Peste 145 de mii de firme din toata tara ar urma sa devina inactive odata cu publicarea in Monitorul Oficial a ordinului postat de Agentia de Administrare Fiscala pe site-ul propriu pentru dezbatere. Aceasta este prima lista intocmita de Fisc dupa modificarea procedurii de declarare a inactivitatii, in primavara acestui an. Conform noilor criterii, numarul firmelor inactive va creste impresionant - de la cateva sute sau cateva mii, cat inventariau listele anterioare, la peste 145 de mii. Procedura actuala vizeaza firmele care nu respecta doua termene consecutive pentru depunerea unor declaratii fiscale.

Persoanele inactive nu mai au dreptul sa utilizeze facturi, facturi fiscale, alte documente sau formulare tipizate cu regim special. In cazul in care le emit totusi, acestea nu produc efecte juridice din punct de vedere fiscal. De asemenea, avizele, autorizatiile, licentele, acordurile si orice alte acte in baza carora contribuabilii inactivi sunt autorizati sa functioneze sau sa desfasoare diverse activitati economice se suspenda de drept. Firmele inactive nu mai pot efectua tranzactii, iar inregistrarea in scopuri de TVA este anulata din oficiu.

Potrivit listei publicate pe pagina de internet a ANAF, peste 145 de mii de firme din intreaga tara indeplinesc conditiile de declarare a inactivitatii. Cele mai multe dintre acestea provin din Capitala (peste 37 de mii) si judetele Constanta (sapte mii), Iasi (sase mii), Timis, Cluj si Dolj (in fiecare peste cinci mii).

Potrivit ordinului 819 din 2008 care detaliaza o prevedere a Codului de Procedura Fiscala, sunt declarate inactive firmele care nu depun doua declaratii consecutive si nu au primit nicio derogare in acest scop.

Ordinul selecteaza sapte declaratii fiscale: 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", 102 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale", 103 "Declaratie privind accizele"; 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata", 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata", 390 VIES "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri", 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national".

Cele sapte formulare vizeaza foarte multe categorii de impozite si taxe. Spre exemplu, doar formularul 100 include 21 de obligatii la bugetul de stat, printre care impozitul pe profit din asociere, impozitul privind venitul persoanelor fizice, taxa de timbru social asupra jocurilor de noroc, impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Aceste obligatii au termene de declare diferite: lunare, trimestriale sau semestriale.

Pana la modificarea Codului de Procedura fiscala in februarie acest an, Fiscul declara inactive firmele care nu depuneau declaratiile si situatiile financiare in decurs de 12 luni consecutive si nu plateau impozitele si contributiile catre bugetul de stat si bugetele de asigurari.

Dupa vechea metoda de declarare a inactivilor, Fiscul inventaria cateva sute sau mii de firme care nu depuneau declaratiile fiscale. Astfel ca ordinul privind declararea contribuabililor inactivi emis in iunie 2008, conform procedurii anterioare, cuprindea 160 de firme.