Compania Blue Air, fondată în decembrie 2004 și care depășise în 2016 operatorul de stat Tarom ca flotă, a anunțat marți sistarea tuturor zborurilor după ce conturile i-au fost poprite pentru neachitarea unor amenzi. Compania, care a fost grav afectată de pandemie (ca toți ceilalți operatori aerieni) era în proces de negociere privind eșalonarea plății amenzilor.

Avion Blue AirFoto: Blue Air

Blue Air a obținut de la EximBank un credit pe 6 ani, gajat cu 75% din acțiuni. Așa se face că Statul, în loc să execute garanția și să devină proprietarul Blue Air, a preferat să-i poprească conturile.

Cine pierde și cine câștigă din tot acest haos nu e greu de intuit. De pierdut pierde Blue Air, pierd călătorii aflați în diferite colțuri ale lumii, iar de câștigat câștigă competitorii direcți ai Blue Air. Și nu vorbim aici de Tarom.

Într-un interviu dat în pandemie, fostul CEO al companiei, Oana Petrescu, explica cum lupta pentru supremația în transportul aerian se duce cu toate armele posibile. Wizz, unul dintre cei mai agresivi jucători din ransportul aerian, a deschis patru noi baze de zbor, preluând rute operate de competitorii Ryanair și Easyjet. Fondatorul-CEO Jozsef Varadi, cel de-al 46-lea cel mai bogat maghiar, a declarat în numeroase ocazii că intenția companiei sale este să se mute și să preia locurile unor concurenți mai puțin eficienți și îndatorați. (sursa)

De altfel, Ryan Air şi Wizz Air au anunțat miercuri dimineața că pun la dispoziţie bilete pentru pasagerii Blue Air afectaţi de anularea curselor.

Cronologia evenimentelor

13 decembrie 2004. Se înființează ​Blue Air. Avea o singură aeronavă și 35 de angajați.

Decembrie 2012. Constructorul Romstrade, acţionarul majoritar al companiei Blue Air Transport Aerian, intră în insolvenţă, la scurt timp după ce omul de afaceri Nelu Iordache primeşte mandat de arestare.

Ianuarie 2013. Blue Air Transport Aerian anulează o comandă de peste 460 de milioane de dolari plasată în 2008 pentru cinci aeronave 737, din cauza situaţiei financiare a Romstrade.

11 aprilie 2013. Noul consiliu de administraţie al companiei Blue Air Transport Aerian decide să scoată la vânzare compania.

17 mai 2013. Operaţiunile Blue Air au fost vândute unei firme înfiinţate în aprilie şi care se numeşte Blue Air - Airline Management Solutions. Aceasta este şi compania care are licenţa de operator aerian şi gestionează cursele Blue Air.

2016 Blue Air depăşește, din punctul de vedere al dimensiunii flotei, transportatorul aerian de stat Tarom.

Octombrie 2016 Omul de afaceri Nelu Iordache si 5 sefi din cadrul CNADNR Craiova, trimisi in judecata de DNA.

Iunie 2017 Compania aeriana low-cost Blue Air se pregateste sa se listeze la bursa, insa procesul ar putea dura trei ani de zile, a declarat directorul general al companiei, Gheorghe Racaru.

Februarie 2018 Apar primele frictiuni. Blue Air anunta ca va suspenda zborurile dinspre Timisoara spre Iasi si Cluj-Napoca incepand cu 17 februarie. Operatorul aerian privat acuza frictiuni "create de catre Aeroportul International Traian Vuia din Timisoara". Intr-o postare succinta pe contul ofocial de Facebook, Blue Air mai scrie: "se pare ca prezenta companiilor romanesti pe piata din Romania deranjeaza din ce in ce mai tare".

2019. De reținut: În acest an peste 1.000 de zboruri au fost anulate sau au înregistrat întârzieri pe aeroporturile din România. Valoarea totală a compensaţiilor la care aceştia au dreptul anual, depăşeşte 35-40 milioane de euro, potrivit unei analize realizate de FlightClaim.ro. Cele mai multe zboruri întârziate sau anulate au fost înregistrate de Tarom, Wizz Air și Ryanair.

2020. Anul pandemiei. Blue Air solicită Statului un credit temporar de 42-45 de milioane de euro pentru a putea rezista acestei crize, au confirmat surse din industrie pentru HotNews.ro. Compania plătește Statului anual taxe și impozite de peste 100 de milioane de lei, dar actuala situație a pus-o în pericolul de a închide complet porțile. După trei ani de investiții, compania a devenit profitabilă anul trecut. Dar, în situația actuală, ”pe fondul limitarilor legate de instituirea stării de urgență, Blue Air a fost nevoită să suspende temporar zborurile regulate. Pentru a asigura capacitatea companiei de a traversa cu bine această perioadă, Blue Air are nevoie de un sprijin financiar temporar - sub forma unui credit de salvare”, spun oficialii Blue Air.

Iulie 2020. Pentru a-și putea onora toate obligațiile către pasagerii, angajații și partenerii săi și a putea asigura desfășurarea în bune condiții a zborurilor regulate după 4 luni de suspendare totală sau parțială a zborurilor, Blue Air anunță intrarea în procedura de concordat preventiv. Această procedura face parte din strategia de restructurare a Blue Air ca urmare a pandemiei de COVID-19, context care a determinat, în perioada martie-iunie 2020, o reducere cu peste 100 mil. Euro a încasărilor față de nivelul estimat și planificat pentru această perioadă. Concordatul preventiv este o procedură prin care debitorii aflați în stare de dificultate financiară (nu în insolvență!) pot ajunge la un acord formal cu creditorii lor cu privire la plata datoriilor și prin care pot asigura continuitatea și viabilitatea companiei.

Octombrie 2020. EximBank acordă un împrumut în valoare de 300,7 milioane lei Blue Air pe o perioadă de 6 ani. Situația companiei nu arată bine, iar documentele Ministerului Finanțelor spun că emiterea scrisorii de garantie la acest moment prezintă un risc major de executare și de nerecuperare a sumelor platite de stat. Concluzia Eximbank este că „valoarea companiei în acest moment este negativă”. Urmare a analizei economico-financiare compania este încadrată în categoria de performanță financiară D (grila cuprinde categorii de la A la E, A reprezentând cea mai bună categorie), în baza situațiilor financiare încheiate la 31 decembrie 2019.

Septembrie 2020. Într-un interviu, Oana Petrescu explică cum lupta pentru supremația în transportul aerian se duce cu toate armele posibile. Wizz, unul dintre cei mai agresivi jucători din ransportul aerian, a deschis patru noi baze de zbor, preluând rute operate de competitorii Ryanair și Easyjet. Fondatorul-CEO Jozsef Varadi, cel de-al 46-lea cel mai bogat maghiar, a declarat în numeroase ocazii că intenția companiei sale este să se mute și să preia locurile unor concurenți mai puțin eficienți și îndatorați. În România, victima directă este operatorul Blue Air, care in acest weekend a fost nevoit să închidă baza de la Larnaca (unde Wizz a ocupat orarul de zbor cu două avioane care deservesc exact rutele tradiționale ale Blue Air) și scenariul s-ar putea repeta și cu baza de la Bacău.

Octombrie 2020. CEO-ul companiei de la acea vreme, Oana Petrescu a trimis Senatului o scrisoare: Piaţa rămasă liberă de o eventuală dispariţie a companiei Blue Air va fi ocupată de principalul său competitor şi nu de TAROM, operator aflat el însuşi în dificultate. Această companie în ultimele luni a preluat deja, fără nici un cost, multe din rutele dezvoltate cu investiţii masive în ultimii ani de către Blue Air şi a ajuns să deservească, în septembrie 2020, peste 60% din piaţa de transport aerian din România", a subliniat Oana Petrescu, în scrisoare. Directorul general al Blue Air a apreciat că, în acest scenariu, respectivul operator aerian va extrage din aeroporturile româneşti profituri masive, care nu se vor întoarce în România.

Februarie 2022. Operatorul aerian Blue Air a anunțat instalarea unui nou CEO, Steven Greenway, cu o experiență de 25 de ani la companii ca Virgin Blue, Virgin Atlantic sau Qantas.

Iulie 2022. ANPC aplică o amendă de 2 milioane de euro Blue Air pentru anularea unor zboruri în perioada 30 aprilie 2021 - 30 aprilie 2022, deși anulări au avut aproape toate compeniile aeriene (și nu doar din România) şi obligă Blue Air să returneze clienţilor banii în maximum zece zile pentru toate zborurile anulate. „Nu este firesc să aflăm așa ceva din presă. Tocmai am verificat, societatea nu a primit nicio comunicare în acest sens de la ANPC. În plus, cifrele sunt greșite – se referă la toate biletele anulate în respectiva perioadă din cauza valurilor 3, 4 și 5 de pandemie (care oricum reprezintă mai puțin de 10% din totalul zborurilor Blue Air din acea perioadă). Din totalul numărului de pasageri mentionați, majoritatea fie au călătorit deja, fie vor călători vara aceasta”, spune Blue Air.

Iulie 2022. Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Horia Constantinescu, a spus că Blue Air se pregăteşte să iasă din piaţă şi tergiversează primirea procesului verbal privind amenda aplicată de ANPC şi obligaţia de a da consumatorilor banii înapoi. În același timp, Blue Air a acuzat luni ANPC de incompetență crasă, abuz în serviciu și spune că se va adresa instanței pentru ceea ce compania numește „o decizie ilegală și discriminatorie”.

Septembrie 2022. Blue Air anunță că toate zborurile operate de companie din România vor fi sistate până luni, 12 septembrie. Motivul: conturile au fost poprite de către Ministerul Mediului pentru neplata unei amenzi, iar compania nu poate plăti furnizorii. Pe Aeroportul Henri Coandă s-a creat haos, fiind sute de oameni ale căror zboruri au fost anulate.