Bancile resping ideea ca romanii platiti in lei sa nu primeasca credite in euro

de Dragos Comache     HotNews.ro
Joi, 14 februarie 2008, 19:05 Economie | Finanţe & Bănci

Radu Gratian Ghetea, presedintele CEC si al Asociatiei Romane a Bancilor, vrea ca persoanele fizice sa se imprumute doar in valuta in care isi incaseaza salariul. Aceasta masura este menita a ajuta populatia sa isi ramburseze creditul in conditiile riscului valutar. Bancherii sunt insa de parere ca o astfel de norma va ingradi libera decizie a persoanelor si va repezenta o constrangere pentru banci.

  • Radu Gratian Ghetea propune introducerea unei norme care va interzice persoanelor sa se imprumute in alta valuta decat in cea care castiga;
  • Masura nu se va adresa si persoanelor cu salarii mari, indexate in functie de cursul de schimb si grad de indatorare mic;
  • Bancherii cred ca singura solutie pentru ca populatia sa nu isi asume riscul valutar este ca Romania sa aiba o inflatie mica si o economie stabila.

"Ar trebui sa limitam ca romanii sa se imprumute in alta valuta decat in cea care castiga. Aceasta ingradire are in spate grija ca fiecare client sa poata sa isi ramburseze creditul in conditiile riscului valutar", a declarat pentru HotNews.ro presedintele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB).

Acest lucru nu ar fi insa valabil pentru toata lumea. Masura se va adresa in special persoanelor cu venituri scazute care acceseaza credite ale caror rate lunare se situeaza aproape de limita superioara a nivelului maxim de indatorare.

Potrivit lui Ghetea, daca cineva are salariu mare, care este indexat in functie de cursul de schimb si gradul de indatorare este mic, atunci nu va fi nici o problema ca aceasta persoana sa poata accesa un credit in valuta.

Bancherii nu sunt de acord cu propunerea presedintelui ARB

Florin Catu, analistul-sef al ING Bank, este insa de parere ca propunerea lui Radu Gratian Ghetea incearca sa ingradeasca libera decizie a persoanelor.

"Oamenii vor gasi o solutie pentru a o evita. Niciodata nu au avut succes masurile care au avut ca scop sa ingradeasca piata. Singura solutie pentru ca populatia sa nu isi asume riscul valutar este sa avem o inflatie mica si o economie stabila. In conditiile in care avem inflatie si dezechilibre macroeconomice, este normal ca oamenii se se orienteze care o moneda mai stabila", a mai spus Catu.

De asemenea, si Rozalia Pal, senior economist la UniCredit Tiriac Bank, respinge propunerea presedintelui ARB, fiind de parere ca aceasta ar reprezenta o constrangere pentru banci. "Introducerea unei astfel de norme ar insemna o constrangere pentru banci. Fiecare banca ar trebui sa se decida asupra strategiei pe care o urmareste si asupra riscurilor pe care si le asuma", a precizat reprezentantul UniCredit Tiriac Bank.

Rozalia Pal a declarat pentru HotNews.ro ca "ideea nu este noua, a mai fost vehiculata de guvernatorul Mugur Isarescu, insa, spre deosebire de Radu Gratian Ghetea, acesta a recomandat imprumuturile in lei si nu a incercat limitarea lor".

O astfel de norma nu exista in nici o alta tara din regiune, insa Radu Gratian Ghetea spune ca in aceste tari nu au aparut variatii de curs atat de ample ca in Romania.











2016 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Am patit eu (Joi, 14 februarie 2008, 19:28)

    Roman Patit [anonim]

    Poate ar fi bine sa iei credit doar in moneda inc are primesti banii.

    Eu am luat credit in euro, salariul in lei.
    Am intrebat in stanga si in dreapta inainte (si pe cei din banca si pe cunoscuti) : oare nu ar trebui sa iau creditul in lei daca tot iau banii in lei?

    Toti au spus: pai nu vezi, euro scade, oricum vom trece la euro.... Pe atunci euro tot scadea.

    Ok, pana la urma, am luat in euro, cand am contractat creditul cursul era de 3.05 lei/euro (30500) :).

    Acum, este cat este.

    Partea buna a fost ca am calculat ca si daca va ajunge la 4.1 lei/euro, tot voi putea plati fara sa injur prea mult. Doar pe la 5 lei/euro ar deveni o problema, dar pana atunci rezolv eu si cu veniturile :).

    Nu stiu daca de atunci pana acum au crescut dobanzile la creditele in lei, dar asta e.

    Totusi, nu cred ca e corect sa oblig pe cineva sa ia credit doar in moneda in care are veniturile. La urma urmei, fiecare e responsabil de actiunile lui.

    Daca gresesti, platesti. O solutie ar fi ca cei care iau credit sa nu se arunce sa ia creditul maxim pe care il pot obtine, pentru ca de exemplu as fi putut lua credit la care rata sa ajunga la 60% din salar. Ei, problema este ca nu as fi putut sa il suport. Dar multi iau si apoi nu mai pot plati.

    Asa ca: populatia sa se informeze si sa nu se arunce cu capul inainte. Doar nu sunt copii de gradinita cei care iau credite, trebuie sa aiba o anumita varsta.

    Spor la credite :).
    • +1 (1 vot)    
      credite (Vineri, 15 februarie 2008, 9:01)

      walker [anonim] i-a raspuns lui Roman Patit

      eu cred ca nu te-ai pacalit. eu am vrut sa contractez un credit il lei, si cand i-am pus sa imi faca o simulare pe un credit in valuta de aceiasi valoare cu cea in lei am constatat ca cel in lei era mult mai scum. adica plateam la creditul in lei (echivalent cu cel in valuta) o rata mult mai mare. pe o paritate imi iesea cursul cam 4.1 lei/euro, in conditiile in care cursul la momentul respectiv era 3.6. asa ca spor la credite in lei daca doriti sa platiti mai mult.
  • -1 (1 vot)    
    Ghetea (Joi, 14 februarie 2008, 19:47)

    gigel [anonim]

    Acest individ este o alta scursura a acelei mizerii despre care Basescu amintea mai zilele trecute.
    Asta este. Poate totusi il arunca si pe asta cineva peste ... bord.
    Toate bune.
  • 0 (0 voturi)    
    Semnal de alarma (Joi, 14 februarie 2008, 20:07)

    Mihai [anonim]

    Oamenii care iau credite nu calculeaza pana la ce nivel al cursului EUR/RON isi vor mai permite creditul, in general.

    In acelasi timp, reprezentatii bancilor care aproba creditele sunt stimulati sa acorde cat mai multe credite in conditii din ce in ce mai relaxate. Ma indoiesc ca isi face cineva vreun calcul al riscului ca acele credite prea usor sa devina nerambursabile intr-o zi.

    Cu toate astea nu sunt de acord cu introducerea unei asemenea limitari. Fiecare este dator fata de sine insusi sa isi calculeze riscurile. Poate pentru unii un credit in EUR reprezinta o oportunitate, desi salariul e platit in RON. Masura corecta mi se pare un program de informare a populatiei asupra riscului, eventual realizarea unui manual de "cum sa imi analizez corect situatia inainte de a lua un credit". Un exemplu pozitiv mi se pare o companie de finanatarea a leasingului auto, care pe langa calculatorul obisnuit de leasing are si un calculator de "ce imi permit sa conduc".
  • 0 (0 voturi)    
    Credite (Joi, 14 februarie 2008, 20:08)

    Conciliant [anonim]

    Intr-o tzara normala un credit ar trebui sa poata fi luat in orice moneda. Cel ce se imprumuta isi asuma riscul.
  • 0 (0 voturi)    
    sa ne lase ! (Joi, 14 februarie 2008, 23:27)

    mircea [anonim]

    acest domn ghetea ar fi bine sa se intoarca in epoca de gheata din care vine si sa ne lase ...

    fiind numit politic la cec, poate-l arunca peste bord viitoarea putere.
  • 0 (0 voturi)    
    Credite (Vineri, 15 februarie 2008, 7:27)

    Liviu [anonim]

    Ma lamureste si pe mine cineva cum vine asta ? adica Ghetea este presedinte ARB dar bancheri au alta parere ? pai cum vine asta ? ala a cui presedinte este ? si el e unul aerian care face declaratii demagogice in interesul cine stiu cui , dar cel mai important in detrimentrul populatiei ?
  • +1 (1 vot)    
    salariu in euro??????? (Vineri, 15 februarie 2008, 9:08)

    laciupacabra [anonim]

    Ba, in Romania poti negocia salariul in euro, dar tot lei primesti cand vine ziua lefei. Asa ca bateti campii cu gratie. Scrieti prostiile astea cand vom trece la euro, pana atunci aici va domina LEUL!
  • 0 (0 voturi)    
    mai sa fie (Vineri, 15 februarie 2008, 9:56)

    amonra [anonim]

    Ghetea e presedinte ARB, dar si presedinte al CEC-ului, care, ce coincidenta, acorda numai credite in lei!
    iar chestia cu "Masura nu se va adresa si persoanelor cu salarii mari ... si grad de indatorare mic" e o aberatie. Cine si pe ce criterii va stabili ce inseamna un "salariu mare" sau un "grad de indatorare mic"?
    Creditele in lei au fost intotdeauna mai scumpe decat cele in euro, ceea ce inseamna ca daca eu vreau sa ma indatorez pana la 50% din salariu, de exemplu, voi prefera sa platesc acesti bani pentru un credit in euro, unde suma imprumutata va fi mai mare decat la un credit in lei, unde voi plati tot 50% din salariu, dar suma efectiv primita de la banca va fi mai mica.
    Ca sa nu mai vorbim ca in cazul creditelor in euro pentru locuinta, pe termen lung, toata lumea va ajunge in doar cativa ani sa aiba creditul in moneda in care va primi salariul.
    Inca ceva: ce s-a intamplat cand euro a inceput sa creasca? BNR a marit dobanda de referinta. Ce vor face bancile care acorda credite in lei? Vor mari dobanda (unele au marit-o deja). Deci rata va creste si la lei (creste dobanda) si la euro (creste cursul) si-atunci de ce sa nu aleg creditul in euro, care e mai ieftin?
  • 0 (0 voturi)    
    o masura buna (Vineri, 15 februarie 2008, 14:33)

    luci [anonim]

    cel putin asa cred... ar fi un risc mai putin pentru populatie...
    mai ales ca bancile de la noi s-au transformat in camatarii...
  • -2 (2 voturi)    
    NU creditelor (Vineri, 15 februarie 2008, 16:06)

    Pharacredit [anonim]

    Bancherii vor lupta intotdeauna pentru partea lor. Si asta insemna sa iti dea crdite in orice moneda va exista atita timp cit vor avea cistiguri ei. Vrei in yeni , atunci yeni sa fie. Si eu am fot pacalit de un credit in CHF care avea atunci dobinda " avantajoasa". Bineinteles aveam nevoie de Euro pt o masina.
    Am luat credit echivalent 5000 euro si am plecat de la banca cu vreo 4600!!!( s-au scazut comisioane de tate felurile etc) OTP bank. Bineinteles ca pe parcurs rata a crescut binisor si a intrecut-o pe cea la care as fi luat in euro.
    Creditele ramin pentru cei bogati sau pt fraieri. Mai ales alea in valuta.
    • 0 (0 voturi)    
      asa inveti (Vineri, 15 februarie 2008, 19:05)

      Dl. Gica [utilizator] i-a raspuns lui Pharacredit

      Prostia se plateshte. Cand te bagi la asa ceva cashti ochii si urekile, intrebi tot ce-ti trece prin cap, mai vii peste o saptamana sa mai intrebi o data, suni un prieten, intrebi publicu'. Iar daca ai impresia ca tot n-ai priceput, iti iei o Dacie 1300 cu banii pe care ii ai deja.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică