Comisia Europeana isi va prezenta in aceasta saptamana pozitia fata de noua varianta a taxei auto elaborata de autoritatile de la Bucuresti, au declarat, pentru Hotnews.ro, surse comunitare. O echipa de experti romani va discuta miercuri, 27 februarie, cu specialistii Comisiei, pe marginea proiectului privind taxa auto, au mai precizat sursele citate. Noua varianta introduce un criteriu suplimentar in formula de taxare pentru autoturismele euro 4: emisiile de dioxid de carbon.

Autoritatile romane au mai prezentat, in ianuarie, Comsiei Europene o varianta de modificare a actualei taxe de prima inmatriculare a autoturismelor si au sustinut, la acel moment, ca au obtinut acceptul forului european asupra formulei de calcul. Acordul Comisiei este necesar avand in vedere ca Romania se afla de aproape un an in procedura de "infringement", respectiv incalcarea tratatului de aderare, din cauza taxei auto. Romania a intrat in a doua etapa a acestei proceduri, la sfarsitul lunii noiembrie 2007, dupa ce autoritatile de la Bruxelles au decis ca reprezentatii guvernului Romaniei nu au reusit sa gaseasca o formula de calcul care sa intruneasca cerintele europene. Conform procedurii, guvernul avea la dispozitie doua luni pentru a reformula taxa pe principiile enuntate de Comisie. La sfarsitul lunii ianuarie, in cadrul termenului de doua luni, Ministerul Economiei si Finantelor a prezentat noua varianta si a anuntat ca o va aproba prin ordonanta de urgenta cu intrare in vigoare la 1 iulie 2008. Ulterior acestui anunt, UDMR, partenerul de guvernare al PNL, a exprimat retineri asupra noului proiect, iar discutiile privind modul de calcul al taxei au fost reluate in interiorul guvernului. Comisia Europeana a avut, in acest interval, discutii informale cu expertii romani si a fost dispusa sa acorde un ragaz pentru a se ajunge la o varianta agreata de ambele parti. Reprezentantii guvernului au declarat ca vor introduce un criteriu nou de calcul, respectiv emisiile de dioxid de carbon, pentru masinile euro 4, in timp ce celelalte tipuri de masini vor fi taxate dupa criteriile actuale.

Comisia Europeana considera ca taxa de prima inmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare si jurisprudentei Curtii Europene. Principalele neajunsuri ale legislatiei referitoare la taxa de inmatriculare auto, invocate de Comisia Europeana, sunt taxarea discriminatorie intre masinile la mana a doua vandute de cetatenii romani si cei din alte state membre UE, precum si faptul ca nivelul taxei depaseste valoarea reziduala sau de piata a masinilor in cazul celor foarte vechi.

Taxa de prima inmatriculare a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2007 si se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. In prezent, nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4, si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, noneuro si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.