Proiectul de modificare a taxei de prima inmatriculare va fi prezentat in prima lectura in urmatoarea sedinta de guvern, a anuntat joi ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian. Urmatoarea sedinta de guvern va avea loc luni, 31 martie. Noua varianta a taxei auto ar urma sa ia in calcul emisiile de dioxid de carbon pentru autoturismele euro 3, euro 4 si euro 5. In cazul masinilor cu euro 2, 1 sau noneuro, formula de calcul va fi similara celei actuale.

Proiectul va fi aprobat intr- o alta sedinta de guvern, dupa summit-ul NATO, a sustinut Vosganian.

Autoritatile romane au mai prezentat, in ianuarie, o varianta de modificare a actualei taxe

de prima inmatriculare a autoturismelor si au sustinut, la acel moment, ca au obtinut acceptul Comisiei Europene asupra formulei de calcul. Acordul Comisiei este necesar avand in vedere ca Romania se afla de un an in procedura de "infringement", respectiv incalcarea tratatului de aderare, din cauza taxei auto.

Romania a intrat in a doua etapa a acestei proceduri, la sfarsitul lunii noiembrie 2007. Conform procedurii, guvernul avea la dispozitie doua luni pentru a reformula taxa pe principiile enuntate de Comisie.

La sfarsitul lunii ianuarie, in cadrul termenului de doua luni, Ministerul Economiei si Finantelor a prezentat noua varianta si a anuntat ca o va aproba prin ordonanta de urgenta cu intrare in vigoare la 1 iulie 2008. Ulterior acestui anunt, UDMR, partenerul de guvernare al PNL, a exprimat retineri asupra noului proiect, iar discutiile privind modul de calcul al taxei au fost reluate in interiorul guvernului. Comisia Europeana a avut, in acest interval, discutii informale cu expertii romani.

Comisia Europeana considera ca taxa de prima inmatriculare auto contravine Tratatului de Aderare si jurisprudentei Curtii Europene. Principalele neajunsuri ale legislatiei referitoare la taxa de inmatriculare auto, invocate de Comisia Europeana, sunt taxarea discriminatorie intre masinile la mana a doua vandute de cetatenii romani si cei din alte state membre UE, precum si faptul ca nivelul taxei depaseste valoarea reziduala sau de piata a masinilor in cazul celor foarte vechi.

Taxa de prima inmatriculare a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2007 si se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. In prezent, nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4, si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, noneuro si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.