Raportarile eronate la Biroul de Credit sunt greseli ale softului furnizat de firma Siveco, sustin o parte dintre cititorii HotNews.ro in comentariile postate. Unii spun ca astfel de inregistrari pot fi radiate, cu bunavointa functionarilor bancii. Altii propun calea de atac in justitie sau sunt sceptici, argumentand ca bancile nu au interesul sa corecteze raportarile gresite.

Pe scurt:

- Bancile te raporteaza la Biroul de Credit ca sa te "fidelizeze", dar radierea nu este imposibila, ci depinde de disponibilitatea functionarilor bancii.

- Exista insa si posibilitatea actionarii in justitie daca vina pentru raportare nu apartine clientilor.

- Raportarea se face extrem de simplu, informatizat, iar sistemul este implementat de Siveco.

Multe din raportarile facute de banci la Biroul de Credit apar in urma "omisiunii" bancilor de a inchide niste conturi, in care comisioanele de administrare s-au acumulat si au ajuns la suma la care sa se faca raportarea, sau din cauza modificarii comisioanelor si dobanzilor, este una dintre concluziile desprinse din comentariile cititorilor Hotnews.ro.

"Fidelizare" fortata

Aceste raportari gresite ar avea drept scop, potrivit opiniei unor cititori, o "fidelizare" fortata fata de banca. Este greu sa obtinii un imprumut de la o alta institutie banca in conditiile in care ai fost gresit raportat, dar ai putea obtine acel imprumut de la institutia care te-a raportat.

"Unele banci 'gresesc' in raportare tocmai ca sa nu te poti duce decat la ei sa mai faci inca un credit", spune mitica. Un alt cititor, care a postat sub pseudonimul Gigi Marga, intareste aceasta idee si elaboreaza procedeul de fidelizare: "Intr-adevar, prin acest procedeu se "fidelizeaza" clientii bancilor. De exemplu: o banca la care ai apelat pentru un credit decide sa te aiba client permanent. Face o raportare aiurea la Biroul de Credit si nu mai pupi credit de la o alta banca. Ei stiu ca sunt cei care au facut raportarea si nu se impacienteaza daca ceri un credit tot la ei. In plus, atunci cind m-am lovit de o asemenea situatie, nu am putut sa aflu ce banca a facut raportarea la Biroul de Credit, ca sa ma iau de ei. Cineva spunea ca raportarile se fac automat. Asa este numai ca programele sunt de doi bani si atunci cînd am facut scandal si am cerut sa vad operatiile facute pe contul meu de credit am descoperit ca - daca data scadenta cadea într-o zi nelucratoare (ex. de Pasti sau în perioada sarbatorilor de iarna) - programul te plasa automat ca restantier si apaream cu restanta o zi. Am cerut explicatii, aratînd ca erau bani în cont depusi anterior datei scadente, dar softul lor nu poate lua banii decît în ziua respectiva (automat sau nu) si astfel apaream cu restante. O alta faza a fost cînd am aparut cu o restanta de 0.5 euro pentru un cont neînchis la care eram imputernicit".

Totusi, L Kopilu il contrazice pe mitica argumentand ca "nici o banca nu este atat de idioata". B"anca raporteaza automat restante si le radiaza daca se constata ca au fost inregistrate eronat... asadar, fiecare dintre cei care au probleme sa citeasca mai intai contractele si abia apoi...", spune acesta.

Tehnic, radierea este simpla, dar depinzi de functionarii bancii

AdrianN, care lucreaza in sistemul bancar, explica mecanismul prin care bancile raporteaza Biroului de Credit. "Eu lucrez in sistemul bancar de ceva timp si am avut si tangente cu raportarea/stergerea inregistrarilor la/din Biroul de Credit. (...) Va garantez ca raportarea si stergerea sunt doua operatiuni BANALE. Acestea se realizeaza prin popularea unor tabele (in general in fisiere tip txt sau mdb) automat, dupa un select cu codul principal al clientului in main database. Aceste tabele se exporta in fiecare dimineata intre 7 si 8 si se preiau de catre Biroul de Credit in ordinea pilelor, deci o stergere e imposibil sa dureze mai mult de 24 de ore (daca exista bunavointa)", spune AdrianN.

In sprijinul argumentului ca operatiunea de radiere este una absolut banala, cititorul spune ca exista "o anumita banca (si-a schimbat denumirea acum 1 an) efectueaza zilnic circa 30 de radieri din Biroul de Credit din cauza ca isi incaseaza rate si prin parteneri externi care o comit mai ceva ca la Rovine". In aceste conditii, "disponibilitatea de radiere depinde 100% de personalul din partea de business cu care discutati (probabil din FO). Unii va ajuta, altii spun ca nu se poate, ideea e ca IT-ul nu comenteaza, dupa cum am mai spus, radierea este o banalitate", sustine AdrianN.

El da doua sfaturi foarte pertinente celor care au contractat credite:

- la prima rata a unui credit platiti intotdeauna o suma in plus (eventual faceti un efort si achitati doua anuitati), iar apoi platiti ratele cu fix o luna in avans. Daca se intampla ceva cu dobanda si nu sunteti anuntati, castigati 30 de zile in care cresc sansele de a afla ce s-a intamplat;

- cereti extras de cont lunar, in momentul in care achitati rata. Mai bine dai 3-5 RON /luna decat sa stai 5 ani in Biroul de Credit sau sa incerci sa faci o banca din Romania sa isi recunoasca vina.

"Radierea de la Biroul de Credit nu e chiar imposibila", spune Gabi. "M-am trezit si eu in evidenta Biroului de Credite, cand am vrut sa iau un imprumut. Vina a apartinut BCR, care m-a raportat ca restantiera in conditiile in care eu achitam la timp ratele. Am fost la BCR cu dovada faptului ca am platit conform graficului, am facut cerere si am fost radiata din evidenta Biroului de Credite. Stiu ca s-a facut radierea pentru ca am primit de la BCR o copie dupa confirmarea radierii primita de ei de la Biroul Credite. Totul a durat parca vreo cateva zile. Deci... nu este imposibil", spune cititoarea.

Poti ataca pe cale juridica

Daca lucrurile sunt complicate si functionarii bancii dau vina pe neglijenta clientilor pentru prezenta in evidentele Biroului - asa cum se intampla in cele mai frecvente cazuri - exista si o posibilitate de atac pentru faptul ca nu ti-a fost comunicata modificarea comisioanelor si a dobanzii.

Potrivit lui Florin, exista Legea privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane fizice care, la articolul 9, alineatul 2, stipuleaza: Consumatorul trebuie să fie informat în scris, despre orice modificare survenită pe durata contractului de credit asupra dobânzii anuale sau a costurilor intervenite ulterior datei semnării contractului de credit în momentul în care intervine această modificare. Această informare se face prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau prin intermediul unui extras de cont ce se furnizează consumatorului în mod gratuit.

O slabiciune a sistemului informatic...

Raportarile se fac prin sistem, informatic, iar aparitia erorilor pare sa fie din cauza sistemului. BEDE spune ca sistemul implementat la Biroul de Credit este "inca o minunata reusita a SIVECO Romania!".

"Acest minunat sistem a fost luat de undeva de peste hotare si bagat in Romania, fara ca Siveco sa analizeze ceea ce trebuie sa faca sistemul. Si au mers inainte pentru ca unii din managementul bancilor au semnat ca primarul, fara sa fi apelat la niste consultanti ca sa le spuna daca ceea ce oferea Siveco este ceea ce trebuie. Siveco dat o lista de campuri de transmis in fisier, fara sa le fie clar ce trebuie pus in fiecare camp. Atunci, in campurile pentru care nu este clar ce trebuie, fiecare baga ce i se pare. Si iata ca ajung oamenii sa fie bagati la Biroul de credite pentru restante de 0.5-2 RON", spune cititorul Hotnews.ro.

In decembrie 2006, intrebati despre erorile de soft, reprezentantii firmei Siveco precizau pentru Cotidianul, citat de presaonline.com, ca "procedurile automate inregistreaza zilnic astfel de 'resturi', dar este la latitudinea bancilor daca debitorul in cauza este inscris in baza de date a rau-platnicilor".