Guvernul a trimis, joi, la Bruxelles, principiile pe care se va baza noua formula de calcul a taxei auto, a declarat ministrul mediului Attila Korodi. Dupa acceptul Comisiei Europene, care va fi primit in citeva zile potrivit oficialului roman, va fi definitivata noua varianta a taxei de prima inmatriculare.

"Am trimis Comisiei Europene principiile convenite cu ONG-urile si discutate in sedinta de Guvern de miercuri. Asteptam un raspuns de la Bruxelles si apoi vom elabora proiectul de act normativ care va fi discutat cu partidele politice si cu societatea civila", a afirmat, joi, Korodi.

Noua varianta a taxei auto va lua in calcul emisiile de dioxid de carbon pe kilometru numai pentru autoturismele euro 3 si euro 4. Noul criteriu va putea fi aplicat doar in cazul autoturismelor care au inscrise emisiile de dioxid de carbon in cartea tehnica, iar celelalte autoturisme vor fi taxate dupa vechea formula.

"Formula de calcul se modifica pentru masinile euro 4 si euro 3, dar numai daca au trecute in cartea tehnica emisiile de dioxid de carbon, care pot fi date numai de producator si nu stabilite de Registrul Auto sau institutii similare. Pentru celelalte autoturisme, formula se va baza pe aceleasi variabile ca in prezent (capacitate cilindrica, vechime si catalizator euro). Taxa ar putea creste sensibil, dar ramane de vazut in functie de discutiile pe care le vom avea cu cei de la Comisia Europeana", a declarat Korodi.

Guvernul a anuntat ca va modifica taxa auto prin introducerea unui nou criteriu in grila de taxare, respectiv cantitatea de emisii de dioxid de carbon pe kilometru. Producatorii au inceput sa inscrie in cartea tehnica nivelul de emisii odata cu dotarea autoturismelor cu norma de poluare euro 3 si euro 4. Norma euro 3 a fost introdusa din 2000, iar cea euro 4 din 2004.

In noiembrie, Comisia a decis sa inainteze cu procedura, trecand la a doua etapa a acesteia. In ianuarie, guvernul a facut publica o noua varianta a taxei, pe care a obtinut si acordul informal al Comisiei. Ulterior, UDMR, partenerul de guvernare al PNL, a cerut noi discutii asupra taxei considerand ca aceasta ar trebui sa fie reformulata.

Taxa de prima inmatriculare a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007 si este prevazuta de Codul Fiscal. In varianta din ianuarie 2008, guvernul a propus eliminarea taxei din Codul Fiscal, redenumirea acesteia ca taxa pe poluarea autovehicule si incasarea ei la Fondul de Mediu. In schimb, nivelul taxei pentru masinile noi a fost majorat de pana la trei ori, prin aceasta varianta