Prognozele privind economia Romaniei sunt din ce in ce mai pesimiste, iar Guvernul va trebui sa ia decizii nepopulare: fie o crestere a taxelor, fie o reducere a cheltuielilor, spune specialistul londonez Alice Mummery, de la firma de consultanta Business Monitor International. Insa o crestere a taxelor ar putea sa nu aiba efectul scontat si sa ne dauneze pe termen lung, crede Mihaela Mitroi, partener Consultanta fiscala si juridica, PricewaterhouseCoopers Romania. Cei doi specialisti in fiscalitate au analizat pentru HotNews.ro optiunile privind fiscalitatea in 2009.

Riscurile pentru politica fiscala a Romaniei:

- Finantarea masurilor populiste aprobate inainte de alegerile din 30 noiembrie. BMI prognozeaza un deficit bugetar de 2,7% din PIB in 2008 si 2,9% in 2009, dar daca Romania va depasi nivelul stabilit de criteriile Maastricht (3%), increderea investitorilor va scadea si mai mult.

– Romaniei ii va fi extrem de dificil sa isi finanteze o politica fiscala expansionista in 2009, din cauza conditiilor internationale dure de creditare. BNR va trebui sa vegheze atent politica monetara a Romaniei. – Guvernul Romaniei nu va putea finanta cresterile salariale masive din sectorul public. Cresterea impozitelor pentru o crestere a salariilor in sectorul public ar fi probabil profund nepopulara, in timp ce obtinerea unor fonduri din strainatate pentru finantarea cheltuielilor bugetare este putin probabila.

Alice Mummery, BMI

O perspectiva economica sumbra

Prognoza economica pe mediu pentru Romania este una negativa, apreciaza specialistul in fiscalitate al firmei londoneze de consultanta Business Monitor International (BMI), Alice Mummery. Este, de fapt, o opinie impartasita de multi analisti straini in ceea ce priveste economia romanesca.

Continua reducere a cresterii economice in zona euro in 2009 va afecta exporturile Romaniei, iar inasprirea globale a creditarii va duce probabil la o reducere serioasa a fluxurilor de capital in Romania. Din aceste cauze va aparea o substantiala diminuare a investitiilor si imprumuturilor. “Astfel, Romaniei ii va fi dificil sa isi finanteze deficitul de cont curent, o situatie care se va adauga riscului de depreciere a leului in raport cu euro”, explica Mummery.

BMI considera prognozele guvernului Romaniei pentru 2009 mult prea optimiste si apreciaza o incetinire a cresterii economice pana la 3,1% si o inflatie anuala la nivelul lunii decembrie 2009 de 3,1% din cauza reducerii dramatie a cererii interne. Mai mult, firma de consultanta prognozeaza o continuare a presiunilor pe moneda nationala si un curs de schimb fata de euro de 3,9 lei.

Cum agentiile de rating au redus cotarea Romaniei sub pragul investitional, la BB+, creditarea externa devine mai dificila. Coroborat cu reducerea cresterii economice, Romaniei ii va fi greu sa isi finanteze deficitul bugetar din surse interne.

Fiscalitatea ridicata – o solutie sau un risc?

Si atunci, este o fiscalitate crescuta solutia? Pare cea mai simpla, dar este si cea mai buna? Este o solutie la indemana, dar trebuie pusa in context si nu trebuie ignorat interesul economic, crede Mihaela Mitroi.

“Nu trebuie ignorat contextul regional al Romaniei, si anume zona centrala si de est a Europei, unde ratele de impozitare sunt mici si facilitatile oferite investitorilor generoase. Romania trebuie sa isi mentina un avantaj competitiv fata de tarile din jurul ei - in mod deosebit fata de tarile UE.

Inca suntem intr-un concurs de frumusete si interesul nostru este sa atragem in continuare investitiile cu potential, in mod deosebit cele din domeniul productiei. Daca Romania va creste nivelul de impozitare in vreme ce restul tarilor vor mentine un nivel mai redus - cum stim ca este cazul - atunci, pe termen mediu si lung, ne vom face singuri rau”, spune Mitroi.

Un alt argument impotriva unei cresteri a fiscalitatii aduce si consultantul londonez. “In general, nu este prudent sa cresti taxele intr-o perioada de incetinire a cresterii economice, intrucat creste riscul de a extinde perioada dificila pentru economie. Ceea ce ar fi de preferat dintr-un punct de vedere macroeconomic ar fi o reducere a cheltuielilor non-productive”, spune Alice Mummery.

Ea crede ca guvernul va trebui sa aleaga dintre doua masuri dificile si nepopulare in perioada urmatoare: o crestere a taxelor sau o reducere a cheltuielilor.

"Reducerea tintei de deficit bugetar pentru 2009 si adoptarea unei politici fiscale mai prudente ar fi semnalele necesare pe care le poate da Romania investitorilor straini. Ele ar arata ca Romania se adapteaza conditiilor create de criza internationala"

Alice Mummery, BMI

O crestere a impozitelor directe sau a celor indirecte?

In conditiile in care guvernul s-ar vedea nevoit sa creasca impozitele, unde ar trebui “sa umble”: la cele directe sau la cele indirecte? Si ar avea vreun rezultat?

“O crestere a ratelor de impozitare in ceea ce priveste impozitele directe nu ar avea un impact semnificativ si nici imediat asupra bugetului de stat. In plus, ar avea un efect descurajator in ceea ce priveste investitiile, care trebuie, dimpotriva, incurajate cat mai mult in aceasta perioada de criza”, a declarat specialistul Pricewaterhouse Coopers.

“Mai mult, studiile demonstreaza ca scaderea ratelor de impozitare conduce la o incurajare a activitatilor economice, care genereaza o crestere a bazei de impozitare si implicit a taxelor colectate. Reciproca insa nu este valabila, astfel o crestere a impozitarii nu va conduce in mod automat la cresterea veniturilor la bugetul de stat.

In ceea ce priveste impozitele indirecte, dupa cum stim, acestea au ponderea cea mai mare in veniturile bugetului de stat; in acelasi timp ele sunt taxe care depind direct proportional de consum.

Astfel, o crestere a acestora ar avea intr-adevar un impact semnificativ si vizibil imediat in cresterea veniturilor bugetare, insa efectele colaterale, deloc dezirabile, ar putea fi descurajarea consumului si accentuarea recesiunii”, explica Mihaela Mitroi.

Care ar fi cele mai mari riscuri pentru politica fiscala din Romania?

Pe termen scurt, spune Alice Mummery, riscurile sunt masurile populiste luate inainte de alegerile din 30 noiembrie, combinate cu tendinta de a mari cheltuielile fiscale in ultimul trimestru al anului, ceea ce duce la un risc mare al cresterii deficitului bugetar dincolo de un nivel la care poate fi tinut sub control.

“In plus, un alt factor care ar putea duce la o schimbare a politicii fiscale a tarii este o schimbare a guvernului dupa alegeri. Sondajele de opinie INSOMAR si CURS indica faptul ca Partidul National Liberal se situeaza in urma PDL si PSD. Daca vom vedea un guvern PSD, ne asteptam la o continuare a unei politici fiscale expansionista. Totusi, PDL pare sa ofere o abordare mai realista in climatul economic actual, favorizand o politica fiscala mai rezervata”, a apreciat consultantul BMI.

Din punctul de vedere al Mihaelei Mitroi, stabilitatea trebuie sa ramana “ideea de baza care sa guverneze legislatia fiscala a Romaniei”. “Romania trebuie sa evite masuri de tip reactiv fata de criza financiara, masuri selective sau preferentiale, precum si masuri cu orientare pe termen scurt”, spune ea.

Stabilitatea este esentiala, pentru ca “investitorii isi fac strategia pe termen mediu si lung, iar noi trebuie sa le mentinem increderea si confortul fata de sistemul fiscal”. “Modificari si schimbari semnificative in sistemul fiscal sunt neavenite, mai ales in aceasta perioada de criza”, conchide specialistul PwC Romania.