Analiza The Economist

Europa de Est se va confrunta cu o incetinire economica. Economiile Romaniei si Bulgariei - principalele candidate la o aterizare fortata

de D.Z.     HotNews.ro
Vineri, 15 august 2008, 16:13 Economie | Finanţe & Bănci

Conjuctura foarte favorabila a ultimilor zece ani, care a dus la o crestere economica exceptionala in tarile Europei de Est, nu va mai dura multa vreme, se arata intr-o analiza The Economist. Inventariind slabiciunile tarilor din Europa de Est, publicatia considera ca inflatia in crestere, costurile salariale tot mai mari, lipsa fortei de munca, infrastructura slab dezvoltata vor afecta cresterea economica in regiune. Un avertisment dur este adresat Romaniei si Bulgariei, despre care The Economist spune ca sunt "principalele candidate la o aterizare fortata a economiei".

"A mers splendid ani de zile, iar petrecerea nu s-a terminat inca. Timp de mai bine de un deceniu, Europa de Est a beneficiat de un exceptional (si in mare parte neprevazut) noroc", se arata in analiza publicatiei britanice care pune aceasta evolutie pe seama increderii tot mai mari a investitorilor datorita stabilitatii economice si politice, a numarului mare de muncitori harnici si ieftini, precum si a talentului antreprenorial local.

"Inevitabil, situatia nu putea dura. Costurile salariale au inceput sa creasca, iar mana de lucru este mai greu de gasit. Infrastructura invechita - exemplul Poloniei este notoriu -  blocheaza comertul. In multe tari inflatia este in crestere, iar pietele globale par tot mai greu accesibile", este opinia analistilor The Economist care constata ca, in ciuda acestor slabiciuni, cresterea economica a fost "surprinzator de mare in acest an" in Europa de Est, exceptie facand Estonia si Letonia.

Analiza acorda o mai mare atentie Poloniei, cea mai mare economie a Europei de Est. "Cresterea economica din primul trimestru a fost de 6,1% fata de anul anterior. Multi polonezi care au plecat la lucru in Marea Britanie si Irlanda s-au intors acasa atrasi de salariile mai mari. Somajul, care era de 20% in 2003, aproape a disparut in anumite zone ale tarii". In ciuda acestor aprecieri favorabile, publicatia estimeaza o incetinire a economiei, in principal, din cauza ratelor de dobanda in crestere.

Totodata, analiza arata ca sunt necesare unele reforme dure pentru ca Polonia sa-si creasca sansele de a adera la zona euro. Publicatia avanseaza ca posibila data anul 2013.

The Economist apreciaza ca cea mai mare ingrijorare a momentului o produce Ungaria. "Guvernul s-a descurcat surprinzator de bine in refacerea echilibrului macroeconomic dupa ce, in ultimii zece ani, cheltuielile si imprumuturile publice aproape au dus la un dezastru".

"Economia Ungariei si-a mai revenit, insa inflatia se mentine la un nivel preocupant de peste 6%. Intrebarea este daca guvernul va avea puterea sa aplice din nou politici fiscale stranse", puncteaza publicatia.

In ceea ce priveste Romania, The Economist considera ca este, alaturi de Bulgaria, principala candidata la aterizarea fortata a economiei. Analiza nu detaliaza cauzele care ar putea duce la aceasta situatie. "In ciuda ingrijorarilor UE in privinta coruptiei si a crimei organizate in cele mai noi si cele mai sarace state membre, Romania si Bulgaria, economiile acestora au crescut rapid cu aproximativ 7-8% anual. Acum, cele doua tari sunt principalele candidate la o aterizare fortata a economiei", noteaza The Economist.













Jurnal din Israel​

​FOTOGALERIE Tel Aviv: plaje, muzici si trupuri

Greu sa gasesti in lume un oras care petrece mai mult, care se odihneste mai seren. Un New York pe Malul Mediteranei, un colt de Europa sofisticata in Orientul Mijlociu, o destinatie de plaja excelenta, un oras in care noptile de distractie se continua si dupa ce se crapa de ziua. Oameni pe longboard-uri colorate coboara spre faleza orasului, de multe ori purtand doar o pereche de pantaloni scurti. Esti in inima civilizatiei est-mediteraneene, cu hedonismul ei milenar, cu cultul inca pastrat al corpurilor frumoase, cu o senzualitate subtila, dar neascunsa.

4900 vizualizari

  • +7 (7 voturi)    
    fara (Vineri, 15 august 2008, 16:32)

    X [anonim]

    " infrastructura slab dezvoltata vor afecta cresterea economica in regiune. "

    pai da, CA Cretinii care ne conduc nu au reusit sa construiasca o autostrada de doi bani in 18 ani de zile. dobitocii.
  • 0 (4 voturi)    
    Haideti sa fim neutri (Vineri, 15 august 2008, 16:48)

    drJohn [anonim]

    Da, este posibil sa aterizam fortat dar este la fel de posibil ca ungurii sa nu-si revina nici ei ;) . Vorba ceea , bre, nu mai investiti la aia ca le merge prea bine, mai dati si la altii..
    • +2 (4 voturi)    
      AFONII de la "The Economist" (Sâmbătă, 16 august 2008, 9:07)

      RON [anonim] i-a raspuns lui drJohn

      Nu va stresati de spusele celor de la "The Economist". Baietii astia au mai multe interese de cit cunostintze!!!! De ani buni o data la 6 luni prezic dezastru in romania si bulgaria... si pina acuma nimica!! Iar in america prezic in fiecare luna ca totul e roz, si totul e din ce in ce mai rau! Asa ca....
  • +1 (3 voturi)    
    mda (Vineri, 15 august 2008, 17:07)

    8minus3egal1 [utilizator]

    Economiile din Europa Centrala si de Est au crescut in principal din cauza investitiilor straine. Cata vreme nivelul investitiilor straine va creste, economiile nu vor incetini (sau vor incetini conjunctural).

    Recesiunea asta din Europa de Vest s-ar putea sa fie o oportunitate, pentru ca atunci cand ai niste bani de investit (ca investitor din Vestul Europei) e mai logic sa alegi o destinatie ieftina (pentru ca si conditiile de creditare si rata dobanzii sunt mai nefavorabile) si care iti ofera o rata a profitului pe investitie mai mare.
  • -1 (9 voturi)    
    gresit (Vineri, 15 august 2008, 17:11)

    just me [anonim]

    Infrastructura Romaniei e mult peste cea a tarilor din jur, la anumite capitole fiind comparabila cu cea a vestului. Avem aeroport in mai toate orasele principale, porturi importante (cate are Ungaria? dar Polonia?), caile ferate au o rata de patrundere a teritoriilor de invidiat. Problema e ca se fura ca in codru, dar o sa se rezolve si asta. Infrastructura nu se vede intr-o autorstrada in plus sau in minus. Nu zic ca nu conteaza, dar alte lucruri atarna mult mai greu in balanta. Au inceput sa si revina si dinozaurii comunsiti (otel, aluminiu, energie electrica si cate si mai cate) care chiar daca sunt acum in proprietatea strainilor, produc la noi.
    Ungaria, Bulgaria, chiar si Polonia nu au nici o sansa sa se compare cu noi. Avem posibilitati imense folosite foarte prost si putin. Ei nu au nimic. Dar incet, incet incepem sa producem serios. Or sa ajunga si exporturile sa conteze si atunci o sa se vada adevarata crestere economica, nu acum cand importam doar bunuri de larg consum si suntem o piata perfecta de chioscuri si chiosculete pentru vest.
    • +1 (5 voturi)    
      porturi si aeroporturi (Vineri, 15 august 2008, 19:09)

      marinarul obosit [anonim] i-a raspuns lui just me

      tati cred ca esti obosit de caldura
      unde vrei sa aiba Ungaria port?
      la Balaton?
      • 0 (0 voturi)    
        porturi (Duminică, 17 august 2008, 21:05)

        congo [anonim] i-a raspuns lui marinarul obosit

        ungaria se pare ca are porturi doar pe dunare. vreo 4-5: mohacs, budapesta, eger, komarom, csepel
    • +2 (2 voturi)    
      gresit si nu prea (Sâmbătă, 16 august 2008, 0:49)

      Reshape [utilizator] i-a raspuns lui just me

      Just me, sint si nu sint de acord cu tine. E adevarat ca avem aeroporturi in mai toate orasele mari, dar ce folos daca nu sint folosite si, de multe ori, nefolosibile? Ce folos ca avem cai ferate daca de la Bucuresti la Timisoara faci > 9 ore? Nici nu ma gindesc la saracii aia din Ardeal, aia pleaca de acasa cu o zi inainte cind au treaba in capitala.
      Zici ca vor creste exporturile. Zi-mi si mie un produs romanesc, in afara de Logan (care nu e romanesc) si de Bitdefender care se vinde pe bani adevarati (euro sau dolari).
      Nu sint de acord nici cu "The Economist" pentru ca mai sint multe lucruri de facut in Romania dar nici cu Tariceanu care zice ca "economia duduie".
      • +1 (3 voturi)    
        Te asigur (Sâmbătă, 16 august 2008, 9:47)

        Saracu' din Ardeal [anonim] i-a raspuns lui Reshape

        ca nici ei nu se gandesc la tine.
      • +1 (1 vot)    
        Infrastructura (Sâmbătă, 16 august 2008, 12:22)

        a_claudiu [utilizator] i-a raspuns lui Reshape

        Calea ferata se foloseste nu numai la pasageri ci si la marfuri. Cat despre produse de export ale Romaniei. Numai aici in Belgia am vazut Ikea plina de lucruri Made in Romania, decodorul pentru televiziunea digitala made in Romania. Nu stiu ce vrei sa spui cu bani adevarati dar nimic nu se vinde cu bani de la Monopoly.
  • +3 (3 voturi)    
    bravo ''X'' (Vineri, 15 august 2008, 17:11)

    abc123 [anonim]

    si nu o sa o construiasca nici in urmatorii 18 , ca doar e mai usor sa isi ia fiecare spagutza si apoi sa dea vina unul pe altul, si uite asa trece un an , dupaia doi inre timp se schimba vreo 3 ministrii si si uite asa nimeni nu e tras la raspundere si noi care platim la greu impozite si tot felu de taxe gen "taxa Basescu" ," Rovignette" care desi vrei sa le cumperi putin probabil sa le si gasesti, innebunim pe soselele patriei....,scuze RUINELE PATRIEI ,seamana mai degraba cu relieful e pe LUNA cu multe cratere si pe care, ei le numesc "Drumuri Europene !"
  • +1 (5 voturi)    
    . (Vineri, 15 august 2008, 18:07)

    Mda [utilizator]

    dar cand a fost economia romaniei ceva "tare"?!
  • -2 (2 voturi)    
    Nasol. S-au terminat capsunile (Vineri, 15 august 2008, 19:42)

    Tantza si Costel [anonim]

    Nasol. S-au terminat capsunile
  • -2 (2 voturi)    
    preturi mari (Vineri, 15 august 2008, 20:55)

    hail to the thief [utilizator]

    din nefericire preturile in Romania au crescut foarte mult - nu pot as spun nejustificat - doar f. mult
    este trist si greu de inteles cum unii oameni mai pot sa-si duca zilele
    imi pare rau de tara noastra si cu siguranta ne meritam o soarta mai buna-
    e trist dar pentru a putea supravietuii trebuie sa intelegem, sa invatam si sa traim ca niste capitalisti
    sau curve capitaliste ?! ...
  • +4 (4 voturi)    
    Ritmuri ... (Vineri, 15 august 2008, 22:58)

    mind police [utilizator]

    Nu trebuie sa ne speriem de oscilatiile in evolutia economica. Trendurile descrescatoare fac si ele parte din joc, alaturi de trendurile crescatoare. In plus, cauza fundamentala a actualei crize--crahul de pe piata financiara--ne-a ocolit pana acum. Chiar si daca, bat in lemn, The Economist are dreptate si ne confruntam cu inceputul unei contractii, soarele va veni din nou dupa aceea pe strada noastra.

    Daca cineva isi inchipuie ca o faza de contractie in Romania de azi se va manifesta ca si cea din anii 1980, cu cartele, penurii si intreruperi de curent, isi face probleme degeaba. Respectivele nu au fost efecte ale starii economiei cat au fost efecte ale masurilor arbitrare ale regimului comunist.

    Sa spun drept, pentru mine cel mai mare bau-bau nu e o recesiune ci e o posibila intoarcere a inflatiei: guvernul sa dea drumul la tiparnita de bani, asa cum a facut-o la inceputul anilor 1990. Atunci chiar am pus-o de mamaliga.
    • 0 (0 voturi)    
      criza financiara (Vineri, 15 august 2008, 23:41)

      goe [anonim] i-a raspuns lui mind police

      Ia vezi cum merge bursa din Bucuresti. Bursa de obicei anticipeaza mersul economiei. Nu cred ca The Economist a lansat o petarda fara nici o baza reala. E bine sa fii optimist, dar stii vorba aia: optimistul e doar un pesimist mai prost informat. Aparenta noastra bunastare recenta se bazeaza pe investitii straine si mai ales pe credit, dar asta a fost doar un balon de oxigen, nu tine la infinit.
      • +2 (2 voturi)    
        informatii (Sâmbătă, 16 august 2008, 0:27)

        8minus3egal1 [utilizator] i-a raspuns lui goe

        Uita-te pe Bursa din Bucuresti sa vezi cati investitori de portofoliu sunt si cati investitori speculativi. Daca sunt mai multi investitori pe termen lung ai dreptate ca bursa anticipeaza mersul economiei, dar mi-e teama ca sunt mai multi speculatori si atunci bursa ofera o imagine deformata a economiei (arata incotro ar vrea unii sa mearga economia, nu incotro merge de fapt).

        Sunt multe motive de ingrijorare legate de economia Romaniei, mai ales datorita consumului exagerat pe credit asa cum spui si tu. Dar sa vezi Romania pe marginea prapastiei acum, in afara de greseli majore de guvernare care sa ne impinga in jos, mi se pare usor exagerat.
      • +1 (1 vot)    
        Lectura si interpretare (Sâmbătă, 16 august 2008, 4:09)

        mind police [utilizator] i-a raspuns lui goe

        Nu inteleg unde in comentariul meu ai citit ca NU vom avea o incetinire. Pur si simplu am spus ca, alaturi de expansiune, contractia face si ea parte din ciclul economic si nu e nevoie sa ne panicam.

        Pentru cineva care acuza pe altul de proasta informare, nu faci nici cel mai primar efort in a te informa inainte de a emite verdicte: o studiere atenta a obiectului verdictului.
        • 0 (0 voturi)    
          imi cer scuze (Sâmbătă, 16 august 2008, 5:14)

          goe [anonim] i-a raspuns lui mind police

          N-am vrut sa te combat. E si o contradictie in titlul articolului, incetinire nu e acelasi lucru cu aterizare fortata. Pur si simplu nu iti impartasesc optimismul, atata tot. Mi se pare ca am prins un balon de sapun si credem ca am luat liftul. Ne-am vandut proprietatile (adica tara), ne-am indatorat, iar acum ne miram ca ne atrag unii atentia ca ni se termina aerul. Si eu cred ca ni se termina. Semnele se pot vedea deja: bursa, piata imobiliara, inflatia. In plus, spune-mi un domeniu in care suntem noi tari.
  • +1 (3 voturi)    
    zau??? (Vineri, 15 august 2008, 23:40)

    popeye [anonim]

    Nu stiu de ce(am doar niste presupuneri),dar "The Economist" tot "prevede" de ani de zile o prabusire economica a României (cu Bulgaria e un pic mai complicata chestia, au fost timpuri în care amintita revista lauda Bulgaria fara masura).Nu pot scapa de sentimentul ca aceste "profetii" nu reprezinta decât un "wishfull thinking" al unor redactori ai revistei, motivele lor ramânând pentru mine un secret.Sau poate sunt aceleasi motive care îi mâna pe unii de ex. de la ziarul german "Frankfurter Allgemeine Zeitung"(Klaus Peter Schwarz,care scrie într-un mod hiper-negativist despre România, dar neaflându-se aproape deloc în tara ci în .....Cehia, la Praga!!)si care ar putea fi numite resentimente personale,aroganta si condescendenta,prejudecati si clisee amestecate si cu o doza de ciuda si invidie.
  • +1 (1 vot)    
    Chiar asa ? (Sâmbătă, 16 august 2008, 0:28)

    gigel [anonim]

    Generatia celor de 35-45 de ani care acum coordoneza economic romania e trecuta prin toate , e umblata prin vest si e de o capacitate de munca mult peste ce este in vest. am lucrat in germania , sua , austria , luxemburg si stiu bine ce zic. Nu se compara puterea de munca a noastra cu cea a vesticilor. Doar sa iasa banu ca altfel ne aducem aminte de sistemul parintzilor nostrii :) Asa ca m-as mira sa ne oprim motoarele cand inca e saracie mare. Problema e ca o crestere de 1% in Germania e mai mult decat o crestere de 10% in Romania :) asa ca si cu ajunsul asta am mari indoieli .
  • 0 (0 voturi)    
    Cum adica? (Sâmbătă, 16 august 2008, 6:02)

    Aron Deleanu [anonim]

    Economia noastra nu o sa mai duduie?O sa tuseasca?A dracu cu the economistii aia!
  • 0 (0 voturi)    
    Sa-si vada de problemele lor (Sâmbătă, 16 august 2008, 8:34)

    Doru [anonim]

    Amatorii astia de la The Economist ar face bine sa-si vada de problemele lor. An de an fac tot felul de profetii ce nu se intalnesc cu realitatea decat in proportie de 1%. Probabil deranjez pe multi dar nu sunt decat niste mercenari ce actioneaza la interesul boss-ului. Niste SLUGI!!! Sa se uite putin in gradina proprie-UK, falimente bancare saptamanale, rata falimentelor mai mare decat rata infiintarii de noi afaceri, o generatie tanara lenesa si lipsita de educatie, o capitala mizerabila!!!
  • +1 (1 vot)    
    Alo, parlamentul rusinii si guvernul PSD/PNL... (Sâmbătă, 16 august 2008, 10:27)

    judex [anonim]

    se aude?
    • 0 (0 voturi)    
      ce sa se auda? (Sâmbătă, 16 august 2008, 10:46)

      clujean [anonim] i-a raspuns lui judex

      ca TOATA clasa politica si o buna parte a celei economice fac doar speculatii si nici o investitie pe terrmen macar mediu? esti penibil cu obsesiile tale pro-basesciene! cand presedintele tau va expune idei viabile pt iesirea tarii din impas si nu dorinta maladiva de a dicta mai discutam; cu povesti populiste pt a obtine voturi nu ma lamureste el pe mine (nici pe tine, cred, dar tu iti iei premanda pt. propaganda, deci ai o "afacere")
      • 0 (0 voturi)    
        voi, astia "normalii" si antibasescieni... (Sâmbătă, 16 august 2008, 12:50)

        judex [anonim] i-a raspuns lui clujean

        poate ne spuneti si noua, asiti prostii, cine ar fi bun sa conduca Ronania, sa stim si noi prostii. de noi? Poate parlamentarii corupti sau guvernantii imbecili si incapabili? Poate PSD-ul care conduce Romania de 18 ani si a adus-o in halul in care este? Eu numai atat vreau sa va spun: Basescu, cu bunele si relele lui, este singurul care a incercat sa faca ceva bun; din pacate, putregaiul vostru este prea mare ca sa reuseasca. Cat a fost la guvernare PD, lucrurile in Romania incepusera sa o ia pe calea cea buna. Dupa ce au fost tradati si alungati, efectele au inceput sa se vada. Ma poti contrazice cu ceva?
  • -1 (1 vot)    
    blablabla (Sâmbătă, 16 august 2008, 13:32)

    catavencu [anonim]

    economia asta nu duduie, dar nici in jos nu prea mai are unde sa se duca
    toti astia: agentii de rating, ziare, etc, bat campii cu seninatate
    n-au nimerit-o aproape niciodata (ni se spune ca urca DUPA ce a urcat si viceversa) si nici n-o vor nimeri vreodata
  • -1 (1 vot)    
    Coma de grad IV (Sâmbătă, 16 august 2008, 20:13)

    Lucius Revoltatus [anonim]

    economia RO e in coma de grad IV - care aterizare fortata viseaza idiotii astia?? - economia RO scurma din anul 1990 pe sub pamint - doar e... subterana nu?
    "daca o democratie nu da piine poporului atunci democratia aia nu e buna" (havel)
  • +1 (1 vot)    
    nu zau??? (Sâmbătă, 16 august 2008, 21:04)

    popeye [anonim]

    Ba "revoltatule" as vrea si eu sa stiu de unde ai tu informatiile cu pricina despre economia din România??Din "Pravda" sau "Népszabad"??Sau mai degraba e si la tine un "wishfull thinking" care denota un fel de prostie acra cu tente de schizofrenie??Unde se moare de foame în tara noastra?Mai consulta niste publicatii de specialitate si vezi pe ce loc se afla România în clasamentul IDU(daca stii ce e aia, lucru de care ma îndoiesc foarte tare!)Asa ca mucles amice(esti idi..., ar spune Caragiale!)ia-ti pastilele necesare si mai informeaza-te ceva mai temeinic(asta în caz ca într-adevar ai intentia de a face asta!)
    • 0 (0 voturi)    
      Stii cum am face crestere economica? (Duminică, 17 august 2008, 17:12)

      Alin [anonim] i-a raspuns lui popeye

      Daca am fi civilizati. Si cand altii ar avea alta parere decat a noastra am replica fara argou si jigniri. Indiferent ca ai dreptate ce spui e zero daca o faci asa.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi