Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a anuntat miercuri ca, incepand cu luna ianuarie a acestui an, a intrat in vigoare Legea privind combaterea practicilor comerciale incorecte, care vor fi sanctionate de ANPC, incepand cu 31 ianuarie 2008, cu amenzi de pana la 60.000 de lei. Printre companiile vizate de Autoritate se numara si bancile, acuzate ca recurg la practici comerciale incorecte in momentul acordarii unui credit si nu informeaza corect clientii privind modificarea periodica a dobanzilor.

Vicepresedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, Gheorghe Ciubotaru, a declarat, citat de NewsIn, ca unele unitati bancare recurg la practici comerciale incorecte pentru a atrage clienti, oferind credit cu dobanda redusa, pe care o majoreaza din doua in doua luni, in baza clauzelor contractuale.

"Operatorii economici spun ca aceasta majorare periodica este determinata de evolutia pietei, insa in momentul contractarii creditului consumatorul nu este informat corect cu privire la acest aspect, clientul fiind pus in situatia ca de la o dobanda initiala de 5% sa ajunga dupa patru luni la o dobanda de 9%", a mai precizat Ciubotaru.

Mai mult, vicepresedintele ANPC a spus ca, in timp ce unitatile bancare majoreza dobanzile vechilor clienti, pastreaza dobanda prezentata initial noilor clienti, pentru a-i atrage.

Practicile comerciale incorecte sanctionate de ANPC

Printre practicile comerciale considerate incorecte aflate pe "lista neagra" a Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului se numara publicitatea – capcana (practica de a convinge consumatorul sa cumpere de la o anumita societate facand publicitate unui produs la un pret foarte scazut, pentru care nu exista un stoc corespunzator), falsele oferte „gratuite” (crearea unei impresii false asupra unor oferte prin descrierea produselor ca fiind „gratuite”, „bonus”, „fara taxe” sau in termeni similari, in cazul in care consumatorul trebuie sa plateasca orice alta suma in afara de costurile pe care le implica ridicarea sau plata livrarii articolului), indemnuri directe adresate copiilor de a cumpara anumite produse sau de a-si convinge parintii sa le cumpere sau afirmatiile false cu privire la proprietatile curative ale unor produselor.

Castigarea de premii (practica de a crea consumatorilor falsa impresie ca au castigat un premiu in conditiile in care nu exista niciun premiu sau actiunea pe care trebuie sa o intreprinda pentru a castiga premiul este conditionata de plata unei sume de bani sau de suportarea unui cost) si sistemele piramidale (un sistem de promovare piramidal, in cadrul caruia castigul provine in special din introducerea altor consumatori in sistem decat din vanzarea sau consumul produselor) se afla de asemenea printre practicile considerate incorecte.

In ceea ce priveste reportajele publicitare, practica de a folosi continutul editorial din mass-media pentru a promova un produs, in cazul in care comerciantul a platit pentru aceasta promovare, institutiile de media vor trebui sa specifice acest lucru in mod clar.

Alte practici considerate incorecte sunt impresiile inselatoare cu privire la drepturile consumatorilor (prezentarea drepturilor de care consumatorii beneficiaza prin lege ca si caracteristica distinctiva a ofertei comerciantului), ofertele limitate (declaratia falsa conform careia un produs va fi disponibil doar pentru un interval de timp limitat, pentru a-i priva pe consumatori de posibilitatea de a face o alegere in cunostinta de cauza), limba in care sunt oferite serviciile post-vanzare (angajamentul de a furniza servicii post-vanzare catre consumatori si, ulterior, furnizarea serviciului respectiv in alta limba fara a informa in mod clar consumatorul cu privire la aceasta inainte de initierea tranzactiei), vanzarea nesolicitata, garantiile valabile in intreaga Europa (care creeaza falsa impresie ca serviciul post-vanzare furnizat pentru un produs este disponibil intr-un stat membru, altul decat cel in care este vandut produsul).

Practicile comerciale incorecte pot fi sesizate Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor de orice persoana fizica sau juridica.

Sanctiunile pe care ANPC le poate aplica pentru nerespectarea acestor norme sunt cuprinse intre 3.000 de lei si 30.000 de lei, iar neincetarea practicii incorecte atrage dupa sine sanctiuni de la 6.000 de lei pana la 60.000 de lei. Ca masura complementara se poate dispune suspendarea activitatii pana la intrarea in legalitate.