Cititorii HotNews.ro despre restantele la banci

Erori de soft sau indolente? Cum poate scapa un client de inregistrarile gresite la Biroul de Credit 

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Vineri, 18 ianuarie 2008, 16:33 Economie | Finanţe & Bănci

Raportarile eronate la Biroul de Credit sunt greseli ale softului furnizat de firma Siveco, sustin o parte dintre cititorii HotNews.ro in comentariile postate. Unii spun ca astfel de inregistrari pot fi radiate, cu bunavointa functionarilor bancii. Altii propun calea de atac in justitie sau sunt sceptici, argumentand ca bancile nu au interesul sa corecteze raportarile gresite.

Pe scurt:
- Bancile te raporteaza la Biroul de Credit ca sa te "fidelizeze", dar radierea nu este imposibila, ci depinde de disponibilitatea functionarilor bancii.
- Exista insa si posibilitatea actionarii in justitie daca vina pentru raportare nu apartine clientilor.
- Raportarea se face extrem de simplu, informatizat, iar sistemul este implementat de Siveco.


Multe din raportarile facute de banci la Biroul de Credit apar in urma "omisiunii" bancilor de a inchide niste conturi, in care comisioanele de administrare s-au acumulat si au ajuns la suma la care sa se faca raportarea, sau din cauza modificarii comisioanelor si dobanzilor, este una dintre concluziile desprinse din comentariile cititorilor Hotnews.ro.

"Fidelizare" fortata

Aceste raportari gresite ar avea drept scop, potrivit opiniei unor cititori, o "fidelizare" fortata fata de banca. Este greu sa obtinii un imprumut de la o alta institutie banca in conditiile in care ai fost gresit raportat, dar ai putea obtine acel imprumut de la institutia care te-a raportat.

"Unele banci 'gresesc' in raportare tocmai ca sa nu te poti duce decat la ei sa mai faci inca un credit", spune mitica. Un alt cititor, care a postat sub pseudonimul Gigi Marga, intareste aceasta idee si elaboreaza procedeul de fidelizare: "Intr-adevar, prin acest procedeu se "fidelizeaza" clientii bancilor. De exemplu: o banca la care ai apelat pentru un credit decide sa te aiba client permanent. Face o raportare aiurea la Biroul de Credit si nu mai pupi credit de la o alta banca. Ei stiu ca sunt cei care au facut raportarea si nu se impacienteaza daca ceri un credit tot la ei. In plus, atunci cind m-am lovit de o asemenea situatie, nu am putut sa aflu ce banca a facut raportarea la Biroul de Credit, ca sa ma iau de ei. Cineva spunea ca raportarile se fac automat. Asa este numai ca programele sunt de doi bani si atunci cînd am facut scandal si am cerut sa vad operatiile facute pe contul meu de credit am descoperit ca - daca data scadenta cadea într-o zi nelucratoare (ex. de Pasti sau în perioada sarbatorilor de iarna) - programul te plasa automat ca restantier si apaream cu restanta o zi. Am cerut explicatii, aratînd ca erau bani în cont depusi anterior datei scadente, dar softul lor nu poate lua banii decît în ziua respectiva (automat sau nu) si astfel apaream cu restante. O alta faza a fost cînd am aparut cu o restanta de 0.5 euro pentru un cont neînchis la care eram imputernicit".

Totusi, L Kopilu il contrazice pe mitica argumentand ca "nici o banca nu este atat de idioata". B"anca raporteaza automat restante si le radiaza daca se constata ca au fost inregistrate eronat... asadar, fiecare dintre cei care au probleme sa citeasca mai intai contractele si abia apoi...", spune acesta.

Tehnic, radierea este simpla, dar depinzi de functionarii bancii

AdrianN, care lucreaza in sistemul bancar, explica mecanismul prin care bancile raporteaza Biroului de Credit. "Eu lucrez in sistemul bancar de ceva timp si am avut si tangente cu raportarea/stergerea inregistrarilor la/din Biroul de Credit. (...) Va garantez ca raportarea si stergerea sunt doua operatiuni BANALE. Acestea se realizeaza prin popularea unor tabele (in general in fisiere tip txt sau mdb) automat, dupa un select cu codul principal al clientului in main database. Aceste tabele se exporta in fiecare dimineata intre 7 si 8 si se preiau de catre Biroul de Credit in ordinea pilelor, deci o stergere e imposibil sa dureze mai mult de 24 de ore (daca exista bunavointa)", spune AdrianN.

In sprijinul argumentului ca operatiunea de radiere este una absolut banala, cititorul spune ca exista "o anumita banca (si-a schimbat denumirea acum 1 an) efectueaza zilnic circa 30 de radieri din Biroul de Credit din cauza ca isi incaseaza rate si prin parteneri externi care o comit mai ceva ca la Rovine". In aceste conditii, "disponibilitatea de radiere depinde 100% de personalul din partea de business cu care discutati (probabil din FO). Unii va ajuta, altii spun ca nu se poate, ideea e ca IT-ul nu comenteaza, dupa cum am mai spus, radierea este o banalitate", sustine AdrianN.

El da doua sfaturi foarte pertinente celor care au contractat credite:
- la prima rata a unui credit platiti intotdeauna o suma in plus (eventual faceti un efort si achitati doua anuitati), iar apoi platiti ratele cu fix o luna in avans. Daca se intampla ceva cu dobanda si nu sunteti anuntati, castigati 30 de zile in care cresc sansele de a afla ce s-a intamplat;
- cereti extras de cont lunar, in momentul in care achitati rata. Mai bine dai 3-5 RON /luna decat sa stai 5 ani in Biroul de Credit sau sa incerci sa faci o banca din Romania sa isi recunoasca vina.

"Radierea de la Biroul de Credit nu e chiar imposibila", spune Gabi. "M-am trezit si eu in evidenta Biroului de Credite, cand am vrut sa iau un imprumut. Vina a apartinut BCR, care m-a raportat ca restantiera in conditiile in care eu achitam la timp ratele. Am fost la BCR cu dovada faptului ca am platit conform graficului, am facut cerere si am fost radiata din evidenta Biroului de Credite. Stiu ca s-a facut radierea pentru ca am primit de la BCR o copie dupa confirmarea radierii primita de ei de la Biroul Credite. Totul a durat parca vreo cateva zile. Deci... nu este imposibil", spune cititoarea.

Poti ataca pe cale juridica
 
Daca lucrurile sunt complicate si functionarii bancii dau vina pe neglijenta clientilor pentru prezenta in evidentele Biroului - asa cum se intampla in cele mai frecvente cazuri - exista si o posibilitate de atac pentru faptul ca nu ti-a fost comunicata modificarea comisioanelor si a dobanzii.

Potrivit lui Florin, exista Legea privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane fizice care, la articolul 9, alineatul 2, stipuleaza: Consumatorul trebuie să fie informat în scris, despre orice modificare survenită pe durata contractului de credit asupra dobânzii anuale sau a costurilor intervenite ulterior datei semnării contractului de credit în momentul în care intervine această modificare. Această informare se face prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau prin intermediul unui extras de cont ce se furnizează consumatorului în mod gratuit.

O slabiciune a sistemului informatic...

Raportarile se fac prin sistem, informatic, iar aparitia erorilor pare sa fie din cauza sistemului. BEDE spune ca sistemul implementat la Biroul de Credit este "inca o minunata reusita a SIVECO Romania!".
"Acest minunat sistem a fost luat de undeva de peste hotare si bagat in Romania, fara ca Siveco sa analizeze ceea ce trebuie sa faca sistemul. Si au mers inainte pentru ca unii din managementul bancilor au semnat ca primarul, fara sa fi apelat la niste consultanti ca sa le spuna daca ceea ce oferea Siveco este ceea ce trebuie. Siveco dat o lista de campuri de transmis in fisier, fara sa le fie clar ce trebuie pus in fiecare camp. Atunci, in campurile pentru care nu este clar ce trebuie, fiecare baga ce i se pare. Si iata ca ajung oamenii sa fie bagati la Biroul de credite pentru restante de 0.5-2 RON", spune cititorul Hotnews.ro.

In decembrie 2006, intrebati despre erorile de soft, reprezentantii firmei Siveco precizau pentru Cotidianul, citat de presaonline.com, ca "procedurile automate inregistreaza zilnic astfel de 'resturi', dar este la latitudinea bancilor daca debitorul in cauza este inscris in baza de date a rau-platnicilor".











3633 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    BRD (Sâmbătă, 19 ianuarie 2008, 1:39)

    Chris [utilizator]

    BRD este campioana fidelizarii fortate prin raportare la CRB. Cunosc cel putin zece cazuri.
    • 0 (0 voturi)    
      Am inca un exemplu la Unicredit (Joi, 24 ianuarie 2008, 16:54)

      suparat-pe-banci [anonim] i-a raspuns lui Chris

      Iata ce vi se poate intampla daca luati un credit de la fostul HVB Tiriac, actual Unicredit Tiriac, si platiti la timp sau anticipat, la sucursala Millenium.

      Am achitat anticipat integral un credit acum 6 luni. Intre timp, am cerut un alt credit de la alta banca. Raportul Biroului de Credit arata ca inca am creditul deschis la Unicredit Tiriac, pentru ca nu m-au sters din arhiva electronica nici dupa 6 luni! A trebuit sa ma duc la ei prin zapezi ca sa iau o declaratie care sa confirme achitarea. Mai mult, am intarziat odata cu o rata doua saptamani, si m-au raportat cu intarziere de peste 30 de zile! Fata in fata cu raportul de la Biroul de Credit intai m-au aburit, apoi au recunoscut ca au raportat gresit, si acum nu vor sa-mi emita un document corectiv mai repede de 30 zile. Iar "relationship managerul" nu raspunde la nici un numar de telefon, doar pe mail din cand in cand.

      Aveti mare grija ce se intampla cu datele voatre si dupa ce achitati un credit!
  • 0 (0 voturi)    
    SIVECO (Sâmbătă, 19 ianuarie 2008, 17:32)

    cozappz [anonim]

    Cum se face ca majoritatea tampeniilor IT din Romania au legatura cu SIVECO?
    • 0 (0 voturi)    
      SIVECO (Sâmbătă, 19 ianuarie 2008, 21:35)

      maro [anonim] i-a raspuns lui cozappz

      Te pui cu tanti Mitza ? Efectiv nu stiu cine o sustine pe tantzi asta dar apare prin toate revistele si prinde numai comenzi politice ... nu era firma preferata a guvernului Nastase ? cateva date ...
      ".... Chairman and CEO SIVECO Romania since 1992; · Member of the Information Society Technologies Advisory Group (eLearning Comission) since 2005; · Graduate of the Management Academy Niedersachsen (Celle) Germany 1993; · Software Expert at Ministry of Foreign Affairs 1990-1992; · Software Expert at National Commission for Information Technology 1990; · Project Manager at Research Institute for Information Technology 1989-1990; · Senior engineer at Research Centre for Automation in Bucharest 1980-1989 · In 2003 received The National Order for Excellence, awarded by the President of Romania; · In 2005 was recognized by the Romanian Chamber of Commerce as the „Best Enterpreneur of the Year”, awarded by the President of Romania; · In 2006, received the „Best Business Woman Award” from eFinance Magazine; · In 2004 and 2005 is ranked by the TOP CAPITAL among the most 50 succesful business women in Romania; · MS in computer science Bucharest Technical University; · Fluent in English, Russian, French and Romanian...."

      Anii 90' deh ...nostalgii :)
  • 0 (0 voturi)    
    Diversiuni (Duminică, 20 ianuarie 2008, 12:06)

    Sonic [anonim]

    Nu poate baga nimeni mana in foc ca Siveco este ingeras. Dar un lucru este cert: concurentii sai de 2 lei de tip Softwin, Romsys si altii au implementat si dezvoltat produse care n-au functionat nici macar o zi dar banii publici i-au luat. Asa ca cine vorbeste sau cine acuza? Vina apartine "sistemului" care nu vrea sa implementeze sisteme de audit si evaluare ex si ante. Oricum softul ca si betonul ingropat nu poate fi verificat. A fost dar "nu se mai stie unde este". Cel putin acum vorbim de un sistem care pare a avea niste defecte si nu de ceva care nu exista cum a fost cazul la concurenti...
    • 0 (0 voturi)    
      biroul de credit (Duminică, 20 ianuarie 2008, 17:21)

      nicu [anonim] i-a raspuns lui Sonic

      ai sa le facem praf toata baza de date , ca-ti oameni near multumi atunci?deci pe ei.
  • 0 (0 voturi)    
    justitie (Duminică, 20 ianuarie 2008, 13:11)

    eu [anonim]

    In mod normal cine a fost inregistrat abuziv la biroul de credite poate sa dea banca in judecata si sa ceara despagubiri consistente. Daca justitia functioneaza corect, ar trebui ca respectivul sa castige procesul si sa se aleaga cu cu o despagubire consistenta...daca justitia nu da drept de cauza cu o despagubire de peste 10k euro atunci se poate merge la tribunalul european
  • 0 (0 voturi)    
    sunteti varza (Luni, 21 ianuarie 2008, 9:51)

    rusinica [anonim]

    pai bine fratilor, 80% din articolul asta vorbeste despre magaria bancilor si despre cat de nemernici pot fi indiferent ca e BRD, BCR etc. Ce vreti cu softul?!

    M-am lovit de nesimtirea bancilor in alt contex - am vrut sa inchid toate cardurile si conturile pe care le aveam ca sa nu ma trezesc cu raport la biroul de credit - si mi-a luat 6 luni si nici acum nu bag mina in foc ca le-au inchis pe toate. Functionarii din banci sunt o adunatura de incompetenti, asta e problema...softul e rulat de oameni, daca oamenii sunt idioti, ce pretentii aveti??!?!?!
  • 0 (0 voturi)    
    raspunsuri (Luni, 21 ianuarie 2008, 10:47)

    AdrianN [anonim]

    multumesc mult pentru publicarea ideilor mele in articol, insa tin sa revin cu niste comentarii la ideile altora;
    - personal, nu cred in fidelizarea fortata; nicio banca nu ar risca asa ceva tinand cont de comportamentul "agresiv" al BNR in ceea ce priveste raportarile eronate; cum la fel, nu cred nici in erori ale aplicatiei Siveco; parerea mea este ca 100%, raportarile eronate sunt generate de erori umane, ale angajatilor bancii sau ale partenerilor acesteia;
    - @Gigi Marga: cu tot respectul, insa banca a avut dreptate; daca scadenta pica intr-o zi nelucratoare, aceasta fiind zi nebancara, ea este mutata "virtual" in prima zi lucratoare; astfel, desi platesti rata intr-o zi de sambata, ea apare achitata cu data de luni si astfel pierzi 2 zile; problema este (din punctul meu de vedere) ca raportarea se face in a 31-a zi calendaristica (daca aceasta nu e zi nebancara);
    - @Kopilu: nice to have; dar nu e chiar asa; cunosc caz real in care cererea de radiere a fost respinsa pe motive puerile, clientul avea 100% dreptate, in sensul ca prin contract banca se obligase sa anunte orice modificare a ratei, dar nu a facut-o; iar de primit somatie a primit doar inainte de a ii declara creditul exigibil anticipat, deci prea tarziu pentru a mai evita radierea; (de aici si sfatul meu cu extrasul de cont, din comentariul precedent);
    - @Florin: asa este articolul, dar ce se intampla in cazul in care in contractul de credit banca mentioneaza ca NU se obliga sa anunte modificarile?
    - @BIZ: daca presa tot e a x-a putere in stat, va recomand ca intr-un articol sa publicati niste propuneri, poate se sensibilizeaza cineva din Parlament:
    a) sa nu se mai raporteze sub nicio forma restante mai mici de 50 ron, nu 10 cum e acum;
    b) raportarea sa nu mai fie facuta la 30 de zile, ci mai degraba la 60; o multime de buni platitori poate gresi o data;
    c) dobanda restanta raportata sa fie splituita in dobanda de credit si comisioane;
    • 0 (0 voturi)    
      scuteste-ne (Luni, 21 ianuarie 2008, 12:10)

      luci [anonim] i-a raspuns lui AdrianN

      de sfaturile tale...
      zici ca lucrezi intr-o banca?
      al cui interes aperi?
      de ce sa platesc 3 -5 ron pt extras?
      cate milioane de ron incaseaza banca moaca?
      nu sunt de ajuns fel de fel de comisioane?
      nimic nu este eronat intr-o banca, totul se face planificat...
  • 0 (0 voturi)    
    cum a ajuns SIVECO sa faca si asta???? (Luni, 21 ianuarie 2008, 12:46)

    Dedalus [anonim]

    Uite cum SIVECO, dupa softul controversat de la portalul pentru IMM (ala care a costat aprope 2 milioane de EUR, desi mai mult de 100,000 nu valora nici impushcat), dupa sofftul de la educatie (ala in care nu poti afla de pe net cati elevi sunt intr-un judet, ci doar grafice obscure- cine nu crede sa incerce...)... ne ajuta sa ne raportam si la Biroul de credite.

    Nu am nimic cu SIVECO, personal, dar ma intreb cum tot face softuri care starnesc discutii si tot castiga licitatii?

    Daca eu vand ace de cusut la o primarie si un ac din una mie nu are urechile bine strapunse, in 2 zile toata lumea ma stie si nu mai pup contracte de ace de cusut....

    A, daca vand produse de milioane de euro, pana la urma nu are nici o importanta cat sunt de bune....
  • 0 (0 voturi)    
    pt Luci (Luni, 21 ianuarie 2008, 13:12)

    AdrianN [anonim]

    Draga Luci, nu apar decat interesul clientilor; eu la randul meu sunt client al unor banci;
    si ca sa iti raspund la intrebare, in multe cazuri extrasul se emite gratis (chiar si BRD-ul face asta, care nu e totusi cea mai altruista banca); numai ca in cazul celor care nu emit automat extrase, parerea mea este ca este mai bine sa pierzi o suma modica lunar decat sa fii raportat; si referitor la ultima ta afirmatie, cum ca intr-o banca totul e planificat, esti varza, se vede ca nu lucrezi in domeniu, in multe banci e un haos, controlat, ce-i drept, dar e haos;

    PS: te rog sa vorbesti mai elegant; cine nu are nevoie de sfaturi sa se abtina, nu esti obligat sa le si citesti
  • 0 (0 voturi)    
    aspiratorul Siveco (Luni, 21 ianuarie 2008, 14:19)

    fifi [anonim]

    Stie cineva de SIUI (Sistemul Informatic Unic Integrat) pt servicii medicale in romania???
    Acesta costa 119milioane EUR si este implementat ghici de cine?! E o prostioara de software care o sa faca valuri in perioada urmatoare in sistemul medical romanesc.
  • 0 (0 voturi)    
    un articol pre-platit (Luni, 21 ianuarie 2008, 22:54)

    marian [anonim]

    Autoarea acestui articol da dovada de incompetenta si slugarnicie. Articolul se vede a fi de la distanta a fi comandat.
    Cine a mai vazut pana acum un astfel de articol in care sunt mentionate nickname-uri.:)
    Cu un asfel de articol nu cred ca d-na Anne-Marie se poate numi jurnalist.
    In plus, arunca si o lumina proasta asupra Hotnews, website pe care a inceput sa fie unul de 2 lei.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version