Bucuresti punkt Bonn, emisiune HotNews.ro-DW

VIDEO AUDIO Cristian Sima: Daca Isarescu nu accepta sa fie ministru de finante, sa importam un finantist strain

de Bety Blagu     HotNews.ro
Vineri, 12 decembrie 2008, 17:00 Economie | Finanţe & Bănci

Cristian Sima in redactia HotNews.ro
Foto: Bety Blagu / HotNews.ro
Cristian Sima, fost membru in Consiliul de Administratie al BVB si presedinte al World Brokerage Services, a declarat, in emisiunea Bucuresti punkt Bonn, realizata de HotNews.ro si Deutsche Welle, ca in guvernul ce tocmai se contureaza e nevoie de un ministru de Finante care sa fie specialist in macroeconomie. Sima crede ca Romania are sanse sa depaseasca criza de anul viitor daca autoritatile vor aplica masurile implementate in 1979 de Margaret Thatcher in Marea Britanie.

  • Vezi, la finalul articolului, cateva inregistrari video din timpul emisiunii

Asculta emisiunea "Bucuresti punkt Bonn"


Fragmente din declaratiile lui Cristian Sima
  • Populatia trebuie sa isi plaseze economiile in domeniul imobiliar
  • Banii virtuali s-au transformat in pierderi, care si ele sunt relativ virtuale
  • In Romania, preturile la case vor scadea pana cand creditarea va fi redeschisa
  • In SUA, marii finantisti stransi in jurul lui Obama spun acelasi lucru: trebuie sa reluam creditul ipotecar, fara el economia nu poate creste, nu se poate dezvolta
  • La noi in tara, avem o restrictie de la BNR datorata rezervei minime obligatorii
  • A fost foarte bine ca s-a blocat creditul de consum - care crestea galopant, ca s-au ridicat dobanzile, dar acum exista o marja pentru a le taia
  • Exista, intr-adevar, riscul devalorizarii monedei nationale intr-o prima faza, dar are si un beneficiu: va scadea brusc si deficitul de cont curent.
  • Referitor la evolutia cursului de schimb leu-euro, o sa avem "puseuri" de 4,10-4,20, dar interventiile Bancii Nationale si ale noului Guvern pot stabiliza cursul intre 3,90 si 4,10 si sa incheiem anul intre aceleasi limite
  • Theodor Stolojan ar trebui sa gaseasca la Finante un adevarat specialist: de exemplu Mugur Isarescu, daca ar accepta. Daca nu, poate ca ar fi bine sa importam. In 1997, Coreea l-a importat pe George Soros. Poate noi il aducem pe Alan Greenspan
  • Daca as fi in locul premierului, l-as copia pe Obama: as aduce economisti neimplicati politic
  • Romania abia intra in criza, problema care se pune este sa nu ne afundam in aceasta criza
  • Scaderea ratingului de tara a fost binevenit pentru ca guvernantii au admis ca exista aceasta criza
  • Ar fi bine sa demaram negocieri cu FMI.
  • Trebuie sa gandim pe termen scurt si sa luam masuri drastice: inghetarea tuturor salariilor bugetarilor, scaderea impozitelor pe salarii.
  • Statul se poate imprumuta de la proprii cetateni. Una e sa fii dator la un membru al familiei, alta e sa fi dator la un strain
  • Ar trebui sa creasca TVA-ul la bunurile de lux, dupa exemplul Angliei
  • BVB isi va reveni cand celelalte burse isi vor reveni puternic
  • Bursa de la Bucuresti este mica, e un fel de Piata Matache. Conducerea bursei trebuie sa se implice, sa fie transparenta, ceea ce nu a fost niciodata
  • Stolojan poate gestiona criza daca cei din Guvern vor trece peste orgolii
  • Partidele politice nu isi vor onora promisiunile electorale
  • Toti ziaristii ar trebui ca in prima luna de activitate a noului Guvern sa aiba o luna "sabatica" si sa il lase sa faca ceva

Cristian Sima despre piata imobiliara



Cristian Sima despre gestionarea crizei economice



Cristian Sima despre scaderea ratingului de tara



Cristian Sima despre cresterea TVA-ului la produsele de lux



Cristian Sima despre noul guvern












3497 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    Greenspan (Vineri, 12 decembrie 2008, 17:05)

    alex [anonim]

    Greenspan a creat tot rahatul asta, sa si-l tina americanii pt ei.
    • 0 (0 voturi)    
      Greenspan (Sâmbătă, 4 iulie 2009, 3:33)

      Cristian [anonim] i-a raspuns lui alex

      Corect.
  • +5 (5 voturi)    
    parerea mea (Vineri, 12 decembrie 2008, 17:27)

    Anonim [anonim]

    1. "Populatia trebuie sa isi plaseze economiile in domeniul imobiliar"

    Fals, preturile vor mai scadea CEL putin INCA 30% la constructii si cu mult mai mult la terenuri.
    Imobiliarele se vor aseza puternic, se va cerne graul de neghina.
    Dupa criza nu orice nespalat care si-a investit cocoseii in terenuri va fi mare afacerist.
    Se vor rari tare Q7-urile imobiliarilor.
    Daca cumparati acum imobiliare in scoprui specualtive va veti frige foarte, foarte rau.
    Dar exista si aspecte pozitive -- Becali isi va mai reduce din criza de lichiditati pe seama populatiei proaste si dornica de afaceri imobiliare.

    2. "Banii virtuali s-au transformat in pierderi, care si ele sunt relativ virtuale"

    Fals, banii au fost virtuali -- creati din pix de banci, dar pierderile vor fi cat se poate de reale.

    3. "In SUA, marii finantisti stransi in jurullui Obama spun acelasi lucru: trebuie sa reluam creditul ipotecar, fara el economia nu poate creste, nu se poate dezvolta"

    Cu totul si cu totul fals, acolo se vorbeste despre creditare in general nu neaparat cel imobiliar.
    In SUA e excedent 5% de locuinte.

    4. "La noi in tara, avem o restrictie de la BNR datorata rezervei minime obligatorii"

    Sa nu cadem in capcana in care a cazut Islanda, BNR face foarte bine ca e conservatoare in privinta rezervei, mai ales in criza cand riscurile sunt mai mari.
    La cum s-au dat creditele la noi o rezerva mai mica ar fi dezastruasa -- de ce sa plateasca apoi statul sprijinind bancile daca ele au fost imprudente?

    5. "A fost foarte bine ca s-a blocat creditul de consum - care crestea galopant, ca s-au ridicat dobanzile, dar acum exista o marja pentru a le taia"

    Eu cred ca toata creditarea a fost afectata in aceeasi masura -- nu exista "credit de consum", pentru ca dobanzile variaza proprotional pentru toate tipurile de credit, nu doar pentru cele de consum.
  • +3 (5 voturi)    
    continuare (Vineri, 12 decembrie 2008, 17:37)

    Anonim [anonim]

    6. "Theodor Stolojan ar trebui sa gaseasca la Finante un adevarat specialist: de exemplu Mugur Isarescu, daca ar accepta. Daca nu, poate ca ar fi bine sa importam. In 1997, Coreea l-a importat pe George Soros. Poate noi il aducem pe Alan Greenspan"

    Fals, Basescu nu trebuia sa-l numeasca pe Stolojean Prim Ministru daca nu era suficient de competent in actuala criza; criza nu se rezolva de la finante ci de la Prim Ministru care trebuie sa ia o serie mai larga de masuri.
    Un ministru de finante avand sef un incompetent va avea mainile legate. Eu in locul lui Isarescu nu as accepta functia de ministru de finante.

    Soros a facut multi bani si a dovedit ca e bun; oricum Coreea si-a pus paznic la stana lupul.
    Dar Greenspan a dovedit ca e un incompetent cras lasand bula imobiliara din SUA sa avanseze atat de mult.

    7. "Scaderea ratingului de tara a fost binevenit pentru ca guvernantii au admis ca exista aceasta criza"
    Scaderea ratingului de tara a afectat serios costurile de finantare din exterior, oricum am invarti-o nu vad cum cineva ar putea zice ca asta e un lucru pozitiv.

    8. "Ar fi bine sa demaram negocieri cu FMI.
    Trebuie sa gandim pe termen scurt si sa luam masuri drastice: inghetarea tuturor salariilor bugetarilor, scaderea impozitelor pe salarii.
    Statul se poate imprumuta de la proprii cetateni. Una e sa fii dator la un membru al familiei, alta e sa fi dator la un strain"

    Nota 10 aici... ar mai fi de adaugat : investitii masive in infrastructura pentru a stimula economia

    9. "Stolojan poate gestiona criza daca cei din Guvern vor trece peste orgolii"

    Stolojan e mult prea demodat pentru actuala criza, sper sa nu fie el cel care ia deciziile si sa asculte de consilieri mai buni decat el....
    • -3 (7 voturi)    
      ? (Vineri, 12 decembrie 2008, 18:20)

      margot [anonim] i-a raspuns lui Anonim

      e usor sa-ti dai cu pererea si sa desfiintezi argumentele unui om cand te ascunzi (de doua ori) in spatele anonimitatii, asa-i?
      • 0 (0 voturi)    
        anonim (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 12:49)

        Adi [anonim] i-a raspuns lui margot

        zise margot.. anonim.
    • +3 (3 voturi)    
      Experienta invata ! (Vineri, 12 decembrie 2008, 19:06)

      Stefan A. [anonim] i-a raspuns lui Anonim

      Ai perfecta dreptate ! Ministru de finante trebuie sa invete sa zica la parlament si guvern (cind este nevoie) Aceasta cheltuiala nu este posibila !
      Pentru a stimula economia sint necesare investitii in infrastructura,dar fara investitii si mai mari in agricultura, vom avea o crestere iluzorie a PIB. Dupa 1945, toate tarile din vest au investit masiv in agricultura ,au creat locuri de munca , au investit in fabrici de masini agricole,linii tehnologice. etc. Cind taranul a avut un nivel de trai acceptabil, a facut casa noua, a cumparat masina ,frigider ,televizor ,haine ,etc si a aparut adevaratul boom economic in toate tarile care au facut asa. A fost la baza trecerii de la saracie difusa la bunastare generalizate si economii individuale difuse !
    • +2 (4 voturi)    
      Analiza (Vineri, 12 decembrie 2008, 19:20)

      un roman [utilizator] i-a raspuns lui Anonim

      Foarte pertinenta analiza pe care ai facut-o!
      Bravo.

      La partea cu FMI sunt de accord cu negocierile, dar nu neaparat cu luarea unui imprumut in conditii defavorabile, deoarece nu avem nevoie, inca, de acei bani. In conditii avantajoase OK, dar dupa cum stim FMI-ul nu prea da imprumuturi in conditii avantajoase.
    • -1 (1 vot)    
      10 (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 0:20)

      anonim2 [anonim] i-a raspuns lui Anonim

      Nota 10 pentru obiectiile aduse! am insa o obiectie la obiectii
      "Dar Greenspan a dovedit ca e un incompetent cras lasand bula imobiliara din SUA sa avanseze atat de mult."
      Greenspan a vazut ce vine dar n-a avut ce face, au fost interese mai mari ca el. Mr. president ii tot dadea in sus si in jos cum ca Fanny si Freddy sa faca ce-or sti, numai sa aiba tot americanu' un acoperis de-asupra capului. Mr president trebuia sa finanteze razboiul si sa scoata bani de undeva, no matter what. Acuma tot globul plateste factura + paguba inzecit.
  • +1 (1 vot)    
    back again? (Vineri, 12 decembrie 2008, 17:39)

    dani [anonim]

    pai nu liberalismul nemarginit trambitat de Iron Lady este considerat a sta la baza finantelor necontrolate si necontrolabile, si care se pare ca nu se mai regleaza singure pe piata, dupa cum visau unii artizani ai New Economy?
  • +1 (3 voturi)    
    super specialistii (Vineri, 12 decembrie 2008, 20:29)

    adytm [anonim]

    acuma serios ma ia cu rasul cand vad atatea comentarii si asta la obiect nu oricum fiecare punct are si un raspuns :)) si numerotate nu cumva sa nu te prinzi ce si cum :))) la fel ca si in fotbal si in economie ii plin de specialisti ca doar asta suntem noi romanii specialisti in orice...
    bai fratlor eu nu lucrez in domeniu dar va spun eu ceva ce vad ca nu ati aflat inca: criza o rezolva americanii, atunci cand ei nu vor mai fi in criza revine consumul si astfel UE si Japonia are unde sa exporte si atunci si noi o sa putem sa exportam in UE, si sincer guvernul nostru si BNR nu poate decat sa se implice in actele nasoale de speculatie si in rest joc de glezne ;)
  • 0 (0 voturi)    
    my2bani (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 5:24)

    Laura [anonim]

    "Statul se poate imprumuta de la proprii cetateni. Una e sa fii dator la un membru al familiei, alta e sa fi dator la un strain"
    asta e de-a dreptul hilara - adica se stie ca imprumutul de la familie nu prea il mai dai inapoi... credeam ca astea sunt impozitele. De oriunde l-ai primi, imprumutul trebuie platit inapoi. Poate 'familia' accepta o rata a dobanzii mai mica, si daca asta a fost intentia dlui Sima, imi cer scuze. Dar asa cum e citat, nu are sens.
    Ceea ce ridica o alta intrebare - de ce nu imprumuta statul bani de la romani? (subiect de articol pt hotnews :)
    Ca persoana ce economiseste, ma uit in primul rand la rata dobanzii, si putin ma intereseaza daca fac depozit la banca sau cumpar actiuni la trezorerie.
    Poate ca publicul roman nu are suficienti bani pentru a imprumuta statul.
    Daca strainii accepta dobanzi mai mici decat dobanzile cerute de depunatorii romani, atunci f bine pentru stat.
    Dar fiind vorba de Ro, mi-e tare teama ca raspunsul e legat intr-o oarecare masura de coruptie.
    • +1 (1 vot)    
      Nu e hilar (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 9:58)

      Marius [anonim] i-a raspuns lui Laura

      Dl. Sime, cred ca se referea la titlurile de stat. Nu e nimic hilar in ce a zis si are perfecta dreptate. Eliberand titluri de stat, nu esti conditionat de nimeni, insa daca te imprumuti din surse externe, ti se pun tot felul de conditii iar domanda e mare. Statul emite titlurile, tot el stabileste dobanda si scadenta.
  • 0 (0 voturi)    
    tot eu (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 5:40)

    Laura [anonim]

    "Poate noi il aducem pe Alan Greenspan".
    Greenspan stie cum functioneaza o economie dezvoltata. Ro e o economie in dezvoltare. Aceste 2 tipuri de economii sunt structural si fundamental diferite. o analogie, AG stie sa conduca o masina, dar daca-l pui in caruta, o sa-i fie cam greu sa plece de pe loc. Asa si americanii, au vrut sa-l puna pe Buffet in fruntea trezoreriei. ca nuca in perete.
    Sunt romani neimplicati politic si care se pricep la economie. E un prof la Univ of Richmond. E un tip care termina PhD la Harvard anul asta, dar e pe micro. Mai e Alina Carare la FMI. Si astia-i stiu pt ca am auzit de ei in timp, nu ca m-am interesat in mod special. Sunt sigura ca la o cautare mai insistenta, veti gasi romani care se pricep la macroeconomie, dar pentru diverse motive, nu se afla in Romania. Plus cei care sunt in Ro, dar nu au nici o dorinta sa se implice in politica. Inca odata vad adularea americanilor de catre romani (inteligenti), si mi-e greu sa inteleg.
    Romanilor, sunteti in Romania, puneti mana si faceti treaba. Ce, daca vine americanul, se rezolva toate problemele peste noapte? Nu, va pune la munca, si asta stiti deja, si poate stiti mai bine ca el ce trebuie sa faceti, dar marea lehamite fata de tot ce este romanesc va impiedica sa incepeti.
  • 0 (0 voturi)    
    ministrul de finante (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 8:09)

    geobit [utilizator]

    Eu as propune pe d-nul Cristian Sima - Ministru de finante in guvernul Stolojan!!!!
    • 0 (2 voturi)    
      :)) (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 12:51)

      Adi [anonim] i-a raspuns lui geobit

      tare!
      cred ca i-ar placea, ca prea isi da cu parerea.
  • -1 (1 vot)    
    cine-i tolomacul asta?! (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 12:51)

    gimini [utilizator]

    Avand in vedere ca depozitele medii din Romania (=economiile) au 1100 de euro, cum dracu poti sa sustii ca economiile trebuie plasate in imobiliare?! Ha ha ha...

    Poate doar sa-si faca fiecare o gaura in perete si sa bage banii acolo... asta da, economisire in imobiliare, ha ha ha...

    Hotnews, mai aveti multi specialisti d-astia?
  • 0 (0 voturi)    
    hint: de ce zice dl. Sima sa investiti... (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 13:50)

    gimini [utilizator]

    ...in imobiliare?

    Pentru ca are ditamai interesele in domeniu. Luati de aici si cititi: http://www.standard.ro/articol_10399/sima.html.

    Si asta e situl proiectului: www.romfeltplaza.ro . Nu mai au multe locuinte de vandut... doar vreo 471!

    Mi se umezesc ochii cand ma gandesc ce sfaturi "binevoitoare" ne da individul asta.
    • 0 (0 voturi)    
      asta cu imobiliare (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 14:53)

      darius [anonim] i-a raspuns lui gimini

      Omul nu pare chiar tampit cand invoca imobiliarele. Cred ca pe la toamna viitore va fi chiar o afacere sa ai 50 000 euro cash. Nu acum, sa-i iei bloacele la 1000 euro/m2.
      Asteapta 12 -18 luni si vor fi destule chestii interesante de cumparat in tara asta.
  • 0 (0 voturi)    
    riscant (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 14:38)

    olandezu [anonim]

    Margaret Thatcher impreuna cu prietenul ei american au fost promotorii politicilor de liberalizare a pietelor. Mai exact au fost cei care au implementat "deregularizarea" pietei, sustinand ca piata se regleaza singura ... Vedem unde s-a ajuns - criza financiara ce zguduie lumea acum este efectual acestor politici, incepute de Thatcher si continuate de guvernele succesoare si preluate si de alte tari pentru a fi tine economiile tarilor lor competitive. Animalul "piata libera" cand scapa de sub control, poate face ravagii ... Este un animal care nu trebuie ucis, dar trebuie controlat, tinut in lesa (prin reglematari), nu lasat sa faca ce vrea.
  • 0 (0 voturi)    
    ptr min de finante (Luni, 15 decembrie 2008, 9:57)

    Alternativa [anonim]

    Cred ca persona ptrivita pentru postul de Ministru de finante, in conditiile actuale, este Florin Georgescu caruia PSD ar trebui sa-i ceara scuze pentru modul in care l-a tratat si sa-l roage sa accepte .


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi