Guvernul propune, printr-un proiect de lege aprobat in sedinta de miercuri, modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, potrivit unui comunicat de presa.

Potrivit propunerii Executivului, se excepteaza inscrierea in cazierul fiscal al practicienilor in insolventa a informatiilor privind inactivitatea fiscala declarata de organul fiscal anterior deschiderii procedurii insolventei in forma simplificata, intrarii in faliment sau pronuntarii ori adoptarii unei hotarari de dizolvare a contribuabilului, avind in vedere ca aceasta nu tine de culpa practicianului.

In plus, se propune ca informatiile inscrise in cazierul fiscal al practicianului in insolventa pana la data intrarii in vigoare a proiectului de lege (care privesc inactivitatea fiscala a contribuabilului aflat in procedura de insolventa in forma simplificata, a contribuabilului care a intrat in faliment sau a contribuabilului pentru care s-a pronuntat ori a fost adoptata o hotarare de dizolvare, dar care vizeaza activitatea desfasurata de catre contribuabil anterior desemnarii in procedura a practicianului in insolventa), sa fie scoase la cererea acestuia.

Alta modificare se refera la majorarea de la 5 la 15 zile a termenului la care organele competente trebuie sa comunice organului fiscal actele prin care au fost constatate si sanctionate faptele care fac obiectul inscrierii in cazierul fiscal, ramase definitive prin neexercitarea caii de atac prevazuta de lege.

Practica a demonstrat ca termenul de 5 zile este in unele situatii insuficient datorita inregistrarii cu intarziere pe Portalul instantelor de judecata a mentiunilor privind introducerea actiunii de atac. Astfel, se poate ajunge in situatia in care, desi actul de sanctionare este contestat in termenul legal, aceasta mentiune nu se afla pe portal si, totusi, sa se realizeze inscrierea in cazierul fiscal, incalcandu-se astfel regula generala potrivit careia inscrierile in cazierul fiscal se realizeaza numai in baza actelor ramase definitive.

Se propune, de asemenea, ca in situatia inscrierii inactivitatii fiscale ulterior radierii persoanei juridice sau a entitatii fara personalitate juridica in cazierul fiscal al reprezentantilor legali sau al reprezentantilor desemnati, aceasta sa fie scoasa din evidenta la data implinirii unui termen de un an de la data inscrierii.

Proiectul de lege prevede si eliminarea obligatiei persoanelor care solicita eliberarea certificatului de cazier fiscal in format electronic, de a transmite, odata cu cererea, documentele care atesta identitatea si calitatea acestora.

Masura face parte din planul de simplificare a procedurilor administrative pentru contribuabili si va conduce la un sistem eficient si rapid de emitere si obtinere a certificatului prin serviciul "Spatiul Privat Virtual".

Proiectul de lege va fi transmis spre dezbatere si adoptare Parlamentului.