UPDATE Zona Euro a intrat in recesiune, pentru prima oara in istoria sa

de Marius Mihaiescu     HotNews.ro
Vineri, 14 noiembrie 2008, 10:20 Economie | Finanţe & Bănci

Zona Euro a intreat in recesiune, pentru prima oara in istoria sa, cu o reducere a produsului intern brut de 0,2% in trimestrul III, potrivit cifrelor publicate de Institutul de statistica al UE, INSEE. Franta scapa, pentru moment, de recesiune: produsul intern brut a inregistrat, in trimestrul III, o crestere de 0,14%.

Cele 15 state membre ale Zonei Euro se afla, in acest stadiu, recesiune tehnica, definita prin scaderea produsului intern brut pe parcursul a doua trimestre consecutive. In trimestrul II, Zona Euro inregistrase o reducere a PIB-ului de 0,2%.

In randul principalelor economii ale zonei, Germania si Italia se afla in recesiune, cu o reducere de 0,5% a PIB-ului aferent trimestrului III.

Economia spaniola a inregistrat o crestere negativa de 0,2% in trimestrul III in raport cu precedentul, pentru prima oara din 1993.

Pe ansamblu, cele 27 de tari membre ale UE scapa, pe moment, de recesiunea tehnica, cu o contractie a PIB-ului de 0,2% in trimestrul III, dar dupa o crestere zero in trimestrul II.

 "Aceasta cifra este uimitoare, pentru ca toata lumea se astepta la un rezultat negativ si se pregateau dezbaterile asupra crizei", a comentat ministrul francez al economiei, Christine Lagarde, citat de AFP.

INSEE estima, initial, o reducere a PIB-ului Hexagonului de 0,1%, dupa ce economia Frantei scazuse deja cu 0,3% in trimestrul II. Daca previziunile INSEE se adevereau, Franta ar fi intrat in recesiune tehnica, termen care desemneaza reducerea PIB-ului pentru doua trimestre consecutiv.

Lagarde a precizat ca majorarea PIB-ului indica faptul ca politicile guvernamentale incep sa produca efecte.

Consumul gospodariilor si investitiile intreprinderilor au fost cele doua motoare care au propulsat cresterea PIB-ului.

Cel de-al treilea pilon al cresterii economice, comertul exterior, a avut un efect neutru, in conditiile in care importurile si exporturile au fost echilibrate.

Guvernul estimeaza ca Franta va incheia anul 2008 cu o crestere economica de circa 1%. Pentru 2009, guvernul a revizuit in scadere cresterea PIB-ului, la o cifra cuprinsa intre 0,2% si 0,5%, si nu exclude o noua revizuire, in functie de evolutia crizei financiare si economice.

OCDE: Recesiune in Zona Euro si in 2009

Zona Euro va cunoaste o recesiune de 0,5% in cursul anului 2009, estimeaza Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE).

Previziunea este similara cu cea a Fondului Monetar International, care prevede un recul al economiilor euro de aceeasi amploare.

Comisia Europeana estimeaza, in schimb, o foarte usora crestere economica, de 0,1%.

DANEMARCA, prima tara atinsa de recesiune

Danemarca, recunoscuta drept una dintre cele mai solide economii europene, a fost totusi prima tara atinsa de recesiune. PIB-ul danez a scazut cu 0,6% in primul trimestru, dupa un recul de 0,2% in trimestrul IV 2007. In trimestrul II 2008, PIB-ul danez a crescut cu +0,4%.

TARI AFLATE IN RECESIUNE
  • Irlanda a intrat in recesiune in trimestrul II, din cauza reducerii activitatii in constructii si a dminuarii consumului. PIB-ul a scazut cu 0,5% in trimestrul II, dupa o crestere de 0,3% in trimestrul precedent.
  • Letonia a intrat in recesiune tot in trimestrul II, PIB-ul scazand cu 0,5%, dupa o cotnractie de 0,5% in trimestrul I.
  • Estonia a inregistrat a treia reducere consecutiva a PIB-ului in trimestrul III (-1%), dupa un recul de 0,8% in trimestrul II si de 0,9% in primul trimestru, ca urmare a reducerii cererii interne.
  • Germania, cea mai mare economie europeana, a intrat in recesiune pentru prima oara dupa cinci ani, in trimestrul III. PIB-ul a scazut cu 0,5% in trimestrul III, dupa un recul de 0,4% in cel de-al doilea trimestru.
  • Italia a intrat in recesiune tot in trimestrul III, PIB-ul contractandu-se cu 0,5%, dupa ce scazuse cu 0,4% in trimestrul precedent.
TARI AMENINTATE
  • Marea Britanie a cunoscut o reducere a PIB-ului de 0,5% in trimestrul III, primul recul din 1992.
  • Spania, fragilizata pe fondul crizei imobiliare, a suferit si ea o reducere a PIB-ului de 0,2% in trimestrul III, prima din 1993. Aceasta contra-performanta pune capat unui deceniu de crestere economica puternica.
  • Olanda a inregistrat in trimestrul III o crestere economica nula, pentru al doilea trimestru consecutiv.
TARI CARE NU SE AFLA IN RECESIUNE, PENTRU MOMENT
  • Franta a inregistrat o crestere a PIB-ului de 0,1% in trimestrul III.
  • Portugalia, unde PIB-ul a stagnat in trimestrul III in raport cu precedentul, dar isi mentine o crestere de 0,7% pe ansamblul anului.













Articol sustinut de Superbrands

AmCham  - 25 de ani de impact in Romania, prin sustinerea consultarii intre mediul public si privat, pentru dezvoltarea Romaniei

Camera de Comert Americana in Romania (AmCham Romania) este de 25 de ani intre cele mai reprezentative asociatii ale comunitatii de afaceri din Romania, fiind recunoscuta drept un promotor al dialogului public-privat pe teme ce privesc mediul de afaceri, politicile publice cu impact asupra economiei, competitivitatea Romaniei sau dinamica relatiilor comerciale intre SUA si Romania.

4170 vizualizari

  • +5 (5 voturi)    
    "pe rosu"... (Vineri, 14 noiembrie 2008, 10:29)

    gigi [anonim]

    trebuia sa puneti si niste girofare, fetze de oameni ingroziti, foc, fum, sange.... iti dai seama, economia Spaniei "intra pe rosu"!!! cu o fluctuatie negativa de 0.2%...

    presa are cel mai mare "merit" in panicarea si actiunile haotice ale populatiei
    • +4 (4 voturi)    
      De accord (Vineri, 14 noiembrie 2008, 10:53)

      un roman [utilizator] i-a raspuns lui gigi

      Presa profita din plin de tot ce poate fi interpretat intr-un mode negativ.

      Nimeni nu spune nicaieri ca 0,1 sau 0,2% tot o crester este, chiar daca este mai mica, Sau ca o scadere a cresterii economice cu 0,1 sau 0,2 sau chiar 1% nu inseamna un faliment al ecomnomiei unei tari. Probabil si din cauza faptului ca habar nu au ce scriu, dar scriu pentru ca se vinde.

      De fapt un fel de stiril e de la ora 17 de la ProTV, doar cu fapte negative.
      • 0 (0 voturi)    
        credite (Vineri, 14 noiembrie 2008, 13:07)

        bisar [anonim] i-a raspuns lui un roman

        0.2% scadere nu pare mult, dar returnarea oricarui credit (mai ales pe termen lung) presupune existanta unei cresteri economice sustinute. Deci, daca recesiunea continua (sau doar daca Pib-ul ramane pe zero) situatia e mai grava decat isi imagineaza oamenii.
        • +4 (4 voturi)    
          Incredibil (Vineri, 14 noiembrie 2008, 13:18)

          un roman [utilizator] i-a raspuns lui bisar

          Recesiunea nu inseamna ca PIB-ul este "0" sau negativ.
          Cresterea economica a unei tari este calculata in functie de PIB-ul de pe anul financiar anterior.
          Daca creste cu 0,2% inseamna ca PIB-ul este cu 100,2% din PIB-ulanterior.
          Daca scade cu 0,2% atunci este 99,8% din PIB-ul anterior.

          In nici un caz nu inseamna ca tara aceea pierde bani, doar ca ea produce cu 0,2% mai putin.

          Voi ce credeti cat timp poti avea crestere economica in continuu? Si mai ales din ce?

          Mai trebuie sa si scada un pic pentru a putea apoi tinde din nou spre un maxim.
          • -1 (3 voturi)    
            n-ai inteles (Vineri, 14 noiembrie 2008, 13:45)

            A [anonim] i-a raspuns lui un roman

            Mai citeste odata articolul. Economiile mentionate n-au *crescut* cu 0.2%(in cazul Spaniei), asa cum ai inteles tu, ci chiar au *scazut* cu 0.2% sau 0.5% respectiv. Deci PIB-ul Spaniei in trimestrul asta chiar este 99.8% din PIB-ul pe anul trecut, pe acelasi semestru. Asta inseamna recesiune, nu crestere mica, ci scadere.
            • +1 (1 vot)    
              Si? (Vineri, 14 noiembrie 2008, 15:41)

              un roman [utilizator] i-a raspuns lui A

              Citeste ce am spus eu si ce spui tu, care este diferenta?
  • -2 (4 voturi)    
    amicul sarko... (Vineri, 14 noiembrie 2008, 11:16)

    turma iefel [anonim]

    Mda, de unde o fi cescut consumul francezilor as vrea si eu sa stiu ca pe la Paris toata lumea se plange ca nimeni nu mai cumpara. Se inchid restaurante, barurile sunt pe butuci de cand cu anti-fumatu' si baba Sarko se tine la sfat cu tuta de Lagarde ca sa fie cocosu' galic mai rotund in fata Tufisului american... sunt cifre inventate, Franta este in recesiune, dar Sarko tine cocosul impaiat. Eu lucrez pentru industria automotive si pot sa va spun sigur ca disperarea din ochii oamenilor care sunt in somaj nu este disimulata. Mai ales cand stii ca de maine te alaturi la o coada imensa la ANPE une o sa ti se dea cu Flit, dupa modelul instituit de acelasi Sarko, respectiv numai grupa 1 de somaj... Pe aici, in Vest guvernele sunt constiente de panica ce se poate declansa si prefera sa umfle cifrele, se pare ca la noi, in bunul obicei romanesc ne punem poalele in cap si ne spalam rufele in public. Numa' politicienii' nostri sunt senini ca o zi de vara cand Romanica depinde de exporturi catre tarile astea din Vest, care nu mai cumpara. dream on...
    • +6 (6 voturi)    
      sa nu fim patetici (Vineri, 14 noiembrie 2008, 11:38)

      parizianul [anonim] i-a raspuns lui turma iefel

      Cam prea pesimist comentariul tau. Daca toate tarile vestice umfla statisticile cum se face ca Germania si Spania sunt pe minus? De acord cu starea industriei auto si cu situatia oamenilor de acolo dar asta e invariabil situatia in toata industria auto mondiala. Deci 0,14 e pozitiv, recesiunea va ajunge si in Franta dar ceva mai tarziu. Iar cu barurile si restaurantele care se inchid, traiesc si eu la Paris, sa fim seriosi, nu e nici o problema. Legea antifumat e o lege foarte normala pentru ca cei care nu fumeaza trebuie si ei sa respire, iar barurile s-au adaptat foarte bine...
  • -1 (3 voturi)    
    e greu (Vineri, 14 noiembrie 2008, 11:21)

    laurentiu [anonim]

    pt un roman si gigi:
    nu stiu daca ati inteles exact proportiile celor 0.2%, dar la o economie si un pib cat cel al spaniei... 0.2% e o suma enorma....
    ce nu ati inteles voi e ca oamenii aia chiar au o mare problema... si cand ai 2 semestre consecutive pe rosu, e dezastru. sa speram ca nu intervine efectul de domino.
    • +6 (6 voturi)    
      adjective si numere (Vineri, 14 noiembrie 2008, 11:50)

      alexandru [anonim] i-a raspuns lui laurentiu

      "enorm" e un adjectiv, dar 0,2% este... 0,2%. Adica a cinci suta parte din tot ce produce Spania (bunuri, servicii) intr-un an. Sigur ca o scadere e rea si am vrea tot timpul crestere. Dar ea poate fi privita si ca o corectie normala si binevenita dupa ani de crestere.

      O unghie de la deget reprezinta cam 0,2% din suprafata corpului (recunosc ca n-am facut un calcul, ci e o estimare, dar conteaza proportiile). Acum sa spui ca daca ti-ai zdrobit o unghie e o rana "enorma", mi se pare excesiv. Dar e dreptul tau sa folosesti ce adjective poftesti.

      Daca vor fi 2 sau 3, ori chiar 4 trimestre de recesiune inseamna oare ca oamenii nu vor mai manca? Ca fabricile nu vor mai produce? Ca masinile nu vor mai circula? Ca economia si societatea vor incremeni? Dezastru, zici? Si daca incepe un razboi sau daca vine asteroidu', atunci cum ii zicem?
      • 0 (0 voturi)    
        pe voi inca nu v-a lovit (Vineri, 14 noiembrie 2008, 22:11)

        laurentiu [anonim] i-a raspuns lui alexandru

        se pare ca pe voi inca nu v-a lovit criza....
        ai sa intelegi ca pentru a scadea productivitatea cu 0,2% somajul creste cu cel putin 2%, pentru ca la inceput se face reducerea costurilor....care inseamna concedieri dar nu inseamna si scaderea pib-ului.
        si de aici intervine efectul de domino.
    • +1 (1 vot)    
      ok (Vineri, 14 noiembrie 2008, 12:13)

      alex [anonim] i-a raspuns lui laurentiu

      OK presupunem ca ai dreptate.

      Si atunci cum poti denumi o crestere de 1% din acelasi PIB? Colosala, monumentala, extraordinara?

      Cum ai numi atunci o crestere de 2-3-4-5%?
      Spania a tot avut cresteri economice din-astea in ultimii 20 de ani.
  • 0 (0 voturi)    
    O mica dar necesara corectie pt autori (Vineri, 14 noiembrie 2008, 12:22)

    adr [anonim]

    Institutl oficial de statistica al UE se numeste EUROSTAT . Cel al frantei se numeste INSEE
    iar al Romaniei INS
  • +6 (8 voturi)    
    Cumparati Made in Romania (Vineri, 14 noiembrie 2008, 12:38)

    Nelu [anonim]

    Cumparati Made in Romania tot ce se poate, de la orez pana la chestii de uz casnic. Nu ma refer ca trebuie sa cumparam Logan, daca vrem si avem bani de Mercedes, dar, producatorii nostri au dificultati sa exporte acum. Cu cat mai multi vor cumpara produse romanesti, macar pana trece criza, cu atat mai mult vor avea de lucru romanii din putinele fabrici care mai produc ceva in Romania si vom trece mai usor peste criza. Cumparand un produs romanesc se platesc impozite, salarii, chirii, dobanzi. Nu poti sa le cumperi pe toate din afara, dar atunci cand poti alege ... Ajutand Romania, ne ajutam pe noi insine !!!
    • -1 (3 voturi)    
      Corect asa (Vineri, 14 noiembrie 2008, 13:04)

      AndreiSe [utilizator] i-a raspuns lui Nelu

      Ai perfecta dreptate. Numai printr-o atitudine unita putem sa micsoram efectele crizei economice. Din pacate insa suntem prea legati (dependenti) de exporturi ca sa rezistam numai prin consum intern.

      Pentru cei care considera ca -0.2% este putin, sa se gandeasca ca acest indice se refera la perioada iulie-august-septembrie, adica atunci cand discutau de o posibila criza doar initiati. La momentul acela guvernele inca nu luasera decizii colosale, nu falimentase nici o banca, totul era roz. Stati sa vedeti in ianuarie scaderi de 4...5% aferente trimestrului IV si poate mai mult.
      Eu nu stiu de unde scot toti analistii astia cifre de +4% pe anul 2009 pentru Romania. Treziti-va, o sa fie cel putin -10% general, poate unele state vor avea chiar cresteri, dar alea o sa fie Ghana (unde bursa anul asta a crescut cu 60% daca nu stiati). Probabil ca noi nu vom avea -10%, ca America, germania, Anglia, Franta, Spania si altele asemenea, dar pe la -5% tot o sa fim. Stiti ce inseamna -5%? DEZASTRU e putin spus. Se resimte cam ca -25% in puterea de cuimparare!
      • +1 (3 voturi)    
        Altu care vede cataclisme (Vineri, 14 noiembrie 2008, 13:24)

        un roman [utilizator] i-a raspuns lui AndreiSe

        Stai frate linistit, nu mai agita lumea.
        Poate ne aduci si ceva dovezi, ca asa sa aruncam cu cifre pe ecran putem cu totii, de argumentat mai putin.

        Cand guvernele si alte institutii economice iti spun ca este cat este tu vii si inmultesti totul cu 10-20 ca sa sperii lumea.

        M-am saturat de tot felul de atotstiutori autodeclarati.
      • +1 (1 vot)    
        ce?? (Vineri, 14 noiembrie 2008, 13:56)

        me [anonim] i-a raspuns lui AndreiSe

        Tu confunzi scaderea burselor cu scaderea PIB-ului se pare, altfel nu-mi explic ... De unde naiba ai scos-o cu Romania +4% cand cresterea PIB anul asta e estimata la +8.5-9%. De unde America, Germania, Anglia, Franta, Spania -10% ?? Se vorbeste de scaderi sub 1% peste tot, nu exista -10%! Si ce treaba are Ghana aici ? Pai vorim de economii cu PIB-uri cat de cat mari, daca ai un PIB de 10 ori mai mic e de 10 ori mai usor sa cresti cu 10% !
  • 0 (0 voturi)    
    Stagnare=lipsa noilor locuri de munca (Vineri, 14 noiembrie 2008, 15:45)

    cosmin [anonim]

    Nu sunt economist si cred ca prea putin conteaza daca economia creste sau scade cu 0.1% sau dupa calcule are crestere 0.
    Ce este alarmant este lipsa noilor locuri de munca. Pensiile sunt mici,seniorii nu mai vor sa se pensioneze,sunt milioane de tineri absolventi care vor sa inceapa si nu prea au unde,mai sunt cei lasati la vatra din armata(in USA) care vor si ei sa lucreze,imigranti,mame cu copii sau studenti care accepta part-time job-uri. Inevitabil somajul creste iar solutiile socialiste de a crea job-uri artificiale sau chiar inutile sunt un dezastru pe termen lung.
    Competia elimina pe multi pentru ca hai sa fim realisti nu este loc sub soare pentru fiecare dintre noi. Si atunci se aplica legile junglei sau 'mergi sau crapa'.
    Nu vad o solutie pentru urmatorii ani indiferent ce spun economistii.
    • 0 (0 voturi)    
      ba este... (Vineri, 14 noiembrie 2008, 18:44)

      AlexM [anonim] i-a raspuns lui cosmin

      Este foarte mult de muncă. În România, ca să mori de foame trebuie să fii prea prost.

      Mai precis: nevoile tale ca om sunt (cum zice la carte) sub forma unei piramide. Mai întâi mânânci, bei apă, dormi pe urmă îţi iei ţoale pe urmă casă, tv, mobilă, maşină, excursii, bijuterii IPHONE şi IPOD.

      Nevoile sunt induse de societate - acum 50 de ani oamenii aveau nevoi mult mai mici, consumau mult mai puţin şi erau la fel de fericiţi sau nu ca acum.

      Dacă mâine iese pe piaţă maşina zburătoare fii sigur că o să fie unii care vor avea ”nevoie” de ea şi o vor cumpăra.

      Aşa că, în situaţie de criză du-te nene la ţară, ia un hectar de pământ că o să fie ieftin (cât rata la maşină + CASCO) munceşti cu rudele 2, 3 luni şi faci o cociabă şi ai unde sta şi ce hali. Zi mulţumesc că ne-a dat ăl de sus teren fertil şi nu suntem în deşert. aaa nu o să te mai uţi la LCD, nu o să mai plăteşti cu cardu sau online, nu să mai ai tel mobil - naşpa, dar nu se moare din asta!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă