Romania are nevoie rapid de o strategie eficienta de impozitare a autoturismelor pentru a stimula innoirea parcului auto, dupa ce eliminarea taxei de timbru in februarie a accelerat cresterea importurilor de masini rulate, au explicat marti consultantii PwC Romania in cadrul unei conferinte de presa. In primele opt luni din 2017 au fost inmatriculate peste 337.000 de masini vechi, cu 110% mai mult comparativ cu intreaga perioada a anului trecut. Masurile din ultimii ani nu au oprit orientarea populatiei catre masinile second-hand, iar criza financiara a lasat urme in comportamentul consumatorului roman. In timp ce alte tari pregatesc trecerea la masini electrice, Romania este invadata de masini vechi, care reprezinta surse de poluare daunatoare sanatatii, dar si de riscuri in trafic.

Daniel Anghel si Bogdan BelciuFoto: Hotnews

Varsta medie a parcului auto national va creste anul acesta la 13,1 ani, intrucat numarul autoturismelor rulate importate cu o vechime mai mare de 10 ani (normele Euro 3 si Euro 2) s-a dublat fata de 2016.

"O varianta pe care au utilizat-o si alte state membre si care poate da rezultate bune in Romania ar putea fi utilizarea armonizata a unei taxe de prima inmatriculare corelata cu sistemul de impozitare anuala a autoturismelor care sa ia in considerare si nivelul de emisii de CO2 si norme de poluare. Statul a incercat in ultimii ani sa limiteze importurile de masini vechi, insa caile alese nu au fost cele mai bune. Introducerea unei taxe de prima inmatriculare este posibila, insa trebuie formulata inteligent, astfel incat sa nu incalce prevederile legislatiei comunitare. Un instrument cu un potential foarte ridicat, dar insuficient utilizat, este impozitul auto anual care trebuie reasezat pe principii de mediu", a declarat Daniel Anghel, Liderul Sectorului de Automotive, PwC Europa Centrala si de Est.

Sistemul de impozitare al autoturismelor este compus in principal din doua elemente:

  •  Taxa de inmatriculare (Timbrul de mediu) - a fost revizuita in mai multe randuri, pana la alinierea la practicile UE, insa din februarie a fost eliminata. Romania avea unul dintre cele mai scazute niveluri de taxa din UE pentru autoturisme noi, in timp ce taxa pentru autoturisme second-hand era peste media UE.
  • Impozitul auto anual - ramas neschimbat in ultimii 10 ani, are nevoie de o revizuire aprofundata, deoarece nu sprijina indeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2 si a varstei medie a flotei auto, fiind bazat numai pe capacitatea cilindrica.

"Trebuie sa ne gandim la o impozitare in acord cu recomandarile Comisiei Europene, cu accent pe emisiile poluante ale autoturismelor si normele Euro ale motoarelor acestora, in loc de taxare in functie de puterea sau capacitatea cilindrica a masinii. Directia agreata de Comisie este aceea de a impozita in functie de gradul de poluare, de impactul asupra mediului. O astfel de modificare trebuie introdusa cu o perioada de gratie rezonabila si care sa se aplice doar autovehiculelor inmatriculate dupa data intrarii in vigoare a noii metodologii", a adaugat Bogdan Belciu, Partener, Consultanta pentru Management, PwC Romania.

Autoritatile ar putea analiza si introducerea unor masuri complementare, precum:

  • Impozitarea vehiculelor inmatriculate in alte state membre, care sunt utilizate in Romania pentru o perioada lunga de timp
  • Deductibilitate suplimentara pentru vehiculele cu emisii reduse de CO2
  • Prima la achizitionarea de masini cu emisii reduse de CO2
  • Colectarea impozitului auto de catre societatile de asigurare
  • Contributie de mediu la momentul efectuarii inspectiei tehnice periodice a autovehiculului (ITP)

In lipsa unei politici coerente a statului din punct de vedere al principiilor de mediu situatia parcului auto s-a inrautatit pe parcursul acestui an atunci cand eliminarea timbrului de mediu a dus la o explozie a importurilor de masini vechi, cu grad mai ridicat de poluare. In medie, masinile aduse in tara dupa retragerea timbrului de mediu au fost mai vechi si mai poluante decat in 2016.

Fenomenul de imbatranire accelerata a parcului auto din Romania este in contradictie cu evolutiile din tarile dezvoltate din vestul Europei, care acorda o importanta sporita protejarii mediului si sigurantei, in timp ce incearca sa se pregateasca pentru adoptarea la scara cat mai larga a masinilor electrice.