Mugur Isarescu: Romania este in alerta maxima pentru a preveni efectele crizei financiare internationale

de Anca Rascutoi     HotNews.ro
Vineri, 26 septembrie 2008, 15:49 Economie | Finanţe & Bănci

Guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, a declarat vineri, la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj, ca Banca Nationala Romana se afla in „alerta maxima” pentru a preveni consecintele crizei financiare internationale si ca doreste ca legislatia muncii sa fie modificata pentru ca e „rigida si depasita”, transmite NewsIn.  

Potrivit Mediafax, una dintre urmarile crizei financiare din SUA ar fi amanarea intrarii Romaniei in zona euro in 2014 din cauza efectului indirect de panica.

Aflat la dechiderea conferintei "Enhancement of Knowledge on Higher Education and Its Dissemination: Imperative for Policy and Practice”, Isarescu a declarat ca este prea devreme pentru a putea intui care va fi impactul crizei asupra aderarii la zona euro.

„Potentialul crizei este destul de mare si s-ar putea ca o buna parte din elementele care dau configuratia sistemului mondial din prezent sa se schimbe pana in 2014. Nu sunt prezicator. Este posibil”, a spus seful BNR.

Totodata, guvernatorul Bancii Nationale a mai afirmat ca „efectele indirecte” sunt deja in atentia BNR care este „intr-o alerta maxima pentru a le atenua”.

Romania nu va fi atinsa de criza mondiala in mod direct, sustine Mugur Isarescu, pentru ca „bancile romanesti nu sunt primitive si au reusit sa se fereasca de produsele toxice de creditare”, fiind stimulate in aces sens si de reglementarile mai stricte ale BNR.

"Pe de alta parte, nu aveau nevoie sa caute asemenea produse sofisticate, intrucat piata romaneasca, in plina expansiune, oferea suficiente oportunitati de castig din produse clasice. Indirect, insa, efectul exista, fiind vorba de panica. Indirect, oricand pot sa apara efecte", a adaugat Isarescu.

Isarescu sustine modificarea legislatiei muncii

In alta ordine de idei, guvernatorul BNR a mai spus ca sustine modificarea legislatiei muncii. „Toata legislatia muncii este rigida si total depasita, si a fost creata pentru perioadele cand aveam somaj ridicat, acum toti angajatorii se plang de lipsa fortei de munca. Cred ca unul dintre domeniile in care reforma structurala trebuie sa se miste extrem de rapid este legislatia muncii", a mai zis guvernatorul BNR.

Mugur Isarescu crede ca o rata a somajului de 3% nu da motive de ingrijorare fata de „eventualele disponibilizari din cauze subiective, intrucit angajatorii sunt in permanenta preocupati sa-si pastreze oamenii de calitate".

"O conduita nascuta din dorinta de a apara interesele salariatilor, are exact efectul opus: limiteaza capacitatea de crestere a productivitatii muncii, a productiei si salariilor", a explicat Isarescu.

Guvernatorul BNR a caracterizat lipsa acestui subiect din dezbaterile politice drept un fenomen care poate compromite „cresterea mai rapida a productivitatii muncii” si care priveaza de „substanta si sustenabilitate cresterile salariale".













Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

2302 vizualizari

  • -1 (3 voturi)    
    Ia uite frate unde era problema: legislatia muncii (Vineri, 26 septembrie 2008, 16:21)

    Anonim [anonim]

    Deci sa inteleg ca somajul e doar 3% pentru ca unii angajatori nu au voie sa-si dea afara angajatii dupa bunul lor plac?
    Si daca o sa se schimba legile o sa fie mai multi someri si deci o sa fie mai bine????
    Fac ceva pe creierul tau incintat de bancher!

    P.S. "Principalele atribuţii ale BNR sunt:
    1. elaborarea şi aplicarea politicii monetare şi a politicii de curs de schimb;

    2. autorizarea, reglementarea şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit, promovarea şi monitorizarea bunei funcţionări a sistemelor de plăţi pentru asigurarea stabilităţii financiare;

    3. emiterea bancnotelor şi a monedelor ca mijloace legale de plată pe teritoriul României;

    4. stabilirea regimului valutar şi supravegherea respectării acestuia;

    5. administrarea rezervelor internaţionale ale României."

    Unde plm vede el ceva legat de legislatia in domeniul muncii?
    • 0 (2 voturi)    
      Bravo (Vineri, 26 septembrie 2008, 17:22)

      BigBoss [anonim] i-a raspuns lui Anonim

      Bine zis. Subscriu.
    • +1 (1 vot)    
      esti cu pluta... (Vineri, 26 septembrie 2008, 18:50)

      Stefan [anonim] i-a raspuns lui Anonim

      1. Amice esti complet pe dinafara. Iar limbajul tau e suburban!
      2. Isarescu se refera la acele reglementari care ar permite cresterea productivitatii munci.
      3... ceea ce inseamna competitie pe piata muncii si nu cuibar pentru transtori....

      P.S. Nu prea stii ce inseamna sa dai afara pe unu care nu munceste, si mai ales cat costa, pentru ca tu esti un angajat fara alte responsabilitati. Cand o sa ai o firma si responsabilitatea salariilor angajatilor o sa vezi cat te costa ala care nu face nimic.
      • 0 (0 voturi)    
        Oare? (Vineri, 26 septembrie 2008, 19:22)

        Anonim [anonim] i-a raspuns lui Stefan

        1. Limbajul meu e suburban, dar ce propune nenea Mugurica e mai mult decat suburban, e JUNGLA, e EV MEDIU, e FEUDALISM (angajatorul face ce vrea muschiul lui).

        2. Si asta era problema cu productivitatea, ca nu poti sa dai afara pe cineva?
        Asta crezi tu ca e solutia?
        Sa-l terorizezi pe bietul om ca-l dai afara daca nu-ti face felatie bine?
        Vai, dar gandeste-te ce-ar fi pentru angajatii bugetari, care si asa sunt supusi la tot felul de presiuni din partea politicului... nici nu vreau sa ma gandesc.

        3. Mai sa fie: "Daca nu vrei sa muncesti pe un castron de orez, aduc chinezi in locul tau si zbori de aici". Nu multumesc!

        P.S. -- vad ca tot o tragi cu trantorii, cu aia care nu muncesc: domnule patron, nu EU i-am angajat, ci DUMNEATA, daca nu stii cum sa-ti motivezi personalul (si evident cum sa ti-l alegi) e problema TA.
        Hai, du-te si fi ZBIR cu chinezii, nu in Romania tara a secolului 21, membra a U.E.
    • +1 (1 vot)    
      bravo! (Vineri, 26 septembrie 2008, 20:36)

      guardia [anonim] i-a raspuns lui Anonim

      perfect de acord cu tine; nu e problema lui, sau cel putin nu ar trebui sa fie; dar, din pacate, nea' Mugurel, membru in comisia trilaterala, care e sora cu CFR si bilderberg, are ordine precise de sus de la baietii cu sange albastru; el doar recita ce i s-a dictat;
  • -1 (1 vot)    
    nu cred!!! (Vineri, 26 septembrie 2008, 17:59)

    marmota [anonim]

    mi-au zis mie marinaru', stricaceanu si prostanacu'.... ca pe noi nu ne afecteaza.... ce zici tu p'acolo!!!
  • 0 (0 voturi)    
    limitele teoriei (Vineri, 26 septembrie 2008, 18:44)

    unul care se afla-n treaba [anonim]

    Da, guvernatorul M Isarescu are dreptate in problema conduitei angajatorilor in favoarea pastrarii angajatilor de calitate. Insa, cu anumite rezerve. Este valabil numai in sistemul pietei libere, acolo unde institutiile concureaza. Si in al doilea rand numai unde exista structuri statale antimonopol bine puse la punct. Si in al treilea rand numai pentru produsele fata de care cererea este elastica. Si fiindca guvernatorul a vorbit la UBB, hai sa consideram marfa "diploma universitara" si sa deducem conduita angajatorului.
  • 0 (0 voturi)    
    salarii reale? (Vineri, 26 septembrie 2008, 22:08)

    alexa [anonim]

    Problema nu e neaparat ca trebuie schimbata legea, desi loc de imbunatatiri probabil ca este. Problema e ca legislatia muncii nu se aplica in privinta salarizarii. CAS-urile sunt mult prea mari, motiv pentru care angajatorii cauta tot felul de tertipuri pentru a nu le plati in totalitate, prin urmare salariul "legal" (de pe cartea de munca) este mult mai mic decat veniturile realizate efectiv din activitatea desfasurata pentru angajatorul respectiv. Oamenii primesc salariul minim sau mediu pe cartea de munca, pentru restul sunt obligati sa isi faca firme sau se gasesc alte metode de a eluda plata CAS-urilor (bani in plic). Din cate stiu eu singurele sectoare in care toti banii sunt pe cartea de munca sunt cel bugetar si bancar. Se plange toata lumea insa presa nu prea scrie despre asta pentru ca si ziaristii primesc majoritatea banilor pe drepturi de autor, nu pe cartea de munca.
  • 0 (0 voturi)    
    Stapanii de sclavi "se intoarce" (Duminică, 28 septembrie 2008, 11:12)

    Muncitorul [anonim]

    Muncesc in Romanica de 13 ani. Inainte de legislatia care protejeaza cat de cat angajatul de abuzurile angajatorului acesta din urma se comporta ca un stapan de sclavi pe plantaie si isi tinea oamenii sub teroare. Daca aveai o realizare deosebita care ar fi trebuit rasplatita cu un bonus acesta lua forma unui "zi mersi ca nu te dau afara". Daca indrazneai sa discuti de marire de salariu (meritata dealtfel) raspunsul era "de ce sa-ti dau tie mai mult cand pot angaja in locul tau altul pe care sa-l platesc cu mai putin" sau "sunt 1000 ca tine care asteapta la usa". Revenind la era noastra sunt de parere ca legislatia actuala ii tine pe angajatori in mileniul 3, ii obliga sa-si motiveze angajatii caci daca nu reusesc si acestia nu performeaza le este greu sa-i concedieze. Exista desigur si in acest context o manifestare a fetei ascunse si abjecte a patronului roman - in majoritatea firmelor, la departamentul de personal, exista o persoana care se ocupa cu fabricarea de "dovezi" care sa sustina desfacerea disciplinara a contractului de munca, iar un angajat indezirabil este amenintat pana cand cedeaza si este de acord cu desfacerea cu acordul partilor sau demisie.
    Eu nu am fost afectat de astfel de practici dar le-am vazut intamplandu-se in jurul meu (chiar in firma in care lucrez in prezent). In momentul de fata imi iau si eu salariul "pe micro" pentru ca angajatorilor romani li se pare o aberatie sa respecte legea!
    • 0 (0 voturi)    
      Alte abuzuri (Duminică, 28 septembrie 2008, 20:44)

      Alexa [anonim] i-a raspuns lui Muncitorul

      O solutie la magaria cu microintreprinderile, firmele si banii in plic ar fi reducerea CAS-ului platit de firme astfel incat angajatorii sa nu mai simta nevoia sa il eludeze si amenzi drastice pentru cei care inca fac acest lucru. Salariile "la gri" au si alte consecinte cum ar fi neplata orelor suplimentare (care, in Romania, fac parte din programul obisnuit la firmele private - putine sunt cazurile in care muncesti numai opt ore), diminuarea veniturilor luate in considerare la eligibilitatea pentru un credit si contributii mai mici la pensie, la cea de stat precum si la pilonul doi. Sunt probleme la care oamenii cand se angajeaza nu se gandesc, fericiti probabil ca au gasit un loc de munca. Eu cred ca abuzurile astea ar putea fi stavilite numai prin refuzul angajatilor de a mai fi complici la ele. Daca firma incearca sa angajeze un om pentru un post si din 10 candidati 10 ii spun ca nu accepta sa lucreze decat cu tot salariul pe cartea de munca, nu va avea ce face, pana la urma. E pacat ca nu mai exista sindicate - nu ma refer la chestiile alea comuniste care faceau greva din orice si sprijineau diverse interese politice dubioase ci la sindicate adevarate care sa intervina in cazul abuzurilor de tot felul. Nu e normal sa muncesti 10-12 ore pe zi si sa fii platit 8, ce, daca te duci la magazin poti sa cumperi 10-12 produse la pret de 8? Nu e normal sa fii obligat iti faci firma daca tu esti angajat si lucrezi in regim de salariat. Angajatii in astfel de situatii ar trebui sa le spuna patronilor "da, aveti clauza de confidentialitate cu mine ca angajat; dar stiti, firma mea va lucra si pentru concurenta". Sa vedem, ce vor spune patronii?
      Mai spun un lucru. Se zice despre romanii plecati in strainatate ca au plecat sa lucreze la negru. Nu e chiar asa. In Romania se lucreaza, de fapt, la negru. In propria noastra tara, suntem tratati de proprii nostri compatrioti mai rau decat sunt tratati imigrantii in alte tari.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri