ANALIZA Orase care mor si orase care infloresc. In Romania sunt localitati care si-au triplat populatia in ultimii 10 ani, dar si zone din care au plecat peste jumatate dintre locuitori. Vezi cum s-a schimbat topul primelor 10 orase

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 10 ianuarie 2018, 15:00 Economie | Finanţe & Bănci

Populatia se strange in jurul oraselor care mai au o sansa de a se dezvolta economic
Foto: sxc.hu
Cei de la Institutul National de Statistica au transmis miercuri comunicatul lor obisnuit privind miscarea naturala a populatiei. Cati s-au nascut, cati au trecut la cele vesnice, cati au divortat si cati si-au unit destinele. Ca idee, continuam sa ne imputinam, dar ideea acestui articol este alta. Ne imputinam cu (prea) mare viteza in anumite zone din tara si crestem ca populatie in alte zone. De pilda, in ultimii 10 ani, comuna Floresti din Cluj, a crescut de la 7.600 de locuitori (in 2007), la peste 33.000 in 2017. Evident, cand ai o asemenea crestere a numarului de locuitori, asta iti afecteaza piata muncii, nivelul salariilor si preturile locuintelor (sau ale chiriilor). La polul opus avem cazul localitatii Orasu Nou din Satu Mare, ai caror locuitori s-au diminuat de la 7600, la 3800.

  • Participa la sondajul HotNews.ro: In ce fel de oras ai prefera sa traiesti?



In 10 ani, schimbarile in materie de preferinta a romanilor pentru zona de resedinta s-au schimbat  enorm. Chiar si ordinea primelor 10 orase ale tarii dupa numarul de locuitori s-a schimbat. Datele au ca sursa Institutul National de Statistica.

Iata cum arata acest clasament, acum: Timisoara pierde un loc in favoarea iasiului, Clujul urca o pozitie, dispare din top 10 Braila, dar intra Oradea.




Capitala, evident ca ramane pe primul loc. Datele reprezinta populatia dupa domiciliu, masurata de Statistica.
Ce ar mai fi de spus? Pai mai intai sa dam lista cu localitatile care s-au depopulat masiv in ultimii 10 ani:



Cifrele din grafic reprezinta (in procente) scaderea numarului de locuitori in cazul acelor zone unde plecarile au depasit 20% din total.

Ca idee, avem in Romania 2.283 localitati pierd locuitori, doar 889 de localitati care castiga locuitori si avem acelasi numar de locuitori in 5 cazuri.

La polul opus, sa aruncam o privire asupra localitatilor care si-au dublat/triplat numarul de locuitori in ultimii 10 ani. Situatia sta ca in graficul de mai jos:




Am luat in calcul doar cresterile de peste 80%, unde campionii sunt zonele limitrofe Capitalei, Timisoarei, Clujului si Iasiului. Segmentul de crestere 60-80% al populatiei respecta aceeasi reteta.

Ca sa rezum, oamenii cauta disperati sa ajunge in jurul celor mai mari 4 orase din tara, lasand traiul (prea) linistit din micile orasele in care isi duceau viata. Asta ar trebui sa dea de gandit autoritatilor locale, atat din zonele in care se pleaca, cat si celor din zonele de destinatie.

  • Ce mai trebuie sa stim?
Populatia rezidenta a Romaniei e de 19,8 milioane de locuitori, potrivit datelor Institutului National de Statistica. Date fiind faptul ca se nasc mai putin romani decat mor (sporul natural e negativ) si pleaca din Romania mai multi romani decat cei care se intorc, am ajuns sa "pierdem" aproape un sfert de milion de romani. Potrivit calculelor INS, in varianta optimista, pentru anul 2060, Romania ar putea avea 16,3 milioane locuitori, iar in varianta pesimista, doar 12,5 milioane locuitori. Varianta medie (care e si cea mai plauzibila), indica o Romanie cu 13,8 milioane locuitori. In toate scenariile, judetul Teleorman pierde cei mai multi locuitori.

Romania nu e singura tara care se lupta cu fenomenul imbatranirii demografice. Zilele trecute citeam ca un satuc din Alpii elvetieni- Albinen, ofera peste 20.000 de euro fiecărui adult care se va stabili acolo. Elvetienii pun si niste conditii: sa ai sub 45 de ani, sa stai minim 10 ani acolo si sa iti cumperi o casa sau sa iti construiesti una, cu minim 170.000 de euro. Daca indeplinesti aceste criterii, vei primi in plus, pe langa cei 25.000 de franci elvețieni (21.500 de euro), cate alti 10.000 de chf (8500 de euro) pentru fiecare copil care te insoteste. Pe scurt, o familie formata din sot, sotiesi doi copii ar primi 63.000 de euro pentru a-și relua viata în Albinen. Un asemenea proiect intr-o localitate din Romania poate parea insa o utopie. Detalii, aici.

  •  Scaderea populatiei rezidente, in perioada 2015-2060, la nivelul judetelor, in varianta medie de proiectare, va oscila intre -61,3% (Teleorman) si -7,5% (Iasi).
    Judetele care ar inregistra o diminuare a populatiei sub 100.000 de persoane ar fi: Bistrita-Nasaud, Brasov, Cluj, Covasna, Giurgiu, Harghita, Ialomita, Iasi, Salaj, Sibiu, Timis, Tulcea si Vaslui.
  • In 2060 municipiul Bucuresti ar urma sa aiba in continuare cea mai numeroasa populatie (1,38 milioane persoane), urmat de judetul Iasi (a carui populatie va scadea la 728,7 mii persoane in 2060). Tulcea ar inregistra o reducere a populatiei cu aproximativ 97,8 mii persoane si va ramane in continuare judetul cel mai putin populat.
  • La nivel teritorial, populatia rezidenta de 80 de ani si peste va creste in toate judetele, atat in varianta medie, cat si in varianta intermediara. In varianta medie, in anul 2060, un numar de 18 judete vor inregistra ponderi de peste 40,0% ale populatiei rezidente de 80 de ani si peste din populatia varstnica (Arges, Botosani, Braila, Buzau, Calarasi, Galati, Gorj, Hunedoara, Ialomita, Neamt, Mehedinti, Olt, Prahova, Salaj, Teleorman, Tulcea, Vaslui si Valcea).
  • Numai in judetele Cluj, Ilfov, Timis si municipiul Bucuresti se vor inregistra, in anul 2060, ponderi mai mici (sub 30%) ale populatiei de 80 de ani si peste. In varianta intermediara, in anul 2060, ponderea populatiei rezidente de 80 de ani si peste in populatia varstnica va oscila intre 50,6% in Teleorman si 26,6% in Cluj, 21 de judete inregistrand ponderi ale populatiei de 80 de ani si peste de peste 40%.


Citeste mai multe despre   












Articol sustinut de Superbrands

AmCham  - 25 de ani de impact in Romania, prin sustinerea consultarii intre mediul public si privat, pentru dezvoltarea Romaniei

Camera de Comert Americana in Romania (AmCham Romania) este de 25 de ani intre cele mai reprezentative asociatii ale comunitatii de afaceri din Romania, fiind recunoscuta drept un promotor al dialogului public-privat pe teme ce privesc mediul de afaceri, politicile publice cu impact asupra economiei, competitivitatea Romaniei sau dinamica relatiilor comerciale intre SUA si Romania.

28784 vizualizari

  • +13 (13 voturi)    
    orase ca orase (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 16:49)

    codrean [utilizator]

    cred ca ar trebui un studiu asupra "aglomerarilor urbane" depasind hotarele orasului si cuprinzand asezarile din jur. In felul acesta am constata ca aglomerareaCluj ar tinde spre 500 mii locuitori, probabil ca la Iasi sau Brasov ar fi cam la fel.
    • +14 (14 voturi)    
      Și nu numai Cluj! (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 19:22)

      preamultamizerie [utilizator] i-a raspuns lui codrean

      Tot în aceasta categorie intra și zona Galați-Brăila. De altel una dintre zonele cu un potential foarte bun de dezvoltare. Dar din păcate orgoliile celor două administrații care ar putea fi definite drept "sătești" împiedică orice proiect de dezvoltare a zonei metropolitane.
      • +3 (9 voturi)    
        Imi pare rau dar (Joi, 11 ianuarie 2018, 8:56)

        clint [utilizator] i-a raspuns lui preamultamizerie

        Galati-Braila nu are potential. Nu exista infrastructura ( autostrada, aeroport, etc ), doar infractionalitate, contrabanda, etc. Braila cel putin, e un oras "mort" de ani buni, toate obiectivele industriale s-au inchis intre timp. In Galati mai exista combinatul, in Braila mai "misca" zona de confectii, dar nu sunt de ajuns.
        Dar cel mai mult ma sperie mentalitatea oamenilor. Sa nu uitam ca in Braila, imediat dupa revolutie, liderii partidelor istorice au fost cat pe ce sa fie linsati.
        Tot in Braila, sa ne amintim, a fost ales primar dupa Revolutie nimeni altul decat, Anton Lungu, fostul prim-secretar comunist, un grobian cu 4 clase care a franat dezvoltarea orasului dar asta nu l-a impedicat sa fie reales si ar mai fi fost si azi in functie daca nu murea. Asta spune totul despre mentalitatea si asteptarile oamenilor de acolo. Investitorii se feresc de zonele "rosii", mai ales ca, asa cum spuneam, nu au infrastructura necesara. Chiar daca exista mana de lucru ieftina, nimeni nu vrea muncitori cu mentalitati comunistoide la fel cum si "muncitorii" prefera ajutorul social muncii pentru un "capitalist" :)
        • +2 (2 voturi)    
          Clint, nu prea inteleg ce vrei să spui... (Joi, 11 ianuarie 2018, 21:11)

          preamultamizerie [utilizator] i-a raspuns lui clint

          Nu prea vad ce treaba are linșarea liderilor partidelor istorice de după 90 cu POTENTIALUL(am zis potemtialul nu neaparat sitautia actuala) zonei metropolitane Galati-Braila. Pe sistemul ăsta ar trebui să spunem că zona Cluj n-ar avea nicio șansă pentru că acolo a fost primar un dezaxat in persoana lui Funar, care vopsea băncile din parc în tricolor si alerga ungurii pe strada. Este vorba strict de potential. Iar dacă cele două orase ar forma o unitate administrativa comuna cu siguranta s-ar atrage investitii, iar investiile aduc in timp si infrastructura la un alt nivel. Numai dacă ne-am gândi la potentialul enorm pe care il are Dunarea (dar care din pacate nu este exploatat absolut deloc) si ar fi de ajuns.
          • 0 (2 voturi)    
            Probabil avem intelegeri diferite ale termenului (Vineri, 12 ianuarie 2018, 13:15)

            clint [utilizator] i-a raspuns lui preamultamizerie

            de "potential". Teoretic, aproape orice zona de pe Glob are potential, vezi Dubai sau Israel, construite in desert, fara apa dulce, etc.

            Investitiile, fie private sau guvernamentale, trebuie sa fie rezonabile si sa aiba sens. Adica sa produca "return of investment" si sa fie bazate pe studii de impact clare.

            Mie mi se pare important un aeroport si autostrazi in zona aceea. Podul de ex. pare un moft extrem de scump. Nu vad ce ar putea lega, Tulcea si Macinul de Braila ? E vreun mare culoar de tranzit ca sa merite investitia ? Nu cred. Despre "potentialul Dunarii" iarasi e de discutat. Potential pentru ce ? Arata-mi un singur oras din lume, nu neaparat Romania, al carei economie duduie doar pentru ca e pe malul unui rau. A fost odata, cand celelalte forme de transport erau mult mai scumpe. Dar azi transportul s-a mutat pe sine, autostrazi, aer.

            Cel mai mult pe lumea asta conteaza resursa umana si cum spunea cineva, lipsa unei universitati de prestigiu un zona se simte. In anumite zone, spune si studiul de altfel, nu prea mai avem aceasta resursa. Cei care stau pe ajutoare sunt "morti" dpdv economic. Morti care voteaza, din pacate. Realitatea, in caz ca nu se vede inca in orase ca Braila si Galati, dar e mai vizibila la sate, va veni peste noi oricum, caci fara o masa critica de resurse umane, nu exista decat decadere pana la extinctie, investitorii pleaca si raman doar magazinele de cartier si casele de pariuri.
            • 0 (2 voturi)    
              nu există diferit, ci doar greșit! (Vineri, 12 ianuarie 2018, 19:43)

              preamultamizerie [utilizator] i-a raspuns lui clint

              Haha! Serios? Asta intelegi tu prin potential? Că și-au făcut ăia în deșert mega-orașe dupa ce s-au trezit pe un munte de bani? Cu siguranta nu intelegi ce inseamnă POTENȚIAL. Cât despre ce zici tu de transporturi, ți-ai pus vreodată intrebarea de ce zona din Germania denumită Rin-Ruhr este atât de dezvoltată? Dacă nu ti-au pus-o, gasești un indiciu chiar in denumirea regiunii. Ah, plus că ar trebui să știi că transportul naval este cel mai economic.
              Nu știu de ce ai tu impresia că universitatea de prestigiu se crează peste noapte. Ce minți luminate crezi că o să vină sau o să rămână la Universitatea din Galați atâta timp cât acolo nu mișcă nimic?
      • 0 (0 voturi)    
        Din pacate nu prea are potential (Vineri, 12 ianuarie 2018, 10:06)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui preamultamizerie

        Daca te uiti la orasele cu potential mare, vezi marile centre universitare. Bineinteles, zona de vest cu un plus reprezentat de apropierea de autostrazi. Ori Galati-Braila nu are avantajul asta.... Macar daca ar fi aproape de o autostrada, ar putea (re)deveni o zona industriala. Aglomeratia urbana in sine nu aduce mare lucru.
        • 0 (0 voturi)    
          Aglomeratia urbană nu aduce mare lucru? (Vineri, 12 ianuarie 2018, 19:52)

          preamultamizerie [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

          Chiar crezi că ar ignora cineva un oraș cu peste 500.000 de locuitori? Din păcate e o lipsă de perspectivă in România încât chestiile astea sunt de domeniul fantasticului. Era o știre de acum ceva vreme în care șefii de la Damen Galați se plângeau că trebuie să închirieze un elicopter să-și aducă clienții importanti de la București...erau îngroziti de cele 4 ore pe care le-ar fi făcut cu mașina. Dar așa e când politcienii din zona sunt doar niște jigodii de partid cărora nu le pasă absolut de ce e in jurul lor.
          • +1 (1 vot)    
            din pacate da (Sâmbătă, 13 ianuarie 2018, 17:53)

            bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui preamultamizerie

            Tu crezi ca investitorii sunt interesati neaparat de organizarea teritoriala? Ai impresia ca daca miine se uneste galatiul cu braila navalesc investitiile? Te inseli. Ca sa vina investitori ai nevoie de cale de acces decenta spre europa de vest, de administratie locala care sa ofere teren cu utilitati si cai de acces spre oras pentru fabrica si de forta de munca calificata pentru domeniul respectiv. Asta exceptind IT-ul, unde nu e nevoie de cale de acces, pentru ca materia prima si produsul finit se trnsporta prin internet. Asha ca, daca vrei locuri de munca, mergi la parlamentarul din circumscriptie, ia-l de guler si pune-l sa preseze pentru o autostrada care sa te lege de ungaria. Sibiul, clujul, Timisoara, Aradul, chiar si localitati mai mici, nu au 500.000 de locuitori, dar au somaj ZERO, pentru ca sunt aproape de autostrada (ungaria sa traiasca).
    • -3 (5 voturi)    
      da, fara canalizare (Joi, 11 ianuarie 2018, 10:56)

      Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui codrean

      "Aglomerari urbane"... cu latrina in fundul curtii. Cate comune-satelit la aceste orase au apa curenta/canalizare?
      • +2 (2 voturi)    
        apa-canal (Joi, 11 ianuarie 2018, 12:36)

        codrean [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

        Multe, sa stii. Sau iti inchipui ca se duc din mansarda viloiului in curte ? Si infrastrucrura, chiar daca mai incet dar avanseaza si ea. Primariile au un interes, autorizatiile de constructie le aduc un venit frumos !
      • +1 (1 vot)    
        Toni, habar n-ai ce zici. (Joi, 11 ianuarie 2018, 21:20)

        preamultamizerie [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

        Daca ai impresia că ai descoperit secretul din atom, ar trebui să te uiti la un singur lucru: zona Galati-Braila este cea mai mare aglomerare urbana dupa zona Bucuresti. Să nu mai spunem că distanta dintre cele doua orase este de doar 20 de km.
      • +2 (2 voturi)    
        mare parte (Vineri, 12 ianuarie 2018, 10:10)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

        Si care n-au pot folosi apa din fintina si foza ecologica. Eu personal funtionez cu fosa ecologica de peste 4 ani si tot ce pot spune e ca e mai ieftina decit canalizarea care tocmai a ajuns la mine si la care urmeaza sa ma leg in primavara. La marginea Iasi-ului se construieste in draci, si nu cred ca ai vazut latrina in fundul curtii decit unde e organizare de santier. Ti-am mai spus si alta data... situatia ta personala nu trebuie extrapolata la nivelul intregului oras, ba chiar si a zonei metropolitane...
  • +8 (8 voturi)    
    voluntari? (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 17:16)

    mike_the_hunter [utilizator]

    Cum nu apare Voluntari pe hartile astea unde s-au multiplicat X 50000 numarul de vile ?
    Dna primar , vedeti ce populatie are Bucuresti? De ce ne lasati cu infrastructura din anii 1980?
    • +4 (14 voturi)    
      Ar fi trei versiuni de raspuns (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 19:02)

      Bazil [utilizator] i-a raspuns lui mike_the_hunter

      1. Nu ai votat la locale in 2016 - taci si mesteca
      2. Ai votat Blonda la locale in 2016 - ciocu mic
      3. Ai votat la locale, orice in afara blondei - imi pare rau, asta este aleasa bucurestenilor.
  • +16 (20 voturi)    
    Iasi (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 17:16)

    vlad.pe [utilizator]

    O fi Iașiul pe locul 2 ca populație in Romania dar este pe locul 5 in țara in ceea ce privește salariul mediu, aici se vede rolul unei Autostrazi si a industriei, poate aude si PSD si baronii locali din Moldova.
    • -6 (16 voturi)    
      Autorul (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 18:05)

      Kosmos [utilizator] i-a raspuns lui vlad.pe

      A uitat sa mentioneze ca in era automatizarii scaderea populatiei este chiar un lucru benefic
      • +8 (8 voturi)    
        In era automatizarii flaitonul e temelie (Joi, 11 ianuarie 2018, 0:03)

        Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

        La transport marfa.
    • -1 (19 voturi)    
      Io cred altfel (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 18:56)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui vlad.pe

      Cu toate ca nu-s iesean, ci tocma' din celalalt capat de tara, cred ca nivelul ridicat al salariului mediu in Iasi e urmarea nivelului ridicat al invatamantului universitar.

      Nivelul salariului mediu nu-l ridica muncitorii necalificati, ci cei care au in spate o facultate sau o scoala profesionala temeinica, pe care patronii ii platesc bine, corespunzator cu valoarea muncii prestate. Ori oameni din aia nu se formeaza unde invatamantul e praf.

      O autostrada ajuta fix zero la afaceri bazate pe multa minte. Acolo trebuie Internet de mare viteza, telefonie de calitate, si fixa si mobila, si, esential, invatamant de calitate, care sa produca oamenii necesari.

      Daca te uiti pe harta asta, in afara unor exceptii generate de elemente atipice, conjuncturale, care nu-s meritul judetelor respective (in Arges exista Dacia, Prahova e destinatia de weekend preferata a majoritatii bucurestenilor care-si lasa o buna parte din bani acolo, ba chiar cumpara sau construiesc case si vile), toate celelalte judete cu lefuri mai mari ca Iasiul au centre universitare puternice (ma rog, cel putin la nivel de Romania).

      Nu zic, or fi probleme si la universitatile din Iasi, cum sunt la majoritatea universitatilor din Romania, da' vorba englezului, the proof is in the pudding, sau pe romaneste, nu iese foc fara fum. N-avea cum sa se dezvolte Iasiul, in ziua de azi, fara forta de munca inalt calificata. Si aia (ma repet) nu creste pe camp.
      • +10 (12 voturi)    
        Think big (Joi, 11 ianuarie 2018, 0:05)

        Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui Eu the first

        Aia care lucreaza in afacerile cu minte, poate vor sa se deplaseze rapid si nu au timp de pierdut.
      • -2 (4 voturi)    
        nivelul ridicat al salariului mediu ??????????? (Joi, 11 ianuarie 2018, 10:59)

        Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Eu the first

        Nivelul ridicat al salariului mediu in Iasi si peste tot, e dat de faptul ca sunt si lefuri de 20.000 lei net, in diverse sectoare. Pe Romania, cam 80% din romani au venit sub 1000 lei, la preturi de Ue.
        • +1 (1 vot)    
          In Iasi ai 1000 de lei ... (Vineri, 12 ianuarie 2018, 10:26)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

          ...doar daca nu vrei sa muncesti. Pina si la Delphi iei minim 1500 + bonuri de masa + transport. Da' na, la noi in zona de pregatire medie aia harnici au cam plecat in vest unde cistiga bine, iar lenesii stau pe forumuri si se pling cit de saraci sunt.
      • +4 (4 voturi)    
        si da si nu (Joi, 11 ianuarie 2018, 12:09)

        programatoru [utilizator] i-a raspuns lui Eu the first

        ai foarte mare dreptate, iasul s-a dezvoltat pe baza creierelor, dar ITisti au nevoie si de o casa, au nevoie si de alte servicii, marfuri ... pentur care infrascturctura e necesara .. si nu doar ITistii trebuie sa traiasca intr-o tara decent ci si alte categorii de persoane. pe acelasi principiu / logica pot spune ca nu doar ardelenii / bucuresti trebuie sa traiasca bine si sa li se faca autostrazi, ci si altii din tara asta.

        o fabrica de piese auto sau orice alta industrie poate ar prefera sa vina in moldova (iasi) unde exista si posibiliatea de atragere a fortei de munca din basarabia / rep. moldova + mediu universitar, si un pic mai ieftina forta de munca, daca ar avea o autostrada.

        gandirea asta de genul, voi nu aveti nevoie de autostrada , am intalnit-o , acum ceva ani la un secretar de stat (ceva de genul) in transporturi care credea saracutu' ca buricul e la bucuresti si restul nu mai conteaza, si afirma nonsalant si inocent ca poate iasul nu are nevoie de aeroport. s-a dovedit ca iasul are nevoi de aeroport ca este cerere.
      • +1 (1 vot)    
        da si nu prea (Vineri, 12 ianuarie 2018, 10:23)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Eu the first

        E adevarat ca principala cauza pentru care Iasi-ul e in topul ala sunt universitatile locale. Dar vezi tu, nu toata lumea are studii superioare. Sunt unii care se opresc dupa liceu, fie pentru ca nu-i duce capul, fie pentru ca n-au chef de mai mult, fie pentru ca nu-i pot sustine financiar parintii. Si pentru astia variantele se numesc vinzator/casier/manipulator marfa, muncitor in constructii (pina s-or termna de construit toate dealurile din jur), prestator de servicii, si cam atit. Niscaiva fabrici ar reprezenta o alternativa foarte tentanta pentru aceasta categorie sociala. Doar ca spre deosebire de IT, cercetare sau call center, fabrica are nevoie de o cale rutiera pe care sa-si aduca materia prima si sa-si duca inapoi produsul finit. Si cum cu tirul de la Iasi la Timisoara faci 12-14 ore, in conditiile in care de la Timisoara la Viena faci 5 ore, e cam dificil sa-ti vina investitori sa faca fabrici. De aia salariul mediu in Iasi e mai mic decit cel din Cluj/Timis, etc.Zona de IT, outsorcing, call center e platita la fel (daca nu mai bine) ca la Cluj sau Timisoara, dar zona de productie industriala e reprezentata (aproape) doar de Delphi.
    • 0 (2 voturi)    
      Mun.Iasi (Joi, 11 ianuarie 2018, 10:58)

      Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui vlad.pe

      Mun.Iasi e oras in coma economica, cam 50% din locuitori pe social, in rest doar firmulete temporare, producatoare de ace brice & carice.
      • +1 (1 vot)    
        Ce-ai fumat?!? (Vineri, 12 ianuarie 2018, 10:30)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

        In coma economica poate esti tu si cu prietenii tai... Un oras in care se contruiesc sute- mii de vile si sute de blocuri anual poate fi in coma economica doar la tine in sat, cind stai pe latrina din fundul curtii si nu reusesti sa "produci" nimic. Pentru restul lumii, Iasi-ul e un oras in plina dezvoltare. Haotica, fara planificare urbanistica, dupa ureche, dar dezvoltare.

        P.S. Get a job
  • -7 (13 voturi)    
    Concluzia (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 18:02)

    Kosmos [utilizator]

    In curand..un articol pro-imigratie
    • +1 (1 vot)    
      de ce imigratie? (Vineri, 12 ianuarie 2018, 10:34)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

      La noi e suficient sa tai ajutoarele sociale pentru cei apti de munca, si faci rost de citeva milioane bune de cautatori de lucru. Si daca mai tragi si o autostrada spre moldova si una spre Muntenia/Oltenia iti ami vin si 1-2 milioane de romani plecati la munca afara (cel putin aiai care ingrijesc batrini). Doar ca politicienii actuali nu vor asha ceva, pentru ca ar vota toata lumea ca-n ardeal...
  • +10 (10 voturi)    
    statistic (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 18:50)

    nahir [utilizator]

    or fi in Bucuresti 2,1 milioane locuitori dar eu cred ca in realitate sunt peste 3 milioane.
  • +1 (3 voturi)    
    Procente (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 21:09)

    Un-oarecare [utilizator]

    Adica vom avea cel putin 4-5 milioane de persoane peste 80 de ani?
    Tare ma tem ca nu.
  • -3 (11 voturi)    
    ozn-uri (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 23:26)

    /./ [utilizator]

    Cam ciudata cresterea la Iasi nu vi se pare ????A ...Iasul a ajuns asa sus ca se numara si moldoveni de dincolo, astia toti si-au facut buletin de Iasi ca doar nu o sa isi faca buletin de Timisoara sau Cluj.Asa se explica cresterea spectaculoasa a Iasului ( dar asta pentru cunoscatori care nu i-au datele statistice si pun 3 tabele si gata ...ce minune ).Daca o luam dupa populatia care efectiv si locuieste Iasul este sub Timisoara si Cluj la ora actuala.
    • +7 (11 voturi)    
      recensamant (Joi, 11 ianuarie 2018, 0:35)

      iulics [utilizator] i-a raspuns lui /./

      Păi nu e deloc ciudat, până la RPL 2002 Iașul era pe locul 2. Au fost niște manevre politice pentru a ridica niște orașe, chestii de finanțări, bugete etc.
    • 0 (0 voturi)    
      stii tu ceva... (Vineri, 12 ianuarie 2018, 11:10)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui /./

      ... dar nu chiar tot.
      Uite aici de exemplu: http://www.gazetaromaneasca.com/focus/romania/buletinul-romanesc-o-afacere-comuna-unde-locuiesc-peste-300-de-persoane-intr-o-singur-cas/

      Fenomenul exista, doar ca cererea si oferta se intilnesc undeva pe la tara. Ca sa-ti faci domiciliu fictiv in oras, te costa mai mult, pentru ca un orasean cere mai multi bani pentru asta. E mai ieftin de facut asha ceva la tara, unde proprietarii de case sunt mai putin pretentiosi si nu bate asha tare la ochi daca locuiesc 30-40 de persoane intr-o casa fata de 30-40 intr-un apartament cu 2 camere. Plus ca si controalele de la politie/primarie se fac mult mai usor la iasi decit prin cine stie ce comuna uitata de lume.

      Acum, despre remarca ta cu privire la faptul ca Iasi-ul ar fi sub Cluj sau Timisoara, nu stiu sa-ti raspund. Tot ce pot sa-ti spun e ca in 2002 avea 320k locuitori, in 2012 au iesit 260k, dar recensamantul ala a fost facut efectiv la misto (din toate cunostintele mele 80% n-au fost recenzate), asha ca nu-l putem baga in seama. Deci daca in 2002 erau 320k, acum in mod evident sunt mult mai multi, macar daca luam in calcul cite ansambluri rezidentiale s-au construit intre timp si cum se vind de repede toate. Asha ca mie cifra de 370.000 mi se pare mica pentru diferenta de populatie pe care o simt peste tot. Probabil ca sunt 370k cu domiciliu stabil, plus vro 30-40k studenti + 20-30K cu domiciliu in orasul de bastina dar care traiesc si muncesc in Iasi + 50-100k prin satele/comunele din jur care muncesc si traiesc in Iasi cind isi parasesc locuinta. Cum o fi situatia de fapt in Cluj sau Timisoara nu stiu.
  • +3 (7 voturi)    
    Unele mor... (Joi, 11 ianuarie 2018, 0:01)

    Iorgovan [utilizator]

    ...altele se imput. I se pare cuiva ca Bucurestiul a inflorit?!
  • +3 (3 voturi)    
    Este clar, oamenii (Joi, 11 ianuarie 2018, 9:03)

    clint [utilizator]

    se aduna pe langa marile orase, cateva la numar, care au potential economic. Pentru restul, Dumnezeu cu mila, traiasca PSD si ajutoarele. Asta e pe scurt Romania acestui moment.

    Desi oamenii se aduna in suburbiile marilor orase, nu exista inca infrastructura pentru asa ceva. Avem microbuzele unor smecheri, in schimb se asfalteaza in draci sate care dupa cum se vede sunt in proces de depopulare. A fost injurat cu furie Boc ca a inchis spitalele de pe la tara. Avem primarii in sate de 1000 de oameni, scoli fara profesori si dispensare vai de capul lor. Oameni care nu platesc taxe, in schimb vor asfalt, canalizare, ca de, suntem europeni.

    Singurul care parea sa aiba o strategie coerenta a fost Ciolos care a propus infiintarea de centre zonale pe o raza de cca 30 km, iar oamenii din satele aflate in desfiintare sa fie incurajati sa se adune.

    Daca ne uitam pe harta, avem clar prea multe sate si orase neviabile, parca si Bulgaria sta mai bine. O reforma profunda a sistemului, pe care nici comunistii n-au reusit-o cu toata urbanizarea lor, este cheia pentru a schimba profund Romania. Fara ea, vom ramane mereu o tara codasa, cu prea multi "tarani" care isi vor fi pierdut si ei obiectul muncii.
  • 0 (0 voturi)    
    la Radio Actualitati (Joi, 11 ianuarie 2018, 11:00)

    Toni_Romania [utilizator]

    In 2015
    -persoane nascute 200.000
    -persoane decedate 250.000
  • +4 (4 voturi)    
    bine (Joi, 11 ianuarie 2018, 11:34)

    stefan2008 [utilizator]

    in curand Teleormanul ramane fara votanti.
    • +4 (4 voturi)    
      s-o crezi tu (Joi, 11 ianuarie 2018, 12:54)

      natbl73 [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

      acolo mai ales mortii voteaza
      • +1 (1 vot)    
        Ai dreptate, sa moara iliescu! (Miercuri, 17 ianuarie 2018, 21:06)

        stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui natbl73

        Am uitat detaliul asta!
    • +1 (1 vot)    
      gresit mestere (Vineri, 12 ianuarie 2018, 11:11)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

      In Teleorman se voteaza si dupa moarte, macar inca 30 de ani.
      • +1 (1 vot)    
        ai dreaq zombies de Teleorman! (Miercuri, 17 ianuarie 2018, 21:07)

        stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        Ai dreptate, nu m-am gandit la asta!
  • +3 (3 voturi)    
    forma de organizare acutala e depasita (Joi, 11 ianuarie 2018, 12:23)

    programatoru [utilizator]

    garantat in cadrul acestor orase trebuie sa intre si comunele din imprejurimi.
    aceste comune, sunt ca niste capuse, atrag locuitorii care locuilesc in orasele mari de langa ele, oameni care lucreaza in oras, si atrag investitori, care vin pentru oamenii din oras, piata oferita de oras ... . si in felul acesta comunele respective strang bugete impresionante, si le irosesc pe "afaceri", sportive (de exemplu) si apar "sifonari" de bani. in loc sa fie o echipa puternica a Iasului de exemplu, este si o echipa a Miroslavei (comnua de langa Iasi) care e in liga a 2-a (parca), in loc banii sa se duca de exemplu la un spital din Iasi unde merg si cei din Miroslava, sau la o scoala, pentru ca oamenii educati cu case din Mirosvla nu isi duc copii in sat ci tot intr-o scoala din oras.
    tot datorita migrarii din oras catre comunle din imprejurimi , a celor care lucreaza in oras, se intampla si fenomenul in care intr-o scoala din centru orasului , sunt doar 1-2 copii din zona, pentru ca in zonele centrale sunt si multe familii imbatranite, restul fiind cu mutatie.
    orasele si comunele din imprejurimi trebuie sa aiba o altfel de organizare, care sa permita o dezvoltare mai unitara si armonioasa a zonei intregi , dpdv al infrastructurii , trasporturilor, industriei, invatamantului, educatiei, si sportului .. dar nu avem politicieni sa gandeasca mai mult de propriul buzunar
    • 0 (0 voturi)    
      Tocmai pentru aceste zone, de suburbie (Joi, 11 ianuarie 2018, 15:04)

      clint [utilizator] i-a raspuns lui programatoru

      nu s-a facut nimic. Ele "infloresc" haotic, nu sunt sitematizate si nici racordate la marile orase asa cum trebuie. Nu au trenuri sau alte mijloace de transport decente, de unde si aglomeratia din trafic din jurul marilor orase, la ore de varf. Nu au scoli pentru copii, ii aduc cumva tot in oras, un alt factor pentru balamucul generalizat. Si multe alte lipsuri.

      In schimb, sate izolate, fara drumuri si economie, constant bani si ajutoare luate din taxele platite de cei din marile orase si a celor din suburbii, care se inghesuie in microbuze ca sa mearga la munca.
    • 0 (0 voturi)    
      total gresit (Vineri, 12 ianuarie 2018, 11:31)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui programatoru

      Eu locuiesc undeva in Miroslava, si sunt total impotriva alipirii comunei la Iasi. In Miroslava mi se asfalteaza drumurile, mi se trage curent, gaz, canalizare, am iluminat public, obtin o autorizatie de construire in 3 zile, daca am ceva de cerut primarului scriu aici: http://www.primariamiroslava.ro/opinii si intr-o saptamina mi se raspunde, etc etc. Daca m-as muta cu comuna in Iasi nu s-ar mai intimpa nimic din toate astea.

      E deja celebra o strada intre Iasi si Miroslava la care Iasi-ul nici macar nu vrea sa-si dea acordul sa mute un gard la o livada cu un metru ca sa se poata asfalta. Miroslava s-a oferit sa mute pe propria cheltuiala gardul, sa asfalteze pe banii ei (bani europeni), sau nu ceara minic in schimb. Si vrun an si jumatate, primaria Iasi a studiat problema, s-a gindit, s-a razgindit, a vrut sa ceara bani pe suprafata respectiva, i s-a raspuns ca nu pentru ca toata livada aia fusese donata (gratis) de comuna orasului cu vro 10 ani inainte. Si prin noiebrie s-a decis sa accepte. Iar in timpul asta, citeva sute, poate mii de soferi sunt nevoiti sa circule pe o strada de 5 metri latime, unde trebuie sa incetinesti oricind vine o masina din sens opus.

      Iar daca te uiti tot acolo pe site la executia bugetara pe 2015,2016,2017, ai vedea ca sumele sparte pe activitati sportive pe cap de locuitor sunt mult sub ce e in Iasi. Asha ca nici asta nu tine.

      La bugetul orasului bag bani cind ma duc la cumparaturi, cind iau taxiul, cind platesc impozitul pe salariu, cind merg la crisma, la restaurant, la film, la piscina, etc. E suficient. Impozitul pe masina si casa prefer sa-l vars la bugetul comunei, de unde vad si ceva servicii inapoi.
  • +1 (1 vot)    
    "Fratia" Galati/Braila (Joi, 11 ianuarie 2018, 13:04)

    crisab [utilizator]

    Braila a iesit din top 10, mare pacat pt vecinii nostri, cea mai mare aglomerare urbana dupa Bucuresti e in cadere libera, Galati e pe aceeasi cale a caderii accelerate!
    • 0 (0 voturi)    
      Da, din păcate Braila este in cadere libera! (Joi, 11 ianuarie 2018, 21:25)

      preamultamizerie [utilizator] i-a raspuns lui crisab

      Galatiul, de bine de rau, parca mai are ceva activitate care se datoreaza faptului că oras universitar, are portul si combinatul ca avantaje peste Braila. Daar, daca cele doua adminstratii ar fi avut o perspectiva comuna macar in ceea ce priveste construirea unui pod, ambele aveau mult mai mult de castigat. Din pacate, o viziune atat de obtuza rar mai intalnesti. Fiecare avea niste planuri care de care mai caraghioase, gen tunel pe sub Dunăre...asa aberatii mai rar. Să vedem ce-o să se intample cu podul de la Braila...ar fi salvarea zonei.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi