Fitch, lacrimi, sarmalute

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 11 noiembrie 2008, 10:28 Economie | Finanţe & Bănci

Decizia agentiei de rating Fitch de a retrograda ratingul tarii noastre nu a surprins decat oficialitatile Romaniei. Majoritatea celor cu care am discutat ieri imi declarau oficial ca este o decizie incorecta si ca fundamentele economiei noastre nu o valideaza. Neoficial, imi vorbeau despre jocuri subterane, despre oculte internationale care vor sa puna pe butuci tarisoara noastra cu campii si lanuri manoase. Unul din Finante mi`a spus inclusiv o chestie demna de “ineptia anului”, scrie Dan Popa pe blogul sau.

Pai unde era Fitch cand Decebal il batea pe Traian sau cand muream (D`zeu sa ne ierte si sa ne odihneasca!) in luptele cu marile imperii?, ma intreba finantistul. “Si pana la urma, cine sunt dom`le Fitch astia? Cine`i in spatele lor?”, conchidea intrebandu`se retoric, acelasi…

Printre lacrimi, sarmalute si ohtaturi, trebuie sa le sopteasca cineva acestor calusari: economia Romaniei nu este tigrul economic al regiunii. Avem cresterea economica bazata pe consum. Pe importuri. Avem vulnerabilitati mari din acest punct de vedere. In plus, urmeaza o perioada in care se fac stocurile pentru iarna. Adica alte importuri, la preturi mult marite. Credite nu iti mai da nimeni, decat la o prima de risc considerabil sporita, care face imprumutul aproape prohibit. Zic unii ca avem lichiditati. Asa este, dar pentru cat timp ajung? Avem si rezerve la BNR. Cat te tin si rezervele alea? Si ce te faci dupa ce le consumi? Cine, daca nu noi, prin politici debile, am provocat aceste retrogradari? Nu Fitch a decis sa marim salariile profesorilor cu 50%, daca nu ma insel. Nu Fitch i`a invrajbit pe Basescu si pe Tariceanu, de zici ca sunt Cain si Abel…

In fine, nu am auzit pe nimeni din cei care acum sar la beregata agentiilor de rating venind in ultimii doi ani cu planuri economice riguroase, cu analize pertinente din care sa rezulte solutiile optime privind reducerea vulnerabilitatilor. Oficialii romani au preferat hora si flegma. Cine nu e cu ei, trebuie scuipat. Cine e cu ei, intra in hora veseliei cea fara de sfarsit. “I`auzi una, i`auzi ia/Fitch ca ne retrograda!”, pare a fi refrenul preferat al calusarilor din institutiile statului.

De partea cealalta, media joaca rolul tambalului. Insoteste, cu foarte mici exceptii, doina de jale oficiala. Prea putini subliniaza ca ceea ce Fitch a spus (si probabil va confirma si Moody`s, dupa ce Standard&Poors a afirmat inainte), nu e deloc exagerat. Discutabil e sigur, momentul in care au spus`o, cata vreme aceleasi vulnerabilitati existau si acum cateva luni.

Tineti minte cand, la cateva saptamani dupa ce criza a lovit Europa, oficialii de cel mai inalt rang au iesit sa ne convinga ca noi nu avem de ce ne teme? Ca Romania e pregatita in fata crizei? Romania nu era pregatita nici in fata unei mari a linistii, darmite in fata unei crize! Acum, vioiciunea cu care danseaza dansul popular, pare sa se stinga. De vina nu sunt desigur, faptul ca ai nostri danseaza prost. De vina e Fitch, tu`i ma`sa`n cur, vorba unui alt oficial.

Si o ultima remarca. Multi dintre cei care acum ar da cu Fitch de pamant, n`au ezitat sa laude public agentia de rating atunci cand aceasta urca ratingul Romaniei.

In Romania, imnul de stat ar trebui schimbat. “Miorita” ar suna mai bine.













Articol sustinut de Superbrands

AmCham  - 25 de ani de impact in Romania, prin sustinerea consultarii intre mediul public si privat, pentru dezvoltarea Romaniei

Camera de Comert Americana in Romania (AmCham Romania) este de 25 de ani intre cele mai reprezentative asociatii ale comunitatii de afaceri din Romania, fiind recunoscuta drept un promotor al dialogului public-privat pe teme ce privesc mediul de afaceri, politicile publice cu impact asupra economiei, competitivitatea Romaniei sau dinamica relatiilor comerciale intre SUA si Romania.

5750 vizualizari

  • +6 (8 voturi)    
    true (Marţi, 11 noiembrie 2008, 10:50)

    ast [anonim]

    Eu cel putin cred ca oficialii nostrii sunt constienti ca vin vremuri grele si cauta sa dea vina pe cine pot. E pacat ca se produce asa o mare dezinformare incat ajungem cu totii confuzi si chiar nu mai stim in cine sa ne punem sperantele.

    Nu cred ca marirea salariilor profesorilor e ceea ce cauzeaza criza, au mai zis-o si analisti straini. Culmea e ca sunt de acord cu ultima strategie a lui Tariceanu de a mari diferentiat, desi ma doare capul cand ma gandesc cat bullshit a zis si cate certuri stupide a provocat caca sa ajunga la concluzia asta. Mai mult, cred ca Tariceanu e constient si el de problemele care vor deveni destul de evidente la anul si acuma incearca sa dea vina pentru ele pe marirea salariilor profesorilor care si asa a zis-o cu gura lui, ca nu necesita marirea bugetului ministerului educatiei.

    Pacat e ca o idee buna se pierde pentru ca e propusa de un individ prost. Si se pierde si din cauza prostiei lui si din cauza reactiei la dezinformarea pe care a produs-o la inceput prin refuzul vehement de a aplica legea. Deci, pierdem toti pt ca scopul e sa avem dreptate nu sa ne fie mai bine.
  • +5 (5 voturi)    
    Da.... (Marţi, 11 noiembrie 2008, 10:52)

    eu [anonim]

    ...in trecut, te-am criticat, dar acum chiar mi se pare corect articolul...

    insa ceea ce e cel mai trist este cu referire la incheierea articolului si la faptul ca si eu cred ca "Miorita" chiar este caracteristica pentru Romania.

    trist....foarte trist....
    • -1 (9 voturi)    
      Miorita? Clar! (Marţi, 11 noiembrie 2008, 11:36)

      un roman [utilizator] i-a raspuns lui eu

      Problema este ca in cazul de fata S&P, Fitch, FMI si BM joaca rolul baciului ungurean si al celui vrancean, ajutati si de catelul lor de serviciu!
      • +6 (6 voturi)    
        Da... (Marţi, 11 noiembrie 2008, 12:40)

        CrisS [anonim] i-a raspuns lui un roman

        Iar Romania rolul ciobanasului, care in loc sa ia taurul de coarne si sa schimbe lucrurile in bine, isi accepta "soarta" si isi plinge de mila... :(
        • -1 (3 voturi)    
          Mai e frate de lucru (Marţi, 11 noiembrie 2008, 19:10)

          gulli [anonim] i-a raspuns lui CrisS

          Ciobanasul nu-si plange de mila decat pentru cei superficiali... in viata unui om sa ai moartea ca si consilier e cea mai buna optiune: sa ti-o spun altfel: traieste ca si cum ar fi ultima zi. Si despre Fitch ar trebui dati in judecata si sa demonstreze ei cu ce stam mai rau decat ungurii de exemplu. Daca nu pot demonstra, daune de cateva miliarde. Si ti-o spune unul care a lucrat in banci din Franta, care sunt mult mai prudente decat cele din Sua, Anglia sau Spania.
          Toate salutarile!
          • +2 (2 voturi)    
            Ungurii! (Marţi, 11 noiembrie 2008, 21:38)

            ileana [anonim] i-a raspuns lui gulli

            Atentie, ungurii nu-s datori ca noi, pe consum !
            Sunt datori pe CONSTRUCTIA DE INFRASTRUCTURA SI LOGISTICA!
            Mare diferenta, daca aveam si noi, macar Km lor de autostrada, la aceeasi suprafata ..eram mai bine..asa...doar niste PF datoare pt. un televizor...
    • +1 (3 voturi)    
      Nu miorita (Marţi, 11 noiembrie 2008, 14:17)

      m [anonim] i-a raspuns lui eu

      E ala cu norocul...
      "Cand s-o-mpartit norocu' mai dorule [...] Si la toti le-o dat cu caru' numa' mie cu paharu "

      Ioai, ioai si vai vai.

      TREBUIE SA FACEM CEVA!
  • +4 (8 voturi)    
    Fitch & Co (Marţi, 11 noiembrie 2008, 11:02)

    MG [utilizator]

    Intreb ca omul care nu este "finantist": ce "rating" are SUA in aceasta criza "subprime"?

    Este clar ca Romania nu sta bine, dar trebuie stiut si care este starea generala a tarilor din regiune sa stim cum stam.

    PS: Deja am pierdut 3 euro cu timpul necesra postarii
    • +2 (2 voturi)    
      US (Marţi, 11 noiembrie 2008, 12:21)

      ast [anonim] i-a raspuns lui MG

      Intr-o oarecare masura ai dreptate, SUA nu mai are aceeasi putere de a-si plati datoriile ca acu ceva timp. Dar daca SUA nu are AAA+ cine sa aiba? China? Nu cred, sunt economie emergenta dependenta de credit extern. Rusia? Acelasi lucru si mai pui si ca pretul petrolului a pus-o cu botul pe labe acuma si la ei criza va fi mult mai grava. Anglia? Depind destul de mult de SUA..

      Pana la urma gradul de incredere in plata datoriilor e si el relativ.
  • +7 (11 voturi)    
    alta-i problema! (Marţi, 11 noiembrie 2008, 11:03)

    johnny [anonim]

    Nu faptul ca Fitch a redus ratingul Romaniei ii determina pe multi analisti (ma refer la cei adevarti nu la autorul articolului de mai sus pentru care traducerea la "equities" este "echitati"!) sa fie surprinsi. Surpriza vine din pastrarea "investment grade" pentru economii cu mult mai mari probleme decat cea romaneasca (Ungaria e cel mai la indemana exemplu) in timp ce Romaniei i se aplica eticheta "junk"! Poate analizele agentiilor de rating n-ar fi fost privite cu atata circumspectie daca ultimul an n-ar fi adus atatea dovezi de analize cel putin superficiale, daca nu chiar cosmetizate intentionat!
  • +2 (12 voturi)    
    da tu de ce n'ai criticat s&p, f, m, ... si mami (Marţi, 11 noiembrie 2008, 11:06)

    nepotu lu arcu de triumf [anonim]

    tica lor, cand cresteau retingurile ro, mai papagalule.

    chiar nu vezi ca sunt concentrate atacurile asupra ro in momentele cand tara nu poate sa raspunda pentru ca e in schimbare de conducatori

    est coada de topor ca si lideri de sindicat din invatamant

    de ce nu analizezi tu criza profunda din america si nemunca americanilor, mai ales a celor din chibut, care si-au trimis portareii sa adune bani de la altii, ca ei nu mai sunt in stare de nimic

    sti tu ca-n america sunt colectivitati de oameni (localitati) care nu au curent electric ? iar pe noi ne imbrobodesc cu celuloide creeate la holywood
  • +3 (3 voturi)    
    de acord... cu durere (Marţi, 11 noiembrie 2008, 11:19)

    si eu [anonim]

    Daca am avut o crestere economica bazata pe consum, partea sanatoasa, productiva a economiei noastre este in mare masura bazata pe petrol si auto. Ambele nu o prea duc pe roze la nivel modial.
    Perspectiva noastra...?

    Crd ca este necesar sa se ia decizii clare asupra dezvoltarii domeniilor "high tech" pentru asigurarea unei perspective sanatoase. Si acste decizii ar trebui si sustinute financiar...
    • 0 (2 voturi)    
      IT (Marţi, 11 noiembrie 2008, 11:53)

      IT-ul [anonim] i-a raspuns lui si eu

      Toata lumea uita de IT
      • +3 (3 voturi)    
        mda (Marţi, 11 noiembrie 2008, 20:37)

        dodo [anonim] i-a raspuns lui IT-ul

        ma lasi cu IT-ul?! Lucrez in domeniu si iti spun sigur ca Romania nu este in topul tarilor "producatoare" de IT... mai terminati cu aerele astea gen: "romanii - cei mai buni in IT" etc etc etc....
  • +5 (7 voturi)    
    "Alb sau negru, tertiur nu pricep" (Marţi, 11 noiembrie 2008, 11:28)

    Alias [anonim]

    Problema e ca in tarisoara asta nu poti avea o discutie serioasa (si nu poti scrie un articol pe masura), ca dai in interjectii, hihi-uri si superlative relative (asta pentru ca se crede ca superlativul absolut ar fi mai slab).

    Legatura dintre agentiile de ratinguri si bancile care au interese in Romania sau ale caror interese au fost lezate este evidenta. Trebuie sa fie naiv sa crezi ca e vorba doar de incompetenta guvernantilor.
  • -1 (7 voturi)    
    Dan Popa asta (Marţi, 11 noiembrie 2008, 11:34)

    un roman [utilizator]

    Ar trebui sa candideze la postul de prim ministru, ca prea le stie el pe toate.

    Ah scuze, nu stie decat sa critice, ca nu l-am vazut aducand nici un fel de idei marete.

    Sa-i criticam pe cei de la guvernare stim cu totii, dar cam atat.

    Domu' Popa, cine va sponsorizeaza blogul? Fiti sinceri si spuneti-ne si noua. Macar sa stim cu cine avem de-a face? FMI? BM? CIA?

    Cine are interesul sa bage zazanie in Romania acum cand vin alegerile?
    • +2 (6 voturi)    
      teoria conspiratiei la romani (Marţi, 11 noiembrie 2008, 12:14)

      ast [anonim] i-a raspuns lui un roman

      Din vremuri imemoriabile strainul rau a incercat sa ne fure tarisoara noastra draga cu lanuri manoase si roditoare si sa ne subjuge poporul nostru de daci viteji. Si cum sa faca asta mai bine decat prin a infiltra de indivizi care vorbesc decent si argumenteaza idei, ceea ce ne provoaca o puternica confuzie intelectuala. Si prin aceasta confuzie ne vor convinge sa le predam in genunchi cheia visteriei, sabia apararii si onoarea nationala. Masonii, evreii, FMI-ul, BM, americanii, rusii, politicienii, vecinii de palier, toti comploteaza cumva sa te doboare. Dovezi? Pai la cat de inteligent iti pare planul pe care l-ai 'descoperit', ce mai e nevoie de dovezi? Doar esti mai destept, deci ai dreptate.

      Adica auzi, sa ceri omului sa fie obiectiv fata de cineva care tie ti se pare ca te injura. Pai mai mult il urasti pe ala mai obiectiv ca n-are vointa sa ia o parte si s-o poarte cu el pana in mormant. Pe celalat care te critica il numesti prost si tot ce zice clasifici ca prostie pentru ca pana la urma tu ai dreptate si asta e tot ce conteaza.
      • -2 (4 voturi)    
        Lasa vrajeala ca nu tine (Marţi, 11 noiembrie 2008, 20:57)

        un roman [utilizator] i-a raspuns lui ast

        Si invata putina istorie. Ai sa vezi ca asa cum spui "Din vremuri imemoriabile strainul rau a incercat sa ne fure tarisoara noastra draga".

        Si din fericire pentru ei au fost tot timpul misei tradatori care sa-i ajute sa ne distruga.

        Cand vom avea si noi o constiinta comuna de romani, cum au si alte tari, inafara de meciurile nationalelor din diferite sporturi?!

        Noi romanii, ca si natie, suntem foarte fraieri. Acceptam orice critici de la tot felul de neghiobi cu interese ascunse, fara sa spunem nimic.
        Saptamana trecuta aveam exemplu graitor pe tipul ala de se dedea sud-african ca ii era rusine sa spuna ca este roman!

        Pana nu strangem randurile si nu vedem interesul comun al acestei natii n-avem sanse la o viata demna.
        Tot ce-i mult strica dar pe noi o doza mica de nationalism ne-ar avansa mult in lume!
      • +1 (1 vot)    
        naivitate? (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 1:16)

        io [anonim] i-a raspuns lui ast

        Am o noutate pt tine: Da, multe natiuni sau grupuri de interese chiar incearca sa subjuge si sa profite de alte natiuni. Nu e nici o noutate, oricat de incredibil ti s-ar parea, si e foarte logic de fapt. Daca iei de la altii, ai tu mai mult. Simplu. Nu stiu de ce numesti asta paranoia, e un fapt al vietii. Si stai linistit, n-au inventat mentalitatea asta romanii, iti spun eu, ba chiar suntem FOARTE mici copii.
        Sunt de acord cu "un roman", daca iesi din Romania ai sa vezi ca alte natiuni sunt foarte constiente de chestia asta, stiu si vor sa se apere. Americanii au vanat comunisti prin '50 la scara nationala, numai sa nu li se infiltreze in sistem. Nu inseamna sa fii sovin, inseamna sa fii realist. Una e sa fii deschis catre straini, asta e foarte bine, dar trebuie sa te asiguri ca orice colaborare e si in interesul lor, dar mai ales si in al tau. Altfel, daca e numai in al lor se cheama agresiune si orice entitate normala raspunde cu aceeasi moneda cand e agresata.
  • +4 (6 voturi)    
    Pai cresc sau scad ...preturile ? (Marţi, 11 noiembrie 2008, 12:31)

    radu [anonim]

    Cum vine asta : "In plus, urmeaza o perioada in care se fac stocurile pentru iarna. Adica alte importuri, la preturi mult marite."

    Pai vad ca petrolul se duce in balarii si la fel toate materiile prime . Adica SCAD !
    ...sau nu conteaza ce se intampla in realitate, conteaza numai sa ne putem jelui profesionist pe bloguri ?!
    • +4 (8 voturi)    
      anti antiteoria conspiratiei (Marţi, 11 noiembrie 2008, 12:53)

      alecstores [anonim] i-a raspuns lui radu

      mai rau decat sa fii adeptul tuturor teoriilor conspiratiilor care apar cu zecile, este sa fii naiv si sa nu crezi pe nici una , sa nu poti filtra informatiile cu care suntem bombardati zilnic; criza e generata pe langa altele de dorinta apriga a creerii la un moment dat sau altul a unui guvern mondial unic; adeptilor globalizarii cu orice pret si a stergerii identitatii natiunilor, le-a cam picat ca o pleasca aceasta criza ca si anticapitalistilor si marxistilor si ecumenistilor de pretudindeni; toti jubileaza la unison, a se vedea si propunerea lui Sarkozy de a se crea un guvern mondial.Cam cum au jubilat toti (in frunte cu Madonna) la victoria lui Obama, care devine din ce in ce mai mult un produs de marketing la scara globala.
  • +2 (4 voturi)    
    Este adevarat in tot ce spuneti! (Marţi, 11 noiembrie 2008, 12:39)

    Vali Cel Batran [anonim]

    Dar, nu puteti contesta faptul ca un pic de rautate si conspiratie tot exista. Prin atacurile repetate asupra monedei nationale, esuate, multi speculatori financiari au pierdut sume uriase de bani. Si acest lucru nu se uita si nu se iarta. Nu intamplator reducerea ratingului de tara s-a facut acum si aproape concomitent. Poate gresesc eu si cei de la agentiile de rating sunt impartiali, onesti si curati ca ingerii, in care caz cer scuze. Dar daca nu gresesc eu. . .
    • +3 (3 voturi)    
      da (Marţi, 11 noiembrie 2008, 12:58)

      ast [anonim] i-a raspuns lui Vali Cel Batran

      Rea-vointa sau nu, atacurile speculative s-au bazat si ele pe ceva - pe o slabiciune a economiei. Piata dicteaza pretul si bursa se misca cel mai repede in a anticipa piata (valutara in cazul nostru). Au esuat trade-urile facute atunci, dar baza lor inca exista si se va manifesta usor-usor in viitor. Eu as zice ca mai degraba de asta au scazut ratingurile.

      Acuma se poate sa nu fie asa, atacurile au esuat dar nu cred ca in mare parte datorita noua ci pentru ca au fost slabe. Noi avem rezerve de cateva zeci de miliarde de euro iar fondurile mari de investitii straine au capitalizari de 10 ori mai mari. Deci daca atacul a fost slab inseamna ca n-a existat mare incredere in slabiciunea economiei noastre deci poate o sa ne fie bine si in viitor.

      Sau poate atacul a fost slab din cauza panicii pe bursele internationale si lumea nu s-a mai bagat la speculatii asa mari dar economia noastra e intr-adevar mai slaba decat pare. Eu cel putin asta cred, si cred ca la anul vom vedea euro-ul crescand si stabilizandu-se la peste 4 lei.

      Cred ca e un pic irational sa infierezi specula de orice fel, e ca si cum vrei sa continui sa te minti pe tine insuti spunandu-ti ca totul e ok cand de fapt iti fuge pamantul de sub picioare.
      • 0 (2 voturi)    
        Ai dreptate in cce spui. (Marţi, 11 noiembrie 2008, 16:00)

        Vali Cel batran [anonim] i-a raspuns lui ast

        Nu sunt insa de acord cu infierarea speculei. Nici ni mio-a trecut prin cap. Afacerile sunt afaceri numai ca ele nu trebuie sa fie oneroase. Ori atacurile la adresa leului au fost oneroase avend si alte dedesubturi decat dorinta de a castiga speculativ. A incerca sa lasi o tara fara valuta ei este o actiune identica cu creierea deliberata de panica pentru a falimenta o banca. Este parerea mea de nespecialist de cititor de ziare. Cu stima!!
      • 0 (2 voturi)    
        Faptul ca atacurile nu au reusit (Marţi, 11 noiembrie 2008, 21:00)

        un roman [utilizator] i-a raspuns lui ast

        Denota ca economia nu o duce chiar asa de rau pe cat sperau unii.

        Pot sa aiba fondurile straine cati euro vor ei, atat timp cat rezerva valutara a BNR este comparabila cu volumul de RON de pe piata, ca doar n-o sa speculeze pe yeni japonezi in Romania.
  • +1 (1 vot)    
    miorita? (Marţi, 11 noiembrie 2008, 12:54)

    gadjodillo [anonim]

    hmmm... mai degraba Pe linga plopii fara sot. Sau, si mai bine, LA OGLINDA!
  • +1 (3 voturi)    
    ne-am saturat (Marţi, 11 noiembrie 2008, 13:29)

    luci [anonim]

    de specialisti, analisti, si fel de fel de oameni care-si dau cu parearea doar ca sa castige si ei un ban sau, mai rau, sa faca jocurile unora...
    cam asa si cu acest articol...
    cand cei mai multi oameni de afaceri se intreaba daca aceste agentii isi merita rostul, noi de ce am da crezare analizelor facute de ei?
    deocamdata nu s-a intamplat nimic in romania, dar in curand o sa se intample, are cine sa aiba grija... semnalul a fost dat....sa nu uitam forta zvonului
  • +1 (3 voturi)    
    :) (Marţi, 11 noiembrie 2008, 13:45)

    Valy [anonim]

    Chiar daca suntem paranoici, asta nu inseamna ca toata lumea nu comploteaza impotriva noastra :))
    • 0 (0 voturi)    
      Tare (Marţi, 11 noiembrie 2008, 21:15)

      same.dan [utilizator] i-a raspuns lui Valy

      Cel mai tare comentariu, zic eu. O negare a unei negatii ca sa sustii o negare a unei foarte posibile boli care neaga pozitivul. Deja ma doare capul, mai deschid o bere.
  • +6 (6 voturi)    
    criza in europa (Marţi, 11 noiembrie 2008, 13:51)

    emilper [utilizator]

    Europa nu e in criza de cateva saptamani, Europa e in criza de 30 de ani: prin alte parti ale lumii crestere economica de 1%-1,5% si somaj de peste 10% se numesc "criza"

    "Avem cresterea economica bazata pe consum."
    Draga domnule Popa, ai citit bine ce ai citit, dar nu ai inteles: cresterea economica in Romania s-a bazat pe consumul intern, nu pe exporturi, asta inseamna "bazata pe consum", si mai inseamna ca depindem mai putin de cat vor sa cumpere altii de la noi.

    Cresterea salariilor profesorilor o sa fie mai putin de 1% din buget.

    "Oficialii romani au preferat hora si flegma" ... asta se invata la Jurnalism mai nou, sau doriti sa va mutati la Dinescu si va pregatiti CV-ul ?
  • +2 (2 voturi)    
    Mediocru.... (Marţi, 11 noiembrie 2008, 16:52)

    Buster [anonim]

    Din punctul meu de vedere este un articol mediocru spre prost.
    Nu ma refer ca prezentarea cadrului economic nu corespunde realitatii ...dar...ratingul de tara este dat in functie de capacitatea de a onora angajamentele de plata ...creditele externe guvernamentale sau nu...iar aici nu sunt probleme atat de mari.
    Asa ca stimati domni daca ai probleme cu inima este important diagnosticul cardiologului ...nu te bazezi pe diagnosticul ortopedului chiar daca sunt medici amandoi !!
  • +5 (7 voturi)    
    Intrati dracului in criza! (Marţi, 11 noiembrie 2008, 18:30)

    ion [anonim]

    Ultima lovitura de imagine pentru economia romaneasca, respectiv scoaterea tarii noastre din categoria investment grade de catre agentia de rating Fitch, nu este altceva decit inca o incercare de atragere a Romaniei in circul crizei internationale. Contextul in care Fitch a luat decizia de reducere a ratingului de tara nu este deloc intimplator. In aceste zile (mai exact in perioada 3 noimebrie – 14 noiembrie) o delegatie comuna a Fondului Monetar International (FMI) - Banca Mondiala (BM) se afla la Bucuresti pentru o evaluare “de rutina”. Iar dupa cum decurg discutiile, potrivit unor surse apropiate delegatiei FMI - BM, Romania “trebuie” sa beneficieze de un imprumut de la Fond, fie ca are nevoie, fie ca nu. Concidenta? Potrivit unor surse apropiate discutiilor din cadrul delegatiei FMI, Romaniei I se pregateste ceva. Chiar daca oficial se stie ca oamenii FMI sI ai Bancii Mondiale care fac parte din delegatia prezenta la Bucuresti au afirmat ca nu se va discuta sau negocia o posibila asistenta financiara pentru Romania, se pare ca majoritatea delegatilor tin mortis sa intinda o mina de “ajutor” tarii noastre. Potrivit acelorasI surse, discutiile sint tensionate, mai ales in contextul in care trei oficiali ai delegatiei comune FMI- BM, afirma ca Romania nu se afla in situatia de a apela la vreun imprumut, in timp ce totI ceilaltI delegatI sint chititI sa demonstreze contrariul sI scot din “mineca” fel de fel de pseudo-argumente pentru a anunta “dezastrul” din Romania sI intrarea tarii in criza. Pe fondul acestor discutii contradictorii apare ca prin minune decizia agentiei Fitch, care nici mai mult nici mai putin scoate Romania din categoria “investment grade”. Cu alte cuvinte, spune Fitch, Romania este mult prea riscanta pentru investitori. De ce acest gest absolut exagerat din partea Fitch? Pentru ca FMI sI BM nu au argumente care sa le permita sa declare oficial ca Romania are nevoie de un ajutor financiar sI pentru ca trebuie creata, prin orice mijloace, impresi
  • +4 (6 voturi)    
    Intrati dracului in criza! (Marţi, 11 noiembrie 2008, 18:35)

    ion [anonim]

    Iar momentul in care FMI va anunta oficial ca avem nevoie de sprijin financiar, va fi sI momentul in care Romania va intra, cu adevarat, in criza in care se tot chinuie Occidentul sa ne atraga in aceste zile. De ce ne “trebuie” un imprumut de la FMI? Pentru ca Fondul Monetar International duce in clipa de fata lipsa de “clientI”. Ce ar insemna pentru Romania un imprumut de la FMI? Nici mai mult nici mai putin decit o “lesa” economica sau dictarea din afara a unor politici economice care se vor reflecta in buget. SI avem inca in minte “experienta” ajutorului financiar din partea FMI din anii 90, cind stim foarte bine care a fost “cresterea” economica a tarii. Interese peste interese Despre Statele Unite se stie ca au “exportat” in toata lumea o criza fara precedent in istoria mondiala a ultimelor decenii. In plus, in SUA, mii de banci sint in faliment, la fel mii de alte companii inclusiv marii producatori de autoturisme – care pina nu de mult erau “bijuteriile coroanei” economiei americane. Adica, economia Statelor Unite este (aproape) la pamint iar “recesiune” este un cuvint aflat pe buzele tuturor analistilor economici. In acest context ce rating acorda Fitch Statelor Unite? “AAA” - ratingul maxim! Ce declarau oficialii Fitch in plina criza, in urma cu doua luni? Dupa o logica cel putin ciudata spuneau ca “planul de salvare de 700 miliarde dolari al guvernului Statelor Unite pentru sectorul financiar este "compatibil" cu ratingul de tara 'AAA' al SUA”. Mai mult, un oficial al departamentului pentru economii internationale declara atunci ca "desi costurile estimate ale sustinerii sectorului financiar sint ample si semnificative, sint compatibile cu categoria de calificative “AAA” a Statelor Unite". Scurt sI la obiect... In schimb, reducerea calificativului Romaniei cu doua trepte "reflecta temerile agentiei privind cadrul politicilor macroeconomice locale si capacitatea statului de a evita o criza financiara si economica severa". Mai “severa” decit in SUA?
  • +3 (5 voturi)    
    Intrati dracului in criza! (Marţi, 11 noiembrie 2008, 18:37)

    ion [anonim]

    Leul s-a depreciat cu aproximativ 4 bani in primele tranzactii ale saptaminii, pina la 3,75 lei pentru un euro, dupa ce Fitch a scazut cu doua trepte ratingurile Romaniei, scotind tara din categoria "investment grade".(Articol reprodus din 7Plus).
  • 0 (6 voturi)    
    zvonuri (Marţi, 11 noiembrie 2008, 18:52)

    ion [anonim]

    Probabil Dan Popa are multi euroi si asteapta sa-i schimbe in lei.
    • 0 (4 voturi)    
      Are probabil mai multi dolari (Marţi, 11 noiembrie 2008, 21:18)

      un roman [utilizator] i-a raspuns lui ion

      Ca doar nu-l plateste UE sa ne spuna sa suflam in iaurt.

      Curios este ca nu are curajul sa ne spuna cine comanda articolele sale.
      Ma intreb si de ce HotNews publica ce scrie acest Dan Popa?!
  • 0 (4 voturi)    
    ehheeee (Marţi, 11 noiembrie 2008, 21:14)

    DT [anonim]

    singura care a scris raspicat pe hotnews ca vin vremuri grele, ca ne trebuie solutii concrete, cand toti cantau eficienta sistemului bancar si lipsa vulnerabilitatilor noastre a fost dna vass andreea. pe atunci parea ca bate campii, dar iata cum iese adevarul la suprafata.
  • +2 (2 voturi)    
    ion (Marţi, 11 noiembrie 2008, 21:32)

    alt ion [anonim]

    bravo!
  • +2 (2 voturi)    
    din vina cui? (Marţi, 11 noiembrie 2008, 22:47)

    Gabe2006 [utilizator]

    Ca si in alte dati, Romania trebuie sadea vina pe altcineva. De data asta sunt agentiile de rating, ieri a fost FMI, maine o sa fie seceta din '54. Voi nu vedeti ca banul gheata e la putere si daca il ai e bine iar daca nu il ai patesti ca Rusia (-68% indicele compozit). Chiar aveti impresia ca Romania e o Elvetie care poate sa stea cu linistita cand toata luma fierbe?! E greu sa accepti realitatea, dar cand o sa loveasca o sa fie jale.
    Banii de investitii de unde vin? Din marea economie romaneasca care dudie? Nu se uita nimeni ca un apartament de doua camere costa EUR100.000 la un salariu mediu anual BRUT de EUR5600? Cat credeti ca mai tine circul asta?
  • -1 (1 vot)    
    alta teorie (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 0:00)

    magda [anonim]

    multi investitori americani si-au vandut toate actiunile pe care le aveau. bursa americana a scazut. cu banii respectivi, au inceput sa cumpere T-bills. Fed are nevoie mare de bani. asa ca diverse agentii, printre care si Fitch, au inceput sa scada ratingurile mai multor tari emergente, ca investitorii americani de pe acele piete sa-si retraga banii si sa-i aduca inapoi in SUA, unde e mare nevoie de ei.

    oameni cu ceva pregatire economica prin state spun cu foarte mare seriozitate (dar nu pot dovedi, totusi) ca banii lor sunt mai in siguranta in bancile americane, care falimenteaza pe capete - numai anul asta au fost 19, decat pe pietele emergente.

    bursa zvonurilor functioneaza si la ei, nu doar la noi, la care se adauga eternul mit american - la noi e cel mai bine/sigur etc
  • +1 (1 vot)    
    Multi vad putini pricep (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 5:44)

    GB [anonim]

    Domnilor comentatori inainte de a emite tot felul de teorii incercati sa uitati ca "soarele de la Bucuresti rasare" si ca centrul universului e Romania. Incercati sa luati in calcul contextul mondial, economia Romaniei raportata la Europa si restul lumii.
  • +1 (1 vot)    
    Criza (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 6:37)

    ploiesteanu [anonim]

    E o chestiune psihologica. Daca toata lumea ar cere bani de la banci cat ar fi bancile de puternice, tot s-ar intra in criza. Asta incearca marile agentii de rating. De ce ? ca sa se distreze, asa ? NU ! Ce va urma:
    1. Bruma noastra de valuta va lua drumul occidentului 2. Ne vom imprumuta vartos de pe pietele occidentale.
  • 0 (0 voturi)    
    Explicatia crizei financiare pe intelesul tuturor (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 14:00)

    hernandez [utilizator]

    Intr-un satuc de campie, a venit un investitor american , insotit de asistentul lui. A batut la prima usa intalnita si i-a spus proprietarului: Uite, eu sunt colectionar de broscute. Daca imi aduci o broscuta, am sa iti dau pe ea 10 euro.
    Taranul a fugit repede in padurea din spatele casei si a luat o broscuta. I-a dat-o investitorului, si-a luat cei 10 euro si le-a spus vecinilor despre ce afacere a facut. A doua zi, fiecare taran s-a dus la investitor cu cate o broscuta, pe care a vandut-o cu 10 euro.
    Dupa cateva zile, investitorul le-a spus satenilor: Vad ca afacerea merge. De azi, pentru fiecare broscuta am sa va p platesc cate 20 de euro.
    Taranii au dat fuga in padure, au cules broscute si le-au predat pentru 20 de euro/bucata, investitorului. Dupa alte cateva zile, acesta s-a intors in SUA presat de afacerile de acolo, lasandu-l pe asistentul lui sa vina cu broscutele dupa cel mult o saptamana. Inainte de a pleca, le-a spus:
    - Dragii mei, sunt nevoit sa ma intorc urgent in State. Va promit insa ca la intoarcere am sa cumpar de la voi broscutele cu 60 de euro bucata.
    Si a plecat, in uralele satenilor fericiti de pleasca ce a dat peste ei. A doua zi, asistentul investitorului a adunat satenii si le-a spus:
    - Fratilor, m-am gandit la o afacere pentru voi. Seful meu se va intoarce peste doua saptamani si va va plati cate 60 de euro/broscuta. Daca vreti, vi le vand eu inapoi pentru 35 de euro bucata, iar voi le veti vinde cu 60. Profitul vostru va fi frumusel. Ce spuneti?
  • 0 (0 voturi)    
    Explicatia crizei financiare pe intelesul tuturor (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 14:02)

    hernandez [utilizator]

    Satenii, s-au adunat la sfat si au decis ca o asa afacere nu mai prind ei degraba. Au pus mana de la mana, s-au imprumutat pe la cunoscuti, pe la banci, care pe unde a putut, si au cumparat broscutele inapoi cu 35 de euro bucata. Asistentul investitorului a luat banii, a plecat in SUA, iar pe sateni nu i-a mai cautat nimeni, niciodata. Au ramas cu banii dati, cu imprumuturi scumpe la banci si fara sa detina niciun activ in plus fata de ceea ce aveau inaintea afacerii.

    Aceasta este povestea crizei , pe intelesul celor care nu au deprins cotloanele businessului bancar.
    • 0 (0 voturi)    
      o grozavie (Miercuri, 12 noiembrie 2008, 16:17)

      pelicanul [anonim] i-a raspuns lui hernandez

      parabola cu broscutele (sau ce-o fi ea, hiperbola, hermetism, eulogie sau prolog) are coeficientul de tampenie apropiat de 95%, extraordinar de ridicat as spune. e atat de diferita de situatia actuala, incat te crucesti. daca era vorba de o inselatorie gen safi sau joc piramidal mai ziceam. si tu spui ca esti cuplat la lumea reala? interesant..
      • 0 (0 voturi)    
        CE SPUI? (Joi, 13 noiembrie 2008, 8:34)

        hernandez [utilizator] i-a raspuns lui pelicanul

        ...chiar nu ai inteles NIMIC din IRONIA situatiei!! citeste PRINTRE randuri, asta e ideea la un BANC!!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version