut sa atraga mai bine investitiile, in special cele straine, si sa exploateze mai eficient criza geopolitica din Turcia si Grecia", spun expertii de la KeysFin.
Pentru a ajunge din urma celelalte tari, Romania trebuie sa investeasca in primul rand in infrastructura de transport si in dezvoltarea facilitatilor de cazare la standarde internationale.

"Deschiderea noilor unitati de 5 stele de pe Litoral, cum este Phoenicia Royal din Navodari, reprezinta un pas inainte, insa avem, in continuare probleme cu traficul rutier, aerian si feroviar catre statiuni, cu calitatea serviciilor de cazare si masa si, mai ales, cu profesionalismul angajatilor din acest sector", spun expertii de la KeysFin.


Citeste mai multe despre   












Jurnal​ din Israel

FOTOGALERIE Tel Aviv: artistic si sofisticat

Tel Aviv e un oras nou pornit de la un port vechi si are un tip de sofisticare, nearoganta, care-l face definitiv interesant. Arhitectura lui, accentele moderne, tusele europene, aspiratiile americane, muzeele, casele memoriale permit calatorilor sa traiasca in el si o experienta culturala. Spiritul relaxat al orasului si umorul generatiei tinere din Tel Aviv se traduce uneori in mici capodopere in culoare pe ziduri. Unul dintre cele mai bune, amuzante si interesante tururi e cel din cartierul florentin, cunoscut ca partea boema a orasului.

1402 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    parerea mea (Miercuri, 2 august 2017, 11:31)

    CRMS [utilizator]

    Este ca romanii fac turim la fel precum voteaza: dand la nesfarsit credit unor incompetenti sau ca aleg raul cel mai mic.
    Sincer, pentru mine singurele motive logice pentru care oamenii se mai duc inca pe literalul romenasc este ca: ori n-au masina ori nu-si permit o vacanta si atunci se duc doar in weekend.
    Restul de motive tin de masochism.
    • +1 (1 vot)    
      asta cu masina cade (Miercuri, 2 august 2017, 14:17)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui CRMS

      am fost la Eforie Nord si, in fiecare an, era full de masini pe acolo, nu se putea circula..era mai aglomeratie decat pe bd Unirii in Bucuresti dimineata.
  • +1 (1 vot)    
    pe litoralul romanesc vin turisti multi, (Miercuri, 2 august 2017, 11:55)

    bancher [utilizator]

    dar de proasta calitate. Dupa ce muulti ani am fost la bulgari, de vreo 3 ani revin la litoralul romanesc (nu prea mai sunt dispus sa conduc asa de mult ca pana la Sunny beach sau Nessebar).
    Ce pot sa spun:
    -litoralul romanesc e supraaglomerat in comparatie cu bulgarii: lume peste tot, prin Eforie Nord nu te poti misca nici pe trotuar, nici pe carosabil, nici pe plaja. Zici ca s-a rupt puhoiul de lume, pe plaja sunt cersafuri langa cersafuri
    -lumea e de proasta calitate la eforie, adica multi ghiolbani, tarani, taximetristi, santieristi, soferi si controlori RATB. Mananca la impinge tava cel mai ieftin si fac cea mai mare galagie posibila; cam astia sunt oamenii de care dai in Eforie Nord
    -galagia e omniprezenta: nicaieri nu te poti odihni, daca cumva ai venit la mare pentru odihna. Pe plaja duduie muzica de la Bellona beach, personal i-as taia limba DJ-ului de la Bellona Beach, numai asa sa il vad odata tacand;
    -manelele si muzica populara sunt peste tot....avea dreptate cine zicea ,,in dreapta manele, in stanga muzica populara''. Noaptea rasuna terasele si restaurantele de manele, am vazut chiar si lume de pe strada intrand in restaurant doar ca sa danseze manele.
    -preturile sunt neasteptat de mari: un sejur de 7 nopti ne-a costat 3300 ron (2 persoane). Si am facut economie, in sensul ca dimineata mancam hrana rece cumparata de cu seara de la supermarket, la pranz mancam la un restaurant gen ,,impinge tava'' (uneori imparteam la 2 felul principal de mancare) iar seara mancam putin, gen o pizza la 2 persoane. Restul de bani s-au dus pe sucuri, sezlong la Pacha Beach, mici calatorii cu trenuletul prin Eforie, o calatorie pana in Vama Veche.
    Scump dupa parerea mea, 3300 ron inseamna 725 euro, suficient pentru un all inclusive la bulgari.
    • +1 (1 vot)    
      Nu e reclamă, doar compar (Miercuri, 2 august 2017, 17:13)

      Kap [utilizator] i-a raspuns lui bancher

      Bine zis, eu am dat 741 euro pentru 7 nopti all inclusive, noi 2 și cei 2 copii mici.
      Albena, mijlocul lui august, incluse și șezlongurile de la plajă. Am achitat în februarie, dar stau liniștit că nu mă mai țigănesc pentru nimic în plus, o să mai fie 8 euro vinieta și 5 euro parcarea pe tot sejurul. la noi erau ”oferte” pentru aceleași condiții undeva de la 1100 de euro.
      Hotelierii de la noi sunt niște tâlhari, aia e.
  • +2 (2 voturi)    
    Abandonati tigania si turismul va creste automat (Miercuri, 2 august 2017, 12:36)

    Habermas [utilizator]

    Omul trebuie sa se simta linistit, respectat si in securitate. Nu sa-i fie scarba de mizerie, de comportament si de zgomotele agitatilor, ne-educatilor si tupeistilor. Atmosfera de harababura agresiva "sudista" - care se raspandeste in toata tara, pornind de la "focarele" reprezentate de Bucuresti, Constanta si Timisoara - nu are cum sa atraga turistii.

    In alta ordine de idei, scopul Romaniei aste normal sa fie cresterea volumului si calitatii (valorii totale) in turism ca sector. Dar scopul Romaniei nu poate fi in sine sa-si creasca procentul de contributie a turismului la economia totala. Nu asta trebuie sa fie modelul de crestere economica a Romaniei. Turism da, cat mai bun, da. Dar mai important decat turismul sunt sectoarele tehnologice, educatia, tot ce inseamna valoare adaugata ridicata.

    In termen de modele de societate si economie, (mult) mai bine Germania decat Cipru.
    • +1 (1 vot)    
      sunt de acord cu ce spui tu, cu o exceptie: (Miercuri, 2 august 2017, 14:21)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      cand ai spus ca litoralul nu atrage turisti. Ba dimpotriva, atrage o gramada, dar nu din cei educati. Probabil finalizarea autostrazii a contribuit mult la cresterea numarului de turisti pe litoralul nostru.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi