Comisia Europeana critica politica bugetara a Romaniei si recomanda un control al cheltuielilor publice

de Diana Zaharia     HotNews.ro
Miercuri, 30 ianuarie 2008, 17:06 Economie | Finanţe & Bănci

Comisarul european pentru afaceri economice si monetare, Joaquin Almunia, a declarat, miercuri, cu ocazia evaluarii programului de convergenta a Romaniei, ca deficitul bugetar in crestere reprezinta o problema serioasa. Almunia reia, astfel, avertizarile date guvernului de la Bucuresti, in urma cu jumatate de an, cand, de asemenea, semnala ca Romania risca sa ajunga la un deficit excesiv. Criticile oficialilor europeni privind lipsa unei politici bugetare prudente au fost dublate, in 2007, de cele ale reprezentantilor Fondului Monetar International. Acestia au atras atentia, in mai multe randuri, guvernului ca a estimat cheltuieli si venituri prea optimiste si ca pune in pericol echilibrul macroeconomic al tarii.

"Deficitul in crestere al Romaniei dupa aderarea la UE si volatilitatea acestuia reprezinta o problema serioasa. Romania trebuie sa aiba obiective bugetare mai ambitioase, pentru a evita încalcarea regulilor Pactului de stabilitate si crestere si pentru a limita creşterea deficitului extern si a presiunilor inflationiste, care constituie un risc pentru stabilitatea macroeconomica si financiara", a declarat, miercuri, Almunia, dupa ce Comisia a evaluat programul de convergenta actualizat al Romaniei.

Potrivit legii bugetului pentru 2008, deficitul bugetar va reprezenta 2,7% din Produsul Intern Brut. Nivelul deficitului este o conditie economica prevazuta in Pactul de stabilitate si nu poate depasi 3% din Produsul Intern Brut in tarile membre ale Uniunii Europene. Totodata marimea deficitului este esentiala pentru aderarea Romaniei la moneda unica europeana. Comisia Europeana are la dispozitie proceduri impotriva statelor care obtin deficite mai mari de 3%, considerate excesive. Aceste proceduri pot atrage inclusiv sanctiuni financiare. Comisarul Almnunia a declarat si in vara anului trecut, dupa evaluarea economica europeana, ca Romania risca sa atinga un deficit bugetar de peste 3%.

Potrivit unui comunicat al Comisiei Europene, evaluarea programului de convergenta al Romaniei care a fost trimis la Bruxelles pe 5 decembrie anul trecut, a evidentiat ca "strategia bugetara prezentata în program nu este conforma cu politica fiscala prudenta necesara pentru limitarea creşterii deficitului extern şi a presiunilor inflationiste". Programul prevede deficite mari în continuare, ceea ce ar putea crea un risc de deficit excesiv.

Totodata Comisia a formulat recomandari pentru Romania, cum ar fi controlul cheltuielilor publice si reexaminarea structurii acestora, planificarea cheltuielilor publice într-un cadru mai strict pe termen mediu, limitarea presiunilor inflationiste, o politica adecvata in ceea ce priveste salariile in  administratie.

665 vizualizari

UE sa-si vada de treaba lor,noi de-a noastra (Miercuri, 30 ianuarie 2008, 17:27)

Victor [anonim]

Mai sa fie!Suta la suta Basescu ne-a turnat la UE.
    Basescu a tradat tara.Trebuie sa se semneze rapid chestia aia a lui Nicolice.Il bagam pe Basescu pe viata la zdup,ptr.tradare si gata avem liniste.
    Presedintele se iubeste cu premierul si se intalneste o data pe saptamana cu el (cum facea Iliescu, la o cafeluta)Parlamentul doarme si fura(justitia ai va scoate mereu cu caciula imaculata),iar noi o sa ne vaicarim pe forumuri.
    Vai ce frumos o sa fie!Mai frumos decat in Paradis.
      UE lucreaza altfel, nu pe turnatorii si alte garga (Miercuri, 30 ianuarie 2008, 18:17)

Riki [anonim] i-a raspuns lui Victor